kummit?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Anukka

Satasella mukana keskusteluissa
Pakko oli aloittaa tänne (tulikohan edes oikiaan paikkaan) kysymys keskustelu kummiasioista...

Eli ei vielä todellakaan ajankohtaista oman raskauden suhteen ole kasteasiat (alkuraskaus meneillään), mutta miten ihminen kuka ei kuulu kirkkoon voisi olla lapsen kummi? Onko kokemusta kenelläkään asiasta... miten tää käytännössä tapahtuu?

Jos fiksummat kertoo [8|]

Hei Anukka,

Kirkkoon kuulumaton ei voi olla lapsen virallinen kummi. Itselläni on tästä kokemusta, kun selvitin asiaa ystäväni kanssa, joka pyysi minua lapsensa kummitädiksi. En siis kuulu kirkkoon, joten en voinut olla varsinainen kummi. Sitävastoin olen nyt lapsen "kummitustäti". [:)] Minusta se on ihan yhtä hieno asia, ja mikään ei estä minua paapomasta ja palvomasta "kummitustyttöäni" ihan yhtä paljon, kuin jos minut olisi virallisesti merkitty kirkon papereihin.

Kyseiselle tytön sylikummiksi oli myös hyvissä ajoin pyydetty kirkkoon kuulumatonta ihmistä. Hän ilahtui kunniasta niin, että suoritti rippikoulun näin vanhemmalla iällä ja liittyi kirkkoon.

Meidän lapselle ei siis ole virallisia kummeja tulossa, kun emme kumpikaan mieheni kanssa kuulu kirkkoon, mutta eiköhän mekin joitakin kummitussetiä ja -tätejä pyydetä.

kiitos sinulle vastauksestasi. oon kuullut noista kummitustädeistä... kuulostaa tosi söötiltä. aion parasta kaveriani pyytää kun tämän aika on ja hän ei tosiaan kuulu kirkkoon... mutta kummitus tai kummi... ei vaan ole virallisissa kirkon kansissa sitten asia... onpahan ainakin lapsella molempia sitten [:)]

Taitaa olla nykyään vanhan aikainen käsite tuo,
ettei voi olla kummi ellei kuulu kirkkoon.
Virallisen kummin on kuuluttava kirkkoon,
mutta täytyykö kaiken olla niin virallista?
Tärkein kummin tehtävä on pitää lapsesta huolta ja muistaa häntä.

Meijän pikkuiselle on tulossa kummit ja juhlat vaikkei kirkkoon kuulutakkaan.

Moikka

En kuulu kirkkoon, mutta ystäväpariskunta halusi minut aikanaan sylikummiksi. Asia hoitui niin, että heidän piti ottaa vielä kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia lisäksi, jotka saivat sitten kummitodistukset. Mutta itse kasteen aikana minä pidin lasta sylissä. Näinkin voi asian hoitaa [:)]
Meille on tulossa lapsi joulukuussa, emmekä kumpikaan mieheni kanssa kuulu kirkkoon, joten mietimme tuleeko "kummeja" ollenkaan vai pyydämmekö paria läheistä ihan pieneen tilaisuuteen, jossa ehkä kastamme ihan itse pienokaisen tai ilmoitamme nimen. Emme ole juhlaihmisiä, joten pyydämme sitten kummeja tai emme, on tilaisuus joka tapauksessa hyvin yksinkertainen ja vähäväkinen. Mielestäni oleellista on miettiä, mikä on kummin, tai miksi häntä haluaakaan kutsua, merkitys ja kertoa se myös tulevalle kummille, koska siinäkään ei kaikki ole ihan samoilla linjoilla. Joskus kummille luodaan melkoisia odotuksia ihan huomaamatta.

Mua on alkanut ärsyttää koko kummiasia. Ei todellakaan keksitä oikeen ketään [:(]
kavereita on paljon mutta ystäviä vähän ja sukulaiset on mitä on... Ois helpompaa olla kastamatta koko lasta niin ei tartteis miettiä koko kummiasiaa. Kamalaa jos joku vielä kieltäytyy ketä pyytää ...

Me kuulumme kirkkoon ja haluamme, että lapsen kummit kuuluvat myös. Kummit ovat hyvin lähisukulaisia, jolloin yhteydenpito meidän ja kummien välillä varmasti säilyy. Emme pyydä kummeiksi ihmisiä, joihin toivomme pystyvämme pitämään aktiivisemmin yhteyttä sen myötä, että ovat kummeja. Myöskään yhtä kummia ei nosteta ylitse muiden, vaan isä pitää lasta sylissään kastetilaisuudessa.

