Kuinka kauan täysimetit?

Miten pitkään täysimetit

  • alle 1kk

    Äänet: 2 7.4%
  • 1-2kk

    Äänet: 0 0.0%
  • 2-3kk

    Äänet: 1 3.7%
  • 3-4kk

    Äänet: 4 14.8%
  • 4-5kk

    Äänet: 8 29.6%
  • 5-6kk

    Äänet: 16 59.3%
  • Yli 6kk

    Äänet: 0 0.0%

  • Kaikki äänestäjät
    27

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Kuinka pitkään olet täysimettänyt?
Täysimetys tarkoittaa, että vauva saa syödäkseen pelkkää äidinmaitoa, sekä tarvitsemansa lääkkeet ja vitamiinit.
 
"Täysimetin" pari päivää, eli ne päivät, jolloin vauva näki nälkää eikä saanut yhtään mitään syödäkseen, koska rinnoista ei mitään tullut. Sitten vauvan verensokeri oli jo vaarallisen matalalla, joten piti antaa lisämaitoa. Senkin jälkeen lisämaitoa pihdattiin, jotta vauva viettäisi mahdollisimman paljon aikaa rinnalla. Tuo pihtaaminen lopetettiin parin viikon päästä, koska vauva ei pysynyt kunnolla tajuissaan matalan verensokerin takia, eikä rinnoista tullut edelleenkään mitään. Kaikki keinot kokeiltiin.

Seuraava lapsi tulee saamaan mahansa täyteen korviketta heti syntymänsä jälkeen. Toista lasta en kiduta nälällä jahdaten jotain täysin epärealistista ja mahdotonta imetystavoitetta.
 
Ensimmäistä täysimetin 1kk kiitos neuvolan terveydenhoitajan jonka mielestä 50g painon lisäys päivässä ei ollut tarpeeksi ( terveydenhoitaja inhosi meitä nuoren ikämme vuoksi)
Toista en keskoisuuden vuoksi täysimettänyt päivääkään
Kolmatta täysimetin 4,5kk ja imetys loppui vasta tytön ollessa 1,5 vuotias
Neljättä en täysimettänyt/imettänyt keskoisuudesta johtuen
Viidettä yritän täysimettää ainankin sinne 4-5kk ikään asti
 
Muokattu viimeksi:
Molempia täysimetin 5,5 kk. Esikoista imetin 1v 9kk asti, kuopus nyt 10 kk eikä loppua näy.
 
Täysimetin noin 4kk ikään asti, jolloin aloitettiin ensimmäisten kiinteiden maistelut. Imetys jatkuu edelleen, poika on nyt 1v 10kk. Saa nähdä, milloin imetystaival loppuu.
 
Esikoista 6kk ja toista kaksosista 5,5kk (jos ei oteta huomioon sitä, että kaksosten aikaan ensimmäiset kaksi viikkoa nostin pumppaamalla maidon riittävälle tasolle jolloin korvike jäi pois ja kuukauden ikään asti rintamaito meni lähes täysin pullosta). Toinen kaksosista ei oppinut rinnalle ja 7 viikon iästä lähtien sai rintamaitoa vain sen verran mitä jaksoin pumpata aina vuoden ikään asti.

Tiedän että täysimetys tarkoittaa virallisesti sitä, että tippaakaan muuta ravintoa ei missään vaiheessa saa antaa ja sen määritelmän suhteen metsään meni jo ekana päivänä syntymän jälkeen, mutta lasken kyllä itse täysimettäneeni tuon kovan työn jälkeen kun lisämaidoista päästiin eroon :grin.
 
Esikoista 6kk ja toista kaksosista 5,5kk (jos ei oteta huomioon sitä, että kaksosten aikaan ensimmäiset kaksi viikkoa nostin pumppaamalla maidon riittävälle tasolle jolloin korvike jäi pois ja kuukauden ikään asti rintamaito meni lähes täysin pullosta). Toinen kaksosista ei oppinut rinnalle ja 7 viikon iästä lähtien sai rintamaitoa vain sen verran mitä jaksoin pumpata aina vuoden ikään asti.

Tiedän että täysimetys tarkoittaa virallisesti sitä, että tippaakaan muuta ravintoa ei missään vaiheessa saa antaa ja sen määritelmän suhteen metsään meni jo ekana päivänä syntymän jälkeen, mutta lasken kyllä itse täysimettäneeni tuon kovan työn jälkeen kun lisämaidoista päästiin eroon :grin.

Mäkin jouduin aluksi antamaan 1,5 viikkoa korviketta oman maidon lisäksi, mutta todellakin sen jälkeen täysimetin. Siihen voi joku tulla väittämään vastaan, jos kokee sen tärkeäksi. :rolleyes:
 
Minä ainakin nostan hattua sille että vaikeuksien jälkeen pääsitte täysimetykseen Yxvaan ja Towanda. :)

Itse täysimetin 4-5kk ikään asti. Jossain siinä välissä alkoi kiinteiden maistelu.

Kiitos Vargynja! Aika lailla oman onnensa nojaan sitä jäi imetysasian kanssa. Neuvolassa käskettiin antamaan korviketta, mutta rupesin omin päin vähentämään sitä, kun vauva ei enää vaikuttanut nälkäiseltä imetyksen jälkeen. Painokin nousi hyvin. Neuvolan ohjeilla imetystaival olisi jäänyt varmaan aika lyhyeksi. Onneksi pääsi siitä pullorallista, se rassasi ihan tosissaan hermoja varsinkin öisin. Poika kun ei ole kärsivällisimmästä päästä ja huusi tärykalvot hajalle, kun maidon saamisessa kesti niin kauan. o_O
 
1. 4 kuukautta, ja oma maito ei enään riittänyt. Harmitti kun hampaat tuli myöhään ja soseiden aloitus ei ollut niin helppoa.

