Kummiudesta paha mieli

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nyt vieraana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
N

Nyt vieraana

Vieras
Kirjoitan nyt kun on pakko päästä avautumaan jonnekin. Olen juuri saanut vauvan joten varmasti hormonihöyryt lisäävät tunneherkkyyttäni.

Itselleni kummius on asia, joka on mieletön kunnia. Minulle ei tulisi mieleenkään kieltäytyä jos pyydetään, ei, päin vastoin alan hihkumaan innosta ja laittelen ystävillekin viestejä ylpeänä kuinka juuri minua on pyydetty kummiksi. Se tuntuu niin hyvältä että tulee valituksi, että kieltäytyminen on vaan minulle täysin mahdotonta.

Olen luonteeltani kohtelias ja vastaantuleva ja pelkään ikäviä tilanteita. Aiemmin kun pyysin ystäviäni kummiksi aiemmalle lapselleni, tein sen hyvin varovasti ja sanoin että saa kieltäytyä ja ymmärrän sen. Kaksi läheistä ystävääni sitten kieltäytyikin :( Molemmilla oli hyvä syy sinänsä, heidän mielestään, ja tottakai hyväksyin asian ja ystävinä ollaan oltu samalla lailla edelleenkin.

Olen siis tykätty ystävä, en mikään hirviö, siitä ei ole kyse ;).

Nyt uuden vauvan synnyttyä huomaan pelkääväni pyytää kummeja, koska vaihtoehdot alkavat olla vähissä ja pelkään että he ketä pyydän kieltäytyvät. Ja nyt taas pyysin erästä hyvin läheistä ystävääni varovasti, kerroin kuinka en halua että kummius rasittaa häntä tms ja annan hänelle aikaa miettiä asiaa, mutta että toivon toki että hän suostuisi. Hän jäi miettimään, mutta aavistelen että tulee kieltäytymään. Minä pyysin häntä ihanan läheisen ystävyytemme vuoksi, "sinetiksi", ja tuntuu todella pahalta jos hän ei arvosta pyyntöä kuten minä arvostaisin. Itse siis suostuisin kiljuen ilosta.... en miettisi hetkeäkään, varsinkaan jos pyytäjä suoraan sanoo ettei vaadi mitään sen kummempaa eikä halua kummiudesta koituvan stressiä.

Kun googletan asiasta löydän keskusteluja joissa lähes aina vaan sanotaan että on parempi kieltäytyä kuin hoitaa kummius huonosti. Joo, onhan se niin, mutta itse useamman lapsen äitinä ja kummina en enää odota kummilta mitään sen ihmeempää. Se toisaalta lujittaa ystävyyttä kun tulee ehkä sen varjollakin nähtyä enemmän, mutta toisaalta olen korostanut että en halua sen tuovan stressiä tai että kummilapsen takia olisi "pakko" tavata. Minä en loukkaannu jos kummius ei olekaan täydellistä. Minun pitää löytää lapselleni kummit, ja haluaisin kummiksi lähimpiä ystäviäni/-mme, en vaadi mitään sen kummempaa läheisyyttä kuin mitä luontevasti muutenkin tulee. Itse toivoisin että kummiehdokas ilahtuisi, olisi täynnä intoa ja kapsahtaisi kaulaan onnesta kun saa kunnian olla kummi. Nyt vaan tuntuu että tämä on jo neljäs kerta kun ehdokas suhtautuu varovasti ja jää miettimään asiaa. Vaikka sitten suistuisikin niin en tiedä.... jotenkin tuntuu pahalta. Miksei kukaan ilahdu pyynnöstä?

Pitäisi vielä yhdeltä-kahdelta asiaa kysyä, mutta en tiedä miten uskallan, kun tuntuu että kukaan ei ilahdu asiasta. Mietin piloillani pitäisikö olla niin julma että kysyisikin siihen tyyliin ettei ehdokas kehtaa kieltäytyä, tyyliin "hei, olemme päättäneet että haluamme sinut kummiksi, onneksi olkoon!", mutta minä pyydän hyvinkin varovaisesti korostaen että on oikeus kieltäytyä (koska en halua olla taakaksi). Ja samalla kuitenkin kieltäytyminen tuntuu pahalta :(


Ymmärtääköhän kukaan mitä tarkoitan?
 
