Kuinka landella asut?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MariQ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

MariQ

Sukkela juttelija
Kokemuksia kuulisin mielelläni,et mitä landella eli haja-asutusalueella asuminen on tarkoittanut sun kohdalla? Millaisia matkoja lapsilla kouluun? Entä kauppareissulle? Mikä ollut haastavinta?

Me ei nyt ehkä ihan niiiiiin landella asuta, mutta haja-asutusalueella kuitenkin. olkkarin ikkunoista näkyy omaa metsää. talon vasemmalla puolella on luonnonsuojelualuetta ja peltoa ja oikealla alkaa naapuri taloja. Lähikauppaan (Sale) kirkonkylälle on tästä matkaa sellaset neljä kilometriä, lähimpään kouluun (ala-aste) ja päiväkotiin on vähän reilu kilsa. Yläasteelle ja kuntakeskukseen on reilut 10km ja lähimpään isoon kaupunkiin myös reilu 10km. Meillä esikoinen vasta menossa eskariin, mutta silti jo hieman mietittyttää tuo koulumatka. Meillä on Esikoisen lisäksi kolme pienempää ja yksi masussa. Jos asuttaisiin tuolla kirkonkylällä, niin esikoinen saisi koulukyydin eskariin ja ala-asteelle, mutta kun asutaan näin lähellä, niin pitää itse viedä.
Hankalinta tässä on se, että kaikki lasten kaverit asuu vähän kauempana, eli toistaiseksi pitää kuskailla. Täällä ei ole kuin yksi pikku pätkä pyörätietä (about meidän kohdalta koululle), niin en uskalla laittaa esikoista vielä yksin pyöräilemään. ja kun ihmiset ajaa niin pirun lujaa tässä :angry5

Meillä vasta esikoinen tuloillaan, joten en osaa kokemuksesta sen enempää kertoa. Meillä lapselle tulee lähes 10km kouluun matkaa, saman verran kauppaan ja muille lähimmille palveluille, eli autolla pakko kulkea käytännössä kaikki matkat ja kummallakin oltava oma auto. Lähin julkinen liikenneväline kulkee parin kilsan päästä. Ainakaan tällä hetkellä täälläpäin ei asu yhtään pikkulapsiperhettä meidän lisäksi, toivottavasti meidän lapselle silti kavereita löytyisi kävelymatkan päästä tulevaisuudessa..

hmmmm... me ollaan haaveiltu talosta josta on 20 minuutin matka keskustaan ja lapsil samanverran koulumatkaa. onkohan tuhoon tuomittu idis

Ei mun mielestä mitenkään tuhoon tuomittua :) Sulla varmaan isoimmat jo mopoikäisiä, niin sillähän he äkkiä hurauttaa kouluun ja harrastuksiin ja pienimmät saa koulukyydin kun koulumatka on yli 3km(?). Tai mä ainakin luotan siihen, että kunhan nuo täyttää 15, niin kuskaukset loppuu ja saa ite hoitaa kyytinsä. Joko sitten julkisilla tai mopolla. Meillä on tässä bussipysäkki ihan melkein vieressä, mutta bussit kulkee todella huonosti.

Onko toi 20min autolla, kävellen vai pyörällä? Pyörälläkin tosiaan isommat sujahtaa äkkiä kouluun ja kylille, kunhan on se pyörätie....

Mä itseasiassa haluisin vielä enemmän maalle :grin Olis ihanaa jos vois käydä vaikka alasti postilaatikolla eikä kuuluis naapurin teinin mölyäminen meidän pihaan.

20 min autolla, eli joku 17 kilsaa ... ja koulukyydit kyllä,eikä toi ny kauppamatkana oo kummonen joku 20 minuuttia, mut sitten nää kaveriasiat ja kulkeminen... ei oo mopoilijoita meil kun tyttö 15v. Ja minen uskaltas ees päästää ketää mopolla, oon minä niin pelkuri. Et mieluummin kuskaan,siihen oon tottunu tääl kaupungissakin.Tosin tuolta ei tänne cityyn niin vaan pääsekään,ja pitää tutkia,tarjoaako tuo minikaupunki lapsille/nuorille mitä.... Harmi kun pitää niin monen ihmisen asiat ottaa huomioon,ois vaa helppo kun vaikkapa miettis vain aikuisten ja tuon alle kouluikäisen puolesta

Luulen ett etenkin isompien lapsien kannalta on väliä vaihtuisiko koulu ja sen myötä kaverit, tai muuttuisiko kavereiden tapaaminen vapaa-ajalla haastavammaksi? Jos lapsi on jo tottunut tapaamaan tiettyjä kavereita koulun jälkeen itsenäisesti ilman vanhempien kyyditystä, voi muutto olla huomattavasti isompi asia jos yhtäkkiä joutuukin turvautumaan vanhempien kyydityksiin (ja toivoa ett vanhemmille sopii kuskata silloin) aina kun tahtoo kavereita tavata. Jos taas koulu ja kaverit vaihtuu, niin ehkä on helpompi sopeutua siihen että on pidempi välimatka uusienkin kavereiden kesken.
Pohdiskelen siltä pohjalta mitä ite oisin voinu 10v sitten ajatella jos oltaisiin muutettu kauas kavereista tai uudelle paikkakunnalle ja uuteen kouluun uusien kavereiden keskelle.
Kuitenkin jos ootte jo tottunu kuskailemaan lapsia kavereille/harrastuksiin, niin luulisin ettei muutto tuo liian suuria muutoksia..

