Kummit plus heidän puolisot

Tarska84

Vasta-alkaja
Heips
Kyselisin minua viisaammilta. Siis meillä on mielenkiintoinen tilanne. Olen kysynyt erästä hyvää ystävääni lapsemme kummiksi. Kun kerroin asiaa hän soitti miehelleen ja ilmoitti että heistä tulee lapsen kummit. Siis kysymys kuuluu. Jos ystäväni asuu avoliitossa miehen kanssa(heillä lapsi) onko minun otettava myös mies automaattisesti lapsen kummiksi? Onko sama myös jos pariskunta on kihloissa? 

Vastauksia ootellessa:) Kiitos<3

Moi!
Me ollaan ajateltu pyytää vain avomieheni serkkua kummiksi, vaikka hänkin on avoliittossa. Mutta nainen ei ole meille niin läheinen, joten emme näe syytä pyytää häntä kummiksi.. :)

Heippa!
Musta on hassua, että pitäs ottaa myös kaverin puoliso kummiksi varsinkaan jos välttämättä ei itse ole hänen kanssaan sydänystäviä. Kummiksi kuitenkin tulee valita ne parhaat ystävät ja varmasti ystäväsi ymmärtää jos sanot hänen ymmärtäneen väärin. Voi olla, että tilanne on kiusallinen hänen miehelleenkin jos ette ole todella läheisiä. Itse myös haluaisin "säästää" kummiuden vain parhaimpien ystävieni lapsille ja kieltäytyminen on aina omasta mielestäni hieman inhottavaa. Luulisi, että tällä ystäväsi miehellä on itselleen läheisempiä ystäviä joiden lasten kummiksi mieluummin haluaisi. Kukaan tuskin haluaa kerätä kauheeta määrää kummilapsia joita sitten saa aina muistaa kaiken maailman kissanristiäisissä kun niitä varmasti riittää muutenkin. :)

Samaa mieltä edellisten kanssa. Ystäväsi varmaan ymmärtää, kun kerrot... omalla kummipojallani on kahdeksan kummia (osittain juuri em. syystä). Ei siinä kummikaan itseään kovin erityiseksi tunne. Meikin aiotaan pyytää mun serkkua kummiksi, muttei hänen naisystäväänsä.

Pyydättekö muitakin kummeja, vai vaan tämän yhden ystävän?

Tii kirjoitti:
Samaa mieltä edellisten kanssa. Ystäväsi varmaan ymmärtää, kun kerrot... omalla kummipojallani on kahdeksan kummia (osittain juuri em. syystä). Ei siinä kummikaan itseään kovin erityiseksi tunne. Meikin aiotaan pyytää mun serkkua kummiksi, muttei hänen naisystäväänsä.

Pyydättekö muitakin kummeja, vai vaan tämän yhden ystävän?

Kiitoksia vastauksista. Jotenkin itsekki aattelin että asia näin menee. aattelin nyt varmistaa ja kysäsitä onko näin jossain vanhoissa kirjoissa ja kansissa:D Lapsellemme on tulossa 3 kummia. 2 heistä on avoliitossa, enkä todellakaa haluaisi heitä kummeiksi(heidän puolisoitaan) 

Meillä on käynyt niin, että miehellä (olemme naimisissa) on minua edeltävästä elämästä yksi kummipoika sekä hän on parhaan ystäväni pojan kummi, johtuen siitä että minä en ole käynyt rippikoulua enkä näinollen voi kirkonkirjojen mukainen kummi olla. Toimin kuitenkin aikanaan ristiäisissä epävirallisena sylikummina ja pidämme ystäväni kanssa meitä molempia pojan kummeina, vaikken minä virallisesti sellainen voikaan olla.

Itse pidämme lapselle nimiäiset ja olen pyytänyt tätä ystävääni sekä hänen miestään kummeiksi, mutta mieskin on meidän ystävämme. Jos en tuntisi miestä paremmin, en tuntisi mitään velvollisuutta pyytää myös häntä. Voithan selittää ystävällesi, että pyydätte kummeiksi vain itsellenne todella läheisiä ihmisiä, koska puolisot mukaan laskettuina kummien määrä voisi tosiaan kohota pilviin tai sitten joutuisi jättämään ulkopuolelle jonkun, jonka oikeasti kummiksi tahtoisi.

Lisäksi perus suomalaispessimistinä tulee aina väkisinkin ajateltua, että mitä jos kummipari eroaa ja molemmat ovat kummeja. Kyllä ihminen on skeptinen ;D

Takaisin