Kuinka pian raskauden jälkeen pääsee käyttämään tuttuja vaatteita? - vai pääseekö ollenkaan?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Iiris92
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Iiris92

Puuhakas puhuja
Kesäkuiset 2024
Kuinka nopeasti synnytyksen jälkeen pääsee käyttämään omia normihousuja, siis miten nopeasti maha palautuu? Toki tämä on yksilöllistä, mutta ois kiva kuulla erilaisia kokemuksia.

Alkaa tympiä näillä helteillä äitiysleggareiden käyttö, sopivia mekkojakaan ei ole käytettäväksi. Kaappi täynnä housuja, etenkin urheiluhousuja, joita niin himoitsisin päälle 🙈 Mulla on laskettu aika kesäkuun lopussa, ehtiiköhän tänä kesänä enää shortseja käyttämään 🤔😅

Kuinka nopeasti synnytyksen jälkeen pääsee käyttämään omia normihousuja, siis miten nopeasti maha palautuu? Toki tämä on yksilöllistä, mutta ois kiva kuulla erilaisia kokemuksia.

Alkaa tympiä näillä helteillä äitiysleggareiden käyttö, sopivia mekkojakaan ei ole käytettäväksi. Kaappi täynnä housuja, etenkin urheiluhousuja, joita niin himoitsisin päälle 🙈 Mulla on laskettu aika kesäkuun lopussa, ehtiiköhän tänä kesänä enää shortseja käyttämään 🤔😅
Hyvin jo itsekin kysymykseen vastasit. Erot palautumisesta on yksilölliset, kuten niiden kilojen kertyminen ja sen massun kokokin. Mulla lähti nestettä viikossa niin että olin takaisin raskautta edeltävässä painossa (bmi noin26) ja niinpä kaikki ns normivaatteet sain silloin päälle rintsikoita ja paitoja lukuunottamatta. Toki minulla kiloja tuli varsin kohtuullisesti ja en edes äitiyshousuja tarvinnut.

Mulle tuli raskauden aikana painoa 17kg sisältäen lapsukaisen, parin kuukauden jälkeen n. puolet oli mennyt ja loputkin seuraavien 3 kk aikana. Tämä ihan imetyksellä ja laiskalla vaunuilulla, ahkerampi ja sutjakampi voi palautua nopeammin. Mulla oli kyllä röllö maha jo ennen raskautta ja sen jälkeen se oli yhtä iso kuin ennenkin, joten en ehkä osaa vastata kysymykseesi :Grinning Face With Smiling Eyes: Sektion jäljiltä maha oli kyllä niin arka että mitään kovia farkkuja en halunnut käyttää pitkään aikaan.

Mulla tuli raskausaikana kiloja n. 15 ja niistä 8 jäi synnärille ja loput lähti muutamassa kuukaudessa imetyksellä ja päivittäisillä vaunulenkeillä. Vanhat farkut eivät kyllä edelleenkään tunnu mukavilta, joten olen siirtynyt kokoa isompiin, vaikka paino onkin raskautta edeltävissä lukemissa. 😄

Täällä myös yksi, joka ei koe enää vanhoja housuja mukaviksi päällä. Kiloja on vähemmän kuin ennen raskautta, mutta lantio leveni alatiesynnytyksessä sen verran entisestä että ovat melko naftit päällä nuo vanhat housut. Mutta ne jotka edelleen tuntuu mukavilta niin niihin taisin mahtua 2-3kk synnytyksen jälkeen. :)

Kuten muutkin sanoneet, tämä on tosiaan hyvin yksilöllistä. Itselläni ei ole sen koommin sopineet farkut joita käytin ennen esikoisen odotusta. (Olin ennen esikoisen odotusta alipainoisen rajalla, joten sinällään en valita.) Kuopuksen synnytyksen jälkeen palasin suht nopeasti kuopusta edeltäneisiin mittoihin.

Toki riippuu myös niistä housuista. Itselläni ne poistoon joutuneet housut oli tosiaan farkkuja. Joustavammat tai alkukaan löysemmät housut varmasti sopii helpommin.

Mutta sekin on aina mahdollista, ettei vanhat housut sovi enää ikinä. Varsinkin kun nivelsiteet joutuu antamaan myöden, niin että lantio voi pysyä leveämpänä, vaikka paino palaisi takaisin lähtöpainoon. On myös hyvin mahdollista, että ehdit vielä käyttää tänä kesänä tuttuja housuja. 😊

Itse en lihonnut yhtään turvotusta lukuun ottamatta raskauden aikana, mutta kengän koko kasvoi 1-2 numerolla ja edelleenkään- vaikka se turvotus hävisi kuukauden sisällä synnytyksestä ja synnytyksestäkni aikaa jo 7kk - ei mahdu yksikään vanha kenkä jalkaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Itse en lihonnut yhtään turvotusta lukuun ottamatta raskauden aikana, mutta kengän koko kasvoi 1-2 numerolla ja edelleenkään- vaikka se turvotus hävisi kuukauden sisällä synnytyksestä ja synnytyksestäkni aikaa jo 7kk - ei mahdu yksikään vanha kenkä jalkaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Mulla kesti monta vuotta, olisko ollu 2 vai 3, että vanhat kengät mahtui taas jalkaan.

