Vastaa ketjuun

Kuulostaa siltä, että synnytyspelkosi on vähän isompi juttu ja pelkoon saattaa liittyä jotakin muutakin. Mikähän tuon pelon voisi aiheuttaa? Olisin sitä mieltä, että jos pelko on edelleen noin voimakasta, olisi asia varmaan hyvä käsitellä ihan kokonaan :) Kuten huomaat, sektio ei poistanut pelkoa vaikka varmasti oikea ratkaisu sinulle olikin. Tuon pelon voisi käsitellä ihan ammattilaisen kanssa, ehkäpä psykoterapiassa? Ei varmaan ihan se yksi/kaksi kertaa pelkopolilla riitä, kun ne käynnit olet kuitenkin jo käynyt ja tosiaan synnytyksesi myös läpikäynyt, mikä on hyvä juttu.

Nuo ajatuksesi synnytyksestä ovat kuitenkin vääristyneitä, koska synnytyshän on luonnollinen asia ja useimmat naiset toivovat alatiesynnytystä. Alatiesynnytys on usein ihan hyvä kokemus ja siitä voi jäädä kauniit muistot :) (Sektiota yhtään väheksymättä, sekin on oikea valinta/ratkaisu monelle monessa eri tilanteessa). Voisiko tuo pelko/inho tullakin jostain muusta, esim. syvältä lapsuudesta? Jos sen taustalla onkin jotain, mikä ei varsinaisesti edes liity itse synnyttämiseen? Liittyhän siihen synnyttämiseen kaikenlaista, esim. muiden "armoilla" olemista haavoittuvassa tilanteessa, kun olet täysin alasti ja ehkä eniten luonnontilassa mitä koskaan voi olla. Synnytystä ei voi myöskään itse kontrolloida, mikä ehkä tuntuu pelottavalta. Kuitenkin olisi varmaan hyvä, jos osaisit nähdä myös synnytyksen kauniit puolet, eikä se kummittelisi peikkona jossain taustalla koko ajan. Tähän voisit saada apua joltain.

Itse kärsin jonkinasteisesta synnytyspelosta, mutta päinvastoin kuin sinä, pelkään sektiota ja haluan synnyttää alakautta :) Pelkoni on ehkä sen verran erilaista, ettei se kuulu tähän ketjuun. Pelkopolistakaan tai muista kokemuksista en osaa vielä mitään sanoa, kun tämä pelko on tullut vasta viimeisen synnytykseni jälkeen ja nyt siis odotan alkuvaiheessa kolmatta, eli vielä ei ole ollut pelkopolilla käynti ajankohtainen. Se on sitten myöhemmin. Toivottavasti pääset eteenpäin asioiden kanssa ja pääset eroon hallitsevasta pelostasi :)

Takaisin