Kukat ja kasvit

Ite tykkään kasveista hirveästi, varmaan osittain kun meillä oli kotona pieni viidakko kun olin pieni.
Itse aloin varmaan 15 vuotta sitten harrastaa posliinikukkia, niitä oli parhaimmillaan reilu 50, mutta ensin muutto tänne maalle tappoi silloisista kaikki paitsi yhden ja nyt viime kesän jälkeen saivat häädön länsi-ikkunalta, kun alettiin naperon huonetta pikku hiljaa sisustaa. Sen jälkeen kuollut varmaan n. puolet posliineista. 🙈

Muitakin kasveja löytyy, mm lehtikaktusta, muulinkorvaa ja haaveilen vielä teepensaasta, maten hankin viime vuonna.
Puolison iloksi myöskin kasvattelen valmiiksi kesälle hyötykasveja kasvihuoneeseen. Jaa miten niin puolison iloksi, no kun valtaan hänen työhuoneensa, jossa etelä ja länsi-ikkunat, tähän esikasvatusprojektiin joka kevät. 😆

Mä rupesin vähän haaveilemaan tässä pari päivää sitten pienimuotosesta esikasvatuksesta. Nykyisellä parvekkeellakin olisi aika paljon otollisemmat olot kuin edellisellä lasitetulla etelänkäristys parvekkeella, jossa kuoli kaikki. Vähän haaveilin ainakin kurkusta ja joku pensastomaattikin voisi olla kiva. Saisin ehkä pari hyllyä raivattua esikasvatukselle. Noihin saisin kasvivalotkin kiinnitettyä niin pimeys ei olisi ongelmana. Mähän inhoan kasvivalojen valoa, mutta varastosta löytyy vanhoja ja olisivat vain lyhyen aikaa esillä.😅 Plus oli jo talvella pakko kaivaa pari niistä esille ja tehdä huonekasvien elvytysnurkka, johon laitoin pimeydessä kärsineitä kasveja. Aika heitteillähän nuo ovat viime aikoina olleet ja menetyksiäkin on tullut ja yhtään en ole edes ostanut lisää.😅

Ite tykkään kasveista hirveästi, varmaan osittain kun meillä oli kotona pieni viidakko kun olin pieni.
Itse aloin varmaan 15 vuotta sitten harrastaa posliinikukkia, niitä oli parhaimmillaan reilu 50, mutta ensin muutto tänne maalle tappoi silloisista kaikki paitsi yhden ja nyt viime kesän jälkeen saivat häädön länsi-ikkunalta, kun alettiin naperon huonetta pikku hiljaa sisustaa. Sen jälkeen kuollut varmaan n. puolet posliineista. 🙈

Muitakin kasveja löytyy, mm lehtikaktusta, muulinkorvaa ja haaveilen vielä teepensaasta, maten hankin viime vuonna.
Puolison iloksi myöskin kasvattelen valmiiksi kesälle hyötykasveja kasvihuoneeseen. Jaa miten niin puolison iloksi, no kun valtaan hänen työhuoneensa, jossa etelä ja länsi-ikkunat, tähän esikasvatusprojektiin joka kevät. 😆
Meiltäkin kuoli muuttojen yhteydessä monta huonekasvia, varmaan 1/3 ainakin 🥲 Ootko kasvattanut posliinikukkia pistokkaista? Miten kauan sulla on mennyt että alkavat kukkia, teetkö jotain kikkakolmosia kukittamisen suhteen? 😄

Meiltäkin kuoli muuttojen yhteydessä monta huonekasvia, varmaan 1/3 ainakin 🥲 Ootko kasvattanut posliinikukkia pistokkaista? Miten kauan sulla on mennyt että alkavat kukkia, teetkö jotain kikkakolmosia kukittamisen suhteen? 😄
Tilailin paljon pistokkaita hoya fixationilta kun vielä oli verkkokauppa, mutta nyt en oikeastaan ole sen sulkeuduttua ostanut mistään. Kaupoissa aina pyörähdän ja kattelen mitä kivoja löytyisi kotiin, mutta jotenkin tykästynyt noihin pienempi lehtisiin, niin ei viitsi pelkkää lacunosaa/ khronianaa ostaa aina uudestaan. 😅

