Kuinka usein ja millä kokoonpanolla käytte kaupassa?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Kuinka usein te käytte ruokaostoksilla? Entä kuka teillä käy kaupassa: sinä, mahdollinen puolisosi vai koko perhe? Käytättekö kauppojen keräilypalveluita, jolloin kauppaan ei tarvitse itse mennä?

Me käytiin ennen aivan liian usein kaupassa, varmaan noin joka toinen päivä. Emme olleet yhtään suunnitelmallisia, ja siksi rahaakin paloi ihan liikaa - aina tuli myös jos jonkinlaisia heräteostoksia.

Kun lapsimäärä lisääntyi, oli pakko alkaa järkeistää kauppatoimintaa. Aloimme käydä ruokaostoksilla kahdesti viikossa, ja nyt se on pikkuhiljaa harventunut noin yhteen viikoittaiseen kertaan. (No, usein pitää tehdä toinen pieni täydennysreissu, jolloin ostetaan lisää maitoa, leipää ja kasviksia, mutta se on tosiaan vain ihan pikainen käynti.) Olen tosi tyytyväinen tähän että ollaan saatu harvennettua kauppakäyntejä, koska näin säästämme sekä rahaa että aikaa.

Meillä kaupassa käy useimmiten mies, yleensä lasten kanssa. Viime aikoina ollaan kyllä myös alettu hyödyntää Prisman Kauppakassi-palvelua. On niin kätevää, kun voi tehdä tilauksen netissä ja sitten vain noutaa ruokakassit. Meidän kaksi pienintä lastamme ovat niin vilkkaita ja lujatahtoisia, että kauppareissut heidän kanssaan eivät varsinaisesti ole mitään hermolepoa. Niinpä on ihanaa, kun välillä voi jättää sen väliin ja antaa jonkun muun kerätä haluamamme kauppatavarat. :) Vaikka se maksaa 4,90 e, säästämme takuuvarmasti tuon summan siinä, kun vältymme heräteostoksilta. :grin
 
Minä käyn meillä kaupassa, yleensä kahdesti viikossa. Ollaan siis sovittu, että minä maksan ruokakulut ja mies asumiskulut. Nyt kun raskausvaivaa ja muuta kremppaa ollut kropassa mies ja taapero lähteneet kantoavuksi, koululainen harvoin lähtee kauppaan mukaan.

Kauppapalveluita en ole käyttänyt, eipä meillä taida s-marketissa niitä ollakaan. K-supermarketissa olisi, mutten ole edes katsonut mitä se maksaa kun s-ryhmään pyritään keskittämään ostokset.

Etukäteen yritän suunnitella useamman päivän ruuat ja kauppalistan kanssa mennään kaupassa ja se mitä ei ole listassa ei myöskään ole ostoskärryissä, joten harvoin mitään heräteostoksia tulee. Tosin myös niitä unohduksia jos ei heti ole laittanut listaan puutteita.
 
Ukon kanssa käydään yhdessä ja yleensä joka päivä (tai ainakin joka toinen).
Aiemmin (mm.edellisessä suhteessa) ostin aina koko viikon tarpeiksi ja kävin noin kerran viikossa ostoksilla, mutta nykyinen kumppani pitää etukäteen ostamista hölynpölynä :grin
 
Käydään yleensä kerran viikossa kunnolla kaupassa ja sitten tarvittaessa ehkä kerran jos tarvii jotain lisää, unohtunut jotain tms.
Kauppakokoonpano riippuu yleensä paljon viikon ohjelmasta, joko mies käy yksin töiden jälkeen tai sitten käydään koko konkkaronkka yhdessä.
 
Me yritetään hoitaa kaupassa käynti kerran viikossa ja tarpeen mukaan täydennetään maitoa ja kasviksia. Minä hoidan viikon isommat ostokset ja mies pienet täydennykset. Mä haluan käydä kaupassa yksin tai korkeintaan yhden lapsen kanssa, toisiaan joudun käymään kyllä koko ryhmän kanssa, mies ottaa usein kaksi lasta vuorollaan mukaan, paitsi jos käy töistä tullessaan matkan varrella.
 
