Kummit

No jotkut seurakunnat ei kirjoita sitä kummitodistusta kirkkoon kuulumattomalle, mutta onko tuolla paperilla muutenkaan niin suurta väliä. Ja ainahan se vähän on myös papista kiinni, miten kasteessa ottaa mukaan, mutta niissä ristiäisissä missä oon itse ollut, on kirkkoon kuulumattomatkin olleet ihan samalla tavalla mukana lasta siunaamassa ym. Kirkon näkökulmasta kummin pitää kuulua kirkkoon joo, mutta siihen tosiaan riittää kaksi. Harvempi enää taitaa ajatella kristillistä kasvatusta kummin päätehtävänä, vaan että olisi lapsella joku tärkeä 'oma' aikuinen vanhempien lisäksi.
 
Muokattu viimeksi:
Niin on meilläkin kummipariskunnasta vain toinen kirkkoon kuuluva. Toinen on sit "kummitus". Ei hän kummitodistusta saa, mutta ei se lapsi sellaista kaipaakaan. Virallisesti paperien mukaan tulee siis vain yksi kummi.

Mulle on tärkeetä että joku kummeista kuuluu kirkkoon. Ja oikeasti valitsin sellaiset kummeiksi, jotka voisin kuvitella kasvattamaan lapseni, jos ite kuolisin. (Eihän se oikeesti niin menis, mut valintaperiaate on semmonen.)
 
Meillä on esikoisella 2 ev lut kummia ja sit 2 ortodoksia ja se onnistu koska 2 ev lut kummia pitää olla erikoisluvalla ykskin riittää :)
 
Mulle on tärkeetä että joku kummeista kuuluu kirkkoon. Ja oikeasti valitsin sellaiset kummeiksi, jotka voisin kuvitella kasvattamaan lapseni, jos ite kuolisin. (Eihän se oikeesti niin menis, mut valintaperiaate on semmonen.)

Meillä on ollut samanlaisia ajatuksia.
 
Me pyydettiin esikoiselle kaksi kaveripariskuntaa. Halusin että olis muitakin läheisiä aikuisia kuin meidän sisarukset. Toisiin olemme olleet tyytyväisiä, toisten kanssa vähän ollut haastetta (myös muutoin kuin kummiuden kannalta)

Paineet kaksosten kummeille siis kasvaa. Ja haluisin vielä molemmille omat! Pitää ehkä aktivoitua tän kanssa!
 
Mä päätin pistää höpöks ja askarrella kummikutsut! :) Lähetetään ne sitte postissa ehdokkaille, ku vauva on syntyny.

Onko muita, jotka aikoo tehä kummikutsun? Kysyttekö ihan kasvotusten tai miten? :)
 
Me aateltiin kysyä ihan vaan kasvotusten tai sitten puhelimitse jos ei ehditä nähdä ennen ristiäisiä.
Kummikutsut olis kyllä kiva idea, tiedän vaan että mä en niitä saa aikaseks askarrella, ja miehellä nyt ei oo harmainta hajua että sellasia edes vois tehdä :D
Kunhan edes päästään lopullisesti yksmielisyyteen kummeista....
 
Kiva idea tuo kummikutsu, mutta myös minä tunnen itseni ja saamattomuuteni, ettei niistä tulisi koskaan valmiita, joten ihan kasvotusten kummeja tehtäväänsä kysytään. Toki kaksospuoliskoni jo tietää, että hänestä miehensä kanssa tulee kummit, mutta nuo kaksi muuta eivät sitä vielä tiedä...
 
Me varmaan kysytään ihan kasvotusten tai sitten soitetaan kys. henkilöille. Kunhan vaan eka tietäiis ketä kummeiks pyytäis.. kaikilla miehen sisaruksilla alkaa oleen niin paljon kummilapsia. Oiskohan yhillä parhaimmillaan 11 kummilasta, niitä ei viittis ainakaan enää pyytää. Ja muillakin alkaa olee varmaa 5-6 ainakin. Onhan toki sit viel näitä miehen sisaruksii ketä just rippikoulun käyny, mut onko sit liian nuorii vielä.
 
Me kysyttiin ihan puhelimitse ja kasvotusten kun eipä noista kummeista varmaan vaa yks ois osannu arvostaa sellasta kummikutsua.. veikkaisin :D
 
Me ei olla vielä keskusteltu aiheesta ollenkaan. Itse olen pohdiskellut, mut en oikein tiedä. Yksi on aika varma ketä kysytään, mutta entäs muut. Kutsumanimi onnistuttiin sopimaan, mut en oikein saa siihen ympärille pyöriteltyä muita nimiä. Kaikki ristiäisiin liittyvä jäänee viime tippaan vauvan syntymän jälkeiseen aikaan. Kutsut siinä sitten viimeisimpänä mielessä :D
 
Me kysyttiin kummeja jo varmaan puoli vuotta sitten, ja ihan netissä tai kasvotusten. Ois kyllä ollu aika mahtava idea noi kummikutsut!
Oli vaikeaa päättää kuka mun sisaruksista pyydetään, mutta pikkusisko joka just täytti 15 sai sit kunnian. Sit muutama lapsuudenkaveri, mun eksä joka on meidän molempien hyvä ystävä nykyään, ja yksi ystäväpariskunta.
No kummit on päätetty, tai "kummit", koska pidetään nimiäiset.
Samoin nimi suunnilleen, viimeisestä nimestä ei olla vielä ihan varmoja, mutta jos ei parempaakaan keksitä niin ainakin se on nätti.
 
Yksi kummi on hoidettu (ja yksi haltijakummi). Vielä pitäs päättää toinen, sekin on työn alla :)
 
Meillä oli esikoisen kohdalla yksi kummi, joka ei kuulunut kirkkoon, mut hänellä oli luu erityinen tehtävä kun sai toimia sylikummina. Pappi oli kuitenkin kiva ja kirjoitti kaikille kummitodistukset, vaikka kirkon kirjoissa on kolmen kummin nimi neljästä.
 
Meillä oli esikoisen kohdalla yksi kummi, joka ei kuulunut kirkkoon, mut hänellä oli luu erityinen tehtävä kun sai toimia sylikummina. Pappi oli kuitenkin kiva ja kirjoitti kaikille kummitodistukset, vaikka kirkon kirjoissa on kolmen kummin nimi neljästä.
Kiva pappi ollut! Mun oli pakko liittyä kirkkoon, että sain olla sylikummi. Kummipojalla neljä kummia, joista kaks kuuluu kirkkoon ja vaan me kaks saatiin kummitodistuksetki.
 
Takaisin
Top