Kummallisia kipuja/tuntoja ja olotiloja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja J.J.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

J.J.

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ajattelin ihan laittaa eri topicin, aina kun etsin jotain aihetta josta joku joskus puhui niin en ikinä löydä, kun hukkuu sinne muihin keskusteluihin... Jos täältä löytyisi helpommin?
On aina jotenkin helpottavaa jos joku kokee samoja juttuja, ja jotkut ehkä  saaneet jopa hieman selitystä näihinkin asioihin jo lääkäristä?

LUOMET
Onko muilla luomet kasvaneet ihan hurjasti raskauden aikana? Mulla on pienet luomet, sellaiset jotka ennen olivat siis ihan vaan väriläikkiä, parissa kuukaudessa kasvaneet "ulospäin", ruvenneet töröttämään....

VATSAN TOIMINTA....
Mulla on vatssa toiminut koko raskauden kuin kello, kerran päivässä, ei ummetusta eikä ripulia, mutta nyt on ruvennut kiertämään mahassa ikävästi, muutamia kertoja päivässä.. Siis tosi kivuliaasti, ihan kuin oli hirveä ripuli juuri tulossa, mutta ei sitten kuitenkaan ole ripulia.. Tietenkin voi olla hyvinkin että nää kelit vaikuttaa vatsan toimintaan, mutta muuten kuin tuo kiertäminen, vatsa toimii ihan normaalisti...? Kummallista..

NIVEL KIVUT
Mulla tuli turvotuksen mukana ihan kauheat nivelkivut.. Nyt niitä on myös polvissa!! hankala nousta ja kyykistyä kun vihloo polvia hurjasti. Sormetkin särkevät nykyään jatkuvasti, eivät pelkästään koukistaessa. Eikä noissa tumpuissa ole enää juuri voimia tehdä mitään, hankala pitää kiinni asioista jotka painavat vähänkään enemmän...

Olen varma että mulla oli kaikkea muutakin mistä haluaisin kuulla muiltakin kokemuksia, mutta nyt liian kuuma ja aivot lyö tyhjää... Eli palaan aiheeseen [:)]

LUOMET

Mulle on raskausaikana tullut tosi paljon sellaisia pieniä ulkonevia ruskeita luomia kaulalle ja muutama navan seudulle. On mulla ollut muutama tällainen aikaisemminkin, mutta nyt niitä on niin paljon - enkä edes heti tajunnut kuinka niitä on tullut kuin sieniä sateella - että kaveri sanoi, että "sulla on hiekkaa kaulalla" no eipä ole kuin luomia!

Kävin lääkärissä ja hän sanoi, että koska ovat ulkonevia ja jotain, että näyttäisivät hyvälaatusilta eli vaarattomilta. Raskausaikana immuniteetti on kuulemma pienimpi ja se voi vaikuttaa näiden luomien lisääntymiseen. Tutut sanoivat, että luomet ovat tulleet jatkuvasti saman kaulakorun käyttämisestä - en tiedä sitten voiko sillä olla vaikutusta, siinä ne on kyllä niinkuin kaulakoruna ympäri kaulaa, erityisesti sivuilla, takana ei niitä ole.

Lääkäri oli siis sitä mieltä, ettei syytä huoleen, mutta että jos luomien lisääntyminen jatkuu synnytyksen jälkeenkin niin käydä sitten ihotautilääkärillä.

Jotain tällaista mulla jäi lääkärireissulta mieleen, aivot on niin pahvit, että puolet menee aina ohi, eikä jälkikäteen muista mitä se lääkäri oikein sanoikaan!

Kiitos Lidia  [:)]

Minä en kaulakoruja osaa oikeen käyttää, joten tuskin se pelkästään aiheuttaa, ja mulla kanssa niitä tullut kaulaan ihan hurjasti ja kasvoihin muutamia.. Miehelle tullut myös pari kaulaan tämän kesän aikana, taitaa liikaa sympatisoida mun vaivoja [:D]

NIVELKIPUJA LOYTYY! Sormet, pakiat, polvet... Jo pari kuukautta. Turvotuksesta.