Jatkan vielä yhteenvedon:

On toki oikeus kieltäytyä kummiudesta. Se mikä tuntuu pahalta, on, että kukaan ei tunnu enää ilahtuvan kun pyydetään kummiksi. Toivoisin että se olisi ilon ja ylpeyden aihe. Ymmärrän että elämäntilanteesta tms johtuen aina näin ei ole, mutta tuntuu pahalta jos yksi toisensa jälkeen ehdokkaat kieltäytyvät tai suostuvat vasta harkinnan jälkeen eikä keltään tule sellaisia ihania innostuneita jippii-reaktioita, sellaisia että kummi selvästi kokisi pyynnön kunniana ja etuoikeutena. Alkaa ihan sikana ottaa päähän koko kummiasia kun ketään ei tunnu kiinnostavan :(
 
Minusta kummiksi pyyntö on kunnia-asia, josta ei vaan kieltäydytä. Sitä ei kysytä keneltä vain. Itse olen ilahtunut valtavasti kun minua on pyydetty kummiksi, eikä olisi tullut mieleenkään kieltäytyä.
Omalla kohdalla ongelmaksi muodostui ihmisten hirveä hinku erota kirkosta. Virallisen kummin on kuitenkin kuuluttava kirkkoon, joten kirkkoon kuulumattomuus karsi joitakin, ketä mieluusti olisi kummiksi pyytänyt.
 
Hö kuulostaapa oudolta. Jotkut kyllä odottavat kummeilta paljon ja joitakin se voi ahdistaa. Itselläni on yksi kummilapsi, jota en pysty näkemään kovin usein kun asumme kaukana. Se vähän harmittaa kun en ole voinut olla elämässä mukana niin paljon kuin haluaisin. Olen kuitenkin aina ollut iloinen kummiudesta. Myös oman lapsen kummit asuvat kaukana useimmat, mutta minusta kaikki saavat hoitaa kummin tehtäviään niin kuin hyvältä tuntuu ja omaan elämäntilanteeseen sopii. Ei se tarkoita, että pitäisi olla jossain hoitovastuussa tai yhtään mitään muutakaan. Tärkeintä että kaikki ottivat tehtävän vastaan ilolla ja välittävät lapsesta selvästi.
 
Mua harmittaa että kummin tehtävä on mennyt sellaiselle jota ei sittenkään lapsi kiinnosta :(
Olisin antanut sen mieluusti jollekkin muulle..
Kummius ei velvoita mihinkään.. Mutta mitä järkeä on kummiudessa jos ristiäisten jälkeen ei oo näkynyt? :D
Tai jos max 1x vuodessa ohimennen näkee ja toteaa onpas kasvanut ja pitäs tulla käymään :D :D

Itse en ole ottanut kummin tehtäviä vastaan. Koska en halua olla tuollainen kummi..
 
Kummiuden rinnalle pitäisi keksiä jokin uusi termi sillä useinkaan rooli kummina ei toteudu sillä tapaa kun sen on tarkoitettu.

Evlut: Kummin tehtävä on rukoilla lapsen puolesta ja toimia hänen hengellisenä ohjaajanaan pitäen hänestä huolta yhdessä vanhempien kanssa.

Ymmärrän hyvin että jos ei aio aidosti toteuttaa näitä kummin tehtäviä niin silloin kieltäydytään. Ihmisillä on nykyään niin kiire että ei haluta tehdä kummiuden tyyppisiä elinikäisiä sitoutumisia. Voisi tosiaan olla aika keksiä perinteisen kummina olon rinnalle jokin muu virallinen rooli jota toteutettaisiin vähän eri tavalla kuin mitä uskonto velvoittaa, jolloin kummin ei välttämättä tarvitse kuulua kirkkoon (kun siitä oli maininta kuinka monet ovat nykyään kirkosta eronneet). Ei siinä ole enää mitään järkeä että ihmiset puoliväkisin miettimällä miettivät ketä pyytää lapsensa kummiksi ihan vain että voi sanoa että sejase on tämän lapsen kummi.

