Kumpi laittaa lapset nukkumaan?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kumpi teillä laittaa lapset nukkumaan? Vai osallistuuko molemmat?

Meillä kuopuksen syntymästä lähtien minä olen laittanut kuopuksen (koska imetän illalla viimeiseksi) ja mies esikoisen nukkumaan. Kesän aikana olisi tarkoitus lopettaa iltamaito. Sen myötä vaihdetaan niin että minä laitan esikoisen ja mies kuopuksen unille. Meidän perheelle tällainen yhteistyö sopii ja se onnistuu kun kumpikin on illalla kotona.
 
Meillä minä olen laittanut kuopukset aina niin kauan kuin ovat iltaimetyksellä vielä olleet. Sen jälkeen on lasten nukutus vaihdellut että kuka milloinkin on minun laitettava ja kuka milloinkin miehen. Mutta yhdessä siis toimitaan. Silloin kun miehellä oli ilta-ja yövuoroja, laitoin kaikki kolme pientä nukkumaan. Se oli vähän hulabaloota välillä 😅
 
Me ollaan jaettu nukutusvuorot siten, että se, joka laittaa iltapalalle, harjaa myöskin hampaat, vaihtaa yökkärit jne. eli hoitaa koko homman alusta loppuun ja toisella on sitten "vapaailta", eli siivoaa keittiön, tyhjentää apk:n, ruokkii kissat, putsaa hiekkalaatikot, vie roskat ja lukitse ovet. Ja tätä sitten vuorotellaan... joskus lapsi ehdottomasti vaatii että äiti nukuttaa kahtena iltana peräkkäin niin sitten sillä mennään. Tää on toiminut meillä hyvin.
 
Yleensä mies hoitaa lapsen iltarutiinit, hampaiden pesu, iltasadun lukeminen. Minä käyn vielä peittelemässä pikkuisen uneen ja antamaan hyvän yön pusut ja halit. Joskus toki toisteppäin jos toinen ei ole kotona tai vastaavaa.
 
Me ollaan jaettu nukutusvuorot siten, että se, joka laittaa iltapalalle, harjaa myöskin hampaat, vaihtaa yökkärit jne. eli hoitaa koko homman alusta loppuun ja toisella on sitten "vapaailta", eli siivoaa keittiön, tyhjentää apk:n, ruokkii kissat, putsaa hiekkalaatikot, vie roskat ja lukitse ovet. Ja tätä sitten vuorotellaan... joskus lapsi ehdottomasti vaatii että äiti nukuttaa kahtena iltana peräkkäin niin sitten sillä mennään. Tää on toiminut meillä hyvin.
Tälleen meillä oli silloin, kun pojat vaati vielä nukutusta. Nykyään menevät jo omatoimisesti nukkumaan.
 
Mies laittaa esikoisen iltaisin nukkumaan ja minä kuopuksen (imetän uneen). Katsotaan miten asiat luonnistuu myöhemmin kun luovutaan tissille nukutteluista.
 
Minä nukutan kuopuksen ( ja pesen hampaat ja laitan vaipan yöksi), koska isä ei kelpaa istumaan sängyn vieressä. Mies kuitenkin lukee iltasadun pienemmälle ja käy vähän höpöttämässä isomman kanssa.
 
Vaihdettiin järjestys, kun poistettiin iltatissi. Aiemmin minä laitoin kuopuksen ja mies esikoisen. Nyt minä laitan esikoisen ja mies kuopuksen.
 
Minä olen hoitanut aina pojan syntymästä lähtien iltapalan jälkeiset iltatoimet, paria kolmea poikkeusta lukuun ottamatta. Ehkä siihen on vaikuttanut eniten ihon kunnon kanssa taistelu, kun ihonhoitorutiinit vievät jonkin verran aikaa joka ilta, joten koko iltatoimirumba on sitten vain jäänyt minulle. En tosin pidä sitä ollenkaan pahana asiana. Se on samalla pojan ja minun yhteistä aikaa ja samalla voidaan jutellakin kaikenlaista, yleensä poika juttelee jo päiväkotipäivän tapahtumista jonkin verran (on nyt siis 5-vuotias). Mies siis hoitaa yleensä pojan iltapalan, mutta hammaspesut, iltapesut, ihonhoidon ja iltasadut hoidan minä, ja olen pojan vieressä vielä siihen asti kunnes nukahtaa. Olen jo niin tottunut tähän, että tuntisin oloni varmaan ihan kummalliseksi, jos mies hoitaisi iltahommat minun ollessani kotona, siinähän olisi ihan liikaa aikaa tehdä muita juttuja 🤔 😅
 
Minä laitan poikkeuksetta paitsi jos olen työmatkalla tms. Lapsi kuulemma itkee mun perääni, jos olen kotona, mutta kun en ole kotona, niin yhtä hyvin huolii isin kuin minut. Jos tulisi toinen lapsi, niin pitäisi miettiä nämä asiat uudestaan.
 
