Kummit

pisces

Näppärä viestien naputtelija
Vähän aikaisessa olen, mutta kun tuli itselle mielleen, että voisi joulun kunniaksi keksi jonkun ns. kortin tai muun vastaavan millä näitä kummeja pyytäisi kummiksi :)

Eli kysyisinkö olisiko hyviä ideoita miten tuota kummiutta pyytäisi?[:)]
Tarkoitus olisi siis jouluna tämä kysyä..

Toinen kinkkinen juttu on, että mies on sanonut että minä saan päättää kummit..
No ajattelin tasapuolisuuden ja etenkin omanhaluni vuoksi pyytää mieheni siskoa ja sen miestä kummeiksi.
Sylikummiksi tahtoisin jomman kumman veljistäni vaimokkeen kera.
Mutta se että kumpi veli, tällä hetkellä se olisi nuorempi veljeni kihlattunsa kanssa - koska heidän kanssa olleen eniten tekemisissä.
Mutta tiedän että isoinveljeni kovasti odottaa kummipyyntöä, koska sain olla heidän ensimmäiselle lapselle kummi.

Kumman veljistä tahansa pyytäisin niin saattaa toinen suuttua.
mutta sitten taas tuntuu että jos olis 6 kummia niin se on jo vähän liikaa..
Ja kun pitää toisellekin lapselle jättää hyvät kummit :)
 
Tarvitseeko niitä puolisoita pyytää kummiksi? Entä jos olisi vain miehesi sisko ja molemmat veljesi, yhteensä siis vain kolme?
 
Tällä kirkkoon kuulumattomalla pakanaperheellä ei ole tuota ongelmaa [;)]
Nimiäiset pidetään ja pyydetään "kummeiksi" muutama läheinen aikuinen, sitten
kun vauva on syntynyt.
 
Mekään ei kuuluta kirkkoon, eikä itseasiassa edes pidetty nimiäisiä.
Haluttiin jo esikoisen kohdalla, että nimi voidaan ilmoittaa jo siinä viestissä mikä maailmalle lähtee syntymän jälkeen. Ja että ei itse tarvii kutsua vauvaa Vauvaksi, vaan saa itsekin käyttää ihan vapaasti sitä nimeä jo alusta asti. Yleensähän se on semmosta salailua Suomen perinteen mukaan. [:)]
Nytkin on mietittynä vaihtoehtoja ja kyllä se oikea nimi sieltä vaan ihmeellisesti seuloutuu joukosta viimeistään sitten kun sen vaaleanpunaisen, kurttuisen, suloisen pienen nyytin saa syliinsä. [:)]

Me pidettiin esikoisen kohdalla semmonen "kyläjuhla", eli avoimet ovet viikonlopun ajan ja toivotettiin sukulaiset ja ystävät piipahtamaan uutta yhteisönjäsentä tervehtimässä, kun heille vain sopi. Lahjoista sanottiin, että jos vaan malttavat olla hankkimatta, niin ei tartteis tuoda, mutta jotain pientä syötävää - suolaista tai makeaa - saa kyllä taloon tuoda tullessaan. Näinpä väisti tuore mamma turhan köökissä husaamisen ja oli kerrassaan kivaa kun kesäisenä viikonloppuna porukkaa vaan tuli ja meni. [:)]

Eli kummeja ei meille pyydetty ollenkaan, ei nähty sille mitään tarvetta. Kummi-instituutio liittyy niin olennaisesti kirkkoon, ja me haluttiin enemmän korostaa sitä ikivanhaa afrikkalaista sananlaskua, että "lapsen kasvatukseen tarvitaan kokonainen kylä". Eli kummien sijaan toivotettiin meidän "kylä" tervetulleeksi lapsen elämään ja jokainen omalla tavallan lasta kasvattamaan.

Mennään varmastikin samalla kaavalla myös tällä kertaa, tuntui niin omalta jutulta jo sillon.

