kummien valitseminen

Mulla on ainakin ollut kaksi kummia, samoin meiän muksulle tulee kaksi kummia.Virallisesta määrästä/suosituksesta en osaa sanoa... Me ei kuuluta kirkkoon eli oltais voitu jättää väliin koko homma, mutta haluttiin nyt kuitenkin.
Meidän häissä (15v sitten) meillä oli morsiusneitoina miehen serkkutytöt jotka ovat kaksosia, tuolloin olivat pikkutyttöjä ja nyt parikymppisiä nuoria naisia, heitä pyydettiin ja he suostuivat ilomielin :)
 
No me ollaan jo 4 kummia pyydetty (2 paruskuntaa)
Mutta kun haluttaisiin vielä yksi hyvä ystävä pariskunta kummeiksi . . . 
 
Kummien ylärajasta ei ole mitään tietoa, mutta itse olen ainakin ollut ristiäisissä, missä oli 5 kummia.

Itse jotenkin ajatus pariskunnista, joista vain toinen on kummi vaikutti alkuun oudolta. Mutta nyt kummitytön kohdalla oon siihen hyvin tottunut. Ymmärrän kaverin syyt hyvin, miksi eivät halunneet molepia puolia pariskunnasta kummeisksi. Ja todennököisesti tulen itsekin tekemään niin yhden kaverin kohdalla, pyydän hänet, mutta en hänen avopuolisoaan.
 
jos lapsi kastetaan niin kummeja saa olla max. 5. Ja siis nämä on sitten sellasia kummeja jotka kuuluu kirkkoon.. Sitten on erikseen nää ns. "epäviralliset" kummit jotka ei kuulu kirkkoon.. Niitä saa olla vaikka 100 siihen päälle koska kirkko ei katso heitä kummeiksi. Ja jos lapsella on vaan nimenantajaiset/nimijuhlat/mitkälie niin kummeja saa olla ihan niin monta kun tahtoo tai vaihtoehtosesti ei ollenkaan jos ei tahdo. Kummiushan on periaatteessa kristillinen juttu ja kummejen tehtävähän on oikeesti auttaa lasta sen kristillisessä kasvatuksessa. Nykyään tuntuu että kummi on vaan ilmanen lapsenvahti ja joku ketä lähettää aina lahjoja ja kortteja :D

Mutta toi mitä jigglypuff oli laittanut jostain artikkelista voi hyvinkin olla myös totta.. Mun tiedot on melkeen 3vuotta vanhoja eli jos viime vuonna olis tullut tollanen uus säädös niin sitten mun tiedot on vanhoja ja vääriä. Ehkä ne nykyään antaa sen kummien ylärajan olla että ne sais ihmisiä taas liittymään kirkkoon, kun sieltä on niin monet lähtenyt pois joidenkin tyhmien pappien, tyhmien mielipiteiden takia..
 
Mulle on jo lapsuudesta jäänyt mieleen se, että jos vanhemmille tapahtuu jotain, ovat kummit sitten ne jotka lapsen kasvatuksen ottavat hoitaakseen. Eli ns. varavanhemmat. Käytännössähän noin harvoin varmaan tapahtuu, etenkin kun eri lapsilla eri kummit jne.
Sitten on tosiaan vielä se kristillinen kasvatus, jonka moni unohtanut aivan täysin :)  Mut on ihan kirkossa kastettu, mutta nyt ei tosiaan olla miehen kanssa kuuluttu kirkkoon varmaan pariinkymmeneen vuoteen.
 
Mun kummipojalla on seitsemän kummia, kaikki virallisia jotka kuuluvat kirkkoon. :) Ja minä sain kaikista näistä seitsemästä kummista kunnian olla pienen pojan sylikummina. emoticon
Nimim.vähintäänkin ylpeä kummitäti!
 
Takaisin
Top