Kummeista ja vastaavista

Ite tahtoisin parhaan kaverini sylikummiksi mutta mies tahtoisi siskonsa koska tämä muuten voi loukkaantua :oops: mutta niinhän se on että vanhempien sisarukset kuuluu lapsen elämään muutenkin tiiviisti (toivottavasti) ni tarvinneeko tuon nyt sylikummiksi vielä päästä

Mun mielestä ei oo oikeutta kellään loukkaantua, jos ei pyydetä kummiksi. Se on kunniatehtävä (josta tietty saa ja pitääkin kieltäytyä, jos kokee ettei tehtävään kykene/ ole aitoa halua, ettei sitten tuu näitä etäisiä kummeja), mutta minään itsestäänselvyytenä sitä ei kyllä voi pitää kenenkään lapsen kohdalla.

Mun vanhemmat ei kuulunu kirkkoon eikä mulla ollut ristiäisiä tai sen puoleen nimiäisiäkään enkä varsinaisesti osannut kaivata kummeja.. lapsellakaan ei sellaisia ole eikä syyskyisellekaan sitten varmaan tule.. tavallaan ajatus siitä että lapsella olis vanhempien lisäksi joku oma, nimetty "lähiaikuinen" on kiva mutta itse ajattelen enemmänkin semmosta.. öö.. sielujen sympatiaa, tutustumista, jonkinlaista mentorointia ja että lapsella olis joku "objektiivinen aikuinen" joka kuuntelee.. en niinkään aattele lahjoja yms muistamisia. Mutta en osais valita sellaista :D

Mulla kans mietinnässä kummeiksi henkilöt, jotka olisi lapsen elämässä läsnä. En niinkään toivo sitä väkipakolla lapselle lahjojen ostoa jne muistamisia. Vaan haluaisin aikuisia, joiden kanssa lapsi voisi viettää aikaa ja olla läheinen, vanhempien ohella järjestyksessä seuraavat kasvattajat :) Tuki ja turva, ja ehkä kummi voisi olla henkilö, jonka kanssa keskusteleminen asioista esim teininä vois olla helpompaa kuin omien vanhempien...

Täysin samaa mieltä! Semmoinen kummi olisi loistava, johon laps voisi tukeutua ja jolta saisi tukea sekä turvaa. Mistä sellaisia löytyy? Vaikka lapsen synnyttyä olisi valinnoista varma, niin miten voin tietää tilanteen 10v päästä? Vaikeaa!

Mä luulen, et tollasia kummeja onkin harvassa. Mut pitää ihan ajan kanssa pähkäillä, kuka lähipiirissä tuntuu potentiaalilta, jonka kanssa näkee myös itsensä läheisenä vuosienkin päästä. Ja aion kummeja pyytäessä myös mainita, että lahjat on sivuseikka, kunhan olisivat läsnä jos lapsi niin haluaa. Lapsi kyllä niitä lahjoja osaa sitten kaivatakin varmasti, mut mulle olis tärkeää et kummit on osa sitä tukiverkkoa johon kuuluu myös lähimmät sukulaiset...

Me ei kumpikaan kuuluta kirkkoon. Eikä mun kahta vanhempaakaan lasta kuulu. Heillä on kyllä "kummit" ja nimiäiskahvit pidettiin.

Halusin suoda lapsilleni oman valinnanvapauden. Molemmat osallistuvat koulussa uskonnontunneille, mutta mikäli elämänkatsomus alkaa näyttämään erilaiselta kuin kristinusko, ilmoitan kouluun että nyt jää uskonnontunnit välistä.
Rippikoulukaan ei ole poissuljettu, sinne halutessaan kyllä pääsevät :-)

Tulokkaalle ei olla vielä mietitty "kummi"asioita.

