Kummit

Simbahh

Jostain jotain jo tietävä
Toukomammat 2016
Oletteko muut jo ehtineet miettiä tätä kummiasiaa? Milloin ajattelitte pyytää heitä ja millä tavalla?

Me suunniteltiin että pyydettäisiin neljä kummia; miehen sisko, multa molemmat siskot sekä serkkuni joka on mulle kuin veli. Onko jotenkin tyhmää tai tapojen vastaista pyytää useampia sisaruksia? Jos päädymme tähän ratkaisuun niin mahdolliselle toiselle lapselle ei enää jäisi oikein suvusta kummeja, mutta pidän toista lasta muutenkin hyvin epätodennäköisenä.

Pyytää aion varmaan ihan kasvokkain töksäyttämällä :D varmaan joulun paikkeilla kun toinen sisko tulee käymään suomessa, hän siis asuu vakituisesti ulkomailla.
 
Esikoisen kummeina on mun paras ystävä, miehen paras ystävä ja mun isoveli avovaimoineen, Mosselle kummeiksi meinattiin miehen siskoa miehensä kanssa, mun pikkuveljeä ja mun serkkua (melkein kuin veli). Ainut mikä mietityttää on sen, että Mossella tulee olemaan kolme mieskummia ja vain yksi nainen. Mutta tokkopa tuo haittaa!
 
Meillä esikoisen kummit valittiin öömm about 1kk ennen ristiäisiä?
Hyvä ystäväni, miehen kaksi serkkua (joista toinen on hänelle kuin veli/paras ystävä)ja hänen hyvä ystävänsä. Yksi nainen ja kolme miestä :)

Tämän 'tirriäisen' kohdalle olen miettinyt muutamaa kaveriani lapsuuden ajoilta. Ovat todella lapsirakkaita ja jo esikoisen kohdalla auttoivat ja ihastelivat vauvaa. Käyvät meillä useammin kylässä kuin kukaan muu tuttu/kaveri (jos ei minun ja miehen vanhempia lasketa).
Ongelmana vain on, että tässä meidän tiiviissä kaveriporukassa on 5 ihmistä ja mietin kun haluaisin kaksi, jotka eivät ole toisilleen millään tapaa sukua. Loput kolme kun ovat siraret ja serkukset. Oih..
Me emme oikein lämmenneet ajatukselle, että lapsemme kummeiksi tulisi omat siskot/sisarukset. Toista siskoani olen miettinyt, mutta toista taas en halua (siitäpä vasta sukuriita syntyisikin!) Mies ei halua siskoaan tai veljiään, sillä ovat pilanneet sekä oman, että muidenkin elämän moneen kertaan. Ikävää ollut katsoa vieressä, mitä kaikkea on käynyt...
 
Minulla on kvari, jonka lapsilla on lähes samat kummit ja molemmilla on kummeja ainakin viisi. Meillä oli esikoisen kummit helppo valita. Hänellä on mieheni veli puolisonsa kanssa, minun pikkusisko ja minun todella hyvä lapsuudenystävä. Tälle kakkosellen tulee kummeiksi minun isosisoko miehensä kanssa ja mies saa valita kaksi, jos haluaa. Olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, että pyytäisimme myös kakkoselle pikkusiskoni ja hänen avopuolisonsa kummiksi. Mutta se on vielä pohdinnassa ja aikaa tässä kuitenkin vielä on ihan reilusti.:)
 
Ite haluan valita kummit ihan viime tingassa, sen hetkiset parhaimmalta tuntuvat tyypit. Olin jo nimittäin aikoja sitten miettinyt kummiehdokkaita ja ne on kyllä muuttuneet pariin otteeseen. Ehkä liikaa hyviä vaihtoehtoja -mieluummin niin päin!
Mies jo kovasti miettii kummiehdokkaita ja välillä kysynyt, että joko tiijän ketkä haluaisin :)
Ja ihan kahta kummia ollaan ajateltu.
 
Meillä on isoilla molemmilla kaksi kummia ja pojalla on neljä koska en osannut valita kumman otan kummiksi. :joyful: Mies oli siis jo aikoja sitten ilmoittanut veljelleen, että hänestä tulee sitten seuraavan kummi jaminusta olisi tuntunut tyhmältä ottaa vain mieheni veli eikä hänen vaimoaan kummiksi.
 
Vaikeaksi meillä menee kun sellaisia ystäviä ei oikein ole enempää ketä edes pyytäisi ja vielä kahdelle lapselle.

Esikoisen kummit on mun paras lapsuudenystävä ja miehen paras lapsuudenystävä. Kuopuksen kummit on mun hyvä ystävä ja yksi lasten serkuista. Meillä kun tuo mies on vanhempiensa iltatähti niin meidän lasten serkut on minun ikäisiä tai vanhempia:D

Olin ajatellut että en halua sukulaisia kummeiksi kun ovat muutenkin lasten elämässä mukana mutta mies oli tuolta selrkulta kysynyt eikä mulle mitään ennakkoon ollut sanonut niin tietenkään minä kehdannut sanoa hälle että en sua kummiksi halua. Hyvä kummi kyllä on, ei siinä mitään.