Omalla lapsellani ei ole kummia koska en kaipaa hänelle hengellistä ohjaajaa tai myöskään lahja-automaattia.
 
Tuo kuulostaa oudolta, että ystävät kieltäytyvät kuumuudesta. Itse olen kahden eri ystävän lapsen kummi. Toisella ystävälleni on kaksi lasta, joista nuorimman kummi olen ja toisella ystävällä kolme lasta, joista nuorin on kummilapseni. Itseä harmitti aiemmin, kun en kelvannut näiden ystävien aiempien lasten kummiksi. Molemmat ystävät ovat valinneet ensimmäisten lasten kummiksi ystäviä, jotka eivät välitä kummiudestaan tai joiden kanssa ovat välit menneet poikki. Vanhemmilla on vastuullinen homma valita kummiksi sellaiset henkilöt, jotka aidosti välittävät heidän lapsestaan. Itse sain juuri tammikuussa ensimmäisen lapseni näin vanhemmalla iällä. Kummien valinta ei ollut vaikeaa, koska kummiksi tulivat lähimmät sukulaiset; minun sisko ja miehen sisko miehensä kanssa. Jos tulisi toinen lapsi, niin olisin vaikean valinnan edessä ketä ystävää pyytäisin kummiksi. Näitä kahta keiden lasten kummi olen vai kolmatta lapsetonta kaveria, joka ei välitä lapsista. Tämä kolmas ihminen on toisen ystävän ensimmäisen lapsen kummi. Periaatteessa itselläni ensimmäisenä listalla on ollut tämä kolmas ystävä, joka oli myös kaasoni. Olisi vaikea päättää näiden kahden ihmisen välillä, joiden lasten kummi olen. Jos jompikumpi olisi valinnut minut ensimmäisen lapsensa kummiksi, niin valinta olisi helpompi. Itse olen tällä hetkellä hieman pettynyt näihin ystäviini, joista yksikään ei ole saanut aikaiseksi tulla katsomaan vauvaani, joka on 11 viikon ikäinen. Nyt vieraana, jos ystäväsi eivät halua tuottaa sinulle pettymystä olemalla huonoja kummeja. Itsekään en tiedä olenko tällä hetkellä kovinkaan hyvä kummi, koska olen aika harvoin tekemisissä näiden kummi lasteni kanssa. Syntymäpäivillä käyn aina ja ostan joulu- ja syntymäpäivälahjat. Vanhemmat voisivat itsekin osoittaa kiinnostusta viettää aikaa lastensa kummin kanssa.
 
Nyt vieraana, onko sun ystävät oikeita ystäviä, jos kieltäytyvät kummiudesta ? Olet kuitenkin heidän kanssa tekemessissä yhä edelleen ?
 
Jos ihmisellä on monta kummilasta, ymmärrän, että miettii voiko vielä olla yhden lapsen kummi - onko aikaa, (joissakin tapauksissa haluaisi myös ostaa kivoja lahjoja tai tehdä kivoja asioita kummilapsen kanssa), miten mahdollinen kirkollisuus liittyy asiaan jne.

Mutta on se todella ikävää, jos kaveri kieltäytyy, koska ei halua kummiksi. Mutta kyllä minä kuitenkin rohkeasti lähtisin kyselemään kavereita kummeiksi - ja sanoa, että saa olla just sellainen kummi kuin haluaa, ei tarvitse muokkautua johkin muottiin tai kuvitelmaan.
 
Miten muuten jos ei vanhemmat eikä näin ollen lapsikaan kuulu kirkkoon, niin onkohan joillakin ollut tapana valita ystäväpiiristä tai sukulaisista "kummi", en tiedä millä nimellä sitä kutsuisi mutta joku henkilö joka sitten olisi lapsen elämässä mukana kummin lailla ilman sitä uskonnollista puolta?
 
