Kun perheonni särkyy...

Lismubettiina

Satasella mukana keskusteluissa
Mies pudotti eilen täyden pommin.

"Oon pettänyt sua. Kaks kertaa, kahen eri naisen kanssa."

Oon ihan hukassa. Varmaan täys sokki päällä, sillä en tunne oikein mitään vieläkään. Hämmennystä vaan, ja mietin ja järkeilen kaikin tavoin että miksi, miksi, miksi..

Eka kerta viime joulun alla, firman pikkujouluissa jonkun toisen perheellisen kanssa. Toinen kerta pari viikkoa sitten harrastusporukan leirillä etelässä, joku sinkkunainen. Kummankin tuntenut jo entuudestaan, kummankin kanssa on tekemisissä jatkossakin (siis työ- ja harrastusmerkeissä). Kummallakin kertaa aivan pelti kiinni päissään (joo, ei se vähennä asian vakavuutta mutta selittää osaltaan sitä, miten tilanteet on kehkeytyny). Ei mitään toista suhdetta tai minkäänlaisia tunteita kumpaakaan kohtaan, yksittäisiä mokia. Miehellä ollu mun mielestä jo aiemmin viinan käyttö huolestuttavaa: ei juo kovinkaan usein (taisi vähentää juomista ihan superpaljon kun tavattiin ja on meidän yhdessäoloaikana juonu saunakaljaa enemmän enintään kerran parissa kuussa), mutta sitten kun ottaa paria enemmän niin lähtee laukalle. Menee siis ihan filmipoikki ääliöksi. No, nytpä sain kuulla että se ryypääminen olikin poikinut muutakin kuin tyhjän lompakon ja kipeän pään.. Sinänsä jännä juttu, että taustalla on mm. semmoista että miehen isä on aikanaan pettänyt vaimoaan (mies ollut joku teini-ikäinen silloin) ja hirveä perhekriisihän silloinkin on läpi käyty. Pysyivät kyllä yhdessä (ihme teräsbetoniliitto). Ei omena kauas puusta putoa. Jos meidän poikakin tuolle tielle lähtee niin se on pettäjä jo neljännessä polvessa. Ei kovin mairitteleva sukuperintö...

Mies ei osannut sanoa itsekään vastausta siihen, että miksi. Jotain kolmenkympin kriisiä se on läpi käyny (meidän suhde eteni tosi nopeasti ja vauva tuli vähän yllätyksenä, mutta sitouduttiin siihen hommaan kyllä kumpikin alusta asti, ei siis vastustanu mitenkään). Eilen juteltiin tosi paljon ja se meinas, että taustalla huono itsetunto. On ollu tosi mustasukkanen, ja tosi yksin ennen mua, paljon pettymyksiä ihmissuhteisiin liittyen. Ehkä humalassa se tunne on noussu pintaan, ja kun on alkanu vaikuttaa että kelpaa jollekin, niin jarrut on hävinny. Mää uskon edelleen, että se puhuu totta sanoessaan rakastavansa. Ja ettei nuo johdu minusta tai mistään meidän suhteen huonoudesta, kun ei meillä mitään pikkuriitoja suurempia ongelmia oo ollu. Sano kans, että nyt kun on vaarassa menettää meidät, niin tajuaa aivan selkeästi että haluaa olla yhessä ja elää tätä aikusen ihmisen perhe-elämää. Aikoo jättää viinanjuonnin ainakin tuommosissa tilanteissa missä on vaarana sekoilla noin pahasti. Se oikeestaan jätti mullekin tähän varaa päättää, mitä haluan että tehdään, ihan kaiken suhteen.

Tässä kai vois kysyä että mitä mää teen, vaikka tuskimpa kenenkään jätä se/pysy yhessä kommentilla on mitään merkitystä oikiasti. Ite se mun pitäs keksiä. Nyt on vaan niin tyhjän päällä oleva olo että pakko avautua jonnekin. Sen verta mulla nyt päässä liikkuu että tajuan tarvivani jotain turvallista aikusta jolle puhua. Mulla ei semmosta vaan oikein ole. :/ Oman ikäset kaverit (ikähaarukkaa 21-25) tuskin osaavat sanoa mitään rakentavaa, kun kenelläkään ei ole esim. omia lapsia. En halua kuulla mitään "jätä se sika" kommentteja kun asia on melkolailla eri kuin pelkän seurustelusuhteen lopettaminen ois. Äidilleni en halua puhua, kun se alkaisi liikaa hössöttämään ja sillä menisi niin tunteisiin koska se on niin suojeleva mua kohtaan. Ja itekin oon erolapsi, oletan että se neuvo sieltä pamahtaisi.