Me tehtiin esikoisen kanssa niin että vuoroilloin laitettiin miehen kanssa. Tämä sen jälkeen kun tissillenukutusvaihe oli ohi. Jossain vaiheessa oli kovastikin sitä että olisi halunnut valita kumpi (yleensä äiti) mutta pysyttiin tässä vuorottelussa. Nyt kun lapsia on kaksi niin vuorottelu jatkuu eli kun minä laitan vauvan niin mies esikoisen ja seuraavana iltana toisinpäin. Tällä hetkellä tämä onnistuu kun mies tekee aamuvuoroa, vielä keväällä oli iltapainotteisessa työssä ja silloin minä toki laitoin molemmat. Ei ole ikävä niitä aikoja🤪
 
5v ja pian 4v menevät sänkyyn kun on nukkumaanmenoaika. 2v pikkuherra tarvitsee vielä aikuisen hetkeksi viereen että nukahtaa. Yritämme päästä tästä tavasta pian eroon.
 
5v ja pian 4v menevät sänkyyn kun on nukkumaanmenoaika. 2v pikkuherra tarvitsee vielä aikuisen hetkeksi viereen että nukahtaa. Yritämme päästä tästä tavasta pian eroon.

En nyt siis pahalla kysy vaan uteliaisuuttani, että miksi siitä tavasta pitäisi päästä pian eroon? Toki kun on useampi lapsi, niin ei kaikkien kanssa tietenkään voi olla yhtä aikaa illalla siihen asti kunnes nukahtavat, yhden kanssa se on helppoa. Ja tietenkin me kaikki ihmiset ollaan erilaisia ja tilanteetkin totta kai.

Meillä poika 5v, ja minä edelleen olen vieressä iltasatujen jälkeen niin kauan kunnes poika nukahtaa :No Evil Monkey: Mutta lapsen ehdoilla olen tässä asiassa mennyt, enkä ole kokenut sitä lainkaan huonona asiana. Tärkeintä on ollut ja on edelleen, että poika tuntee olonsa turvalliseksi, vaikka se sitten tällä hetkellä edelleen tarkoittaakin sitä, että illasta minulla ei ole omaa aikaa juuri lainkaan, mutta minulle se ei ole niin tärkeää, ehdin sitten viettää omaa aikaa joskus myöhemmin kun poika alkaa olla omatoiminen nukkumaanmenonsa kanssa. Tokkopa tuo montaa vuotta enää äitiä kaipaa viereen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
En nyt siis pahalla kysy vaan uteliaisuuttani, että miksi siitä tavasta pitäisi päästä pian eroon? Toki kun on useampi lapsi, niin ei kaikkien kanssa tietenkään voi olla yhtä aikaa illalla siihen asti kunnes nukahtavat, yhden kanssa se on helppoa. Ja tietenkin me kaikki ihmiset ollaan erilaisia ja tilanteetkin totta kai.

Meillä poika 5v, ja minä edelleen olen vieressä iltasatujen jälkeen niin kauan kunnes poika nukahtaa :No Evil Monkey: Mutta lapsen ehdoilla olen tässä asiassa mennyt, enkä ole kokenut sitä lainkaan huonona asiana. Tärkeintä on ollut ja on edelleen, että poika tuntee olonsa turvalliseksi, vaikka se sitten tällä hetkellä edelleen tarkoittaakin sitä, että illasta minulla ei ole omaa aikaa juuri lainkaan, mutta minulle se ei ole niin tärkeää, ehdin sitten viettää omaa aikaa joskus myöhemmin kun poika alkaa olla omatoiminen nukkumaanmenonsa kanssa. Tokkopa tuo montaa vuotta enää äitiä kaipaa viereen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Koska esikoinen ja kuopus nukkuvat samassa huoneessa ja olemme todenneet ettei samaan aikaan nukkumaankäyminen tuo mukanaan muuta kuin hillumista ja kikattelua 😁
 
13v menee itsekseen unille, 6- ja 4-vee menevät itsekseen kun äiti on pessyt hampaat ja laittanut iltasadun tulille. 2-vee menee kun äiti hoitaa iltakuntoon ja laittaa ne iltasadut käyntiin. 7kk nukutetaan äidin kainaloon. Isimies käy välillä nukuttelemassa noita keskimmäisiä kun äiti ei oikein ehdi, ja pitäähän sitä olla joku oma isijuttukin. Iso perhe on välillä iso show.
 
Nykyisin meillä mies laittaa molemmat lapset nukkumaan. Sanoi että on niin mukava homma että voi hoitaa. Sopii minulle. 😊 Menee sitten taas arki vähän enemmän tasan, kun minä teen muuten enemmän. Pääsen ainakin illalla aiemmin rentoutumaan.
 
Meillä 10kk ja 3v. Syödään kaikki yhdessä iltapala sillon kun mies ei oo iltavuorossa. Se kumpi meistä vanhemmista kerenny syömään eka, niin tekee vauvan iltatoimet ja vie sänkyyn. Sit yleensä toinen ottaa koppia esikoisen iltatoimista. Jos mie oon tekee esikoisen iltatoimia, niin saatan välissä käydä antaa vauvalle iltamaidon jos sitä vaatii, ja sit mies jatkaa siitä mihin mie jäin. Sit vaihdellen iltasatu sen mukaan kummalla ei oo muuta touhua just sillon (pyykit, tiskit, lelujen siivous tmv) tai jos esikoinen toivoo et just jompikumpi lukee 😊 molemmat käy toivottaa hyvät yöt ja lapset nukahtaa itsenäisesti.
 
Puoliso laittaa lapsen nukkumaan. Heillä on lapsen kanssa yhteiset iltarutiinit, joita äiti ei ainakaan pikkuneitimme mielestä osaa tehdä ollenkaan oikein. 😃
 
Takaisin
Top