Kuinka vauva sai alkunsa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. 😉 Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Mä voin vaikka alotella tänne👋🏻

Pillerit jätin pois helmikuun puolessa välissä, niitä tuli melkein 15 vuotta syötyä. Vähän jännitti miten käy, teininä oli tosi vaikeet ja epäsäännölliset kuukautiset. Mutta kroppa yllätti ja muutaman viikon jälkeen alotti löhes kellontarkan 28 päivän kierron🥺🫶🏻 se tuntu jo aika uskomattomalle!

Kesällä plussasin, mutta se päättyi kemiallisena.

Ovista seurailin tikuttamalla ja lämpötiloilla, mulla on Oura ollut muutaman vuoden niin se on helppoa.

Laitan tähän mun lämpötilakäppyrän, jos sattuu liittymään joukkoon muitakin niistä kiinnostuneita. Tää oli siis yk7!

Liitteet

• IMG_3246.jpeg
    IMG_3246.jpeg
    246 KB · Katsottu: 23
Ollaan koko 8 v. suhteen ajan mun miehen kanssa oltu ilman ehkäisyä, kun mulle ei oikein sovi mikään. On sit luotettu varmoihin päiviin ja keskeytettyyn yhdyntään. Vauvahaave alkoi n. 2.5 v. sitten hiipiä ensisijassa miehelle ja päätettiin aloittaa yrittäminen sillä mentaliteetilla, että tulee jos on tullakseen ja ei tullut. 1.5 v. annettiin aikaa ja mitään ei tapahtunut, joten hakeuduttiin vuosi sitten hoidon piiriin. Raskauduin spontaanisti alkuvuodesta, kun ekan IVF:n olisi pitänyt alkaa, mutta se meni hyvin varhain kesken ja mulla oli siinä raskaudessa tosi huono fiilis koko hommasta. Vuotelin kauan jälkivuotoa ja hoidot jumittivat sen takia. IVF saatiin vihdoin tehtyä toukokuussa ja ensimmäinen pakastealkionsiirto tehtyä tässä kuussa, josta tuli heti plussa. Eli tämä pikkuinen on tehty koeputkessa. :red-heart: Tästä raskaudesta on heti alusta asti ollut todella hyvä ja luottavainen olo, vaikka tulevasta kukaan ei tiedä.

Meillä tosiaan ennestään 2 lasta. Ollut koko ajan puhe että olisi kiva saada lapset kaikki samaan syssyyn. Tämä siis todennäköisesti viimeinen. Tai yritän ainakin asennoitua näin. Ollaan aina menty varmoilla päivillä ja keskeytetyllä. Kesäkuussa päätettiin että kolmas saa nyt tulla eli tärppi tuli nyt yk 3. Aiemmista kierroista fiilikset oli että ei ole meidän kiertoja, mutta tämä kierto tuntui alusta asti hyvältä ja olikin sitten tärppikierto. 🥰 Mulla tosiaan vielä imetys sekoittanut kiertoa ja ekaa kertaa tikuttelin ovistakin, jotta saatiin varmasti tietää hedelmälliset päivät. 😅 Mutta se toimi ja näin lapsiarjessa kiva niin ei tarvinnut suorittaa kuin pari päivää. Muuten voinut ottaa sitten rennommin😊

Silloin kun kuopus syntyi 2017, vuosi isoveljensä jälkeen, päätettiin yksissätuumin että nämä kaksi yhteistä saa riittää. Silti pari vuotta sitten, kun pojat alkoi olemaan jo isompia ja se vauva-arjen väsymys ja kaaos pikkuhiljaa unohtui mielestä, aloin kuumeilemaan kolmatta. Mies torppasi ajatukset täysin ja itsekin unohdin koko asian, kunnes se aina uudestaan puski mieleen ja kipuilinkin asiaa. Sitten yllättäen heinäkuussa, mies spontaanisti ilmoitti kesken parhaimpien päivien että no miksei, tulee jos on tullakseen 😅

Sen kierron jälkeen yritettiinkin seuraavalla jo tosissaan, tikutin ovulaatiota ja stressasin liikaakin, tästä kierrosta nega. Syyskuussa kävin ovulaation aikoihin gynellä kun alavatsassa on ollut kipuja ja sen jälkeenkin, tarkistuttamassa että kaikki on kunnossa. Ja niinhän siellä olikin, kiinnikkeitä lukuunottamatta. Gyne lupasi että vappuun mennessä raskaudun.