Olen opettanut lukuisissa rippikouluissa ja oppinut niidenkin myötä, että kummius on nuorelle tärkeä asia. Hyvin yleistä on, että nuoret kokevat kummit "lahja-automaatteina", joista naureskelleen heitetään, että "saa siltä rahaa". Sitten kun joku sanoo, että "kyllä mun kummi kävi muna kanssani kaikki ripariin kuuluvat kirkkokäynnit", loistaa monen nuoren kasvoilta kateus. Kysymys ei tietenkään ole kirkkokäynneistä vaan siitä, että onko kummilla aikaa ja kiinnostusta kummilastaan kohtaan.

Meille on tärkeää, että lapsemme saa kristityn mallin lähipiiriltään. Hän saa ja hänen ehdottomasti kuuluu kyseenalaistaa oma uskonsa teini-ikäisenä ja tehdä siitä oamt päätelmänsä. Mutta sitä paremmalla syyllä haluan, että hänellä on turvalliset uskon raamit ympärillään, että ihan lähipiiri ei ole kovin ristiriitainen tässä asiassa.

Meillä on paljon ystäviä, jotka ovat varmasti ehdottoman hyviä lasten kanssa ja tämän lisäksi meille luotettavia ihania ystäviä. Koska he eivät kuulu kirkkoon, heistä ei tule meidän lapsen kummeja. Kyllä he sen ymmärtävät ja tietävät.

Itselläni on kaksi kummilasta, jotka ovat lähisukulaisia. Vanhemman kanssa olemme keskustelleet uskoon liittyvistä asioista monta kertaa. Lapsen nälkä ymmärtää omaa uskoa on suuri. Kyllä siihen on hyvä löytyä keskustelijoita lähipiiristä, muistakin kuin vanhemmista. Näkisin aika mahdottomana tilanteen, jossa vastaisin kummipoikani kysymykseen "miltä sun mielestä Jumala näyttää", jos en olisi koskaan pohtinut asiaa itse, vaikka lapsena. Vastaisinko, että "ei miltään, kun se on mun mielestä satua." Tai lähisukulaisen kuoltua kysymykseen "uskotko sä, että vaari on taivaassa".

Tiedän, että jokainen voi tukea lapsen vanhempia kristillisessä kasvatuksessa ja vastata näihin kysymyksiin vanhempien toiveiden mukaisesti. Mutta valehtelijaksi siinä varmasti itsensä tuntee. Toki moni ajattelee, että ainahan lapsille kerrotaan satuja, mutta minusta kyse on isommista asioista. Lapsi kasvaa aina osaksi perheensä kulttuuria. Ymmärtämällä itse pyhän merkityksen itselleen, oppii myöhemmin ymmärtämään helpommin sen, että muillakin on pyhiä asioita.

Lasta on mahdotonta kasvattaa tyhjiössä.

tästä kummi asiasta myös... meidän tuleva lapsi kastetaan ortodoksiseksi ( huhtikuussa kun on noin 3vk:n ikäinen) isänsä uskontokunnan mukaan,myös 2v isoveikka on näin. mutta mutta pulmana on nyt se että lähipiirissämme on vain yksi ortodoksi ja hän on sitten tämän vanhemman kummi. meidän täytynee seurakunnan kautta nyt sitten ottaa se sylikummi .. onneksi toisina kummeina voi olla myös luterilaiset joten heistä tulevat  sitten varsinaista kummin tehtävää hoitavat, ( ei sillä etteikö srk muistaisi synt.päivinä, mutta muuten taitaa olla vähäistä se kummin viran hoitaminen).. mutta ortodoksinen srk kiehtoo kyllä kaikella kauneudella ja erilaisuudellaan siksi päädyimme isän uskontoon..

Tuo on tietysti tosi kurja juttu, jos ei tuttuja kummeja saa. Sehän on periaatteessa vähän sama tilanne kuin jos lähipiiristä kukaan ei kuuluisi kirkkoon. Pääasia kuitenkin lopulta lienee, että lapsi kastetaan ja hänellä on muita kristittyjä kummeja. Asia on helpompi siinä mielessä, että kaste on sakramentti kummassakin kirkkokunnassa.

