Kuluuko vaatteet usein puhki?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kuluuko teidän lapsella vaatteet puhki usein ja jos kuluu, niin samasta kohtaako?

Huomasin, että 3v kolmessa leikki/unihaalarissa on kulunut reiäksi asti vasen polvi. Aloin seurata, konttaa juurikin vasen polvi edellä 🤪
 
Kuluu... 74/80 pöksyistä oli aina polvet puhki, kun lapset konttasivat. Sit kun konttaaminen vaihtui kävelyyn, niin loppu housunpolvien rikkoutuminen. Sit tuli vuoroon just yökkärin lahkeet ja haarat. En tiedä miksi ne meilläkin niin helposti hajoo isommalla vauvalla ja taaperolla. 🤔
 
Jonkin verran meni vauvoilla kontatessa polvia puhki, mutta yllättävän vähän.
Jostain 3v eteenpäin ei monia ehjiä housuja ole pieneksi jäänyt. Polvet puhki, en ole kiinnittänyt huomiota onko sama polvi, usein molemmat. 5v eteenpäin nuo on saanut useat paidatkin jostakin kohtaa rikki. Yleensä hihasta tai helmasta.
 
Kaikki 74/80 housut ja yökkärit meni roskiin. Meidän lattia on tosi kuluttavaa materiaalia...
 
Meillä 3-7-vuotiailla ainakin tulee jokaisiin housuihin polviin reiät.
 
Polvet oli aina rikki housuista ja ekalla ja tokalla leikki-ikäisenä. Välillä toinen, välillä molemmat eikä merkillä ollut väliä. Jossain kohtaa etenkin tokalla myös paitojen hihansuut (pureskeli niitä).

Itse kans aikanaan ihmettelin, miksi mulla aina toinen polvi housuista rikki. Olin silloin päiväkodissa pienten ryhmässä töissä ja omatkin lapset pieniä niin oli tapana auttaa lapsia just sellasessa asennossa, että toinen polvi maassa. 😁
 
Polviin tulee reiät aina jossakin kohtaa melkein kaikkiin housuihin ainakin esikoisella. Ikää nyt noin 7. Nuoremmalla (noin 3) tulee usein reikia vaatteisiin vähän minne sattuu, mutta se ei niinkään ole kulumaa vaan hän jää usein vaatteistaan kiinni mitä mielenkiintoisempiin paikkoihin...
 
No tää viides on kontannut rikki just näitä 74/80cm housuja, toki eivät olleet ihan uusia. Leikki-ikäisillä ei meinaa jäädä myöskään housuja, ja ulkopuvut kans saavat tylyä kyytiä siinä 2v eteenpäin. Mutta käytettäväksihän ne on tarkoitettu ja mieluumin vaate rikki kuin polvi. Minun lapset ovat energisiä ja tykkäävät ulkoilusta.
 
Meillä on menevä ja vilkas lapsi mutta todella vähän on kulunut puhki vaatteita tosin kokemusta on alle 2 vuotta... Enempi sellasta pesu kuluma nöyhtää tullut joihinkin vaatteisiin niin on lentänyt roskiin mutta moni käytettynäkin ostettu vaate on jatkanut eteenpäin meiltä. Valitsen kyllä vaatteet jotka itse ostan lapselle niin sen mukaan onko aikaisemmin kestänyt sama merkki normi käyttöä ja onko laadukasta materiaalia. 😊 Surutta annan lapsen käyttää vaatteita ja en varo kulumista tai tahroja enkä myöskään kuivata vaatteita telineellä vaan surutta kuivausrummussa pyöritän 😊
 
Meillä alkoi vaatteet kulumaan puhki, kun päiväkoti aloitettiin. Sen jälkeen housujen kuluminen polvista puhki on ollut uskomattoman nopeaa. :Grinning Face:
 
Kuluuko teidän lapsella vaatteet puhki usein ja jos kuluu, niin samasta kohtaako?

Huomasin, että 3v kolmessa leikki/unihaalarissa on kulunut reiäksi asti vasen polvi. Aloin seurata, konttaa juurikin vasen polvi edellä 🤪
Eip. Ihan parit housut tainnut koskaan kukua puhki ja nekin käytettynä meille tulleita. Toi lapsi kyllä rymyää, riehuu ja kaatuilee mut joku tuuri käynyt ettei oo vaatteita juuri tuhonnut😂
 
Meillä vaatteita hajottaa tuo meidän 9v. Oli kallis tai halpa merkki, niin polvet ja lahkeet ovat hajalla. Kengätkin saa jotenkin puhkaistua.