H. parasitica 'black edge' ja lacunosa/ krohniana 'super silver' tykkää kukkia pohjoisikkunalla lähes koko kesän tauotta, mutta vieressä olevat carnosat, wayetii tai meliflua ei kuki. 😆

Mitään erikoista en oikeastaan tee, kastelen suht harvoin ja bokapissaa mukaan, silloin kun muistan. Multaakaan ole vaihtanut aikoihin, tosin nuohan tykkääkin vähän ahtaammasta.

Meillä on todella paljon viherkasveja, osittain samojen kasvien pistokkaita. ( esim kyltaköynnös, orkidea)

Meillä ei ole parveketta, niin esiksvatus täytyy tehdä sisällä.

Pihassa kasvaa viisi oikeaa viiniköynnöstä, kolme pensasmustikkaa, useampi parsa.

Meillä oli myös vadelmapensas, joka kuitenkin kuoli, kun silloinen naapuri tunki tuija-aitansa pihojemme rajalle, vaikka erikseen sovittiin, että tuijat piti laittaa kokonaan heidän puolelleen.

Ah mä niin haluisin et ois vähän semmosta viidakkotunnelmaa kotona, mut ei se kannata kun on niin laiska kasvien kanssa kuitenkin 😅 tällä hetkellä on kultaköynnös (joka joskus oli 9 metrinen ja nätti ja nyt enää nysä neljän vuoden takaisesta), kolibrinkukka (ärsyttävästi viuhkan mallinen niin vaikea löytää hyvää paikkaa), viirivehka (tää on pysyny nättinä vuosia) sekä just lidlin alelaarista ostettu nappipellea.

Mullakin näitä kuolee tasaisin väliajoin ja ostan usein marketeista (lidl, rusta, ikea.. ) uusia. Osa säilyy vuosikausia. Vähän harmittaa että mulla oli rönsylilja, jota pidin uusiutuvana sen pistokkaista melkein 14 vuotta, mut sit muutettiin pakkasella niin lähes kaikki kylmettyi matkalla ja lopuista jäi niin heikko jäljelle et se ei enää lähtenyt siitä elämään 😥

Niin ja nyt kun on vihdoin oma piha niin siellä on kaikenlaista kokeilua, enemmän tai vähemmän katastrofia 😅

Haluaisin jonkun kivan ison huonekasvin olohuoneeseen, joka voisi olla ihan lattialla ruukussaan. Kolibrinkukka joka ei olisi viuhkamainen vaan kompaktimpi olisi ehkä ykkössuosikki, mut en viittis nyt ottaa toista kun tuo viuhkamainen on jo. Mikä teistä olisi suositeltava tai onko jollakulla jotain näyttävää isoa kasvia?

Muokattu viimeksi:
Meiltä löytyy yhdeltä ikkunalta vähän levähtänyt pilkkupegonia, jota en ole kyllä saanut ikinä kukkimaan. Tänä keväänä pitäisi istuttaa se uusiin multiin ja isompaan ruukkuun, samalla vähän siistiä sen olemusta hallittavampaan muotoon. Sitten on yksi, varmaan 10v sitten pelastettu orkidea, joka kohtalaisen huonolla hoidolla kukkii tunnollisesti tässä vuoden vaihteen/alkuvuoden aikana ja pitkälle kevääseen. Kolmantena löytyy kultaköynnös, joka sekään ei ole ihan ideaalilla paikalla valon kannalta, mutta vuosia jo sitkeästi pysynyt hengissä.

