Kuinka pitkään lasta voi syöttää?

Yölento

Supliikin supersankari
Marrasmammat 2016
Miten pitkään olette syöttäneet lasta? Minulla kaksi ensimmäistä halusivat mielellään opetella syömään itse jo vuoden ikäisestä asti ja syöttäminen vain jäi pois jossain vaiheessa (aika varhain). Kuopus ei ole koskaan ollut innokas syömään itse, ei sormin eikä välineillä. Koska mitään edistystä itsenäiseen syömiseen ei tapahtunut, niin päätimme isänsä kanssa, että emme enää auta syömisessä mitenkään. Lapsi oli silloin noin 2-vuotias. Sen jälkeen on syönyt itse.
 
Jätän välineillä syömisen opettelun päiväkotiin, kotona en jaksa sitä sotkemista. Esikoisella toimi oikein hyvin.
 
Mä olen välillä kiireessä lusikoinut jopa 5 vuotiaalle aamupuurot naamaan, vaikka osaa syödä itse. Joskus se syöminen vaan kestää liian kauan.
Kyllä mä ainakin melkein 3v saakka syötin ilta puurot jos oltiin jo suihkussa käyty, enkä halunnut sotkua enää.
 
Vuoden ikäinen ei vielä ole osoittanut mitään kiinnostusta itse syömiseen, joten syötän vielä ja kokeilen lusikkaa käteen vähän myöhemmin sitten.
 
Puoli vuotiaana sormiruokaili itse parsakaalia ym. Muutamaa kk myöhemmin kun osasi jo hyvin pureskella ja työstää ruokaa, niin laitoin haarukkaan palan, haarukan vauvan käteen ja vauva sai itse viedä ruuan suuhun. Tämä vaihtui aika äkkiä siihen että vauva piti haarukkaa ja ohjasin vain piikit ruokaan ja vauva söi itse. Puuroa syötettiin aika myöhäiseksi. Lusikalla syöminen on sottaisempaa kuin haarukalla.
 
Takaisin
Top