Kuinka vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. 😉 Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Mun raskaudet on alkaneet helposti ja nopeasti, huolimatta pitkästä ja epäsäännöllisestä kierrosta, joka voisi olla merkki ovulaatiohäiriöistä. Syksyn keskenmenon jälkeen oli tavallista pitempi kierto ja välissä ehti tulla yhdet menkat, kunnes taas tärppäsi. Ekaa kertaa ikinä kokeilin ovulaatiotestejä ja luulin saaneeni yhteen positiivisen tuloksen, mutta en ole enää täysin varma, kun testaajana niin kokematon. Varhaisultran perusteella ovis olisikin ollut päivän tai pari aiemmin.

Meillä kummatkin ovat saaneet alkunsa jo ensimmäisellä yrittämällä. Tällä kerralla olin ajatellut odottaa vähän myöhemmäksi kevääseen, mutta itselle tulikin yhtäkkiä tunne että nyt on aika. Mies oli heti ihan mukana ja sitten yhden illan aikana tehtiin päätös että kakkonen saa tulla jos on tullakseen. Ja sieltähän se sitten tuli. Ja olimme siis jo jonkin aikaa keskustelleet asiasta ja tiesimme että tämän vuoden puolella yritettäisiin toista. 🙈🥰

Me yritettiin reilu puolivuotta. Seurailin kiertoja, mutta mulla myös pitkä ja epäsäännöllinen kierto. Käytin alkuun ovulaatiotestejä, mutta niillä en saanut ovulaatiota kiinni ja sen jälkeen luotin enemmän omiin tuntemuksiin kehon kanssa. Sen verran otettiin varman päälle, että yritystä oli kyllä aina pari viikkoa muutaman päivän välein.😁 Lopulta tärppäsi muutaman kemiallisen jälkeen. Aika raskasta aikaa oli itselle jokaisen kierron loppu, kun aisti että kuukautiset ovat taas kerran alkamassa ja tiesi kierron olevan pitkä ja mahdollisuuden menevän taas kauemmas.

Meillä 3 poikaa ennestään ja olen tullut hyvinkin helposti aina raskaaksi kun ollaan päätetty alkaa yrittää. Nyt tosin kävi niin että ollut kondomi käytössä eikä tietoa miten olen raskaaksi tullut, mutta ilmesesti olen hyvinkin raskautuvaa sorttia.. että ehkäisykään ei riitä. Tämä ovulaation tiennoilla olen tuntenut ja saanut kaikki ovulaatio oireet, mutta ei yleensä sillon olla tehty mitään. Mies ollut vielä sillä viikolla reissussakin eli aikamoinen tuuri ollut että raskaaksi tullut. Aluksi ollut hyvinkin shokki koska oireet alkoi heti menkkojen jäätyä pois jolloin vasta tein testin. Tässä sulateltu asiaa ja innoissaan nyt vauvaa odotellaan ☺️. Ehkäpä tämä on sitten tyttö! Tai neljäs poika riviin 😅 Mies ollut pitkään sillä linjalla että kolme riittää, mutta itse olin ajatellut että neljättä olisi voinut miettiä sitten lähemmin 35v, ettei tämä nyt niin iso juttu ole vaikka suunnitelmat tältä vuodelta muuttuikin suuresti 😊.

Me päätettiin jo toisen lapsen jälkeen, että ei aloiteta ehkäisyä, koska esikoisenkin jälkeen meni niin monta vuotta (6), että toinen lapsi sai alkunsa ja jouduttiin silloin käymään hakemassa pientä apua lapsettomuus hoidoista. Tosin molemmat lapset sai kuitenkin alkunsa ihan luonnollisesti. Kierrot ollut tosi pitkiä tämän neljä vuotta ja oltiin jo luovuttamassa lähes kokonaan haaveet kolmannesta lapsesta. Ehdin hakea jo reseptin kierukkaankin vuosi sitten, mutta töiden takia en saanut koskaan aikaiseksi varata lääkäriä sen laittoon. Yllätys oli siis suuri tammikuun alussa, pitkän kierron jälkeen, kun testi olikin yllättäen positiivinen. Jopa pieni järkytys useiden negatestien ja pettymysten jälkeen.