Lasten kysymykset on helpompi ratkaista kristikunnan sisällä, sillä lasten ajatukset eivät ole uskonopillisia, kuten "lähteekö pyhä henki isästä ja pojasta vai vain isästä?" tai "mitä ehtoollisaineksille tapahtuu ehtoollisella?" vaan enemmänkin luokkaa "miksi täällä seisotaan" tai "miksi toisessa kirkossa ei ole näin hienoa?"

Peruskysymykset on kuitenkin samoja. Hienoa, että pidätte yllä miehen suvun perinnettä, vaikka olisi selvästi helpompaa kastaa luterilaiseksi.

kiitos Quara... se oli kyllä jo vanhemman syntyessä selvää,että ortodoksi lapsesta tulee eikä tästä nytkään mietitty yhtään. helpompaa varmaan/tosiaan olisi ollut jos luterilaiseksi kastettaisiin /olisi kastettu, mutta onneksi toisiksi kummeiksi kelpaa luterilainen niin miettiä ei tarvitse tuon enempää. kastetilaisuus jo itsestään on aivan mahtava ja ikimuistoinen, eikä mietitä myöskään sitä että kastettaisiin kotona vaan kirkossa haluamme sen tapahtuvan ( ympäristö on niin erilainen)

Me ei millään keksitä ketkä voisi olla kummeja toiselle lapselle. Ensimmäisen lapsen kummit oli helppo valita meidän vanhempien sisaruksista, mutta nyt he on "käytetty". Jotenkin toivoisin, että kummit ovat lähisukua, jotta yhteydenpito on ehkä helpompaa tai luonnolista (?) En tiedä miksi ajattelen näin. Nyt pitkäaikaiset hyvät ystävät ovat asuneet kauan muilla paikkakunnilla, joten tuntuu hankalalta heitä värvätä kummeiksi. Ystäviin on kyllä pidetty yhteyttä.

Osaisiko kukaan kummi kommentoida miltä tuntuu olla kummi? Hassu kysymys...

Minulla itselläni on toinen kummi sellainen, jota en usein tapaa, mutta seuraan hänen elämäänsä ja ole pienestä lapsesta ihallut häntä. Ehkä kummista tulee lapselle esimerkki elämiseen tavalla tai toisella. Joten onhan se tärkeä valinta.

mkk: Pyytäkää samat ihmiset, eri "tehtäviin" vaan. Tuo on aika yleistäkin kun kirkkoon kuulumattomia on paljon... Eli jos vaikka viimeks sun sisarus oli sylikummi niin nyt pyydätte miehen sisarusta pitämään sylissä. Onpa lapsilla ainakin tasapuoliset kummit.

Meillä on kummeina sekä sukua (sisaruksia yms.) että kavereita, ja ihmisistä ei voi tietää miten ne ottaa kummin velvollisuudet ennenkuin käytännössä näkee. Mä esim. olen hyvin hämmästynyt että osa sukulaiskummeista ei juurikaan pidä yhteyttä, sellaisia joista olin varma et ne ainakin pitää... Ja yks kaveri joka on kummina on kaikkein eniten läsnä kummilapsensa elämässä, jopa enemmän kuin lapsen toinen kummi joka on sisarus!

Kummius on sillä lailla kinkkinen juttu, että monesti kummiksi pyydettävä ei kehtaa tehtävästä kieltäytyä, vaikka haluaisikin. Puhutaan aina kunniatehtävästä. Kuitenkin lapsen edun mukaista olisi, että kummi oikeasti haluasi olla kummi.

Virallisia kummeja ei tarvitse olla kuin kaksi, vaikka useimmilla niitä onkin neljä.

Mun kummilapseni siis ovat sisarteni lapsia molemmat, ja heihin pidän paljon yhteyttä. En kovasti välittäisi kerätä ympärilleni kummilapsiarmeijaa. Kieltäytyisin kyllä kunniasta olla jonkun tuntemattomamman serkun lapsen kummi tai jonkun vähemmän läheisen kaverin. Jos ei vanhempiin tunne tarvetta pitää yhteyttä, jää suhteen muodostaminen lapseenkin väistämättä aika pinnalliseksi. Ja siitä tulee velvollisuus, joka kuihtuu pelkäksi lahjojen lähettämiseksi.

