Kuinka pian synnytyksen jälkeen uudestaan raskaaksi?

Niittyleinikki_

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Maaliskuiset 2023
Eli jos on vähän "kiire" iän takia, kuinka pian synnytyksen jälkeen voi /kannattaa tulla raskaaksi? Miten keho kestää?

Onko joku täällä tullut uudestaan raskaaksi super nopeaan, millainen kokemus oli keholle?

Kestääkö lähes 40 v tulla nopeasti synnytyksen jälkeen uudestaan raskaaksi, vai onkohan siinä riskejä, onko joku kokenut näitä riskejä?

Kiitos tuhannesti jos vastailette❤️

Mulla kuukautiskierto lähti käyntiin täysimetyksen jälkeen vauvan ollessa 8kk ja yöimetys loppui. Vauva oli 10kk kun tulin uudestaan raskaaksi, eli nopeasti meni tämä. Esikoinen on saanut alkunsa yk 8, eli ainakaan paineita sen suhteen ei ollut, että heti tapahtuisi jotain. Ikävä kyllä tämä raskaus meni kesken alussa, samoin seuraava joka meni kesken puoli vuotta tuon edellisen jälkeen. Nyt odotan toista, mutta ikäeroa lapsille tulee se 3 vuotta. En tiedä vaikuttiko edellinen raskaus näihin menetyksiin tuossa välissä vai ei, mutta ainakin omalla kohdallani pystyin raskautumaan useamman kerran tästä huolimatta.

Ikäriskeihin en osaa ottaa kantaa kun olen alle 35, mutta tässä kuitenkin yksi näkökulma :smiling-eyes:

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta meidän äiti on saanut mun siskon 37-vuotiaana ja mut 39-vuotiaana. Ikäeroa meillä on 1,5 vuotta. Tietääkseni äidille ei koitunut tästä lyhyestä palautumisesta mitään suurempia ongelmia.

Onhan siinä riskejä, sekä äidille että vauvalle, mutta niistä huolimatta monia lapsia tehdään vähän "vanhemmallakin" iällä. Varmasti äidin elintavoillakin on vaikutusta.

Mutta joo, täällä jakelen taas neuvoja asiaan josta en mitään oikeasti tiedä:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: toivottavasti joku viisaampi saapuu vielä kommentoimaan.

Muoks: Lisään sen verran, että isosisko syntyi hätäsektiolla ja minut piti kiskoa imukupilla maailmaan. Äiti ei ollut mikään fitness-mimmi, se saattoi vaikuttaa asiaan.

Muoks taas: muotoilin hölmösti, tarkoitin että äiti ei pitänyt minkäänlaista huolta itsestään. Ei tarvitse olla fitness-mimmi että synnytys menisi kuten elokuvissa.

Muokattu viimeksi:
Iän puolesta en voi kokemusta kertoa. Mä kerroin ekan synnytyksen jälkitarkastuksessa, että ei tarvita ehkäisyä kun toinen on tervetullut heti perään. Lääkäri ei mitenkään saarnannut asiasta, olin 22v. Menkat alkoi 5 viikkoa synnytyksestä, en imettänyt enää tässä vaiheessa. Plussaan meni 18 kiertoa, mikä ei yllättänyt kun esikoisen plussaan meni 28 kiertoa.
Kolmas tärppäsi imetyksestä huolimatta kun toka oli 10kk, ikäeroa tuli reilu 1,5v. Tämä viihtyi kohdussa minun lapsista pisimpään, vaikka varoiteltiin että saattaa tulla vielä aiemmin kuin edelliset. Synnytys ja siitä toipuminen meni muutenkin ihan todella hyvin, lähdin 6 tunnin ikäisen vauvan kanssa kotiin ja kotona kaikki meni myös tosi hyvin.
Vitonen sai tulla myös neljännen jälkeen, mutta nyt kesti menkkojen alkamiseen melkein 8kk, ei näy plussaa ja napero melkein 1,5v.
Itse siis lähtisin pian yrittämään jos siltä tuntuu, että on toipunut ja jaksaa, eikä aikaa ole hukattavaksi.

Mun edellinen vauva syntyi kun olin 38v. Syntyi sektiolla joten piti vähän aikaa odotella ennen kuin yrittää seuraavaa. 6kk jälkeen lopetin minipillerit ja raskauduin heti, vajaan kuukauden päästä nyt laskettu aika tästä vauvasta 😊 eikai tämä raskaus nyt ole ollut sen raskaampi kuin edellinenkään. Sehän tietenki vähän vaikuttaa ettei tuon edellisen vauvan vuoksi voi levähtää niin paljon kun haluais😅 ja nimenomaan tässä ei iän vuoksi halunnut odotella yhtään enempää kuin tarvii.

Minulla on 3 lasta ja nuorimman ja vanhimman ikäero alle 3v eli olen plussannut noin 8kk edellisen syntymästä. Hyvin kroppa kestänyt eikä raskauksissa ole ollut ongelmaa.

Eli jos on vähän "kiire" iän takia, kuinka pian synnytyksen jälkeen voi /kannattaa tulla raskaaksi? Miten keho kestää?

Onko joku täällä tullut uudestaan raskaaksi super nopeaan, millainen kokemus oli keholle?

Kestääkö lähes 40 v tulla nopeasti synnytyksen jälkeen uudestaan raskaaksi, vai onkohan siinä riskejä, onko joku kokenut näitä riskejä?

Kiitos tuhannesti jos vastailette❤️
Riippuu synnytystavasta. Sektion jälkeen suositellaan että raskauksien välillä olisi se 1v. Jos raskaus ja synnytys menivät hyvin niin en näe syytä miksei voisi raskautua uudelleen nopeamminkin.

