Kummit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja zibbh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän perheessä vietetään sitten nimiäisiä kun ei kuuluta kirkkoon.
Yks kummi on jo päätetty, se on mun siskontytär, jonka kanssa mä oon tehny diilin jo aikoja sitten, ennen ku oli lapsesta tietookaan :D
Muita kummeja pähkäillään sitten kun lapsi on maailmassa.

Ja kummien pitää kuulua kirkkoon, muuten ei pääse ku "henkiseksi" kummiksi, jota ei mihinkään lappusiin kirjoteta.

on mietitty jo mutt ei juur mitään päätetty.
2 kummin on kuuluttava kirkkoon.sylikummin ei tarvitse kuulua :) mutta kirkkoon kuulumaton kummi ei saa myöskään kummitodistusta ,joka on mun mielestä harmi :( onhan se kummi yhtälailla vaikka kirkkoon ei kuuluiskaan.-Meill esikoisella oli kyll sillai kiva pappi että hän kirjoitti myös siskoni todistukseen vaikka hän ei kuulu kirkkoon,.

On koitettu miettiä, mut tulosta siit ei juur oo viel syntynyt! :/ Pitikin olla niin tyhmä ja pyytää Jeminalle kuus kummia.. Niistä ois ihan hyvin voinu jättää kaks tälle toiselle kun kakkonen kuitenkin oli koko ajan haaveissa. On meillä pari ehdokasta mielessä, mut katotaan nyt kuin käy...

Meillä myös on iso kummi-ongelma, vaikka esikoisella ei olekaan kuin 2 kummia, minun pikku-veli ja mieheni pikku-veli. Minulla ei ole enempää sisaruksia, miehelläni on toinen pikku-veli ja iso-sisko, mutta mieheni on huonoissa väleissä toisen veljensä kanssa ja sisko on kehitysvammainen. Toista veljeä emme halua kummiksi, emmekä koko ristiäisiin ja kehitysvammaista siskoa kysyimme jo kolmanneksi kummiksi esikoiselle, mutta tämä ei halunnut. Sai kumminkin ristiäisissä kuivata vauvan pään.

Meillä ei ole sukulaisia tai ystäviä, joiden kanssa olisimme paljon tekemisissä ja tuntuu ettei sitten viitsisi kysyä kummeiksi sellaisia, joihin juurikaan ei pidä yhteyttä...
Että esikoisellekin molempien pikku-veljet olivat ainoa vaihtoehto. Anoppi ja minun äitini olivat sitä mieltä, ettei vauvalla voi olla kahta poika-kummia ja koittivat molemmat suositella kaiken maailman siskon tyttöjänsä yms kummiksi... Mutta päätöksemme piti ja esikoiselle tuli 2 poika-kummia ja ihan hyvin pärjättiin.

meillä suurin ongelma on se että ne ystävät keiden kanssa ollaan tekemisissä paljon niin niistä vain pari hassua kuuluu kirkkoon ja minä en tahdo kummeja painostaa konfirmoimaan itseään kummiutta varten. ja mull ei oo enempää sukulaisia keitä kelpuuttaisin kummin tehtäviin kun esikoisella on jo mun sisko miehensä kanssa.

minun vauvalle tulossa 3 kummia  joista 1 on poika  sylikummiksi tulee minun ihan ykkös ystävä jonka itse olen tuntenut ihan vaippaikäsestä asti toiseksi tyttö kummiksi tulee minun vanhempi sisko ja hänen miehensä

Meillä taas on ihan liikaa vaihtoehtoja kummeiksi, en haluaisi kun kolme kummia. Sylikummia ei tule kun meidän perheessä on aina iskä piettänyt lapsen sylissä kasteen ajan. Meidätki sisarukset on isä piettänyt sylissä.

Onneksi näitä on aikaa pähkäillä vielä syntymän jälkeen.

Meillä on kanssa vähän miettiminen noiden kummien kanssa. Meillä on jo olevilla lapsilla molemmilla minun pikkusisko, ja ystäväperheen vanhemmat. Vanhemmalla on lisäksi yksi silloinen oikein hyvä kaveri, joka häipyi melkein ristiäisten jälkeen kuin tuhka tuuleen. Nämä ystäväperheen vanhemmat ovat eri pariskunta eri lapsilla, mutta meillä ei ole kuin kaksi ystäväperhettä, joiden kanssa ollaan tekemisissä kaikki juhlat läpeensä, ja ollaan myös ristiin kummeja. Nyt täytyisi keksiä uudelle vaaville kummit.

Minulla on toinenkin sisko mutta hän asuu skoteissa, eikä välttämättä pääse paikalle ristiäisiin, ja sitten on nämä ystäväperheet. Tämä nuorempi siskoni ei ole välttämättä koskaan muuttamassa takaisin Suomeen, hänellä on mies sieltä. Minulla on kaksi sisarpuolta, mutta en halua heitä kun he eivät ole halunneet pitää meihin muuta yhteyttä kuin aina kun isämme tulee meillä käymään he ryysivät mukaan. Tai kun käymme minun isällä ja hänen vaimollaan, kas nämä jo omillaan olevat "lapsukaiset" ovat mukana kuvassa. He asuvat 150 km lähempänä meitä kuin meidän yhteinen isä.