Ehkä siitä mielenrauhasta johtuen tärppäsikin tästä kierrosta, vähän jännitin kun miehellä osui viikonlopulle reissu mutta onnistuin tikuttamaan oviksen ja aamulämmötkin nousi oppikirjamaisesti heti sen jälkeen.

Lyhyen harkinnan jälkeen päätettiin ottaa 6 vuotta paikallaan ollut hormonikierukka pois elokuun puolivälissä, ja antaa neljännen vauvan tulla, jos tullakseen. Kierto palasi nopeasti, niukat kuukautiset alkoi 1.9.

Syötin nämä tiedot Applen terveyssovellukseen, joka ennusti hedelmällisten päivien olevan 11.-16.9. välillä. Olin varannut jo aikoja sitten yksin lasten kanssa ulkomaan reissun 9.-13.9., joten iski lievä ahdistus meneekö tää kierto hukkaan sen vuoksi..

Reissussa alkoikin jo sellainen orastava ovisolo iskeä kroppaan ja tekstailin miehelle Suomeen, että voi eiiiii..😱

Lauantai-illalla 13.9. meidän paluulento oli vielä myöhässä ja oltiin lopulta vasta puolenyön jälkeen kotona. Väsyneet lapset äkkiä nukkumaan ja tein la-su yöllä kotona olevan ovistestin, johon tuli heti kaksi vahvaa viivaa ja eikun petipuuhiin 😀

Vahvat viivat tuli testiin vielä maanantaina 15.pvä, joten ovis oli lopulta jompana kumpana päivänä.

Lopputulema oli paras mahdollinen, heti tärppäsi ❤️

Meilläkään ei oikeastaan ole aikoihin käytetty ehkäisyä (tai, no keskeytetty 😅) joskaan ei myöskään olla yritetty. Alkuvuodesta kuitenkin päätettiin että voitas vielä toiselle antaa lupa tulla.
Yritin tikutella ovulaatiota mutta se oli yllättävän hankalaa, olin aina väärään aikaan liikkeellä ja kiertoni oli edellisen raskauden jäljiltä melko sekaisin. Joten nyt 8 kiertoa myöhemmin sain oviksen tikkuun! Ja plussa tuli 🤗

Jos nyt mitään vauvaa kasvaa täällä niin mun neljäs raskaus ja esikoinen. Ehkäisy oltiin joulukuun lopulla 2024 jätetty pois ja oltiin silleen että tulee jos on tullakseen. Ajattelin että menee kumminkin kauan koska suvussa vähän semmoisia ongelmia. Mutta yllätykseksi tein positiivisen testin helmikuussa. 🫠 No se ei kauan kestänyt kun maaliskuussa tuli keskenmeno. Jonka jälkeen heti seuraavasta kierrosta plussasin toisen kerran, kemiallinen. Ja sitten toukokuussa kolmas plussa, toinen kemiallinen kolmas keskenmennyt. 😵‍💫 Niin kova luotto ei ole että saadaan tästäkään vauvaa syliin asti. Epäilen niin pahasti kemiallista taas...

Pitkään toisen lapsen syntymän jälkeen haaveilin vielä kolmannesta (ja viimeisestä) mutta mies oli vahvasti sitä mieltä että 2 lasta riittää. Menihän tässä sitten 3,5 vuotta keskimmäinen syntymän jälkeen kun mies vihdoin antoi mahdollisuuden kolmannelle ja raskaus alkoi yk.2.

Keskeytys ollut ainoa ehkäisymuoto ja toiminut meillä täydellisesti.

Muokattu viimeksi:
Meillä jo periaattees piti jäädä lapsiluku kahteen varsinkin kun vuonna -22 oltiin lähellä menettää meidän esikoinen. Se oman lapsen menetyksen pelko on ihan hirveä et sitä ei halua kukaan kokea.