Minulla on nyt tehtynä 4 lasta n. 6v sisään, ja ikää on tänä vuonna 42v. Eli on täysin mahdollista tulla raskaaksi melko pian uudelleen. Raskauksien välillä oli aikaa 1v 3kk, mutta nyt nuorimpien välillä on vain 9kk, sillä yhtä lasta en voinut imettää. Imettäminen hidastaa kierron käynnistymistä, ja minä olen imettänyt pitkään lapsiani, paria myös raskauden aikana. Ehkäisyä käytettiin sen ekan puolenvuoden-vuoden ajan jonka jälkeen annettiin seuraavalle mahdollisuus tulla. Minulla raskaaksitulo on ottanut sen 4-5kk yrityksen, mikä taitaa olla normaalia kun kierto on tuolloin ollut epäsäännöllinen.

Kohtu toipuu nopsaan kyllä raskaus- ja synnytyskuntoon. "Riskit" ovat mielestäni varsin kohtuullisia, ja ovat lähinnä sitä kun kroppa ei ehdi palautua edellisestä raskaudesta täysin. Voi jäädä liikakiloja joiden päälle kasaantuu uudet raskauskilot (ja liikapaino lisää radiriskiä ja tekevät muutenkin kömpelömmäksi ja nivelet rasittuvat enemmän, ihan kaiken ikäisillä). Kroppa reagoi herkemmin joka raskauteen ja pehmenee kerta kerralta enemmän. Pukamia, liitoskipuja, laskeumia, erkauma... ne aktivoituvat helpommin. Jos ekassa raskaudessa kärsi raskausmyrkytysoireista, niin niistä kannattaa koittaa toipua ennen seuraavaa raskautta. Iäkkäämpi synnyttäjä palautuu myös hitaammin, mutta se on enemmän aineenvaihduntajuttu.

Mutta on tässä hyvääkin! Synnytykset ovat menneet kerta kerralta helpommin, pienemmillä vaurioilla ja toipuminen tolpilleen on ollut nopsaa. Ja sen minkä menettää nuoruuden nopeudessa ja notkeudessa, korvataan kärsivällisyydellä ja sitkeydellä. Vaikka palautuminen on hitaampaa ja voi olla ettei sikspäkki koskaan tule olemaan entisensä, niin mitä väliä sillä on? Lapset ovat paljon suurempi lahja kuin vaikkapa pyykkilautavatsa. :Winking Face:

Muokattu viimeksi:
Riippuu synnytystavasta. Sektion jälkeen suositellaan että raskauksien välillä olisi se 1v. Jos raskaus ja synnytys menivät hyvin niin en näe syytä miksei voisi raskautua uudelleen nopeamminkin.

Minulla on nyt tehtynä 4 lasta n. 6v sisään, ja ikää on tänä vuonna 42v. Eli on täysin mahdollista tulla raskaaksi melko pian uudelleen. Raskauksien välillä oli aikaa 1v 3kk, mutta nyt nuorimpien välillä on vain 9kk, sillä yhtä lasta en voinut imettää. Imettäminen hidastaa kierron käynnistymistä, ja minä olen imettänyt pitkään lapsiani, paria myös raskauden aikana. Ehkäisyä käytettiin sen ekan puolenvuoden-vuoden ajan jonka jälkeen annettiin seuraavalle mahdollisuus tulla. Minulla raskaaksitulo on ottanut sen 4-5kk yrityksen, mikä taitaa olla normaalia kun kierto on tuolloin ollut epäsäännöllinen.

Kohtu toipuu nopsaan kyllä raskaus- ja synnytyskuntoon. "Riskit" ovat mielestäni varsin kohtuullisia, ja ovat lähinnä sitä kun kroppa ei ehdi palautua edellisestä raskaudesta täysin. Voi jäädä liikakiloja joiden päälle kasaantuu uudet raskauskilot (ja liikapaino lisää radiriskiä ja tekevät muutenkin kömpelömmäksi ja nivelet rasittuvat enemmän, ihan kaiken ikäisillä). Kroppa reagoi herkemmin joka raskauteen ja pehmenee kerta kerralta enemmän. Pukamia, liitoskipuja, laskeumia, erkauma... ne aktivoituvat helpommin. Jos ekassa raskaudessa kärsi raskausmyrkytysoireista, niin niistä kannattaa koittaa toipua ennen seuraavaa raskautta. Iäkkäämpi synnyttäjä palautuu myös hitaammin, mutta se on enemmän aineenvaihduntajuttu.

Mutta on tässä hyvääkin! Synnytykset ovat menneet kerta kerralta helpommin, pienemmillä vaurioilla ja toipuminen tolpilleen on ollut nopsaa. Ja sen minkä menettää nuoruuden nopeudessa ja notkeudessa, korvataan kärsivällisyydellä ja sitkeydellä. Vaikka palautuminen on hitaampaa ja voi olla ettei sikspäkki koskaan tule olemaan entisensä, niin mitä väliä sillä on? Lapset ovat paljon suurempi lahja kuin vaikkapa pyykkilautavatsa. :Winking Face:
Kiitos vastauksestasi!! 🙏🙏 Kiva kuulla sun kokemuksia. Onneksi pyykkilautavatsa menetetty jo pari vuotta sitten niin ei niin haittaa 😅😅

Ikään en osaa mitään sanoa. Itse olin parikymppinen kun tein edelliset. Raskauduin kun ensimmäinen oli 8kk vanha. Raskaudet ja synnytykset oli normaaleja. Vatsalihasten erkauma jäi 3cm kokoseksi navan kohdalta joka ei koskaan sen pienemmäksi umpeutunut.

Takaisin