Kukat ja kasvit

Ite tykkään kasveista hirveästi, varmaan osittain kun meillä oli kotona pieni viidakko kun olin pieni.
Itse aloin varmaan 15 vuotta sitten harrastaa posliinikukkia, niitä oli parhaimmillaan reilu 50, mutta ensin muutto tänne maalle tappoi silloisista kaikki paitsi yhden ja nyt viime kesän jälkeen saivat häädön länsi-ikkunalta, kun alettiin naperon huonetta pikku hiljaa sisustaa. Sen jälkeen kuollut varmaan n. puolet posliineista. 🙈

Muitakin kasveja löytyy, mm lehtikaktusta, muulinkorvaa ja haaveilen vielä teepensaasta, maten hankin viime vuonna.
Puolison iloksi myöskin kasvattelen valmiiksi kesälle hyötykasveja kasvihuoneeseen. Jaa miten niin puolison iloksi, no kun valtaan hänen työhuoneensa, jossa etelä ja länsi-ikkunat, tähän esikasvatusprojektiin joka kevät. 😆

Mä rupesin vähän haaveilemaan tässä pari päivää sitten pienimuotosesta esikasvatuksesta. Nykyisellä parvekkeellakin olisi aika paljon otollisemmat olot kuin edellisellä lasitetulla etelänkäristys parvekkeella, jossa kuoli kaikki. Vähän haaveilin ainakin kurkusta ja joku pensastomaattikin voisi olla kiva. Saisin ehkä pari hyllyä raivattua esikasvatukselle. Noihin saisin kasvivalotkin kiinnitettyä niin pimeys ei olisi ongelmana. Mähän inhoan kasvivalojen valoa, mutta varastosta löytyy vanhoja ja olisivat vain lyhyen aikaa esillä.😅 Plus oli jo talvella pakko kaivaa pari niistä esille ja tehdä huonekasvien elvytysnurkka, johon laitoin pimeydessä kärsineitä kasveja. Aika heitteillähän nuo ovat viime aikoina olleet ja menetyksiäkin on tullut ja yhtään en ole edes ostanut lisää.😅

Ite tykkään kasveista hirveästi, varmaan osittain kun meillä oli kotona pieni viidakko kun olin pieni.
Itse aloin varmaan 15 vuotta sitten harrastaa posliinikukkia, niitä oli parhaimmillaan reilu 50, mutta ensin muutto tänne maalle tappoi silloisista kaikki paitsi yhden ja nyt viime kesän jälkeen saivat häädön länsi-ikkunalta, kun alettiin naperon huonetta pikku hiljaa sisustaa. Sen jälkeen kuollut varmaan n. puolet posliineista. 🙈

Muitakin kasveja löytyy, mm lehtikaktusta, muulinkorvaa ja haaveilen vielä teepensaasta, maten hankin viime vuonna.
Puolison iloksi myöskin kasvattelen valmiiksi kesälle hyötykasveja kasvihuoneeseen. Jaa miten niin puolison iloksi, no kun valtaan hänen työhuoneensa, jossa etelä ja länsi-ikkunat, tähän esikasvatusprojektiin joka kevät. 😆
Meiltäkin kuoli muuttojen yhteydessä monta huonekasvia, varmaan 1/3 ainakin 🥲 Ootko kasvattanut posliinikukkia pistokkaista? Miten kauan sulla on mennyt että alkavat kukkia, teetkö jotain kikkakolmosia kukittamisen suhteen? 😄

Meiltäkin kuoli muuttojen yhteydessä monta huonekasvia, varmaan 1/3 ainakin 🥲 Ootko kasvattanut posliinikukkia pistokkaista? Miten kauan sulla on mennyt että alkavat kukkia, teetkö jotain kikkakolmosia kukittamisen suhteen? 😄
Tilailin paljon pistokkaita hoya fixationilta kun vielä oli verkkokauppa, mutta nyt en oikeastaan ole sen sulkeuduttua ostanut mistään. Kaupoissa aina pyörähdän ja kattelen mitä kivoja löytyisi kotiin, mutta jotenkin tykästynyt noihin pienempi lehtisiin, niin ei viitsi pelkkää lacunosaa/ khronianaa ostaa aina uudestaan. 😅

H. parasitica 'black edge' ja lacunosa/ krohniana 'super silver' tykkää kukkia pohjoisikkunalla lähes koko kesän tauotta, mutta vieressä olevat carnosat, wayetii tai meliflua ei kuki. 😆

Mitään erikoista en oikeastaan tee, kastelen suht harvoin ja bokapissaa mukaan, silloin kun muistan. Multaakaan ole vaihtanut aikoihin, tosin nuohan tykkääkin vähän ahtaammasta.

Takaisin