Kuinka monta pistettä antaisit synnytyksellesi?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Sairaalassa usein tiedustellaan synnytyksen jälkeen äidiltä hänen tyytyväisyyttä synnytykseen pisteasteikolla. Itse olin niin synnytyspöllyssä että en edes muista kysyttiinkö minulta tätä ja todennäköisesti antaisin nyt pisteitä eri määrän kuin ehkä annoin silloin. Kuinka monta pistettä sinä antaisit nyt asteikolla 1-10? Kerro toki myös jos muistat kuinka monta pistettä annoit sairaalassa.

Antaisin synnytykselle nyt 4 pistettä. Henkilökunta ei toiminut väärin, mutta vieläkin harmittaa se miten se meni ja lapsi on jo viisi vuotias.
 
Muistaakseni sairaalassa ei kysytty. Neuvolassa ekalla käynnillä toista odottaessa kylläkin. Annoin 6, lääkärin tekemä hoitovirhe, synnytyksen kesto ja 1/3 kätilöistä oli inhottava. Melkein annoin vitosen, mutta asiat eivät kuitenkaan jääneet valtaviksi traumoiksi ja hyvääkin oli silti paljon. Enemmän nyt kuitenkin pelkään synnytystä kuin ensimmäisen kerran.
 
Ei muistaakseni ole sairaalassa kyselty, mutta nyt antaisin
Ensimmäisestä:9 kaikki sujui omasta mielestäni hyvin.
Toinen: 8 aivan sen vuoksi että hätäsektio hoidettiin äärettömän hienosti ja vauva syntyi 15 minuuttia istukan irtoamisen jälkeen ( vaikka istukka irtosi kotona)
Kolmas:8 ei varsinaisesti mitään ”valitettavaa” mutta jotain ehkä jäi vaivaamaan.
Neljäs: 2 ensimmäiselle sairaalalle;lääkäri ei uskonut että istukka on irti koska en ollut kipeä ja tuhlasi kallisarvoista aikaa näytteiden ja käyrän ottamiseen ( vaikka tiesi että minulla on irronnut istukka myös aikaisemmin) vihdoin kun hän suostui ultraamaan tuli hemmetinmoinen kiire toiseen sairaalaan ( ei ollut valmiuksia hoitaa alle 28 viikoista keskosta)
Naistenklinikalle täysi 10 onnistuivat hätäsektiossa ja pelastivat niin vauvan kuin minunkin hengen.
Viides: 6 suuren suuri pettymys suunniteltu sektio ja isä ei saanutkaan tulla mukaan ja näinollen hän pääsi tapaamaan vauvan ensimmäisen kerran vasta hänen ollessaan 6 tuntia vanha. ( synnytys ei Suomessa ja vauva oli hetken lastenosastolla cpapissa)
 
Eka synnytys 2017 Kätilöopistolla vaikea antaa 4 eka kätilö oli aivan mahtava, mutta vuoron vaihtuessa siis suurimman osan ajasta aivan hirveä töyhkeä ja ei tsempannut eikä oikein kemiat kohdannut.Kyseinen synnytys oli kohtukuolemaan johtanut synnytys.
Toka synnytys hätäsektio 2019 Naistenklinikka.En ymmärtänyt anestesialääkärin kielitaidon takia mitä hän opasti, anestesiahoitaja töyhkeä ja ei ilmoittanut esim.Kun laittoi katetrin ja sanoi, että etkö muka jaksa kävellä leikkauspöydälle synnytyssängystä aika laiska oot.Muuten hoito ja hätäsektio leikkaus meni hyvin ja olen muutoin tyytyväinen.
 
Ekaan olin antanut 7 jo synnärillä - mutta sitten tokaa odottaessa neuvolassa kysyttiin haluanko keskustella kun olin antanut 3! No, ehkä oli kirjattu väärin, en ollut niin sekaisin että olisinnoin huonon arvosanan antanut. 7 koska kesti ja kesti eikä edennyt.

Tokalle annoin 9. Mukava ja nopea.
 
Molemmista kysyttiin. Synnytykset Naistenklinikka ja PHKS.

Ekasta taisin vastata jotain 9, ja varmaan nyt antaisin saman 9. Oli perätilasynnytys mutta koen kuitenkin kaikin puolin olleen todella ihana ja voimauttava! :)

Kakkosen synnytykselle taisin antaa numeron 4.
Ja nyt antaisin varmaan 3-4.
Pitkä ponnistusvaihe, avosuinen tarjonta ja imukuppi + kaavinta kaupan päälle. Ei hyvä kokemus lainkaan.
Alku ennen ponnistusvaihetta miehen kanssa kaksin oli tunnelmallista ja siihen asti kaikki meni hienosti.
 
Sairaalassa annoin 5, mutta jälkeenpäin kun pahin kipu unohtunut sanoisin jopa 7-8. Nopeasti se oli ohi kun alkoi tapahtua ja vaikka ei sillon siltä tuntunut niin kyllähän siitä selvisi.
 
9, synnytys oli melko nopea, henkilökunta erinomainen ja toiveitani kuunneltiin.
 
Toisesta synnytyksestä annoin sairaalassa 7½, mietin kyllä hetken olisinko antanut kasin. Meni paljon paremmin kuin ensimmäinen, mutta yksi kätilöistä peloitteli sen verran, että aiheutti aivan turhaa paniikkia minussa.
 
Ensimmäiselle synnytykselle antaisin ehkä arvosanan 8, ainoastaan epiduraalin ja oksitosiinin yhteisvaikutuksesta aiheutuneet järkyttävän kivuliaat, vain reisissä tuntuneet supistukset jäivät ikävinä mieleen.

Kaksossynnytykselle antaisin arvosanan 5, siinä olisi ollut pahankin katastrofin mahdollisuus, kun viimeiset viisi senttiä etenivät vajaassa kymmenessä minuutissa ja ponnistustarpeeni raportoinnista huolimatta A-vauva ehti syntyä lakanan alle, kun kätilö lähti kaikessa rauhassa hakemaan apuja saliin. Olen jälkikäteen monesti kiitellyt, että olin keskellä vuodetta, eikä vauva päässyt putoamaan! B-vauvan syntymästä on jäänyt mieleen kätilön kommentti, että älä keskity maskiin hengittämiseen vaan ponnistamaan.
 
Takaisin
Top