Nyt varmaan pakko sukulaisia kysyä kun mulla ei ole enempää sellaisia ystäviä ketä kysyä. Meillä mies on valinnut aina toisen kummin ja mä toisen.
 
Me pyydämme vaan kaksi niin riittää tulevaisuudessa mahdollisille muillekin lapsille. Ekalle tulee mun veli ja miehen sisko, tokalle mun paras ystävä ja miehen veli... Mahdollinen kolmas onkin jo vaikeempi :D
 
Me itse asiassa pyydettiin kummit tänään, kaksi kummia tulee virallisesti ja kolmas epävirallisesti (ei kuulu kirkkoon ja meillä on kumminkin ristiäiset tulossa). Miehen todella pitkäaikaisia ystäviä, jotka minäkin olen tuntenut about yhtä pitkään kuin mies - kaikki yli 10 vuotta ja yhden yli 20 vuotta jo. Voi siis melko varmasti luottaa, että yhteydet säilyvät jatkossakin. Tää asia oltiin päätetty ajat sitten. Sisaruksia ei pyydetty, kun ei ole meidän perheessä ollut tapana ja miehellekin riitti, sisarukset on kuitenkin jo lapsen tätejä/enoja. Suvusta ei siis näillä näkymin ole tulossa kummeja.
 
Me ei olla vielä keskusteltu kummien valinnasta. Mut mulla periaatteena on, et sellaiset ihmiset keitä nähdään ja ollaan yhteyksissä. Todennäkösesti meidän molempien sisaruksista valitaan ja haluisin mun parhaan ystävän myös.. eli ehkä kolme kummia. En halua mitään armeijaa lapsen kummeiksi :smiley-bounce016 Mun perheessä on ollu perinteenä, et kaikki kummit on ollu setiä, tätejä tai enoja ja heidän puolisoita. Itse en välttämättä halua esim. sisarusteni puolisoita kummeiksi, koskaan ei tiedä pysyvätkö he kuinka pitkään yhdessä ja usein jos ero tulee, jää tämä puoliso aina "ulkopuolelle" lapsen elämästä. Kuten esimerkikisi kävi, ku omat vanhempani erosivat ja ovat serkkuni kummeja molemmat (isän puolelta). Äiti kyllä lähetti aina lahjan synttärinä ja jouluna, mutta ei käynyt enää missään juhlissa, koska ei tuntenut enää itseään tervetulleeksi, vaikka oikeasti asia olisikin ollut toinen. Siksi itse haluaisin lapsellemme sellaiset kummit, jotka "aina" pysyvät lähipiirissä ja elämässämme mukana :) Tulipa pitkä selostus, mut siinä omia ajatuksiani kummien valinnasta, miehellä saattaa olla eriävä mielipide :smiley-bounce022
 
Me ei olla kyllä koko kummiasiaa vielä pohdittu, eikä varmaan pohditakaan ihan lähikuukausina. Ensin haluaa nähdä selviääkö lapsi siihen saakka, että on aihetta näitä asioita pohtia... Meillä on mm. se ongelma, että pääkummin pitäisi kuulua siihen kirkkokuntaan, johon minä kuulun (mies ei kuulu mihinkään kirkkoon), eikä tule mieleen ketään, jota voisi pyytää. Kukaan ns kirkkotuttu ei ole niin läheinen, että haluaisin kummiksi tai että voisin edes pyytää, että en tosiaan tiedä mitä tehdään. :confused005

Niitä "kakkoskummeja" ja ehdokkaita olisi sitten enemmänkin, mutta tosi vaikea valinta. Olen itse kolmen lapsen kummi ja pakko sanoa, että olen todella surkea kummi. Tosin tyhmästi mua on pyydetty kummiksi tosi nuorena kahdelle näistä kolmesta, etten ole silloin ihan sisäistänyt kummin tehtävää... Mutta jotenkin muutenkin kannan huonoa omatuntoa, että tämän viimeisimmänkään suhteen en ole kovin loisteliaasti hommaa hoitanut verrattuna moneen muuhun kummiin, osin siitä syystä, että elämässä ollut paljon tekemistä töiden vuoksi, että ei ole kertakaikkiaan ollut aikaa viettää kummilapsen kanssa niin paljon aikaa kuin olisi ns pitänyt. Eli sekin on yksi asia, että ihan ketä tahansa ei halua tai voi pyytää, eikä halua kuormittaa ketään, mutta jotkut kummit pitäisi keksiä. Sanoinko jo, että ihan heti ei varmaan asiaa nyt pohdita. :whacky011
 
Takaisin
Top