Esikoisen (6,5v) vauvavuosi ja taaperoaika oli todella raskas. Sovittiin että mietitään toista vasta sitten kun esikoinen on jo reilusti isompi esim 4-5 v. Hakeuduin opiskelemaan ja se sai ajatuksen toisen hankinnasta vielä kaukaisemmaksi. Jossain kohti sitten aloin miettiä että kun valmistun ja olen tukevammin työelämässä esikoinen voi olla jo yli 10 v ja se alkoi tuntua hullulta. Haluan ikäeron olevan kuitenkin sellainen lapsilla että saavat jotain yhteisiä muitoja lapsuudesta. Toinen vaihtoehto minulle oli myös se että jäämme 1 lapsen perheeksi. Mies muutaman kuukauden mietittyä totesi että hälle toinen lapsi olisi todella merkittävä juttu ja hän on valmis hankkimaan vaikka heti. Minä pohdin n. Kuukauden että haluanko ylipäänsä toista ja totesin että jään katumaan asiaa jos emme uskalla hankkia ja mielummin ennen valmistumista kuin heti valmistumisen jälkeen (opintoja jäljellä reilu vuosi). Päätimme 2.1. että selvä, ei voida tietää kauanko menee että raskautuminen onnistuu ja toivomme kuitenkin toista lasta n. Vuoden päähän niin annetaan mennä ja katsotaan mitä tapahtuu. Ja niinhän siinä kävi sitten että lapsi sai alkunsa heti päätöspäivänä 2.1. 😃 on ollut aika mielen sulattelua siihen että vauva on tulossa kun muutama viikko sitten mietin että haluanko ylipäätään toisen lapsen. Mutta pikkuhiljaa ajatus tuntuu enemmän ja enemmän hyvältä ja sopivalta meille. 😊

1/2022 jätettiin ehkäisy pois, lapsettomuus tutkimuksissa käytiin 10/2022 ja letrot toi vasteen 1/2023->. Nyt tämä kahdeksas letrokierto näytti tuovan pysyvän plussan. Pari kemiallista oli matkan varrella.
Pakko sanoa, että usko meinas loppua kun kaiken lisäksi ollaan näin nuoria.

Mulla oli minipillerit käytössä ja imetän vielä edellistä. Kuukautiset tuli viimeksi heinäkuussa. Mun kierto on aina ollut ihan mitä sattuu, yleensä vuodessa tulee kolmet tai neljät menkat... Siksi tämä raskaus oli aika yllätys, en osannut ollenkaan odottaa! Meillä on jo neljä tyttöä (kolme olen synnyttänyt ja yhden adoptoinut) joten tyttöä mä odotan tästäkin. Tosin näin oireetonta raskausaikana ei ole vielä ollut, jos se joku ennuste on...

Miten hän tän selittäisi lyhyesti 😅
2013 loppu keväästä jätettiin ehkäsy pois.
Miljoona mutkaa ja vastoin käymistä elämässä ja yrittämisessä takana. Nyt ensimmäinen plussa ikinä ja heti tuplana 🥰
Tukilääkityksillä onnistuttiin lopulta. Seuraavasta kierosta ois ollu inssiin meno. Tällä kertaa ei ainakaan tarvinnu sinne mennä 😊
Et n.10,5vuotta meni ennen ensimmäistä plussaa.

Miten hän tän selittäisi lyhyesti 😅
2013 loppu keväästä jätettiin ehkäsy pois.
Miljoona mutkaa ja vastoin käymistä elämässä ja yrittämisessä takana. Nyt ensimmäinen plussa ikinä ja heti tuplana 🥰
Tukilääkityksillä onnistuttiin lopulta. Seuraavasta kierosta ois ollu inssiin meno. Tällä kertaa ei ainakaan tarvinnu sinne mennä 😊
Et n.10,5vuotta meni ennen ensimmäistä plussaa.
Teillä on kyllä hurja matka takana. En edes osaa kuvitella mitä kaikkia tunteita pitää sisällään ❤️

Teillä on kyllä hurja matka takana. En edes osaa kuvitella mitä kaikkia tunteita pitää sisällään ❤️
Juu, kaikki tunteet käyty läpi moneen kertaan. Nyt taas sit ihan uuen lainen tunnepyöremyrsky käsiteltävänä.
Joka päivä oon kuitenkin niin kiitollinen ja välillä hämmästynytkin, et miten meidän suhde on kestänytkin kaiken täs vuosien varrella. Vastoinkäymiset on vaan lujittanut meijän suhetta. 🥰

Takaisin