Kuinka vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. 😉 Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Tämä oli ehkä enemmänkin etuajassa. Minulla kierto oli sekaisin heitteli menkat miten sattuu ja painoa ehti vähän kertyä. Ajattelin että kesän olen rennosti ja syön paremmin sekä kuntoa parannetaan. Oviksesta ei mitään hajua koska kierrot olleet jo monta kuukautta sekaisin eikä tietoa edes tapahtuuko ovista ollenkaan koska ennen tunsin oviksen, nykyään ei mitään. Päätti sitten minioni tarttua jo matkaan ennen varsinaista yritystä.. toisaalta taustalla on raskas muisto parin vuoden takaisesta raskaudesta joka ei päätynyt hyvin joten uskon et kaikella on tarkoitus juuri sillein miten asiat tuppaa menemään.

Yritys alkoi reilu kaksi vuotta sitten ja tulinkin melkein heti raskaaksi. Silloinkin olisi maaliskuinen ollut tiedossa. Todettiin keskeytynyt keskenmeno, samoin kuin seuraavasta raskaudesta joka alkoi juuri ennen joulua. Molemmissa todennäköisesti syynä puolison kromosomitranslokaatio. Tämän tiimoilta saimme lähetteen HUS:lle Tilkan Viuhkaan, jossa ensimmäinen IVF-kierros päättyi pettymykseen kun 5/5 alkiota todettiin sairaiksi translokaation suhteen (pitäisi olla 50-50 tsänssi terveet-sairaat). 2.kierroksella mentiin sitten tilastojen mukaan eli 3/6 todettiin terveiksi, joskin näissä todettiin kaikissa mosaikismia, eli alkion omassa jakautumisessa on mennyt jotain pieleen ja osassa näytteen soluista todettiin poikkeavaa, osa terveitä. Näyte otetaan kuitenkin alueelta josta muodostuu istukka eli ongelma voi olla ainoastaan siellä ja monesti alkio korjaa itse itseään kasvaessaan. Mosaikismi on todennäköisesti alkioissa paljon yleisempää kuin ennen on ajateltu, menetelmät vain kehittyneet niin että nyt havaitaan enemmän. Tulokset tällaisillakin alkioilla varsin hyviä, pienempi todennäköisyys kiinnittyä ja jatkaa alkuraskauden yli kehittymistä, mutta silti parempi kuin esim tutkimattomilla IVF-alkioilla. Jos johtaa syntymään niin todella harvinaista että lapsessa olisi mitään häikkää kromosomeissa.

Niinpä halusimme edetä siirtoon ja pääsimmekin, ja ensimmäisesta PAS:sta tuli plussa🥰😍 jos joku on joskus samassa tilanteessa niin kehotan harkitsemaan että antaisitte teidän pienelle mosaiikille mahdollisuuden❤️

Meidän kuopuksen (3/2025) syntymän jälkeen ei otettu ehkäisyä käyttöön mutta ei varsinaisesti yritettykään. Tuli tavallaan yllätysraskaus nyt keväällä ja se päättyi keskenmenoon huhtikuussa rv 7-8. Tämän jälkeen aloitimme heti kunnolla yrittämään, tikutin ovulaatiota ja uskoakseni sain kiinnikin. Ensimmäisten menkkojen tultua jatkoin ovulaation tikutusta ja yllätykseksemme tärppäsi heti 💕

Ehdittiin yrittää oikeastaan vain 2 kiertoa kunnes jo tärppäsi. Mulla on taustalla yksi keskeytys 7 vuotta sitten johon silloinen poikaystävä painosti ja se oli tosi traumaattinen kokemus. Olin silloin 25v ja nyt 32v. Kauhunsekaisin tuntein uskalsin lähteä nyt yrittämään, ja vaikka lapsi onkin toivottu, päällimmäisenä tunteena on mulla ahdistus, minkä osasin kyllä ennakkoon arvatakin. Onneksi oon käynyt jo ennen ehkäisyn lopetusta neuvolassa juttelemassa hoitajan kanssa ja ymmärsin, että nykyään on paljon enemmän esimerkiksi keskustelutukea saatavilla odottajille kuin 7 v sitten, jolloin jäin tosi yksin asian kanssa.

Täällä ollaan aika rennolla otteella oltu aikalailla heti kuopuksen syntymän jälkeen. Vähän sillain tulee jos tulee. No tietty imetys piti tovin kuukautiskiertoa tauolla ja sitten mun kierrot oli pitkään sen verran sekaisin että en varmaan siitä syystä raskautunut, vaikka otollisiakin hetkiä käytettiin. Kun synnytyksestä oli lähes vuosi niin mun kierrot alkoi tasottuun ja sittempä näköjään onnistikin pian kun tässä nyt laskujen mukaan 3+6 tai jotain sinne päin. 😃❤️

Yritystä takana reilu 1,5v. Tuli siinä kokeiltua kaikkea ovulaation tikuttamisesta BBT-seurantaan, kunnes vuoden jälkeen hakeuduttiin tutkimuksiin. Diagnoosiksi miehestä johtuva lapsettomuus ja alkuvuodesta suoraan IVF-jonoon ja maaliskuussa meille tehtiin ICSI-hoito. Tuoresiirrosta sainkin ekan plussan, mutta huhtikuun lopulla varhaisultrassa todettiin kkm 🥺 Yhden välikierron jälkeen päästiin hakemaan toinen meidän pakastealkioista ja sekin näyttäis nyt ainakin kiinnittyneen 🥰 Mutta jännittää kyllä paljon miten tällä kertaa käy.

Meillä yritystä takana 4kk. Kierto oli 26-28 päivää ni ei helposti pysty laskemaan ovulaation. Viime raskaudessa todettiin pienellä kromosomipoikkeavuus, trisomia 13 ja viime metreillä pienoinen menehtyi ja syntyi kuolleena. Nyt hermostuttaa että onhan kaikki vain hyvin tällä pienellä..

Vajaa kolme vuotta yhteensä tässä yritetty. Ekan vuoden jälkeen hakeuduttiin hoitoihin, mutta tuli terveydelliset syyt mitkä viivästytti vielä toisella vuodella. 2025 joulukuussa tehtiin ensimmäinen inseminaatio, josta ei edes plussaa. Siitä siirryttiin heti IVF jonoon.

Yksi kierros IVF hoitoja joista tuloksena kaksi alkiota pakkaseen. Ensimmäinen alkionsiirto ja siitä plussa. Toiveikkaasti ja pelokkaana tässä ootellaan :No Evil Monkey:

Takaisin