Mulla on myos luomia ilmestynyt. Ensin huomasin vasemmassa kasivarrsessa uusia pienia luomia tosi paljon, ja on niita varmaan muuallekin tullut, mutten ole niin tutkinut. Noh, tassa muutama paiva sitten vahingossa raavin yhden uuden luomen paasta! Se oli ilmestynyt siihen paivassa (?) ja ihmettelin, etta mika se siina ja raavin sen vissiin irti?? ja huomasin, etta sitten kun se "kuivui" siihen tulikin luomi! [:o] Toivottavasti ei tapahtunut mitaan kamalaa, kun revin sen ensin... jaiks. Taytyy sanoa seuraavalla kerralla laakarille.

Ihon normaali pigmentaatio lisääntyy huomattavasti raskauden aikana. On todennäköistä, että jo ennestään kasvamassa olleet luomet ovat nyt raskauden aikana tulleet vain selkeämmin esille.

Ite huomaan siitä et mulle on aurinko tehnyt nyt ylähuulen rajaan selvästi tummemman viivan. Aivan niinku mulla olis viikset[&:][8|][:D].

Mulla on aina ollut suht paljon luomia käsissä, enkä ole huomannut, että ne olisivat lisääntyneet tai kasvaneet, MUTTA pisamat on villiintyneet täysin ja niitä on selässä, olkapäillä, käsivarsissa ja kasvoissa paljon enemmän mitä yleensä kesäisin. Ylähuulen ja nenän välissäkin on aika paljon pienen pieniä pisamia, joten Eemi, mullakin näyttäis olevan viikset[&:][:D]

Onko teillä muilla ruvenneet masuasukin liikkeet sattumaan/vihlomaan aina välillä?
Musta tuntuu että neidillä on jo ihan hirveesti voimia ja liian vähän tilaa ja että olisin
ihan mustelmilla tuolta sisäpuolelta.... [:(]

Täällekin mammalle aurinko on tehnyt "viikset", ihnottavaa [&:]. Luomia on tullut reilusti lisää, mutta ei ulkonevia vaan pelkästän läiskinä.

Onko muilla sellaista terävää vihlontaa emättimeen ajoittain? En muista että sellaista aiemmissa raskauksissa ollu. Ihan, kun emättimen/kohdunsuun  läpi sisältäpäin olisi puikko tai jotain terävää työnnetty? Inhottava tunne ja neuvola vast ens viikolla...

Joo, Viljonka, mulla ainakin ollut jo pitempään, tuntuu siltä kuin pikkanen kynsisi tietään ulos! [:-]
Mutta muistaakseni siitäkin olen muissa aiheissa lukenut, joten en ole ollut huolestunut..
Mulla neuvola torstaina, voin kysäistä siitä silloin ja kertoa mitä sanoivat. Jos siis pää toimii taas yhtään ja
muistaisin kysyä..... [8|]

Taalla kanssa kynsitaan sisuksia - auts! [:@] Mutta toivon, etta se tarkottaa, etta vauveli yrittaa kaantya raivotarjontaan, joten toivotan kaikki vauvelin liikkumiskivut tervetulleiksi [;)]

On muuten mullekin tuttua toi haaruksissa puukottelu. Ei tuntunut tallaista viimeksi. Paikat kai vaan loysemmat?? En ole huolestunut sen kummemmin, pakko vaan pysahtya ja toivoa, et kipu lakkaa..[:-]

Mä olen tulkinnut nuo liitoskivuiksi, ihan kuin joku tökkisi sukkapuikolla... Nice! Mulla on kyllä vähentynyt nuo tuollaiset vihlomiset muiden kolotusten tieltä [:)]

Tätä ei pitäis sanoa mut olen muuten ihmeen hyvä vointinen jos ei lasketa noita harvakseltaa ilmeneviä kipeitä supistuksia. Häntäluu on ainoa mikä välillä vähä vaivaa ja hyvin hyvin harvoin vihlasee nivusiin. Yleensä silloin jos on touhunnut vähän enemmän.

Käsien ja jalkojen kuumotus on pahin ongelma tällä hetkellä.

Jotenkin mä kuvittelen noiden kuvailemienne emättimessä tuntuvien kipujen olevan myös mulla välillä. Mut mä olen tulkinnut et ne olis kuitenkin kohdun ihan alaosan venymisipuja? En tietenkään ole varma ollenkaan mut eivät kai mitenkään haitallisia.

