Kukat

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Pidättekö kukista? Saatko usein kukkia tai ostatko itse, tai onko teillä kukkia kotona, vaikkapa ruukkukukkia tai pihalla? Mitkä ovat suosikkejanne?🌸

Olen viherpeukalon vastakohta, kaikki kukkani kuolevat. Joko kuivuvat tai homehtuvat...😱 Saan melko usein leikkokukkia. Puolisoni ostaa piristykseksi tai esikoinen haluaa kaupassa ostaa minulle, koska tietää minun pitävän vaaleanpunaisista kukista. Ruusut ovat kaikkein kauneimpia! Pidän kyllä myös kaktuksista. En tunne kukkia kovin hyvin, mutta myös pionit, daaliat, gerberat ja orkideat ovat ihania.
 
Pidän kukista. Niitä saa nykyään liian harvoin. Jakaranda-ruusu leikkokukkana on se mitä vie joskus haluaisin saada. Saintpaulia, violetti ja vaaleanpunainen löytyvät kukkaruukuista, noin "tuhatvuotta" olen niitä onnistunut pitämään hengissä.
 
Kukat on kivoja. Tykkään niistä kovasti, mutta ruukkukukkasia en oikein saa pidettyä elossa... Leikkokukat on tosi kauniita, harvoin silti ostan niitä enkäpä nyt muista edes millon olisin viimeksi sellaisia saanut. En ainakaan vuoteen.
Suosikkejani ovat neilikat ja gerberat. Pidän myös tulppaaneista ja pioneista. Suosikkivärejäni kukissa on oranssi ja keltainen, myös vaaleanpunainen on kiva.
 
Täälläkin katastrofiviherpeukalo. Oon jo itseasiassa paatunut kukkien sarjamurhaaja, enkä saa edes kaktusta pysymään hengissä.

Säälin niitä kukkaparkoja jotka meille tuodaan lahjaksi... Yritin välillä kasvattaa jotain nättiä edellisessä kämpässä, mutta ei vaan otanut sujuakseen. Naapurin mummeleilla oli aina kauniita rönsyileviä kukkia.

Ja arvatkaa kuoliko meidän uuden kodin pihalla hyvin kasvanut omenapuu pystyyn, kun minä rupesin asumaan kämpässä! 😅

Kukat ei vaan tykkää musta. 🤣
 
Minä kyllä pidän kukista. En osta juuri ikinä. Puoliso on yhen kerran ostanu mulle. Ehkä pitää opettaa taapero ostamaan niitä 🙈

Rakastan tulppaaneja ja varsinkin liloja niitä! Niitä ostan sesonkina muita kukkia en ikinä. Pidän myös kaikista jukista esim. jukkapalmu, pullojukka 😅
 
Onhan kukat kivoja, mutta meillä on tosi harvoin leikkokukkia, enkä niitä erityisesti kaipaakaan. Ruukuissa meillä on ollut pidempään vehkoja, joulukaktus ja uusimpana saintpaulia. Nämä on sinnikkäitä kavereita, sillä me ei olla lainkaan viherpeukaloita. Aiemmin on mm. joulukaktus ja rahapuu kohdanneet meillä loppunsa. Vehkat on siitä kivoja, että ne kertoo kaipaavansa vettä ja selviävät vaikka ehtisivät nuukahtaa enemmänkin. Kukkia ei ole aikoihin näkynyt muissa kuin joulukaktuksessa.
 
Täälläkin katastrofiviherpeukalo. Oon jo itseasiassa paatunut kukkien sarjamurhaaja, enkä saa edes kaktusta pysymään hengissä.

Säälin niitä kukkaparkoja jotka meille tuodaan lahjaksi... Yritin välillä kasvattaa jotain nättiä edellisessä kämpässä, mutta ei vaan otanut sujuakseen. Naapurin mummeleilla oli aina kauniita rönsyileviä kukkia.

Ja arvatkaa kuoliko meidän uuden kodin pihalla hyvin kasvanut omenapuu pystyyn, kun minä rupesin asumaan kämpässä! 😅

Kukat ei vaan tykkää musta. 🤣
Mummoni minua lohdutti: "kukat on kohdanneet kauniimman ja siksi sinun huoneessa lakastuvat". Muiden huoneiden "äidin"kukat jaksoivat siis samaan aikaan ihan hyvin
No, onkohan kauneudelle jotain tapahtunut, kun mikä tahansa hortensia viihtyy luonani nykyäön tosi hyvin, jopa joulukuusi alkoi työntämään vihreitä oksanpäistään.
 
Onko teillä jo joku joulukukka? Mikä olisi pinkki ja myrkytön jouluinen kukka? Onkohan semmoista 😝🌺
 
Hyasintti on joulukukista suosikkini ja sellainen vaaleanpunaisena löytyy. Tosin on myrkyllinen ainakin jossain määrin.
Oiskohan tulilatvoja pinkkeinä? Muistaisin joskus nähneeni.
 