Meillä mies oli jo intoutunut pyytämään kummeiksi omia bestmanejaan eli kahta parasta ystäväänsä. Hänen sisarukset kun on jo yli 15-vuotiaiden vanhempia. Minä haluaisin sylikummiksi pikkuveljeni (hän ei kuulu kyllä kirkkoon), kun hänkään ei ole kenekään kummi ja on ainoa sisarukseni ja toiseksi kummiksi läheisen ystäväni joka on ollut tässä odotusaikanakin tukenani, ja opiskelee diakonissa-sairaanhoitajaksi. Eli neljällä kummilla ollaan menossa ja kirkollisesti.

Itse en ole kenenkään kummi, mieheni kummityttö pääsee nyt sunnuntaina ripille. Hassua :)

Itse haluan 3 kummia. Sylikummiksi olen pyytänyt yhden ystäväni jonka olen tuntenut 2 vuotiaasta saakka ja hän on mies. 2 kaveriani olettavat ja luulevat että heistä olisi tulossa kummeja. Vaikka ensinäkään heiltä ei liikene aikaa koskaan mulle eikä muutenkaa kauheesti olla yhteyksissä, ja silti olettavat että he ovat lapsen kummeja, koska olen joskus sanonut että heistä tulee kummeja kun saan lapsen, mutta en tosiaankaan halua heitä enkä ole halunnut siitä asti kun olen tullut raskaaksi. Noh eivät ole mulel asiasta mitään snaoneet enkä ole heitä kummeiksi pyytänyt, mutta varmasti kyllä tulee loukkaantumaan kun tulevat ristiäisiin eikä olekkaan tämän lapsen kummeja. Mutta mielestäni he eivät voi edes loukkaantua tästä, koska mä olen sanonu joskus muinoin ennenku olen ollut raskaana ja muutenkin hengaillut näiden tyyppien kanssa. Yksi perhetuttuni sanoki mulle että ei sun niille mitään tarvitse sanoa, sä kutsut kenet sä halaut sun lapsesi kummeiksi. Tosi sekavasti selitetty mutta juu :D
Pyysin meistä valitsemaan yhden kummin mutta eihän toi osaa mitään valita, mä oon aina ollut se joka päättää kaikesta, mut olis kiva jos se pyytäis jotain kummiksi kenet haluaa tai sisi ehdottaa tietysti ensin mulle :D 

Mutta joo 1 sylikummi on päätetty ja 2 paikkaa vielä auki :) sisaruksia en itse tahdo kummeiksi

Sylikummiksi on pyydetty mieheni siskoa ja hänen miestään. Heillä ei ole (eikä ehkä tulekaan) omia lapsia. Jos saamme joskus lisää lapsia, haluaisin että he olisivat muidenkin sylikummeja. Itselläni ei ole sisaruksia, eikä täälläpäin asu läheisiä ystäviäni, joten siksi näin :)

Serkkuni ja hänen avopuolisonsa on pyydetty myös kummeiksi..ajatuksena oli pyytää vielä yksi tuttava pariskunta..mutta toinen heistä ei kuulu kirkkoon..hmmmp.

oletteko ajatelleet pitää ristiäiset kotona vai seurakunnassa?

ihan oli ajatus kotona pitää kun vauvan mumma eli äitini leipoo sinne kakun sun muuta niin on sit helpompi niiden kans soheltaa

Esikoisen ristiäiset pidettiin Lahden Upseerikerholla kun silloin asuttiin vielä rivarissa ja meillä oli tosi pikkunen olkkari. Nyt kun ollaan muutettu tänne omakotitaloon ja on tilaa temmeltää sekä sisällä että pihalla niin olis tarkotus järjestää ristiäiset kotona :)

me varmaan taas vuokrataan joku tila niinkuin esikollekki.kotiin ei mahuta ja seurakunnan tiloista en tykkää :D jollei sit päädytä pitään niitä mun siskon vasta valmistuneessa talossa.siell ois tilaa,ainoo mikä siinä on mulle miinus on se että ne asuu toisella paikkakunnalla ja haluaisin omasta seurakunnasta papin,jolle taas en aio maksaa siitä että tulee toiselle paikkakunnalle :D

Meillä tulee kummeiksi (noh, ei olla sinänsä ketään vielä pyydetty, mutta uskoisin kaikkien suostuvan) veljeni ja vaimonsa sekä mieheni veli. Valinta oli meillä helppo. :) 

MEidän lapselle tulossa 6 kummia, oli hieman vaikea miettiä ketkä pyytää kun olisi halunnut kaikki kaverit pyytää ;D Mutta kummit jo pyydetty vaikka pienokainen ei ole vielä syntynyt =)

Takaisin