Miu: tosiaan hyvä kuvaus! Yksi aamu vuokranantaja soitti ja yritin paksuilla tumpelosormillani vastata puhelimeen ja painoin ja painoin nappuloita ja yritin osua oikeaan ja lopulta onneksi osuinkin, mutta tunsin kyllä itteni niin kömpelöksi! Anoppi tulee kylään ja varmaan on kauhuissaan minun jaloista... onneksi on neuvola sitä ennen ja toivottavasti kaikki ok paitsi tää turvotus, ettei anopin tarvitse huolestua :D

Mä ajattelin vastata tähän vasta nyt, kun on oikeesti aikaa.. [:)] Heräsin tänään ja mun kaikki sormien nivelet sekä molemmat ranteet oli ihan törkeän kipeät. On edelleen. Sattui verhon ylösnosto, koukistaminen.. tuo nivelkipu on ihan hirvee vitsaus ja yhdyn täysin Miun mielipiteeseen nivelreumaisten ymmärtämisestä!! [:(]

Mulla on ollut -ja on edelleen- päkiät ihan hirveät ja oonkin oppinut ymmärtämään myös pientä merenneitoa; joka askel tuskaa.. [:@] En tiedä, liittyykö se niveliin, turvotukseen vai mihin, mutta ei lystiä sekään.

"Perinteinen" turvotus on messissä myös: kengistä ei mene enää kuin kahdet sandaalit ja nekin kinnaavat sivuilta niin, että ostin varvasläpsyt, kokoa suuremmat. [8D]

Sit noista luomista tms. Mä en ollut niitä tajunnut aiemmin katella, mut eilen mä huomasin ikään kuin "irtonaisemman" luomen taimikäikinäonkaan nännipihoissa!!?! Liekö jotain maitorauhasjuttuja? En tiä.. mut ei mitenkään järin hemaisevia.. niitä on siis useampia..[&:]

Liitoskivut oli mukana aiemmin, mutta vipa kolmannes jätti ne onneksi pois. Liikkuminen onnistuisi siis jälleen, ellei päkiät panis hanttiin.

Vihlontaa "tuolla" alhaalla on ollut jo parisen viikkoa? Satunnaisesti vihlaisee niin, että meinaa mennä jalat alta. Mutta mä luulen sen olevan sitä, että beibi ruuvaa alemmas. Siispä: anna mennä.. [:D]

Tänään muuten mun lantiosta kuului krunks!! Liekö sekin löystyy edelleen? On tää ihmisen ruumis ihmeellinen!! [;)]

Ja silti.. kaikki tää on sen arvoista!! [:D]

Täälä lantio on löystyny ainaki reippaasti. Välillä sohvalta noustessa tuntuu että lantio levenee muutaman sentin ulospäin ja loksahtaa takas paikalleen.[&:] Ei tuu kipeetä,mutta tuntuu inhottavalta. Niin ja yks aamu tuli sama tunne aivastaessa.

Mulla on kans koko suun ympärys tummunu.Niinku olis huudellu pakoputkeen[:D] Mulla on jo muutama kesänä tullu noi "viikset" ylähuuleen, nyt tuntuu että ovat vielä paksummat kuin ennen.

eilen illalla alkoi menkkamainen särky ja sitä kesti ja kesti että en päätelly olevan mitään supistelua.Kun särky tai jomotus oikeastaan pysyi saman vahvuisena koko ajan. Seittemän maissa aamulla sitten heräsin tohon jomotukseen ja lämmitin kauratyynyn ja nakkasin sen alaselän päälle,ja osaksi mahan päälle ja sitten sai taas hyvin nukutuksi. Eikä oo kyllä enää sen jälkeen vaivannu,jollei taas illalla aloita.
Maha on ollut nyt muutaman päivän "epänormaali" ummetusta ei oo,pikemminkin hienoista löysyyttä. Tiedä sitten johtuuko tuosta mun piimän juonnista. Puoles viikos menee litra rasv.piimää.Mutta saa pidettyä närästyksen kurissa.