Eräs kaveripariskunta piti nimiäisten sijaan Kela-kortin paljastusjuhlan. Eka nimi oli jo tiedossa ja käytössä, mutta toinen nimi paljastettiin vasta sitten juhlassa. Siitä tuli ihan mukava juhlapäivä ilman sen ihmeempiä kaavoja. [:)]

Mut juu, tuosta kummiksipyytämisestä: siihen liittyy kyllä yllättävän paljon tunteita ja helposti tulee ihan täysin tarkoittamattaan jotakuta loukattua. Tosin olen seurannut tätä tuskailua vain vierestä. Mutta eiköhän ne oikeat tyypit sieltä löydy, kun mietiskelee. [:)]
 
Haluan puolisot kummeiksi, ihan siitä syystä että he ovat yksi yhteinen perhe.
Täytyypä siis vielä miettiä..tuota että kumman veljistä pyytää nyt, toinen saapi sitten tulla toisen lapsen kummiksi :)

suunnitelin että jos tekisin jonkinlaiset kortit mihin tulisi rakenneultrasta saatu kuva
ja siihen joku kiva runo joka annettaisiin sitten jouluna vähän niin kuin "lahja".
 
Mun isosisko vihjasi jo tuossa kerran, että kannattaa sitten harkita hyvin ketä valitsee kummiksi.. Että saa sellasen "hyvän" kummin. Ilmeisesti tarkoitti itseään.. Mua hän ei pyytänyt ekan lapsensa kummiksi, joten mitenkä tuollaisen kommentin nyt sitten ottaisi [8|] Tosin molemmat siskon pojat on niin läheisiä, että en mä ole mitenkään erityisesti kummipoikaa huomioinut. Oon usein antanut pojille jopa yhteisen joululahjan.. Et ehkä mä sit oon sellanen huono kummi, mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.

Mä olin itse ajatellut, että jos tulee poika, niin pyydän varmasti veljeäni kummiksi. Hän ei ole kummankaan siskoni lapsen kummi, mutta tykkää heistä kovasti. Miehen puolen kummin saa mies valita :) Ja tietty yksi kummi on mun paras kaveri (tunnettu 6-vuotiaasta asti eli reilut 20 vuotta). Se kummius sovittiin jo hiekkalaatikolla [:D] Hän jopa liittyi nyt jo kirkkoon, että virallinen kummius onnistuu.
 
Hyvä kummi voi olla ihan hyvin vaikkei ole ostelemassa lahjoja :)
Vaan se tekee mielestäni hyvän kummin, kun osallistuu lapsen elämään.
Näkee lasta muutenkin kun vain aina synttäreillä.

Itselläni on ollut kummit joita on nähnyt n. 6 vuoden välein, ja muutenkin minä olen ottanut aina heihin yhteyttä ei he minuun.. joten voin sanoa että siinä on huonot kummit.
Ja toiset kummit on isovanhemmat joten eipä se kummius eronnut isovanhemmuudesta mitenkään.

Tosiaan täytyy harkita noita kummeja niin että ne tulisi kestämään lapsen koko elämän ajan :)
 
Cava, kuulostaa hyvälle tuo teidän systeemi.

Itse oon aina ollut kaikenmaailman perinteitä vastaan. Tai sillä asenteella että huoh, miksi ihmiset tekee aina samalla tavalla ja ottaa stressiä siitä miten asiat "kuuluisi oikeasti tehdä".

Mekään ei kumpikaan kuuluta kirkkoon, mutta pari epävirallista kummia ajateltiin pyytää, sellasia jotka tulee joka tapauksessa olemaan osa lapsen elämää, mutta aion terottaa sitä että mä en odota että kummilta tulee joka ikinen synttäri, nimppari tai joulu joku lahja - kun kummin tehtävä ei oo muistaa väkisin ja pakolla ostetulla tavaralla....

Juhlista ei tiedetä vielä miten pidetään. Haluaisin niistä sellaset rennot ja vapaamuotoiset.
 
Meillä esikolla on molempien sisarrukset kummeina, mutta kun nyt ne on käytetty loppuun, niin kaveripiiristä ajateltiin kummit pyytää.

Itse olemme ensi kesänä 4v täyttävän pojan kummeja ja nyt olemme ajatelleet hänen vanhempiaan pyytää kummeiksi. Ovat kuitenkin hyviä ystäviä (miehen olen itse tuntenut 3-vuotiaasta asti). Onko teidän mielestä omituista jos näin tekee?

 
Takaisin
Top