Nyt tilanne ollu pidempään hyvä ja mulla alko -24 loppupuolella nousta vauvakuume ja et pakko saada vielä kokee tämä ja mulle oma perhe on vaan tärkein. Poistatin sit kapselin pois 1/25 ja alkoi yritys. Se ei ollukkaa niin helppoa mitä oli tottunu kun edelliset raskaudet alkoi ensimmäisistä yrityksistä. Tässä matkan varrella koettu 2 kemiallista ja yks kkm heinäkuussa mikä oli aika kova kolaus. Sen jälkeen meillä jäi yrittäminen tauolle ja soitin meille heinäkuussa varmuudeksi geenitestejä että voitais varmuudeks selvittää että eihän meillä oo mitään geenejä mikä olis voinu aiheuttaa pojan sairauden(ollaan jonossa ja pitäis olla epätodennäköstä) mut sit tuliki ylläri plussa syyskuun lopussa.
Katsotaan mitä tällä kertaa käy ❤️
IMG_5849.jpeg

Mulla on entuudestaan 3 lasta ja tämä olisi miehelle ensimmäinen. Suhteen alussa hetken aikaa oli pillerit mutta ei sopinu mulle yhtään, niin keskeytetyllä menty täälläkin
Nyt ekasta yritys kierrosta plussasin❤️

Meillä 1/19 ja 5/24, nuorimmainen on miehen ensimmäinen ja nyt tulossa toinen yhteinen lapsi. Meillä oli häät syyskuussa ja jo kun 5/24 syntyi päätettiin että häiden jälkeen saa seuraava tulla jos on tullakseen, ja hän ilmoittikin tulostaan heti vaan kun annettiin lupa tulla. Mä tosiaan lopetin gestinylit 8.9, josta sit alko tyhjennysvuoto parin päivän päästä ja tänään teil plussatestin, ei kerinnyt yhtään omia menkkoja olemaan eikä oma kierto käynnistymään, näin kävi kaks vuotta sitten myös toisen lapsen kanssa.

Aikamoista, en ois uskonut että voi näin hyvä tuuri käydä. Toivotaan et tyyppi pysyy matkassa ja tulee täydentämään meidän tiimiä keskikesän aikaan ❤️

Me ollaan oltu melko vähän aikaa yhdessä mutta asutaan jo saman katon alla ja kumpikin haluaa sitoutua toiseen ja hankkia yhteisen lapsen niin ei olla ehkäisty. Ei nyt varsinaisesti yrittämällä yritettykään. Mies ajatteli että ois järkevämpää vähän lykätä muttei halunnut ehkäistäkään, todettiin että tulee jos tulee. Mulla on PCOS ja vähän vaihteleva ja stressiherkkä kierto niin kovin montaa mahdollisuutta ei oo vielä ollutkaan. Tässä plussakierrossa tunnistin ovulaation kun se oli jo myöhäistä ja tapahtunut 😂 Silloin sitä vähän stressasin miehelle että entä jos tuun nyt raskaaksi vaikkei vielä päätetty yrittääkään niin se vain sano että kyllä hän pitää meistä huolta ❤️ Vähän oltu yllättyneitä että näinkö vain tänikäiset, vähän alle 40-vuotiaat ihmiset, tulee raskaaksi näin helposti mutta ollaan kiitollisia 🥰 Mulle tää on jo neljäs, edellisestä raskaudesta melkein 7 vuotta aikaa, miehelle tää on eka. En ite vois olla mistään onnellisempi ku tästä vauvasta ❤️ Huomaan että mun mies on vielä vähän varovainen, pelkää että menee kesken tai jotain, kuitenkin se hirveästi toivoo että saataisiin vauva. Toivottavasti varhaisultra tois hyviä uutisia niin ois helpompi uskoa tähän.