Miten muuten jos ei vanhemmat eikä näin ollen lapsikaan kuulu kirkkoon, niin onkohan joillakin ollut tapana valita ystäväpiiristä tai sukulaisista "kummi", en tiedä millä nimellä sitä kutsuisi mutta joku henkilö joka sitten olisi lapsen elämässä mukana kummin lailla ilman sitä uskonnollista puolta?
Se on nykyään ihan arkipäivää, että lapselle valitaan siviilikummit jos ei pidetä ristiäisiä vaan nimenantojuhlat. Siviilikummeille saa tilattua netistä ihan omat todistuksensakkin.
Meidän viimeiselle lapselle tuli yksi siviilikummi, koska hän ei kuulu kirkkoon, mutta ehdottomasti halusimme hänet kummiksi. Hän sai sitten hieman erilaisen todistuksen kun tämä virallinen kummi, mutta molemmat on meidän silmissä ihan yhtä lailla kummeja :)
 
Okei! Kiitos akidi! Täytyypä alkaa pohtia sit ketä vois pyytää. Mulla ei ole sisaruksia, miehelläni on sisko joten hän voisi ehkä olla yksi vaihtoehto. Mut kavereista jos pitää valita ni tosi vaikeeta valita vaan yksi tai muutama. Millä perusteella sen muka voi päättää. Ja sit on just tää että parilla potentiaalisella vaihtoehdolla on jo yksi tai useampia kummilapsia. Niin ois kiva ehkä pyytää sellasia myös joilla ei ole vielä... Mut sit taas jos se on joku mun kaveri ni täytyy kyl olla sit kans semmonen jonka kanssa näkisin olevani tekemisissä myös tulevaisuudessa. Välillä kun kaverisuhteet vain hiipuu ilman mitään sen kummempia syitä. Emmä tiiä, vaikeeta joka tapauksessa! :woot:
 
En kuulu kirkkoon, ja lapselleni pidin nimenantojuhlat, "nimiäiset". Valitsin hänelle kaksi kummia, joiden merkitys ei ole uskonnon määrittelemä, vaan tällaista "ei-kirkollista-kummia" kutsutaan "haltiakummiksi", jonka tarkoitus on olla lapsen "aikuinen ystävä". En muista tarkalleen mistä tämän merkityksen luin, mutta perehdyin asiaan paljon, kun pohdin lapseni kohdalla kummiusasiaa. Mielestäni tuo "aikuinen ystävä" on hyvin merkityksellinen ja tärkeä rooli kummille, ja sisältää paljon tärkeitä ja suuria asioita. Läheisyyttä, tukea ja läsnäoloa, kuin myös tietynlaisen tuen kasvatuksessa, kokemuksien ja viisauden jakamista aikuisen, mutta silti ystävän roolissa. Nämä siis asioita jotka itse ymmärrän ajatuksena haltiakummista, aikuisesta ystävästä lapselle, joka lapsen ollessa pieni on yksi läheisistä ja turvallisista aikuisista, ja kun lapsi lähenee teini ikää ja aikuisuutta kohdaten elämän vaikeita kysymyksiä, on ihana ajatus, että hänellä olisi tuolloin se aikuinen ystävä elämässä, tukemassa ja auttamassa. Oman lapseni kummit ottivat tehtävän todella ylpeinä ja onnellisina vastaan, sekä halusivat myös perehtyä hyvin tarkkaan tähän halitiakummi käsitteeseen, sillä tämä oli myös molemmille uusi asia. Toinen ei kuulu kirkkoon, ja lapseni on hänen ensimmäinen kummilapsensa, toinen taas kuuluu kirkkoon ja hänellä on entuudestaan yksi kirkossa kastettu kummilapsi. Kun nyt pohdin omaa käsitystäni kummiudesta, on mielestäni suurin mahdollinen kunnia, pyytää toista osaksi lapseni elämään noinkin merkittävään rooliin. En olisi voinut kuvitellakaan vaihtoehtoa, että jompikumpi olisi kieltäytynyt. Molemmat haluavat olla myös niin läsnä kuin pystyvät, ne lahjat ja synttärit ym. joulu muistamiset ovat taas minun mielestäni toissijaisia asioita kun mietin omaa käsitystäni kummiudesta. Molemmat ovat olleet minulle myös suurena apuna, (olen yksinhuoltaja) ihan konkreettisesti 9kk ikäisen vauvani hoidossa, esimerkiksi hoitoapuna niin että pikkuvauva-aikana sain toisinaan nukkua muutaman tunnin päivä unia kun jaksaminen alkoi ajoittain olla kortilla. Minulle kummiusasia merkitsee paljon, mutta tämä on varmasti jokaisen vanhemman ja kummin välinen asia, mitä kummiudelta odottaa/toivoo/velvoittaa/haluaa. Itse ymmärrän hyvin loukkaantumisesi, tai että tunnet itsesi surulliseksi kummiudesta kieltäytymisen takia. Itse voin vain kuvitella miltä tuntuisi, jos läheiseni, jolle luotan näinkin suuren asian; "haluan että olet lähellä ja läsnä minulle tärkeimmän ihmisen, eli lapseni elämässä" -joka jo itsessään sisältää viestin, että kummi on myös vanhemmalle erittäin tärkeä ja läheinen ihminen elämässä.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos paljon vastauksista! Olette ihania :Heartpink

