Kuinka paljon sitä jälkivuotoa nyt tulee?

K

Kohta äiti

Vieras
Oon kuullut pelottelutarinoita kuinka jälkivuotoa tulee hirveesti. Kuinka paljon sitä nyt oikeasti tulee? Ootteko te tulleet toimeen kuukautissiteillä?
 
Pakko sanoa, että synnytyksen jälkeen käytin mieluummin inkontinenssisuojia, koska en halunnut kantaa huolta siitä, että side ei riitä ja sänky sotkeentuu. Normaalioloissa inhoan sitä, että side tuntuu paksulta, mutta synnytyksen jälkeen se ei haitannut. Siinä oli muutenkin surkea olo, ja siteen paksuus ei päässyt edes top 10 huolilistalle tuossa kohtaa.

Muistelen, että vuoto olisi ollut runsaampaa pari viikkoa, sitten väheni kuukautisten tasolle, mutta kuopuksen syntymästä on jo 2,5 vuotta, joten ihan varma en tuosta ole.
 
Suunnilleen ekan viikon ne sairaalan jättisiteet oli kyllä kaikkein mukavimpia, kun ei tarvinnu pelätä ylivuotoja… sen jälkeen käytin lopun jälkivuodon yösiteitä. Olisko vuoto kestäny kaikkiaan kolmisen viikkoa ja lopuksi sitä tuli lähinnä ponnistellessa tai liikkuessa.
 
4 synnytystä. Sairaalassa olemisen ajan (0-3vrk) käyttänyt sairaalan isoja siteitä, kotona riittänyt hyvin yö tai tavalliset siteet. Viikon jälkeen ollut enemmänkin satunnaista tiputteluvuotoa joka kestänyt 1-4 viikkoa.
Itsellä en usko jälkivuodon koskaan olleen kovin runsasta kun ei mitään ohivuotoja kotona koskaan tullut, sairaalassa taisi ekana päivänä tulla.
 
Ekasta mun kohtu tyhjennettiin supistavilla lääkkeillä komplikaatioiden vuoksi, joten jälkivuotoa ei tullut kun muutama päivä ja se oli todella vähäistä.

Tokasta semmonen 3-4 viikkoa. Kyllähän se side ei välillä pitänyt, mutta kun vaihtoi tiheesti niin en kokenut rajoittavaksi.

Ei mitenkään kamala asia jonka kanssa ei pärjäisi. :red-heart:
 
Sairaalassaoloajan (esikoisesta 5 päivää ja kuopuksesta 3) meni mukavasti sairaalan jättisiteillä. Kotona pärjäsi jo terveyssiteillä. Alkuun yösiteillä ja aika pian jo tavallisilla. Mulla taisi jälkivuoto kestää aika pitkään (olisiko ollut joku 6 viikkoa), mutta viimeiset viikot oli niin niukkaa että pikkuhousunsuojat riitti.
 
Ensimmäiset pari päivää ne jättisiteet sairaalasta olivat hyviä. Sen jälkeen pärjäsi tavallisilla siteillä, kesti muistaakseni noin 2vkoa. Itsellä on normaalisti runsaat kuukautiset, joten koin jälkivuodon vähän kuin pikkuisen vielä runsaampina kuukautisina.
 
Kotiutumisen jälkeen pärjäsi hyvin yösiteillä, pari viikkoa kesti runsainta vuotoa, sen jälkeen riitti tavallinen side. Kokonaisuudessaan jälkivuoto kesti 7,5 viikkoa.
 
Olin sairaalassa 2vrk, jolloin käytin jättisiteitä. Kotona pärjäsin isoilla siteillä, menkkavuodon tapaista vuotoa tuli. Viikon päästä synnytyksestä vuoto oli vähentynyt sen verran, että tuli enää tuhrua, mutta sitä kesti noin kolme viikkoa.
 
Olin sairaalassa puolitoista vuorokautta ja sen ajan käytin jättisiteitä, kotiin sain niitä mukaan pari kappaletta ja ne käytin, mutta sitten pärjäsin jo hyvin ihan normaalisiteillä, pari päivää yöside ja sitten ihan tavalliset. Pari viikkoa oli vuotoa päivittäin, kolmannella viikolla satunnaista tuhrua, kunnes loppui kokonaan. Olin kuvitellut, että vuotoa olisi ollut paljon enemmän, joten sinänsä positiivinen yllätys, ettei ollutkaan kuin vain pari päivää sitä "holotusta".
 
Minä yllätyin kuinka paljon ja kuinka pitkään (jopa 8vk) jälkivuoto lopulta tuli. Yksi monen sektion kokenut äiti kertoi, että sektion jälkeen on vuoto niukkaa ja loppuu kokonaan nopeasti, kun kohtu on ns. kuivattu leikkauksen yhteydessä. No, ainakaan itsellä ei kummallakaan kertaa sektion jälkeen ollut näin.
 
Kyllä se itselle oli ikävä yllätys, kuinka voimakasta vuoto oli. Sektio tehtiin ja jouduin hamstraamaan ylimääräisellä sairaalakäynnillä sairaalan siteitä, että selvisin pahimmasta tulvasta. Kaupan siteet ei riittäneet lähimainkaan. Sairaalam verkkohousuissa oli muutenkin sektion vuoksi kiva olla, normaali housut painoi haavaa.
Vuoto kesti runsaana viikkoja, kokonaisuudessa 6.5vkoa ja 8 kk syntymän jälkeen alkaneet kuukautiset on olleet myös todella runsaita, mahd. iso tamponi ja yöside yhtäaikaa käytössä ylivuodon takia ja siteiden vaihto kahden tunnin välein.
 
Mulla alatien jälkeen vuoto oli aivan jäätävää. Side saattoi hetkessä täyttyä ja välillä sen oikein tunsi kun verta lotisi housuihin urakalla. Sektion jälkeen tosi paljo niukempi vuoto
 
Mulla on nyt ensimmäisen raskauden jälkeen vähäisempää kuin kuukautisvuoto. Nyt 6 päivää synnytyksestä ja 5 tuntia sitten laittamani side on edelleen ihan kuiva. Synnytyskertomuksen mukaan vuodinkin vain 250ml, toki varmaan hankala arvioida vesisynnytyksen vuoksi, mutta vesi säilyi suht kirkkaana.
 
Takaisin
Top