Käydään yleensä isommalla reissulla kerta viikossa, miehen ja lapsen kanssa. Täydennysreissuja tulee varsinaisen reissun unohteluasteesta riippuen 1-3, joille sitten jompikumpi lähtee nopeasti käväisemään. Kauppapalveluja en ole käyttänyt, ensinnäkin en tiedä onko täällä meillä niitä (pienehkö paikka) ja jos olisikin, en oikein luota että joku osaisi kerätä tavarat kuten haluan. Toisaalta, myös tykkään yleensä siitä kauppareissusta... :grin
 
Me käytiin ennen koko konkkaronkka kerran viikossa Prismassa, mutta kaupunkiin muuton jälkeen on menneet kuviot uusiksi. Luovuttiin autosta, joten nyt pitää käydä useammin kaupassa. Välillä käydään kaikki yhdessä, mutta yleensä lähden yksin ja vietän laatuaikaa hyllyjen äärellä. Nyt mietin, josko kehtaisin hankkia sellaisen mummokärryn, jotta ei tarvitsisi kantaa ostoksia kädet pitkinä. Luultavasti en. :grin
 
Yleensä minä ja lapsi käydään. Joskus mies ja joskus harvoin kaikki yhdessä. Noin 2 kunnon reissua viikossa, 1 täydennysreissu.
 
Käydään aikalailla miten sattuu. Mies käy joskus töistä tullessaan tai minä lasten kanssa. Kerran pari viikossa isommat ostokset ynnä satunnaisia käyntejä.

Kauppakassipalvelua ollaan pohdittu mutta lähimmät prisma ja cittari eivät niitä ymmärtääkseni tarjoa. Kotiinkuljetustakaan ei prisma tarjoa tänne meidän metsiin, cittari ehkä mutta ei olla vielä jaksettu selvittää.
 
Käydään ostoksilla vähän miten sattuu. Useimmiten isot ostokset käydään koko perhe yhdessä ja sitten käyn täydennystä hakemassa lapsen kanssa kahdestaan. Silloin lapsi pääsee osallistumaan enemmän, kerää ostoksia, punnitsee, kurottelee tuotteet hihnalle. Aikaa kuluu, mutta ei ole kiire. Emme silti tien tukkeena ole.
 
Me käytetään Cittarin kotiinkuljetusta. On kätevää, kun voi pitkin viikkoa lisätä kännykkäsovelluksen ostoslistaan puutteet ja laittaa sitten tilaus eteenpäin kerran viikossa ja saada tavarat kotiin sisälle asti kannettuna seuraavana päivänä. Tokihan tuo maksaa, mutta säästää aikaa, vaivaa ja rahaakin jonkin verran bensan säästyessä ja heräteostosten puuttuessa.

Alettiin käyttää palvelua kun vauva syntyi, ja vaikka nyt voisikin vauvan kanssa kauppaan mennä, ollaan koettu palvelu niin helpoksi, ettei olla raaskittu luopua siitä. Meillä minä olen ainoa ajokortillinen ja en erityisemmin tykkää käydä ruokakaupassa, joten siinä myös aika luonteva selitys, miksei olla siirrytty takaisin ostosreissuihin... :p
 
Mä käyn kerran viikossa puolitoista vuotiaan kanssa "kunnolla" kaupassa, eli tulee käytyä halpahalli, lidl ja s-market ainakin. Mies käy sitten toisen kerran tekemässä kevyemmin täydennyksiä (yksin...).
Pyritään tekemään ruokalistasuunnittelua muutama päivä eteenpäin, ostetaan punalapputuotteita ja laitetaan niitä pakkaseenkin ja kotivara on aina.
 
Me käydään kaupassa n. joka toinen päivä. Joskus voi pärjätä kaksikin päivää käymättä kaupassa, joskus joutuu hakemaan jotain heti seuraavana päivänä kun ei ollut huomannut puutetta. Vähän vaikuttaa se että käydään kävellen tai bussilla kaupassa niin ei pysty ostamaan niin paljoa kerralla kuin jos kävisi autolla. Meillä myös kuluu maitoa paljon niin siitä tulee aina painoa. Kokoonpano vaihtelee paljon, välillä käyn itse, välillä käy mies. Välillä on lapsi mukana, välillä ei, joskus käydään koko perhe. Itselle kauppareissu on välillä hengähdystauko kotoa.
 
Takaisin
Top