Syyskuun puolessa välissä oli meillä punktio ja ensimmäisestä tuoresiirrosta tuli nyt plussa. Meillä male factor lapsettomuusdiagnoosina ja tämä koko vuosi on asiaa selvitelty ja päästiin elokuussa aloittamaan eka stimulaatio. Saatiin hyvin munasoluja ja myös alkioita kehittyi. Koska kyseessä on eka alkionsiirto, niin oon kyllä todella realisti tässä asiassa ja en oo kyllä vielä kauheesti halunnut juhlia asiaa - etten jinxaa tätä. Meillä onneksi pakkasessa on huuruneniä odottamassa mikäli tämä menisi kesken :red-heart:

Meillä edellinen lapsi 1,5v sai alkunsa kevyillä hoidoilla, joten sen jälkeen ei ole käytetty ehkäisyä. Imetän yhä lasta ja nyt kun olen vähentänyt niin kierto alkoi normalisoitua. Nyt periaatteessa kolmannessa mahdollisessa kierrossa, jossa luteaalivaihe on ollut sopiva, tuli plussa 🙏 Kovaa ovulaatiotikuttelua on tehty jo yli puoli vuotta. Oon tosi onnellinen jos tää nyt näin onnistuisi, eikä joutuisi taas lääkityksiä tai hoitoja ottamaan! Oma lapsi on parasta mitä voi olla 💝

Me jätettiin ehkäisy pois 11/23 eli melkein 2 vuotta sitten. Mulla tuli yhdet menkat ja sitten niitä ei vaan kuulunut, puolen vuoden päästä soittelin lääkärille ja sain labratestit joista todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Kierron käynnistymiseen meni lääkityksen aloituksesta vielä muutama kuukausi. Eli ekana vuonna eikä sinänsä kauheasti yritetty😁

Koska mulla on muutenkin tosi epäsäännöllinen kierto niin lähdettiin tutkimuksiin heti kun vuosi yrityksestä tuli täyteen. Tammikuun lopussa oli tk-lääkäri jolta sain terolutit käyttöön, huhtikuun lopulla oli lapsettomuuspolille eka käynti. Tehtiin aukiolotutkimus jonka mukaan toinen munanjohdin toimii ja toisen toiminta jäi epäselväksi. Aloitettiin ovulaatioinduktiot ja 3. yrityksellä tärppäsi ja tuli kemiallinen, nyt 4. yrityksellä uusi plussa, toivottavasti pysyvä😍

Toisesta kierrosta tärppäs. Nyt vaan toivotaan että pysyy matkassa ja viivat vaan vahvistuu 🤞🏻🥰 hainkin jo lisää testejä, joten varmaan jo tänään täytyy jossain kohtaa tehdä. Mietin kyllä että olisin pari päivää pitänyt taukoa mutta en usko että kuitenkaan maltan. Tää pyörii mielessä ihan koko ajan 🥹

Meiltä löytyy tällä hetkellä kotoa 10kk esikoinen, joten nyt kypsytellään hänelle sisarusta🥰
Mun kierto palasi aika lailla 3kk jälkeen synnytyksestä, samoihin aikoihin kun vauva meni tissibaarilakkoon, josta ei ollut paluuta. Pari kiertoa ehti olla, kun sitten yllätysplussasin kesällä. Tämä raskaus paljastui tuulimunaksi, ja tyhjennyksen tein elokuun alussa.
Tuo hieman varkain ja varoittamatta alkanut toinen raskaus (ovulaatio pomppasi jostain syystä viikolla eteenpäin) sai kuitenkin pohtimaan tosissaan toisen lapsen yrittämistä aiottua nopeammin. Niinpä tyhjennyskierron jälkeen päätettiin aloittaa yrittäminen ja kävi onnenpotku ja tärppäsi heti🫶🏻 Nyt vain toivon syvästi, että tämä pikkuinen jaksaa kasvaa ja vahvistua ja kesällä saisimme hänet syliin.

@Lottanen1234 ihana tuo ”huurunenä”😍

Muokattu viimeksi:
Me päätettiin keväällä, että yritetään kesävauvaa ja laitettiin jo silloin kalenteriin ylös milloin pidetään talkoot(miehen sanoin😁) Tärppäsi heti kun annettiin mahdollisuus 🥰 Meillä on kaksi edellistäkin tärpänneet heti ekasta yrityksestä ja kalenterin kanssa on talkoiltu heidätkin 😅📅 Tästä tulee epäuskoinen olo, että voiko olla näin onnekas kolmatta kertaa putkeen 😌 En ehkä osaa tuntea todellista pelkoa, kun aiemmin kaikki mennyt hyvin, mutta kyllähän raskaus kaikkinensa on täynnä epävarmuutta ja sitä yritän parhaani mukaan sietää

Takaisin