Kuka hoitaa isommat lapset synnytyksen ajan?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kuka teillä on hoitanut isompia lapsia pikkusisaruksen synnytyksen ajan? Tai kuka tulee hoitamaan, jos synnytys on vasta tulossa?

Meillä esikoinen oli äidilläni yökyläilemässä kuopuksen synnytyksen ajan. Hoito oli siitä helppo järjestää, että kuopuksen synnytys käynnistettiin. Ei tullut ainakaan äkkilähtöä.
 
Meillä minun äitini asui edellisen synnytyksen aikaan lähellä, joten sinne oli helppo viedä. Tulevaisuudessa siintävässä synnytyksessä lähellä asuu miehen äiti, jonka luokse voi kaksi vanhempaa mennä lyhyelläkin varoitusajalla. Meillä synnytyssairaalaan 90 km, joten toiveissa on, että menee edellisten synnytysten tavalla, ei mitään syöksysynnytystä.
 
Esikoinen oli miehen siskolla toisen syntyessä, kolmannen syntyessä lapset oli appivanhemmilla. Neljännen syntyessä taas miehen siskolla, mutta hänen avopuoliso hoiti lapset.
Jos vielä lisää saadaan, niin varmaan pyytäisin oman siskon meille vahtimaan.
 
Keskimmäisen syntyessä oltiin viety esikoinen mummolaan n.350km päähän viikkoa ennen laskettua aikaa. Stressiä vähän lisäsi se, että esikoinen oli haettava kotiin tiettynä päivänä, koska vanhemmillani oli muuta menoa. Meillä ei ollut ketään lähistöllä, joten huonolla tuurilla olisin joutunut synnyttämään yksin. Keskimmäinen onneksi syntyi varhain juuri sinä aamuna kuin esikoinen haettiin kotiin eli mies hyppäs junaan hakureissulle suoraan synnäriltä. 😃

Kuopuksen synnyttyä vanhemmat lapset olivat isällään ja mun sisko oli hälytysvalmiudessa, jos syystä tai toisesta vanhempien lasten isä olisi ollut estynyt. Pojat onneksi niin isoja, että olisivat pärjänneet sen aikaa yksinään, kunnes siskoni olisi n.600km päästä tullut tänne. Kuopus onneksi sattui syntymään sillä viikolla, kun vanhemmat lapset joka tapauksessa olivat isällään. 😃
 
Meidän lapset ovat olleet mun vanhemmilla. Neljäs kun syntyi, oli kaksi isointa mun vanhemmilla ja kolmonen kotona, koska vauvakin syntyi kotona 😊 jos meille viides suodaan, niin vähän tilanteesta riippuen joko isoimmat lähtee taas mummulaan tai olishan se kätevää jos vauva syntyisi vaikka yön aikana, jolloin kenenkään ei tarvitsis lähteä minnekään 😁 suunnitelmissa siis taas kotisynnytys viitosen kanssa.
 
Meillä oli sinänsä onnekas tilanne, että molemmat mummot oli saatavilla käynnistyspäivänä. Melkeen heti kun vauva oli putkahtanut ulos, niin mies meni yöksi esikoisen luo kotiin, kun oli pikkumiehellä niin kova ikävä. Mulle jäi sit yksinkäyttöön perhehuone mikä oli myös ihanaa. 🥰
 
Kun piti lähtee synnärille kuopusta synnyttämään, niin miehen äiti tuli meille esikoisen seuraksi. Oli laitettu lapsi jo nukkumaan (klo jotain 22-23), kun piti vähän repii hereille kattomaan et mummo on täällä ja äiti ja isi lähtee. Oli ihan uninen lapsi joka ei tajunnut mistään mitään 😂 Miehen äiti oli meillä seuraavaan iltaan asti, kun vauva syntyi seuraavana päivänä iltapäivällä. Mies palasi kotiin kun oli rauhassa päästy osastolle "kotiutumaan".
 
Toista synnyttäessäni esikoinen oli mummulla. Mies haki kuitenkin sitten yöksi kanssaan kotiin, kun hän itse ei voinut koronasäädösten takia yöpyä minun ja vauvan kanssa sairaalalla.
 
Takaisin
Top