Minullakin meni lähes koko kenkävalikoima uusiksi. Pituutta tuli jalkoihin niin, että yhden koon kasvoi jalka. Ja painon sain takaisin vanhaan, joten kyse ihan jalan kasvamisesta. 😁

Mulla ei esikoisesta kenkä kasvanut vielä raskaana. Sit kun perehdyin lastenkenkiin ja sitä kautta pj-kenkiin ja vaihdoin niihin, niin jalka aukesi jostain ikuisuusjumeista ja kengänkoko kasvoi 1-2 numerolla 😂 suurin osa vanhoista korkkareista yms joutunut pois, yhdet säästin juhlakengiksi 😅 mut jalan kasvu raskaana liittyykin mun lukemani perusteella siihen että loppuraskaudessa tulee niitä kehoa rentouttavia hormooneita, mitkä löysyttää jopa jalkoja ja jaloissa se muutos helpommin jää pysyväksi.

Mulla ei esikoisesta kenkä kasvanut vielä raskaana. Sit kun perehdyin lastenkenkiin ja sitä kautta pj-kenkiin ja vaihdoin niihin, niin jalka aukesi jostain ikuisuusjumeista ja kengänkoko kasvoi 1-2 numerolla 😂 suurin osa vanhoista korkkareista yms joutunut pois, yhdet säästin juhlakengiksi 😅 mut jalan kasvu raskaana liittyykin mun lukemani perusteella siihen että loppuraskaudessa tulee niitä kehoa rentouttavia hormooneita, mitkä löysyttää jopa jalkoja ja jaloissa se muutos helpommin jää pysyväksi.
Mulla ei jalat kasvaneet/ painuneet onneksi tuosta mun perusherkästä 41 yhtään suuremmiksi. Jalkaterien kasassa pysyminen saattoi johtua myös reisipituisista , kärki auki tukisukista, joita uutterasti käytin. Mutta mun toisen jalan päälle pullahti nestekertymäpatti, joka punkreeraamisesta huolimatta täyttyy aina uudelleen. Eli joku lihaskalvo tms antoi jalkaterän luiden välissä periksi siten että kalvossa oleva reikä vuotaa nyt kudosnestettä parin euron kolikon kokoiseksi ja yli sentin korkuiseksi patiksi jalan päälle ilmeisesti hautaan saakka... 0p

Tästä aiheesta tuli niin hyvin keskustelua, että tein siitä oman ketjunsa. 😊 Löytää sitten toivottavasti helpommin, jos miettii samaa tai haluaa kertoa omia kokemuksia.

Saa jatkaa

Mulla mennyt joka kerta n. puoli vuotta, koska olen lihonut raskausaikana sen verran paljon 😅
tokasta, jonka raskaudessa tuli vähiten painoa (22kg) muistan että, siinä vaiheessa kun vauva oli muutaman kuukauden ja painokin oli jo alle raskautta edeltävän ei silti vanhat tiukat farkut mahtunut, kehonkoostumus oli niin erilainen. Kyllä nekin sitten tästä muutaman kuukauden päästä meni taas jalkaan.

Mie voin tulla huutelemaan täältä toisenlaista kokemusta. Ei mahdu vielä 1,5 vuodenkaan jälkeen. 😅 Kiloja tosin tuli aivan järkyttävän paljon ja niitä on runsaasta liikunnasta, imetyksestä ja terveellisestä syömisestä huolimatta jäljellä vaikka muille jakaa. Miulla aineenvaihdunta jumitti ihan totaalisesti eikä vieläkään ole kunnolla herännyt. Olen toki synnytyksen jälkeen pienentynyt jo monta kokoa, mutta ylimääräistä riittää, enkä edes usko, että vanhat vaatteet tulee menemään koskaan päälle, sillä sekä rintakehä että lantio ovat leventyneet vaikkei läskejä ottaisi huomioon. Ja kengät piti täälläkin uusia. 🙈

