Riippuu synnytystavasta. Sektion jälkeen suositellaan että raskauksien välillä olisi se 1v. Jos raskaus ja synnytys menivät hyvin niin en näe syytä miksei voisi raskautua uudelleen nopeamminkin.
Minulla on nyt tehtynä 4 lasta n. 6v sisään, ja ikää on tänä vuonna 42v. Eli on täysin mahdollista tulla raskaaksi melko pian uudelleen. Raskauksien välillä oli aikaa 1v 3kk, mutta nyt nuorimpien välillä on vain 9kk, sillä yhtä lasta en voinut imettää. Imettäminen hidastaa kierron käynnistymistä, ja minä olen imettänyt pitkään lapsiani, paria myös raskauden aikana. Ehkäisyä käytettiin sen ekan puolenvuoden-vuoden ajan jonka jälkeen annettiin seuraavalle mahdollisuus tulla. Minulla raskaaksitulo on ottanut sen 4-5kk yrityksen, mikä taitaa olla normaalia kun kierto on tuolloin ollut epäsäännöllinen.
Kohtu toipuu nopsaan kyllä raskaus- ja synnytyskuntoon. "Riskit" ovat mielestäni varsin kohtuullisia, ja ovat lähinnä sitä kun kroppa ei ehdi palautua edellisestä raskaudesta täysin. Voi jäädä liikakiloja joiden päälle kasaantuu uudet raskauskilot (ja liikapaino lisää radiriskiä ja tekevät muutenkin kömpelömmäksi ja nivelet rasittuvat enemmän, ihan kaiken ikäisillä). Kroppa reagoi herkemmin joka raskauteen ja pehmenee kerta kerralta enemmän. Pukamia, liitoskipuja, laskeumia, erkauma... ne aktivoituvat helpommin. Jos ekassa raskaudessa kärsi raskausmyrkytysoireista, niin niistä kannattaa koittaa toipua ennen seuraavaa raskautta. Iäkkäämpi synnyttäjä palautuu myös hitaammin, mutta se on enemmän aineenvaihduntajuttu.
Mutta on tässä hyvääkin! Synnytykset ovat menneet kerta kerralta helpommin, pienemmillä vaurioilla ja toipuminen tolpilleen on ollut nopsaa. Ja sen minkä menettää nuoruuden nopeudessa ja notkeudessa, korvataan kärsivällisyydellä ja sitkeydellä. Vaikka palautuminen on hitaampaa ja voi olla ettei sikspäkki koskaan tule olemaan entisensä, niin mitä väliä sillä on? Lapset ovat paljon suurempi lahja kuin vaikkapa pyykkilautavatsa.