Sisareni on kummi meidän serkkumme lapselle. Serkku on eronnut ex-vaimostaan ja lapset asuvat äidin kanssa. Rippijuhliin ei tullut kutsua, mutta eipä tästä serkustakaan ollut kuulunut mitään melkein kymmeneen vuoteen. Sisko kuitenkin osti joulu- , synttäri- ja nimipäivälahjat ja muisti konfirmaatiopäivänäkin. Lapsi on kuitenkin ollut hänelle aina täysin vieras.

Näin jälkeenpäin hän on sanonut, että olisi pitänyt aikoinaan tajuta kieltäytyä kunniasta. Mutta eipä ole lapsen vanhemmatkaan tehneet hänelle kummiutta helpoksi.

Kyllä mä kaikesta huolimatta olen ennemmin sillä kannalla, että lapsella olisi hyvä olla vaikka ennemmin kirkkoonkuulumattomia kummeja kuin velvollisuussukulaisia kummeina. Minun yksi sukulaiskummini esimerkiksi on kirkkoherra, joka lähetti kyllä kortteja ja kirjeitä ja rukoili puolestani, mutta sanat ei korvaa sitä, että minulla olisi ollut tunne siitä, että hän on minusta kiinnostunut.

Mulla on käynyt kummien kanssa hyvä tuuri, eli ne kaikki on ollut kiinnostuneita musta ja halunneet tehdä asioita mun kanssa. Ovat leikkineet, vahtineet, opettaneet laskettelemaan, vieneet elokuviin/korkeasaareen/puistoon, etsineet lähiseudulta lehmiä ja vieneet katsomaan sitten niitä (olin pienenä erittäin kiinnostunut lehmistä) ja paljon paljon muuta. Samaa toivoisin myös omille lapsille, että se kummi olisi ikäänkuin lapsen aikuinen kaveri. Se on murrosiässä ihan hyvä jos joku voi toimia erotuomarina.

Meillä taas on kummiasia mietitty niin, että emme halua lapsellemme omia sisaruksia kummeiksi.. Ainakaan tälle esikoiselle ei olla valittu sukulaisia kummeiksi, vaan läheisiä ystäviä. Tämä on oikeastaan lähtöisin siskoltani, joka aikoinaan päätti ettei ota minua kenenkään lapsensa kummiksi, jotta olisin kaikille lapsille ns.tasa-arvoinen tätinä. Ja koska todella läheinen olen heidän kaikkien lasten kanssa nykyään, on mielestäni hyvä, ettei minua valittu kenellekään kummiksi, koska toki se asettaisi minut hieman erilaiseen asemaan aina yhtä lapsista kohtaan. Koen, että nyt olen ollut kaikille hyvin tärkeä tukipilari koko heidän elämänsä ajan ja he voivat kaikki nyt tulla tädin tykö milloin vain ja he tietävät, että autan heitä, missä he ikinä apua tarvitsevatkaan. Heillä on omat kumminsa, jotka taas hoitavat omat asiansa ja ovat hyvin erilainen tuki, kun taas minä koen olevani.

Esikoisellemme tulee kuitenkin sisareni vanhin poika kummiksi, koska pääsi viime kesänä ripille, ja vähän odottelikin että pääsisi heti meidän lapselle kummin tehtävää hoitamaan.[:)] Se onkin ainoa sukulainen, muut kummit ovat ystäviämme, joiden uskomme voivan olla mukana lapsemme kasvussa ja hoitavan kummiuteen kuuluvia asioita hyvin. Tietenkään ikinä ei tiedä minne tiet vievät, mutta tämä meistä oli paras ratkaisu. Lapsen elämässä tulee kuitenkin olemaan niin paljon muitakin tärkeitä ihmisiä ja esikuvia kuin kummit.[:D]

Meia, meillä aika paljon samalainen tilanne. Minä olen ortodoksi ja mieheni eronnut Ev-Lut. kirkosta. Olemme sopineet, että lapset kastetaan ortodokseiksi. Onneksi minulla on sentään myös ortodoksiystäviä, sillä siskoni ja suurin osa ystävistäni ovat luterilaisia. Meillä kummien kanssa periaate, että valitsemme lähimpiä ystäviä siihen. 