Plantagenissa oli ainakin pinkkejä tulilatvoja myynnissä, varmasti myös muualla jos kyseistä myymälää ei ole lähistöllä.

Me saimme lahjaksi joulutähden, joten sellainen joulukukka tänä vuonna. En ole mikään viherpeukalo, mutta yritetään pitää tuo hengissä ainakin joulupyhien ajan.
 
Meidän joulukaktus on monena vuonna toiminut joulukukkana tekemällä kukkia jouluksi. Tänä vuonna näyttää pettävän, mutta ei hankita silti erikseen joulukukkaa. Joulutähdelle ainakin olen allerginen eikä jaksa koittaa onnea olenko muille joulukukille.
 
Meidän joulukaktus on monena vuonna toiminut joulukukkana tekemällä kukkia jouluksi. Tänä vuonna näyttää pettävän, mutta ei hankita silti erikseen joulukukkaa. Joulutähdelle ainakin olen allerginen eikä jaksa koittaa onnea olenko muille joulukukille.
Sulla on käynyt kukinnan kans just päinvastoin. Mulla tuo ei koskaan aiemmin kukkinut, mummolassa se aikoinaan kukki joka vuosi.
Noi kaktukset ei onneksi niin paljon allergisoi kuin sipulikasvit tai pehmyt lehtiset, kuten joulutähti.
 
Rakastan kaikenlaisia kukkia, mutta pidän enemmän tuoksuisista. Mielestäni jokaisella vuodenajalla on oma viehätyksensä: Keväällä saamme nauttia lumipisaroista, orvokkeista, hyansinteista, liloista, kirsikan- ja omenankukista, tulppaaneista ja ja ja....
Kesäkukat kuten daaliat, auringonkukat, fuksiat... ovat värikkäitä ja mahtavia. Ja syksyn kukat kelta-oranssi-punaisine sävyineen, kuten asterit ja krysanteemit, ovat myös mukavia.

Mutta kaikenlaisten kukkien joukossa aina suosikkini ovat kaikenlaiset liljat ja vanhat englantilaiset ruusut, kuten Abraham Darby, Heritage, Pilgrim....) Nämä ruusut ovat niin upeita, täynnä nostalgiaa ja makea tuoksu on aivan ihana.
Pidän todella siitä, että mieheni antaa minulle kauniita kukkakimppuja. Joskus tykkään tilata kukkia jopa ilman syytä vain kodin sisustamiseen. Äskettäin aloin tehdä kukkakimppuja kotona. Se on nyt tavallaan uusi harrastus - todella rentouttavaa.

Voin suositella näitä lähteitä inspiraatioksi:
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/ideat-leikkokukkiin-ja-kimppujen-sitomiseen
https://www.youtube.com/watch?v=7EE0qAYKmSk
https://kukkaexpress.fi/.
 
Rakastan kaikenlaisia kukkia, mutta pidän enemmän tuoksuisista. Mielestäni jokaisella vuodenajalla on oma viehätyksensä: Keväällä saamme nauttia lumipisaroista, orvokkeista, hyansinteista, liloista, kirsikan- ja omenankukista, tulppaaneista ja ja ja....
Kesäkukat kuten daaliat, auringonkukat, fuksiat... ovat värikkäitä ja mahtavia. Ja syksyn kukat kelta-oranssi-punaisine sävyineen, kuten asterit ja krysanteemit, ovat myös mukavia.

Mutta kaikenlaisten kukkien joukossa aina suosikkini ovat kaikenlaiset liljat ja vanhat englantilaiset ruusut, kuten Abraham Darby, Heritage, Pilgrim....) Nämä ruusut ovat niin upeita, täynnä nostalgiaa ja makea tuoksu on aivan ihana.
Pidän todella siitä, että mieheni antaa minulle kauniita kukkakimppuja. Joskus tykkään tilata kukkia jopa ilman syytä vain kodin sisustamiseen. Äskettäin aloin tehdä kukkakimppuja kotona. Se on nyt tavallaan uusi harrastus - todella rentouttavaa.

Voin suositella näitä lähteitä inspiraatioksi:
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/ideat-leikkokukkiin-ja-kimppujen-sitomiseen
https://www.youtube.com/watch?v=7EE0qAYKmSk
https://kukkaexpress.fi/.
Onko oikeasti olemassa hyvälle tuoksuvaa krysanteemia tai neilikkaa?
 
Taitavat olla makukysymyksiä, koska minusta lähes kaikki neilikat tuoksuvat hyvälle 😅 (eli samalle kuin kuivattu neilikka, joka on minusta ihana maustetuoksu)
Niin, maku-kysymyksiä juurikin. Minusta kun ne tuoksuvat ruualle, eli keittiölle eli työlle ...
Varmaan niissäkin on vähemmän ja enemmän tuoksuvia lajikkeita, jos osaisi etsiä.😁
Ruusuista Jakaranda- pitkävartisena leikkona on maljakkokukkien iki suosikkini, todella harvoin vain Suomessa myynnissä.
 
Takaisin
Top