Juniorilla mikään ei ole mennyt rikki, ei edes lyhyessä konttausvaiheessa. Toki jotkut esikoisen vanhat housut ovat menneet rikki, kun ovat olleet jo kovassa käytössä aikaisemmin.
 
Meillä 10-vuotias on ihan uskomattoman lahjakas kuluttamaan ulkovaatteet ja kengät. Poika pyöräilee ja kiipeilee ja leikkii aktiivisesti ja siitä ne ilmeisesti normaalisti kuluu. Ihmetyttää että niin äkkiä vaan...
 
Jossain iässä esikoisella kului housut. Olisiko ollut 3-4 vuotiaana. En nyt ihan varma ole. Nykyisin esikoisen sukat hajoaa ennen kuin tulee pieneksi ja kengät menee juuri ja juuri yhden kesän. Sen jälkeen on roskiskunnossa. Kuopuksella hajoaa nyt (2 vuotiaana) housut polvista.
 
4v ikään mennessä ei hajonnut kuin muutamat satunnaiset housut, kun ulkona kaatuessa tuli polveen reikä, tämä ei ole edes kontannut polvia pienempänä. Mutta nyt 4v on leikkiessään kontannut jo useammat housunpolvet puhki. 🙄 Täytyis jaksaa käydä paikkaamaan, kun nämä menis koon puolesta pidempään, ettei tarvittis ostaa jatkuvasti samaa koko puhkikulutettujen tilalle.
 
Nyt koossa 98 tuntuu et kaikkiin housuihin ilmestyy pieniä reikiä 🤯 Ostin nyt amazonista ihan semmosia pieniä eri värisiä sydämen muotoisia paikkoja/merkkejä, joita meinasin laittaa reikien päälle. Housut muuten ehjät ja hyväkuntoiset niin ei niitä raaski heittää pois, päiväkotihousuiksi sitten.
 
Meillä on kyllä kiihtynyt tuo reikiintymistahti. Esikoiselta jäi vaikka kuinka paljon hyväkuntoista vaatetta, mutta tuntuu et nuorimmainen kuluttaa puhki jo hyvinkin tuoretta vaatetta. Onko siis vaatteiden laatu laskenut 14v paljonkin? Tulin vasta hiljattain ajatelleeksi että se nyt taitaa oikeastaan olla eniten siitä kiinni et meillähän pyörii pesukone joka päivä, ja kuivuri hoitaa loput. Vaatteiden kierto uudelleen käyttöön on hyvin lyhyt, jo seuraavana päivänä saatan napata vaatekerran puhdaspyykkikasasta lapselle päälle. Hyvä puoli on että yhta lasta kohti ei tarvitse pitää isoa vaatevarastoa, jotta aina löytyisi puhdasta päällepantavaa. Huono puoli sitten tosiaan on että vaatteet kuluvat hurjaa kyytiä, ja yksi suuri kuluttaja on varmasti kuivuri. Yhdessä tietysti liikkuvien lasten omaan rymyämiseen ja konttailuun.
 
Mitkä mahtaisi olla hyviä pikapaikkoja, siis sellaisia vaan rikkinäiseen kohtaan liimattavia?
Ja mitkä tekstiilitarrat olisi hyviä vaatteiden nimikointiin, että tarrat kestäisivät pesussakin?
 
Mitkä mahtaisi olla hyviä pikapaikkoja, siis sellaisia vaan rikkinäiseen kohtaan liimattavia?
Ja mitkä tekstiilitarrat olisi hyviä vaatteiden nimikointiin, että tarrat kestäisivät pesussakin?
Mä oon tilannut (mm Kiinasta) ebayn kautta silittämällä liimattavia paikkoja. Maksavat murto-osan Suomen hinnoista, jälleen kerran.
 
Mä oon tilannut (mm Kiinasta) ebayn kautta silittämällä liimattavia paikkoja. Maksavat murto-osan Suomen hinnoista, jälleen kerran. Kaikki ovat olleet ihan ok, osa vähän ohuempia mutta jos kustannus on n 2-3€ sillä 10kpl nipulla niin koen saaneena rahoilleni vastinetta.
 
Takaisin
Top