Mä erosin kirkosta, kun esikoinen syntyi. Lapselle pidettiin nimiäiset, niin kuin myöhemmin veljilleenkin. Isompien lasten isä ei ole suomalainen ja kummeiksi lapsille pyydettiin niin minun, kun lasten isänkin kavereita ja eri uskontokuntiin kuuluvia. Tämä siksi, että ystäväpiirimme on kansainvälinen ja eri uskontokuntiin kuuluvia ja kuulumattomia löytyy myös. Ainoan siskoni kanssa kummiasia keskusteltiin ja hän on tyytyväinen oloonsa ainoana Tätinä lapsille.

Nuorimman lapsen isä on myös muualta Suomeen tullut ja heillä ei ole tapana ollut kummeja lapsille pyytää. Halusin kuitenkin tällekin lapselle omat ja tulevalle sitten aikanaan myös. Kummit kummankin ystävistä ja nimiäiset pidetään. Mun mielestä jollakin tavalla merkityksellistä juhlien kautta tutustuttaa lapsi läheisille ja nimen "julkaisu" on iso asia myös!

Olen kummeille itse tehnyt todistukset ja suurimpana ajatuksena mullakin kummeista on se, että ovat kuuntelevina aikuisina ja tukena tarvittaessa jos/kun on tilanteita, missä lapsi muita aikuisia tarvitsee. Kaikki kummit ei asu kovin lähellä eikä usein nähdäkään, kuitenkin kuulumisten vaihto on merkityksellistä. Vanhin on jo tukeutunut kummeihin, kun on ollut kouluun haku ja tulevaisuuden kuviot mietinnässä.

Niin ja isommat lapseni ovat päiväkodista lähtien olleet ulkona uskonnollisista tilaisuuksista (joita nykyisen päivähoitolainkaan mukaan ei enää tule päivähoidossa järjestää) ja koulussa käyvät et:ssä. Ja vanhin on kesällä menossa protuleirille, mistä itse teki päätöksen.

Aateltiin et meidän kummankin veljet, miehen serkku ja mun kaveri. Kuulema ei ole hyvä, kun ei pyydetä pariskuntia. Eiköhän tässä itse tiedetä ketä halutaan ja ketä ei. :)
Minä en kuulu kirkkoon ja mies kuuluu. Ristiäiset pidetään, ei ole minulle niin väliksi kuuluuko kirkkoon vai ei. Saa lapsi päättää sitten isona tahtooko kuulua vai ei.

Mähän olen miettiny jo tarjoilutkin valmiiksi suunnilleen :D

Kerroin serkulleni raskaudesta noin rv 10 ja pyydettiin häntä kummiksi. Hieman ehkä ajoissa liikkeellä :) Kuulumme mieheni kanssa molemmat kirkkoon joten ristäiset tulevat kotokuntamme kirkkoon. Teini ikäisenä tyttönä kummitätini luovutti minulle oman kastemekkoni jonka nyt sitten vihdoin 15 vuoden odotuksen jälkeen saan pukea omalle lapselleni. Mekko on tosin jo hieman kellastunut mutta toivottavasti saadaan pesulasss vielä valkoiseksi.. onhan mekolla sentään ikää jo 31 vuotta :)

Me on myös pohdittu vähän tuota kummiasiaa. Sisarukset voisi olla luonnollinen, mutta meillä kummallakaan ei ole ensimmäistäkään. Lapselle ei näin tule yhtään tätiä, setää tai enoakaan. Sen kummemmin kuin serkkujakaan. Siksi ne kummit tuntuisi jotenkin tärkeältä, että olisi edes muutama erilailla läheinen ihminen isovanhempien lisäksi.

Minun hyvillä ystävillä on jo ennestään liuta kummilapsia. Parhaimmalla varmaan toistakymmentä. Ei minusta siinäkään ole mitään järkeä pyytää häntä vielä kummiksi, vaikka olisi miten läheinen tahansa. Johan siinä kummius menettää aivan merkityksensä. Siksi olen tässä miettinyt serkkuani, vaikka ei nyt niin hurjan läheisiä ollakaan. Olisi tuossa lähellä ja sehän voisi yhdistää meitä ihan uudella tavalla. Hänellä kun ei myöskään ole sisaruksia.

Takaisin