Mää en haluais mitään muuta ku saaha sen kauniin ajatuksen rakastavasta, luotettavasta suhteesta takas. Meijän piti perustaa perhe, hankkia talo maalta ja vanheta yhessä. Tuo mies on ainoa joka on saanut mut tuntemaan itteni täysin ja ehdoitta rakastetuksi koskaan. Mun paras ja läheisin kaveri ikinä. Tää on niin väärin.
 
Katso ja kuuntele sisintäsi. Jos olet valmis antamaan toisen mahdollisuuden miehellesi perheen ja yhteisen elämän perustamiseen niin tee se. Melko varmasti sulle tulee shokin jälkeen viha pintaan ja miksi kysymys tulee esiin toisenlaisella tunteella.Luottamus ei tule 100% takaisin koskaan ja mieli käy taistelua mitä jos niin käy uudestaan.
Itse tiedät parhaiten miten tilanteen selvität.
 
Voi sua... ymmärrän tilanteen ja sen tunteen, kun matto vedetään jalkojen alta.

Mulla edellinen avioliitto päätyi eroon. Mies peitteli asioita. Löytyi kortsuja taskusta (ne oli tietysti jaettu koululla), vieraan 19 v tytön kuvia löytyi tietokoneelta, kun sanoi olleensa kuvaamassa syksyistä puistoa, pieniä valheita pitkän aikaa ja syytti mua vainoharhaiseksi. Kaksi vuotta katsoin sitä touhua ja toivoin olevani väärässä. Asuttiin puoltoista vuotta erillään ja se vaan vakuutteli, ettei ole tehnyt mitään väärää ja että meidän on jatkettava liittoa. Kävi mun vanhemmillekin valittamassa mun käytöksestä ja syytti mua pettämisestä. Pimitti aina kaiken ja pelkäsi, että "nuuskin" asioita. Lopulta tein niin, kun oma olo oli aivan hirveä. Ja sillä oli kymmeniä tyttöjä, joille kirjoitteli. Ei maininnut avioliitosta mitään, kävi hieromassa tyttöjä jne. Kun luin sen itse kirjoittamat viestit, liiton rippeet meni roskikseen ja vihdoin muutkin tajusi, etten ollut hullu mistasukkainen nainen... se valehtelu oli jotain aivan käsittämätöntä. En viitsi kaikkea edes kirjoittaa tänne... mut mä toivoin vaan olevani väärässä ja rakastin sitä. Se ei pyytänyt anteeksi. En ikinä nähnyt sitä sen jälkeen... se ei rakastanut mua. Jos se olisi pyytänyt anteeksi ja katunut, olisin luultavasti vieläkin sen kanssa.

Kaveri sai tietää, että sen mies oli pettänyt heti, kun olivat menneet naimisiin ja heti sen jälkeen, kun tuli raskaaksi. Mies katui ja kävivät terapiassa. Ovat vielä yhdessä pari vuotta tapahtuneen jälkeen. Rakastavat toisiaan.... pettämisestäkin voi siis selvitä, jos rakkautta riittää. Se vaatii kyllä melkein terapiaa. Luottamuksen katoaminen on niin valtava asia. Kaverilla vieläkin päiviä, jolloin epäilee kaikkea. Mutta perheeseen sitoutuminen on tietoinen päätös... ja jos asioista voi puhua, ne saadaan yleensä selvitettyä.