Kotimme on vähän hanka viherkasvien kannalta ja lisää ongelmaa tuo vielä koira, joka ajoittain saa leikkihepuleita, niin matalalla tasolla ei oikein kasveja voi pitää. Lapsuudenkodissani oli ja on edelleen paljon viherkasveja ja pihalla lukuisia kukkapenkkejä, jotka kukkivat läpi kesän. Itse en kyllä ole sellainen viherpeukalo, vaikka olisi ihana jos omakin piha näyttäisi siltä kesällä.

Rakastan leikkokukkia, mutta niitäkin tulee todella harvoin ostettua, kun vuorotyöläisenä ei oikein ehdi kotona olla ja nauttia niistä. Mutta kyllä keväisin aina muutamat tulppanikimput tulee ostettua ja ruusuja muutamia nippuja vuoden aikana. Nyt kun olen vanhempainvapaalla, niin voisi kyllä ostella ajoittain kukkia piristämään päivää.

Muokattu viimeksi:
Ah mä niin haluisin et ois vähän semmosta viidakkotunnelmaa kotona, mut ei se kannata kun on niin laiska kasvien kanssa kuitenkin 😅 tällä hetkellä on kultaköynnös (joka joskus oli 9 metrinen ja nätti ja nyt enää nysä neljän vuoden takaisesta), kolibrinkukka (ärsyttävästi viuhkan mallinen niin vaikea löytää hyvää paikkaa), viirivehka (tää on pysyny nättinä vuosia) sekä just lidlin alelaarista ostettu nappipellea.

Mullakin näitä kuolee tasaisin väliajoin ja ostan usein marketeista (lidl, rusta, ikea.. ) uusia. Osa säilyy vuosikausia. Vähän harmittaa että mulla oli rönsylilja, jota pidin uusiutuvana sen pistokkaista melkein 14 vuotta, mut sit muutettiin pakkasella niin lähes kaikki kylmettyi matkalla ja lopuista jäi niin heikko jäljelle et se ei enää lähtenyt siitä elämään 😥

Niin ja nyt kun on vihdoin oma piha niin siellä on kaikenlaista kokeilua, enemmän tai vähemmän katastrofia 😅

Haluaisin jonkun kivan ison huonekasvin olohuoneeseen, joka voisi olla ihan lattialla ruukussaan. Kolibrinkukka joka ei olisi viuhkamainen vaan kompaktimpi olisi ehkä ykkössuosikki, mut en viittis nyt ottaa toista kun tuo viuhkamainen on jo. Mikä teistä olisi suositeltava tai onko jollakulla jotain näyttävää isoa kasvia?
Tuohon näyttävään isoon kasviin lattialla: mulla on peikonlehtiä altakasteluruukuissa sellasella pyörillä olevalla kukka-alustalla lattialla, ovat kyllä kasvaessaan näyttäviä 🌱 Ihmepensas myös isoksi kasvaessaan voisi sopia lattiakasviksi.

Tuohon näyttävään isoon kasviin lattialla: mulla on peikonlehtiä altakasteluruukuissa sellasella pyörillä olevalla kukka-alustalla lattialla, ovat kyllä kasvaessaan näyttäviä 🌱 Ihmepensas myös isoksi kasvaessaan voisi sopia lattiakasviksi.
Mulla joskus vuosia takaperin oliki todella iso peikonlehti, sekin vaan alkoi kasvaa niin eri suuntiin ettei mahtunut enää mihinkään ja naruilla piti tukea kattoon kun valtavat lehdet alkoi roikkua alaspäin 😅 ihmepensas voisi ehkä olla kokeilemisen arvoinen 🤔

Edit hehe löytyi jopa kuva 8v takaa

Liitteet

• Screenshot_20260225_212401_Gallery.jpg
    Screenshot_20260225_212401_Gallery.jpg
    448.5 KB · Katsottu: 18
Muokattu viimeksi:
Takaisin