2. 6 kk ja sitten siirtyi tosi nopeasti soseisiin, sormiruokailuun ja 11kk iässä taisi mennäkin jo normi ruoka ja tavallinen maito.
 
Oisko ollu pari päivää vaille sen 6kk kun ekoja kertoja testattiin kiinteitä. Poika oli siinä kohtaa jo reilu yhdeksänkiloinen ja alkoi heti syömään kiinteitäkin aikamoisella ruokahalulla. Imetystä jatkoin sinne vähän päälle yhden vuoden ikään.
 
Täysimetin noin 4kk ikään asti, jolloin aloitettiin ensimmäisten kiinteiden maistelut. Imetys jatkuu edelleen, poika on nyt 1v 10kk. Saa nähdä, milloin imetystaival loppuu.

Meillä poika kohta puolitoistavuotias eikä ajatustakaan että hänen puoleltaan lopeteltaisiin. Olen koittanut siirtää vain aamu- ja iltaimetyksiin mutta poika kyllä pitää huolen että päivälläkin saa rintaa. Tulee itse vaatimaan.

Mulla ei ole mitään ongelmaa mutta useimmiten jo kuulee että "kun sillä on jo hampaatkin...".
 
Meillä poika kohta puolitoistavuotias eikä ajatustakaan että hänen puoleltaan lopeteltaisiin. Olen koittanut siirtää vain aamu- ja iltaimetyksiin mutta poika kyllä pitää huolen että päivälläkin saa rintaa. Tulee itse vaatimaan.

Mulla ei ole mitään ongelmaa mutta useimmiten jo kuulee että "kun sillä on jo hampaatkin...".

I feel you! Meidän 1 v. 8 kk poika ei todellakaan ole valmis jättämään tissiä. Se on niin paljon enemmän kuin pelkkää maitoa; se on läheisyyttä ja rauhoittumista. Se on myös itselleni hengähdystauko kiireen keskellä.

Hampaat saa kätevästi piiloon, ei niillä tarvitse purra. :happy:
 
Meillä poika kohta puolitoistavuotias eikä ajatustakaan että hänen puoleltaan lopeteltaisiin. Olen koittanut siirtää vain aamu- ja iltaimetyksiin mutta poika kyllä pitää huolen että päivälläkin saa rintaa. Tulee itse vaatimaan.

Mulla ei ole mitään ongelmaa mutta useimmiten jo kuulee että "kun sillä on jo hampaatkin...".

Meillä myös vaatii itse päästä tissille. Iltaisin pyytää toista kierrosta, kun pitäisi jo nukkua, mutta siihen en ole suostunut enää. Muutenkin on ruvennut jo tulemaan pojalle sellaista väkisin hereillä pysyttelyä :)

Juuri äskettäin luin jostain, ettei imetyksellä ole lapsen hampaisiin juurikaan vaikutusta. Ei ainakaan purentaan. Tokihan yöimetys on aina happohyökkäys, mutta äidinmaito ei ole kovin hyvin verrattavissa muihin ruokiin/juomiin siinä mielessä. Meillä yöimetyksiä on enää satunnaisesti. Että hyvillä mielin jatketaan vaan taaperoimetystä. Ei ole meilläkään pojan suunnalta loppua näkyvissä :)
 
Muokattu viimeksi:
Pitää sen verran kommentoida tuohon imetykseen ja hammasterveyteen, että ihan virallinen Hammaslääkäriliiton kanta on tämä:

”Pitkällinen imetys ei yksistään vaaranna suunterveyttä
Suomessa suositellaan 4–6 kuukauden täysimetystä. Imetyksen jatkamista muun ravinnon ohella suositellaan vuoden ikään asti ja perheen niin halutessa myös pidempään.

Äidinmaito ei yksistään aiheuta hampaiden reikiintymistä. Yhtäaikaisen sokerin käytön kanssa äidinmaito voi ylläpitää lapsen suussa happamia olosuhteita, mikä suosii reikiintymistä aiheuttavia bakteereita.

Tällainen tilanne voi syntyä, jos lasta imetetään pitkään, imetyskertoja on tiheästi ja etenkin yöaikaan, jolloin syljen puolustusominaisuudet ovat huonoimmillaan, ruokavalioon kuuluu sokeripitoisia tuotteita eikä lapsen fluorin saannista ole huolehdittu.

Purennan kehityksen kannalta imetystä tulisi jatkaa ainakin vuoden ikään saakka. Tutkimusten mukaan lyhyempi rintaruokinta altistaa lapsen ristipurennalle ja distaalipurennalle (jossa alahammaskaari sijaitsee ylähammaskaareen nähden takana).”

Toisin sanoen: jos hammasterveydestä huolehditaan muuten hyvin ja ruokavalio on kunnossa, ei terveisiin hampaisiin pitkälläkään imetyksellä ole juuri vaikutusta. :) Eri asia tietenkin on, jos lapsella on hampaissa esimerkiksi synnynnäinen kiillevaurio tai jotain muuta hampaan kuntoa heikentävää.
 
Mä oon käsittänyt nuo hammaskommentit niin että kun osaa jo pureskella ruokaa / syödä itse ja saa juoda lehmänmaitoa, niin mihin sitä rintamaitoa tarvitaan.

Ravitsemuksellisesti rintamaito taitaa olla jo aika merkityksetön. Toki antaa suojaa ja ehkäisee vielä allergioiden syntymistä ym. mutta mä koen että imetys tyydyttää tällä hetkellä sitä läheisyyden tarvetta, antaa turvallisuuden tunnetta ja lohtua.
Molemmille.
 
Takaisin
Top