Kuinka synnytyksenne käynnistyi?

Mindcircus

Silmät suurina ihmettelijä
Olen kuullut jo monenlaisia eri versioita kun ollaan sairaalaan lähdetty,yhdellä tuli verta vessassa käydessä,supistukset eivät edes pahat ja 4cm auki jo kun pääsi sairaalaan. Toisilla pelkkiä supistuksia  ja tietty tämä tavallisin lapsiveden meno. Itse olen nyt 40+6,kaikki kyselevät että onko merkkejä että pian mennään..huoh! Pitäisikö olla huolissaan koska ennakoivia supistuksia ei juuri ole ollut,muita ennakoivia merkkejä en tiedä,kertokaa viisaammat?!








 
Juu ei kannata varmasti olla huolissaan! Itselläni synnytys alkoi 40+2 klo kuusi aamulla vesien menolla, eikä sitä ennen ollut minkäänlaisia ennakoivia oireita.  Klassisesti luulin pissanneeni sänkyyn.. :D

Harjoitussupistuksia tuli raskauden puolivälistä asti silloin tällöin, viimeiset päivät eivät olleet mitenkään tavallisuudesta poikkeavia - ellei lasketa armotonta v***tusta, jonka turvotus ja valtava maha ja helle saivat aikaan.. :P
 
Ei tarvitse olla huolissaan :) Ehkä jopa parempi, ettei mitään merkkejä ole, ainakin mulle olis ollut helpompaa. Mulla oli n. kolmisen viikkoa ennen synnytyksen alkamista menkkamaista jomotusta alaselässä ja -vatsassa ja sen takia tuli koko ajan kytättyä kaikkia "merkkejä". Sitten rv 40+6 alkoi lapsivettä lorahtelemaan ja myöhemmin meni vedet ihan kunnolla. Sitten olikin supistukset jo niin kovia, että lähdettiin heti sairaalaan. Näin jälkikäteen ajateltuna (puoli vuotta synnytyksestä), eipä niillä jomotuksilla ollut juurikaan tekemistä kunnon supistusten kanssa ;)
 
Täällä oli kanssa viikon verran menkkamaista jomotusta, jonka takia aloin odottelemaan lähtöä piakkoin. Noooh, viikko niistä sitten meni ennen kun päästiin tositoimiin. Limatulppa alkoi irtoamaan pari päivää ennen synnytystä, edellisenä päivänä irtosi sitten verisenä ihan kunnolla, siitä yöllä alkoi supistukset ja kahden aikaan päivällä tyttö tupsahti maailmaan. :)
 
Mulla oli menkkamaista särkyä alaselässä n. viikon ajan, se vaan paheni päivä päivältä, eikä lopulta särkylääke auttanut yhtään. Limatulppa alkoi irrota 3 päivää aiemmin. Aamulla kun nousin ylös, lapsivedet lorahti ja samantien alkoi supistukset. 7h ja tyttö oli maailmassa :)
Supistellut oli kipeästi jo parin viikon aikana tiheästi useiden tuntien ajan, ja kohdunsuu oli 5pv ennen synnytystä n. 2cm auki. Lopulta kun syntyi oli siis 40+4.
 
Mulla ollut reilun viikon menkkamaisia vihlaisuja ala vatsassa ja jomotusta selässä... Nyt onkin ollut kauniisti sanottuna ketusta ilmassa jo muutaman päivän aja. Nyt on menos rv 38+2. Vauva laskeutuu alemmas viikko viikolta ku ollaa neuvolas käyty ja jotenkin toivon et saisin jo tuon pikkuisen syliin tuolta.. Niin odottaa myös isä. :D Yöllä kun herään vessaan ni jomottaa mukavasti ja ylös pääsy sängystä on hidasta masun takia. Ois kiva kuulla viel teilt joilla se pikkuinen jo on et jokohan tuo tuolta rupeis tulee pihalle..
 
Tulinpa kertomaan tähän nyt vähän erilaisen synnytyksen käynnistymisen. Eli minulla, kun se ei tahtonut käynnistyä ollenkaan..

Menin rv 41+5 yliaikaiskontrolliin, jossa synnytys päätettiin käynnistää ballongilla. Eli minulle asetettiin sellainen katetri sinne kohdunkaulaan ja sen katetrin päässä oli ballonki, joka sitten täytettiin nesteellä. Tämä sitten stimuloi kohtua supistelemaan. Supistuksia tulikin, siihen asti kun se katetri ballonkeineen tuli ulos. Tämän jälkeen seuraavana iltapäivänä (rv 41+6) minulta puhkaistiin kalvot ja aloitettiin oksitosiinin tiputus. Oksitosiini ei osoittautunut minun kohdallani miksikään nopeimmaksi synnytyksen käynnistäjäksi. Olin yli vuorokauden synnytyssalissa, kun synnytys ei meinannut käynnisytä. No seuraavana iltana (rv 42) poika syntyi vihdoin tosin lopulta sektiolla, kun poika oli virhetarjonnassa, minulla 39 astetta kuumetta. Loppu hyvin kaikki hyvin. Eikä minulle jäänyt traumoja tapauksesta.      
 
Korkea vedenmeno maanantaiaamuna, ei tietoakaan supistuksista ja perjantai-iltana syntyi ipana ilman käynnistystä. Antibioottia tipalla, tulehdusarvojen seurantaa ja sykkeen tarkkailua siihen asti.
 
Takaisin
Top