Herranjestas mika yo viime yo! [:o]
ainakin luulen niiden olevan liitoskipuja... Tuntui tuolla tosi alhaalla, niin alhaalla kuin vain voi. Olin jo ehtinyt nukahtaa, eli en tieda monelta alkoi, mutta kesti ainakin 2-3 tuntia putkeen ihan helvetinmoinen kipu! Vaikka omasta mielestani minulla on korkea kipukynnys, niin nyt oli itku lahella. Kait se oli jotain liitoskipuja, venymisia??? Mutta oli kylla tuskaa. Yritin jossain valissa nousta, jos kaveleminen helpottais, mutta enhan mina paassyt edes ylos, kun sattui viela enemman! Ei enaa ikina tuommoista kipua pliis. Vasta sitten synntyksessa kiitos!

Inhottavia on joo nää kaikki kipuilut. Kyllä sitä ihmettelee miten joillakin ei ole yhtään mitään missään vaiheessa.

Tuosta aamun selostuksesta mulle tuli mieleen et mun tuli viime synnytyksessä itku jo siinä vaihees ku oltiin vasta 5cm auki. Niin paljon kipiää otti. Ja se oli vasta alkusoittoa[8|].

Mä voin sen verran kertoo tosta nivelreumasta sormissa et olkaa kuitenkin kiitollisia että tää on vaan väliaikaista. [:)]

Mulla siis todettiin lapsuusajan nivelreuma 2-vuotiaana oikeassa polvessa jota hoidettiin vaikka millä keinoin. Sit kun löydettiin oikee lääke niin reuma parani polvesta kokonaan ja mulle annettiin hyvät ennusteet että paranen kokonaan enkä tarvii koskaan enää lääkkeitä. No niin kävi kunnes 10-vuotiaana huomasin et mun polvi oli turvonnut uudestaan mut ei kipee.. En siitä kuitenkaan heti uskaltanu vanhemmilleni kertoa kun en halunnu sitä sairaalakierrettä uudestaan mut sit ku polvi ja 7 sormen nivelet kipeytyivät niin oli pakko puhua äidin kanssa asiasta.

Hetihän mut vietiin Kys:iin tutkittavaks ja todettiin et reuma on uusiutunu polvessa sekä sormissa myös. Ja e kipu oli aivan helvetillistä suoraan sanottuna. Aamulla herätessä en edes saanut omin avuin pikkuhousuja laskettua alas vessaan mentäessä ettei sormiin koskenut ja itku tullut.
Ja sitte ku mut vihdoin ja viimein nukutettiin ja saatiin lääkeaineet pistettyä sormiin (meni n. 1kk reuman uudelleen ilmestyessä) niin alkoi ehkä viikon päästä kipu ja jäykkyys ja turvotus helpottamaan.
No sillä kerralla pääsin helpolla ja vain yhdellä hoitokerralla jolloin koko reuma saatiin "taltutettua" ja minä sain terveen paperit. Mut lääkäri sillon sano että sairaus voi uusiutua koska murrosikä päällä ja keho kasvaa vielä paljonkin. Onneks siltä vältyttiin.

Nyt kun raskauden aikana tullut turvotusta ja jalat tiukilla painon noususta ja sormet tönköt ja välillä kipeetkin turvotuksesta niin koko ajan pelko korvien välissä että toivottavasti tämä ei nyt vaikuta reuman uusiutumiseen.. Mut vielä ainakaan ei oo ollu semmosta kipua eikä jäykkyyttä nivelissä kun silloin reuman aikaan.

Huh, tulipahan kerrottua jos jotakin kiinnostaa.

On tässä nyt eilisen ja tän päivän ajan ollut ihan kummalinen olo. Alaselkä kipeä, siis erilailla ku ennen, semmosta vellovaa kipua joka kiertää tonne alavatsalle. Ikään kuin joku vanne ja alavatsa on tosi arka navasta alaspäin. Tänää ollut sitte veskireissut ihan ripaskaa..[:'(] Eilen illalla oli kivuttomia mutta tosi ilkeitä supistuksia monta peräkkäin ja hyvin säännöllisesti. Nyt taas alkaa vetää mahaa eilisen kaltaiseen rumbaan [8|] Ipanan liikkeet on ihan normaaleja.. Tää alaselkäkipu on kyllä pahemman tuntusta ku eilen, polttavampaa/terävämpää, niin sen vois kai parhaiten kuvailla [:-] Tuo selkäkipu on muutenkin jatkuvaa, ei siis tule pätkissä, joten ei kai voi olla supistuksia? Mahataudin, erilaisen ruuan tms. syyksi en myöskään laittas. Onko muilla tämmösiä oireita?

Takaisin