Minut on ihan kokonaan yllättänyt kuinka paljon päänvaivaa tuo kummiasia aiheuttaa. Meillä siis heinäkuussä lapsi tulossa, mutta kummeista jo keskusteltu. Yksi kummi päätetty ja pyydettykkin jo. Oli siinnä mielessä helppo päätös, että miehen ainut sisarus. Mie haluaisin miun puolelta myös vähintään sen yhden kummin, mutta siellä onkin enemmän valinnan varaa ja vaikeampi päätös..[:)] Omista kavereistanki en halua ketään pyytää, mies ei osannut sanoa vielä juuta eikä jaata.

Syy tuohon miksi en halua kaverikummia on yksinkertainen. Minulla itsellä on 2 kummilasta joista toinen on kaverin ja toinen siskon lapsi. Kaverin kanssa olimme aikoinaan todella läheiset, mutta molempien useamman muuton jälkeen olemme päätyneet melkein eri laidoille maata etelä-pohjoissuunnassa. Yhteyttä toki pidetään satunnaisesti, mutta olen nähnyt kummilapseni viimeksi 4-5 vuotta sitten. Lahjoja olen lähettänyt jouluna ja syntymäpäivänä, (jatkossa päätin pelkästään syntymäpäivänä kummilapsia muistaa, kun ne lahjat on jotenkin henkilökohtaisempia verrattuna joululahjoihin) kirjeitä aina toisinaan, alkuun äidillä ja nyt muutaman jo kummilapsellekkin, kun on koululainen jo. Siskoni lapseen välimatkaa myös useita satoja kilometrejä, mutta sukuun on tullut pidettyä enempi yhteyttä yleensäkin kuin nuoruuden kavereihin. Olen jo tähän mennessä nähnyt vajaa kahden vuoden aikana tätä kummilasta useammin kuin vanhempaa ikinä.

Kummin tehtävistä minua on eniten ihmetyttänyt aina se, että oletetaan kummin muistavan joulu- ja syntymäpäivä- ja muut juhlat yleensä lahjalla. Saattaa olla vielä, että kummilapsi (/vanhemmat) ei itse pidä yhteyttä kummiin mitenkään. Minulle kummina olossa ja omien lasten kummien valinnassa tärkeämpää on lapsen yhteys kummeihin nimenomaan aikuisena kaverina/"erityistätinä". Meillä kotona kaikilla lapsilla on ollut vanhempien sisaruksia kummeina. Jokaisella on ollut "erityistätejä/-setiä/-enoja" joihin on ollut tavallaan läheisempi side, kuin muihin vanhempien sisaruksiin. Itse en kokenut siitä seuraavan minkäänlaiasta syrjintää muita lapsia kohtaan.
Nyt ajatellen tilannetta saattaa kyllä muuttaa se, jos jollakin lapsella ei ole tätä "erityissukulaista".

Heips!
Oikaisen vähän tuota kirkkoon kuulumattomien kummiutta. Siis virallisen kummin ei tarvitse kuulua kirkkoon,kunhan on kastettu ja ripille päässyt. Eli jos on aikuisena kirkosta eronnut niin ei haittaa mitään,voi siitä huolimatta olla virallinen kummi. Juuri eilen tämä asia selvitettiin kun olimme ristiäisissä joissa yksi kummi ei enää kirkkoon kuulu. Siitä huolimatta hänelle kummitodistus kirjoitettiin.

Meillä on yksi sellainen kummi, joka ei ole ikinä kirkkoon kuulunut (ei siis ole kastettu ym.) ja silti pappi kirjoitti hänellekin ihan normaalin kummitodistuksen! [:)] Kaipa se vähän papista riippuu, että kenet kummiksi hyväksyy!

Mulle tässä kummiasiassa on tärkeää se, että kummit ovat kristittyjä oikeasti. Eivät siis vain kuulumisen vuoksi kuulu kirkoon. Koska itse uskon, niin se kummiuden merkitys hengellisenä tukena ja rukoustukenakin lapselle on tärkeä. Ei vain se perus lahja-automaatti rippukouluikään asti.

Kaikki kristityt ei titenkään kuulu kirkkoon, joten se rajoitti vähän. Meillä tulee kummiksi kaveripariskunta ja sisareni. Tärkeää on, että kummit ovat meille läheisiä ja voin olettaa että yhteyttä pidetään tulevaisuudessakin. Lisäksi tietenkin pohdittiin, että ketkä oikeasti mahdollisesti haluavat ja ottavat ilolla tämän "kummivelvollisuuden" vastaan.

Takaisin