Mä mittailin huvikseen nyt loppuraskaudessa, niin on näköään lantio leventynyt reilusti raskauden aikana, ei sitä ole huomannut tuon kasvavan vatsan ohella. Kiloja on tullut raskauden aikana maltillisesti. Mulla onneks monet housut on väljähköt ja joustavat, toivon että niihin mahtuisin jossain vaiheessa kuitenkin. Vain yhet farkut mulla oikeestaan on kaapissa, jota käytän, ja ne on kyllä niin napakat pillifarkut, en kamalasti enää ees tykkää niistä, niin ei haittaa, jos niihin en mahdu enää raskauden jälkeen 😅

Lapsi on 9kk eikä mahdu vieläkään vanhat housut jalkaan 🙄 lihoin ihan hirveästi raskausaikana, varmaan lähemmäs 30 kiloa. Alkuun tippui tosi nopeasti ja paljon painoa, mutta nyt on jämähtänyt tähän että edelleen on 10 kiloa ylimääräistä. Ja vähän pelkään juurikin tota mitä muutkin on sanonut, että lantio varmaan pysyvästi leventynyt sen verran, että mahtaako ikinä mahtua vanhat farkut vaikka saisinkin nämä ylimääräiset kilot pois.

Lapsi on 9kk eikä mahdu vieläkään vanhat housut jalkaan 🙄 lihoin ihan hirveästi raskausaikana, varmaan lähemmäs 30 kiloa. Alkuun tippui tosi nopeasti ja paljon painoa, mutta nyt on jämähtänyt tähän että edelleen on 10 kiloa ylimääräistä. Ja vähän pelkään juurikin tota mitä muutkin on sanonut, että lantio varmaan pysyvästi leventynyt sen verran, että mahtaako ikinä mahtua vanhat farkut vaikka saisinkin nämä ylimääräiset kilot pois.
Ollaan porukalla monet kerrat naurettu ihmisen aivoituksille, myös sen itse lukio aikaan synnyttäneen kanssa hänen ikiomaa "laihtumistemppuaan". Oli irroittanut vanhoista farkuista sen vyötärönauhassa takana olevan nahkamerkkin irti ja käynyt koulun lähellä ompelimossa kiinnittyttämässä sen uusiin, paria tuumaa suurempiin farkkuihin paikalleen. Tämä siis pari kuukautta synnytyksen jälkeen.
Kätevää, ja tehokasta. 🤣

Mä mittailin huvikseen nyt loppuraskaudessa, niin on näköään lantio leventynyt reilusti raskauden aikana, ei sitä ole huomannut tuon kasvavan vatsan ohella. Kiloja on tullut raskauden aikana maltillisesti. Mulla onneks monet housut on väljähköt ja joustavat, toivon että niihin mahtuisin jossain vaiheessa kuitenkin. Vain yhet farkut mulla oikeestaan on kaapissa, jota käytän, ja ne on kyllä niin napakat pillifarkut, en kamalasti enää ees tykkää niistä, niin ei haittaa, jos niihin en mahdu enää raskauden jälkeen 😅
Itelläni ainakin myös lapsen saannin jälkeen tyylikin otti uusia suuntia, ei nyt mitenkään isosti, mutta selkeesti huomaa että vaatteen pitää olla tyylikäs mutta MUKAVA, eli ei enää liian tiukkoja vaatteita missä saattaa olla iltapäivästä jo lounaan jälkeen tukala olo kun turpoaa päivän syönneistä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Samalla tavalla miekin turposin. 😅 Koko ajan pienenen enkä enää ota niin paljoa stressiä siitä, että pitäisi palautua samanlaiseksi kuin ennen synnytystä. Totta kai vartalo on kokenut muutoksia ja se on ihan ok. Vatsaan jää arpia ja löysää, vaikka laihtuisin lisääkin ja lantiokin on varmaan levinnyt pysyvästi, mutta minähän tein hemmetti soikoon lapsen!

Minulla meni ehkä noin kuukausi, että mahduin ennen raskautta käyttämiini farkkuihin. Kuitenkin varmaankin joku kaksi-kolme kuukautta meni siihen, että aloin omasta mielestäni näyttää siltä, mihin olen tottunut. Näin vuosi synnytyksen jälkeen en ainakaan kropan mitoista osaa sanoa sitä, että olen ollut raskaana, eli mitään pysyviä, kokoon liittyviä muutoksia ei minulle tullut.

Kengänkoossa en (valitettavasti) ole huomannut muutosta, vaikka se olisikin ollut tosi tervetullut muutos.

Vaikka nämä ovat tosi yksilöllisiä juttuja, niin vanhojen alaosien käyttäminen vielä tämän kesän aikana ei mielestäni oli mitenkään epärealistista, mutta varmaankaan tavoitetta ei siitä kannata ottaa, koska palautumiseen voi vaikuttaa itse niin rajallisesti. Tule kuitenkin kertomaan, miten sinulla kävi! 😁

Takaisin