Kumpi laittaa lapset nukkumaan?

13v menee itsekseen unille, 6- ja 4-vee menevät itsekseen kun äiti on pessyt hampaat ja laittanut iltasadun tulille. 2-vee menee kun äiti hoitaa iltakuntoon ja laittaa ne iltasadut käyntiin. 7kk nukutetaan äidin kainaloon. Isimies käy välillä nukuttelemassa noita keskimmäisiä kun äiti ei oikein ehdi, ja pitäähän sitä olla joku oma isijuttukin. Iso perhe on välillä iso show.

Mitä tuo iltasatu tulille tarkoittaa, luetko itse siis vai laitat jostain nauhalta? @Nepeta Cataria
 
Okei joo, siis netistäkö, mistä sellaisia löytää?
Netistäkin voi löytää, youtubessa on jotain satuja, joissa on kansikuva mukana, kirjastoista voi lainata satu cd:tä. En harrasta äänikirjapalveluita, mutta voisi ainakin kuvitella että heilläkin olisi jotain lasten äänisatuja tarjolla?
 
Kun kuopus oli pieni ja sai iltamaidon rinnasta, isä nukutti vanhemman. Nyt menee aika fifty-fifty, lapset saa päättää kumpi "nukuttaa" kyseisenä iltana ja yleensä menee niin, että toinen hoitaa toisen ja toinen toisen.

Nukuttamalla nukuttaa ei tosin ole enää tarvinnut pitkään aikaan, vaan molemmille luetaan ensin iltasatu ja sen jälkeen jäävät omiin sänkyihin (esikoinen omaan huoneeseen, kuopus nukkuu vielä makkarissa). Esikoiselle laitetaan pyörimään vielä iltasatu/meditaatiosatu ja kuopukselle unilaulu, joihin sitten nukahtavat ittekseen. Molemmat vanhemmat käyvät kuitenkin vielä sanomassa hyvät yöt lukemisen jälkeen.
 
Minä laitoin aina lapsen nukkumaan niin pitkään kun imetin, eli sinne jonkin verran päälle 1v. Sen jälkeen molemmat vanhemmat ovat laittaneet aika tasaisesti.
Joskus lapset haluavat että luen heille, mutta useimmiten halutaan Iltapalasatua tai muuta vastaavaa kuunnella Spotifystä.
 
Me mennään yleensä samaan aikaan nukkumaan koko perhe, esikoinen nukkuu vielä samassa huoneessa ja vauva minun vieressä. Varsinaisesti ei tarvitse nukuttaa kumpaakaan, vauva yleensä nukahtaa imetykseen tai itsekseen sänkyynsä ja esikoiselle riittää, kun me ollaan siinä lähellä ja luetaan iltasatu ennen kuin valot sammutetaan. Tää on toiminut meille parhaiten, kun me vanhemmat ei jakseta valvoa pitkään, eikä esikoista ole koskaan saanut ns. normaaliin aikaan nukkumaan, me syödään vasta iltapalaakin kasin-ysin maissa 🫣
 
Me mennään yleensä samaan aikaan nukkumaan koko perhe, esikoinen nukkuu vielä samassa huoneessa ja vauva minun vieressä. Varsinaisesti ei tarvitse nukuttaa kumpaakaan, vauva yleensä nukahtaa imetykseen tai itsekseen sänkyynsä ja esikoiselle riittää, kun me ollaan siinä lähellä ja luetaan iltasatu ennen kuin valot sammutetaan. Tää on toiminut meille parhaiten, kun me vanhemmat ei jakseta valvoa pitkään, eikä esikoista ole koskaan saanut ns. normaaliin aikaan nukkumaan, me syödään vasta iltapalaakin kasin-ysin maissa 🫣
Tuo on varmasti se luonnollisin ja stressittömin tapa hoitaa homma. :smiling-eyes:
 
Takaisin
Top