Minulla on nyt parempi mieli, sillä kaksi ystävääni suostui iloisesti vauvan kummiksi. Toinen jopa hihkui ilosta ja oli todella otettu :)

Ehkä vain nyt hormonihöyryissäni ylireagoin toisen varovaiseen alkukommenttiin, koska taustalla tosiaan nuoremman lapsen kohdalta kahden ystävän kohtelias kieltäytyminen kunniasta :/ Toinen kieltäytyi kohteliaasti myös tulemasta ristiäisiin.... :sad001 Ja kyllä, ovat silti ystäviäni edelleen, koska tunnen heidät ja tiedän etteivät tarkoita pahaa. Se ei silti muuta sitä asiaa ettenkö pahoittanut mieltäni.

En edelleenkään näe sellaista tilannetta että itse kieltäytyisin kummiudesta. Ei se ole suorittamista! Se on iloinen asia jota voi hoitaa hymyssä suin. En ole täydellinen kummi kummilapsilleni mutta kummi kuitenkin.
 
Mulla on kolme kummilasta, joista kaksi sain tosi nuorena (=virhe, en ole hoitanut kummiuttani mitenkään hyvin, eli olisi ollut parempi valita joku muu) ja kolmannen nyt aikuisena, enkä ole hoitanut sitäkään kovin kummoisesti, mutta paremmin kuin kaksi muuta.

Kolmannen perhe on tosi aktiivinen ja tietyt perhejuhlat ovat sellaisia, joissa olemme puolisoni kanssa mukana, mutta silti aina on syyllisyys, että en hoida kummin tehtävääni kovin hyvin. Jos joku vielä pyytäisi kummiksi, kieltäytyisin.

Syynä osin se, että en ole mitenkään lapsirakas ts. en jaksa innostua kenenkään lapsista muutenkaan paljoa eli en näe itseäni kapsahtamassa kenenkään kaulaan ja hihkuvan ilosta, vaikka olisi pyydetty taas kummiksi. Toisaalta arvostan kummiutta ja haluaisin toimia kristillisenä kummina, mikä on mahdotonta, koska ihmiset ovat niin maallistuneita, eli siinäkään suhteessa minua ei kannata pyytää kummiksi.

Eli minusta on todellakin parempi kieltäytyä kuin hoitaa kummiutta huonosti, itse koen nyt kolmesta kummilapsesta suurta syyllisyyttä, enkä koe, suoraan sanottuna, että on ollut mitään hyötyä tai iloa kenellekään, että olen heidän kumminsa...
 