En sano, mitä sun pitäis tehdä. Mieti, miten sun pää kestää jatkossa, jos jäät siihen. Oletko tarpeeksi vahva ja sitoutunut? Se voi tapahtua uudelleen, mutta voi olla ettei. Sä et voi vaikuttaa siihen. Se toinen osapuolikaan ei kestä jatkuvaa epäilyä ja syyllistämistä (vaikka mielestäni pitäisi kantaa tekonsa seuraukset). Mieti, haluatko lähteä siitä. Lapsi mutkistaa asioita. Mun ei tarvitse nähdä exääni ikinä... mieti, miten paljon rakastat sitä. Jäätkö kaipaamaan?

Varmasti teet näitä kaikkia asioita jo itse. Paljon voimia. Toivon, että selviätte.
 
Kurja kuulla Lismubettiina tällaisia uutisia näin kanssaäitinäkin! SYmpatiaa ja halauksia, jaksamista ja tsemppiä!

Kukaan muu kuin parisuhteen kumpikin osapuoli ei voi sanoa, mitä tehdä tai mitä ei, ja mitkä asiat on moiseen johtaneet. Olet aika nuori (näin päälle kolmekymppisen näkökulmasta) ja se varmasti vaikuttaa sitten tulevaisuuden päätöksiinkin. Jos toinen pettää, menee luottamus eikä se ikinä koskaan täydellisesti palaa. Silti siitä huolimatta parisuhteen voi saada vielä toimimaan ja elää loppuelämän yhdessä.

Tuo terapian maininta on mun mielestä myös varsin oleellista; jos päätätte yhdessä jatkaa, voi ulkopuolinen terapia tuoda paljon apua solmujen aukomiseen ja oman mielen purkamiseen. Terapiassa käyminen ei ole mikään paheksuttava asia vaan päin vastoin.

Joku syyhän miehelläsi on ollut myös myöntää nuo pettämiset; ehkä hänellä on halua ratkoa asioita? Mä kehottaisin puhumaan ja puhumaan, keskenänne ja jos löytyisi joku, kenelle pystyisit muuten puhumaan. Vaikka sitten täällä foorumilla tai jotain muuta kautta?
 
Ei jestas!

Pidäthän huolta itsestäsi ja jaksamisesta. Vaikka asiat on tärkeä käsitellä, nii olisi hyvä jos setviminen ei verottaisi kohtuuttomasti aikaa levolta. Nukkuminen saattaa olla vähän niin ja näin muutenkin kun asiat pyörii mielessä. Pyydäthän ajoissa apua vauvan hoidossa ym. jos tuntuu, että seinät kaatuu päälle.

Luin ton sun kirjoituksen jo eilen aamulla ja olen pohdiskellut asiaa siltä kantilta jos itselle sattuisi noin. En tiedä millaisia taikureita ne terapeutit on, mutta melkoiset temput saisi tehdä, että saisin jatkettua täysipainoista parisuhdetta. Kyllä se varmaan ajan kanssa helpottais...

Voimia ja jaksamista sulle!
 
Voi suo, tarvit HALAUKSIA HALAUKSIA JA VIELÄ KERRAN HALAUKSIA. Kuulostaa kuitenkin että mies rakastaa suo ja poikaa erittäin paljon. Ja varmasti jää kaivertamaan mieltäsi vaikka asia olisi käyty kuinka hyvin läpi. Ja toi et mies itse kerto eikä et olisit saanu kuulla asiasta muualta.se olisi ollut kiusallista. Sun ei kannata kyl tehä mitään äkkinäisiä ratkaisuja anna ajan vähän kulua ja katotte tilannetta uudestaan. Pieni breikki vois tehä hyvää sulle.

Mä olisin varmaan kans ihan iha shokissa.tosin mä oon ajatellut itseni kohdalla et jos mies joskus pettäis ni sais lätkii menemään saman tien. Olise sitte selvillä vesillä tai pelti kii.
 
Toivottelen kans kovasti jaksamista ja lähetän halauksia!! :Heartred Kukaan ulkopuolinen ei voi sanoo mitä teidän pitäis tehdä, sä tiedät itse paremmin millainen teidän suhde on. Vaikee sanoo mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Mun mies on joskus kännipäiten nuoleskellut jonkun eukon kanssa, siitä on kyllä aikaa jo yli 15 vuotta. Kova shokki oli, vaikken kyllä hetkeekään sillon miettinyt jättämistä. Tosin sanoin kyllä että toista kertaa en anteeks anna. Aina tietenkin vaikeempi tilanne jos lapsia ja asuntolainaa ym. Voimia sulle jokatapauksessa ja ehdottaisin samaa mitä Nane että annat tilanteen rauhottua ja ajan vähän kulua. Turha tehdä mitään hätiköityjä päätöksiä jos toinen aidosti katuu tekojaan. Tsemppiä! :Heartred
 
Kiitos kaikille kommenteista ja sympatioista.