Mä olen asunu lapsena paikassa jossa oli 734 asukasta, keski-ikä 45 suunnilleen. Kylällä oli kuitenkin kauppa, pankki, baari, kirjasto, pieni urheilukenttä, vanhustenhoiva palvelu ja vaikka mitä. Mulla oli ala-asteelle matkaa 2km ja oppilaita meitä oli 28, mä olin aina yksin omalla luokallani. Meidän koulu lakkautettiin ja piti siirtyä toiseen kouluun kirkolle, sinne oli 6km. Taksi haki oppilaat jos koulumatka oli yli 3km.
Yläaste käytiin 32km päässä bussilla.. :)

Asutaan perheen kanssa "landella", ison tien varressa kyllä niin että omaa tietä on noin 300m. Eli suojassa metsän keskellä ja järven rannalla kuitenkin :grin

Kylälle on matkaa noin 16km, välillä rasittaa ajaminen lasten harrastuksiin mut ei tätä kotia kyllä ihan helpolla vaihtais :) Toistan vähän itteeni mutta tosiaan tuo ajaminen on ainut mikä välillä tässä turhauttaa, mutta siihenkin tottuu :)

Me ei asuta maalla, mutta metsässä :) Siis ihan metsän ja joen välissä. Jos "maalla" tarkoitetaan sellaista eteläsuomalaista peltomaisemaa ;) Kirkonkylälle 50 km ja lähimpään kaupunkiin sata. Kauppa n. 10 km päässä, koulu kai 15 km?

Lapsena mulla oli koulu 10 km päässä, yläaste 40 km päässä. Tuo jälkimmäinen oli aika inhottavaa, kun kärsin nuorena monesti pahoinvoinnista bussissa :/ Muuten ei valittamista! Nytkin mieluusti asuisin vielä enemmän syrjässä, mutta parempi tämäkin on kuin kaupungin lähellä.

Hyvältä kuulostaa teidän idea! :smiley-bounce012

Kiitos kun jaoitte kokemuksia.Lavinia tuo teidän ihana pöpelikkö-sijainti kuulostaa ihanalle.
Jos saisin päättää vain itsestäni ja vaikkapa alle kouluikäisistä lapsista,niin veisin meidä ehdottomasti "mettään". Mutta tässäkin tapauksessa en jaksanut tässä kohtaa alkaa tekemään niin suurta ponnistusta, kuin neljän koululaisen koulunvaihto ja elinpiirinvaihto ois vaatinut. 4veelle olis ollut aivan sama missä asutaan,kunhan asuu isin ja äidin kanssa.
Joten tämä paikka ei ollut meille, ja toisaalta sain sellaista viestiä,että meidän onkin tässä nyt hyvä rauhoittua vielä vuosi,tyttö saa peruskoulun loppuun, ja opintosuunnitelmat selkiää, ja seuraava siirtyisi yläasteelle,eli koulunvaiihto tulisi, haistelemme asiaa sitten, minne elämä lennättää :)

Me ollaan tällä hetkellä jotenkin "korvessa". Tien toisella puolella on tosin pikkuinen kyläkauppa, josta en tosin käy ostamassa mitään.. Myy äkkiä 2kk vanhaa lihaa tiskillä, viimeks törmäsin siel vuoden vanhaan kinuskikastikkeeseen.. Ja koko mesta on auki vaa muutaman tunnin päivässä, viikonloppusin ei ollenkaan..
Seuraavaan "isoon" kauppaan (eli Saleen) on 15km, siitä sitten seuraavaan hiukan isompaan kauppaan (K-Market) on 32km :D

Tosin ollaan muuttamassa vihdoin pois täältä (tää kunta on ihan sieltä jostain), vähä isommille mestoille poikkeuksellisesti.
Oon kyllä aina asunu maalla ja haluisin asua aina, vihaan betoniviidakoita.
Lapin erämaahan ku pääsis nii olisin ku kotonani :D

Viime vastauksesta on vähä aikaa mutta löysin tämän vasta nytten. Mutta joo,me asutaan joittenki mielestä keskellä ei mitään,kirkonkylään jossa kaikki palvelut on vähä yli 45km päässä. Tunturit,vaarat ja avara maisema näkyy ikkunasta. Ensimmäistä lasta ootetaan ja mikään ei olis parempi paikka lapselle ku täälä luonnon lähellä hiljasessa.

Voi ku meilläki näkyis tuntureita :Heartred mutta asutaan vähän liian etelässä. Ei sentään ihan Rovaniemen korkeudella mutta ei hirveen paljon pohjoisempana :grin

Takaisin