Minulla oli kovat toiveet ripille päästyäni, että jes, nyt alkaa tulla kummipyyntöjä. Mun vanhempi serkku pääsi yhden nuoremmista serkuistani kummiksi ja kun pieniä serkkuja syntyi, toivoin minäkin pääseväni. No, tasan ei menneet nallekarkit eikä kukaan pyytänyt ennen kirkosta eroamistani eikä sen jälkeenkään siskoani lukuunottamatta (olen hänen esikoisensa siviilikummi).

Jos nyt joku pyytäisi, voisin edelleen suostua siviilikummiksi, mutta tuskinpa pyyntöjä enää tulee. Mä olisin voinut olla silloin nuorempana hyväkin kummi, mutta sitten kun kukaan ei pyytänyt, mulla meni mielenkiinto eikä sekään sitten enää estänyt mun eroamista kirkosta, eihän mulla ollut siihen mennessäkään ollut kummilapsia. Nyt tuo mun ainoa kummipoika riittää mulle, mutta en mä kummiudesta silti kieltäytyisi.
 
Mua on kanssa harmittanut kun ei ole ketään kummiksi pyytänyt. Serkulle ilmaisin toiveeni hyvinkin selvästi ja homma vaikutti aika selvältä omasta mielestäni, mutta ei mua sitten valittukaan. En tiedä mikä siinä on, ehkäpä se että asun niin kaukana (60km) muusta suvusta jne. Tosin kummit joita ite oon aatellut omalle lapselle joskus niin asuu siinä 60-120 km päästä itsestä että..
 
Kiva että kummit löytyi, nyt vieraana! :happy: Vaikka on kyllä harmi, ettei muut ystäväsi ole ilahtuneet kummipyynöistä... :sad001 Toisaalta on hienoa, että kummiehdokkaat ovat uskaltaneet kieltäytyä, sillä on aika ikävää, jos kummi ei sitten ollenkaan osallistu lapsen elämään.

Meillä on lapsella neljä epävirallista kummi(tust)a (kun ei kuuluta kirkkoon), joista kaksi on mahdollisuuksiensa mukaan aktiivisesti yhteydessä. Vaikka näistä toinen asui kummipyynnön hetkellä Englannissa (tällä hetkellä "vain" useamman sadan kilometrin päässä) - ja toinen on asunut noin 200 km päässä ja on nyt lähdössä melkein maapallon toiselle puolelle... Toiset kaksi taas asuvat alle 50 km:n päässä, mutta harvoin ollaan missään yhteydessä. Että ei se välimatka (aina) merkitse! :grin
 
Nyt vieraana, ihanaa, että löytyi kummit, jotka olivat aidosti ilahtuneita ja otettuja pyynnöstä! :)

Meillä taas on vähän päinvastoin kahden kummilapsen kanssa. Nämä kummilapset ovat sisarukset ja me emme näe heitä niin usein kun haluaisimme. Kun yritän soittaa lasten äidille, hän vastaa milloin häntä huvittaa, tai ei vastaa ollenkaan eikä soita takaisin. Hän tekee muutenkin sovituista tapaamisista ohareita jne. Riitoja eikä mitään muutakaan ei koskaan ole ollut. Ikävöimme kovasti näitä kummilapsia ja he tykkäävät kovasti meistä (aina jos kaupungillakin nähdään vahingossa, hyppäävät syliin ja pitäisi heidän päästä heti yökylään). Toinen kummilapsista alkaa olemaan kohta sen ikäinen, että hänelle voi suoraan soittaa, ehkä se sitten helpottaa pikku hiljaa...
 
Meilläkin tuli vähän mietittyä, kun yhä harvempi ystävä/kaveri kuuluu kirkkoon.
Olisihan mekin voitu pitää vain nimiäiset, mutta isoisovanhemmat olisivat ottaneet sen aika pahasti.
No, toinen kummi on paras ystäväni ( oli myös kaasona häissä ) ja toinen nuorempi veljeni.

Onneksi lapsia on toistaiseksi vain yksi, koska menisi todella vaikeaksi löytää kummiehdokkaita lisää....
 
Takaisin
Top