Vähän tässä on nyt ehtinyt jo sulatella asiaa. Lähettiin viikonlopuksi mökille tästä kotoa tuulettumaan ja purkamaan tätä vyyhtiä. Oon kyselly kaiken mitä oon halunnu tietää ja ollaan saatu puhuttua kyllä tosi hyvin. Mies on tosi vilpitön, eikä mulla oo epäilystäkään etteikö se katuis ja puhuis mulle nyt totta. Musta tuntuu niinku se ois aikuistunu ja kasvanu parikymmentä vuotta nyt yhtäkkiä, se kantaa täyden vastuun koko asiasta eikä oo mitenkään hankala mua kohtaan, vaan ottaa kaiken vastaan (ja minähän oon niin märissy kuin v*ttuillukki sille asiasta, raivota en oikeen osaa tai se ei kuulu tyylin).

En mää oikeestaan miehelleni oo ees vihanen, mää en vaan vieläkään täysin ymmärrä miks tää tapahtu. Ollaan me löydetty yhessä semmosia osatekijöitä jotka on varmasti vaikuttanu, niinku kompastuskohat meijän keskenäisessä kommunikoinnissa. Oikeestaan pystyn jopa ymmärtämään ja tuntemaan myötätuntoa toista naistakin kohtaan. Seki on vaan surullinen tapaus, perheellinen, jolla on ilmeisesti niin kylmä liitto että pääty sitten pettämään tahollaan. Toinen tapaus on vaikeempi niellä, kun mää en vaan voi ymmärtää miksi joku sinkku suostuu menemään sänkyyn ihmisen kanssa, jonka tietää olevan varattu ja perheellinen. Se nostattaa kauhiaa vihaa. Haluaisin päästä siitä vihasta, kun itteäni mää sillä satutan, en sitä naista. Ehkä ajan kanssa...

Tällä hetkellä ainakin musta tuntuu, että haluan jatkaa tätä suhdetta. Oon varmaan suurimman osan mielestä hyväuskonen hölmö, mutta musta tuntuu luonnollisimmalta lähestyä koko asiaa myötätunnon kautta. Myötäelän mieheni näkökulmasta tätä. Kai tää on mahollista kun tiedän, ettei se ole tahallaan mua loukannut, on niin pyyteettömän pahoillaan ja valmis mihin tahansa. Meillä on ollu hankalia aikoja ennenkin, tosin toisinpäin, eli minä oon ollu se murheenkryyni. Eikä mies mua jättänyt vaikka helpommalla olisi niin varmasti päässyt. Mulle se on edelleen sama rakas mies, joka on pettänyt, eikä pelkkä Pettäjä. Jos hoksaatte mitä tarkotan..

Että tämmöistä tänne. Hätiköintiä en harrasta muutenkaan, niin tässäkin otetaan aikaa tarvittava määrä. Jokin alitajunta tai intuitio on ainakin yhessäolon puolesta, sillä ensimmäinen ajatus mieheni asian myöntämisen jälkeen oli jotakuinkin "Jahas, nyt tuli iso oppitunti anteeksiannosta". Ja tultiin me eilen illalla siihen lopputulokseen, että meillähän on ollut tyylinä "jos jokin menee rikki, se korjataan". Jospa se pätee tavaroiden lisäksi suhteeseen.
 
Törmäsin tänne ihan vahingossa ja jos tästä mun omasta kokemuksesta olisi apua niin hyvä:)

Eli mun mies petti minua n 3 vuotta sitten jonkun naisen kanssa jonka löysi sieltä pettäjä sivuilta (Victoria milan). Meidän eka lapsi oli silloin 8kk ja minulle oli tehty abortti vauvan sairauden takia. Siitä sitten itse masennuin ja aloin miehelle raivoamaan, näpsimään ja käyttäytymään muutenkin tosi loukkaavasti... Kun minun mielestä mies ei halunnut käsitellä vauvan menettämistä ja olla tukena, vaikka oikeasti mies kärsi yhtä paljon kuin minäkin ei vaan osannut sanoiksi/teoiksi pukea pahaa oloaan:sad001
No tätä kesti n 6kk kunnes sitten mies että hän ei tiedä onko tässä enää mitään järkeä ja haluaa eron. Erosimme ja lähdin vanhemmilleni...
Meni tovi ja mies halusi minut/meidät takaisin mutta sain samalla kertoi mitä oli tapahtunut vähän ennen eroa, eli oli pettänyt random naisen kanssa vain kerran mutta edelleen viestitelleensä tms, mutta mitään ei merkannut ja minua rakastaa!
Olin ihan shokissa en tiennyt mitä pitäisi sanoa tai tehdä, aivan turta!
Jonkin aikaa miehen kanssa eri osoitteissa majailtiin ja mietittiin tahoillamme asioita ja lopulta yhteen palattiin mentiin terapiaan missä käsiteltiin aborttia, pettämistä ja kaikkea muuta mitä välejä hiersi. Se kannatti, nyt ollaan oltu yhdessä 10 vuotta ja meillä on 3 ihanaa lasta ja odotamme joulukk syntyvää vauvaa.
Joten pettämisestä voi selviytyä jos todella haluaa! Mutta rehellinen puhe yhteys on tässä tärkeä ja ehdoton! Itse opin terapiassa että mitä tapahtui oli myös osaltaan minun syyni, vaikka en minä ketään pannut, mutta väheksymälle, herjaamalla ja muulla huonolla käytökselläni mieheni osittain siihen ajoin!


Voimia tilanteen käsittelyyn! Toivottavasti saatte asianne selvitettyä ja löydätte tienne oli se sitten yhdessä tai erillään!
 
Eli ei tietenkään viinan juonti oikeuta tai täysin hyväksytä tekoja, mutta kattoisin sitä lieventävänä asiana. Tietenkin valehtelu on inhottavaa ja yhteisten pelisääntöjen rikkominen väärin, mutta selvästi mies haluaa sinulle olla rehellinen ja jatkaa suhdettanne kun tunnusti tekonsa.

Minulla ja miehelläni on avoin suhde, sillä emme ole mustasukkaista sorttia ja luotamme toisiimme ja yhteiseen rakkauteemme täysin. En ajattele, että kaikkien tulisi elää näin, mutta haluan vaan sanoa, että voi olla ettei se ole shokkia, vaan sitä ettei sinua välttämättä itse akti ole haitannut. Vain se valehtelu, luottamuksen pettäminen on haitannut (ja syystäkin). Varmaan ei ole mitään sen suurempaa syytä tälläiselle teolle, kuin sen hetken himotukset ja reippaasti vähentynyt itsehillintä. Varmaan itse kukin on tuntenut vetoa myös muihin kuin omaan puolisoonsa, mutta jättäneet ne himotukset toteuttamatta, kiitos itsehillinnän.

Neuvosinkin, että kattelisit vielä suhdetta. Käsittelisitte asian perin pohjaisesti ja rakentaisitte luottamusta uudelleen. Överi juomiset seurassa, jossa ''vahinkoja'' saattaisi käydä olisi myös syytä lopettaa. Tämä on nyt teidän tahdostanne kiinni. Vielä on mahdollista saada se onnellinen loppu, vanhoina kiikkustuolissa lapsenlapsien leikkiä katsellen:) Pettäminen ei kumminkaan vesitä sitä kaikkea hyvää mitä suhteessanne on!

Paljon tsemppiä ja voimia!
 
Ja vielä lisäyksenä, itse antaisin kännissä vahingossa pettämisen anteeksi (kerran tai kaksi), mutta vuosia jatkunut selvinpäin harkiten salassa ja kiinni jääden pettämistä en katsoisi sekunttiaakaan. Mutta niin, vain sinä tiedät mikä on sinulle hyväksi ja onko liitto vielä hyvä.
 
Takaisin
Top