Kuinka kauan sinulla menee aikaa "aamutoimiin"?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Ylös, aamutoimet ja ulos. Kuinka kauan sinulla menee arkiaamuina aikaa aamutoimiin? Entä muulloin? Mitä kaikkea kuuluu pakollisiin aamutoimiinne?
 
Kun ei ole menoa, on meillä aamut verkkaisia ja hitaita. Sitten kun onkin vaikka aamuneuvola klo 7.45, on pakko saada kaikki mahdollisimman nopeasti maaliin! Tunnissa pesut, pisut, aamupalat, aurinkovoiteet ja pukemiset, bussia on oltava hyvissä ajoin odottamassa. Eväitä tulee otettua mukaan, välipalapatukoita, hedelmäsosepusseja, voi sitten tankata lisää tien päällä. Joskus meikkaan pikana, jos olen jaksanut herätä ennen muita.
 
Olen tottunut siihen, ettei aamupalalle ole aikaa, ja työaamuina mennyt yleensä 15-30min siitä kun herätyskello soi siihen, että olen jo poistunut kotoa.
Harjaan hampaat ja hiukset, puen ja ruokin kissat ja sitten menoksi. Vaatteet ja laukku valmiiksi jo illalla niin ei tartte aamulla kauheasti ajatella. En siis lähtökohtaisesti ole aamuvirkku.
Nyt raskauden aikana on ollut pakko saada amaupalakin rutiineihin, ja saanut herätä vielä aikaisemmin (eli aamuvuoroon viimeistään 4:30) jotta aamutoimille on aikaa vähintään tunti. Veikkaan, ettei paluuta entiseen ole enää synnytyksenkään jälkeen, saadaan muodostaa sitten lapsenkin kannalta järkevät rutiinit.

Viikonloppuisin sitten otetaan ihan rauhassa ja nautitaan hitaasta tahdista ja tulee yleensä panostettua aamupalaankin. Joskus sitä voisi enemmän brunssiksikin kutsua.
 
Vaihtelee. Jos olen lasten kanssa kotona, hitaasti venyen menee vaikka kuinka kauan aamupuuhiin enkä missään muotoa halua kiirehtiä. Kotona ollessani en myöskään meikkaile tai erityisemmin laita itseäni, hyppään vaatteisiin, harjaan hiukset ja hampaat, siinä yleensä se, sitten auttamaan lapsia aamuvessaan, aamupalalle ja pienemmälle myös vaippatouhut. Varsinaisilla pesuilla meillä käydään iltaisin. Jos lähden töihin, varaan omiin toimiini noin 30-45min. Pukeutuminen, hiusten ja hampaiden harjaus, aamupala (pakollinen, en suostu lähtemään kotoa aamulla ilman sitä!) ja mahdollisesti meikkaus ja hiusten laitto, joihin menee korkeintaan 5min. Aamupalaanhan se isoin aika menee, haluan rauhassa syödä ja ehkä keittää kahvit. Kahvi ei ole pakollinen, mutta ihan kiva.
 
Jos pitää vaikka 8.00 töihin ja sitä ennen viedä lapsi hoitoon niin herään 5.45. Kuudelta on aamukahvi keitetty ja leipä tehty. Puoli seiskalta herättelen lasta. Seitsemään mennessä pitäisi olla lapsikin syötetty ja puettu ja molemmat valmiina lähtöön. Itse siis puen ja meikkaan samalla kun lapsi istuu potalla / syö aamupalaa. Puoli kasilta jätän lapsen hoitoon, kymmentä vaille hörpin kahvikämpässä vielä kahvia ja kahdeksalta aloitan työt.

Oikeasti tykkään pitkistä, hiljaisista ja rauhallisista aamuista. Onnistuu joskus.
 
mä olen nopea aamuihminen. nousen heti kun kello soi, hampaiden pesu ja pukeminen = 5 minuuttia, jos meikkaan, toiset 5 minuuttia. aamupalan tekoon ja syömiseen menee varmaan vartti. lapsen pukeutuminen ja hammaspesu 5 minuuttia. eli nopeimmillaan varmaan puolessa tunnissa valmis. yleensä varaan sen 40 minuuttia kuitenkin, kun lapsen kanssa voi tulla ylläreitä :grin
 
Ylös, hiusten harjaus, nuttura, vaatteet aamupala, hampaiden pesu ja meikkaus vievät yhteensä noin 45min.

Meikkauksen jos jätän pois, niin 30 min
 
Jos saan yksin nousta niin: ylös, vessaan, kahvinkeitto, tupakka, vaatteet, tupakka, lisää kahvia ja tupakkaa ja uudelleen vessaan.

Jos taas herätään koko konkkaronkka kerralla: ylös, vessaan pitää jonottaa, menen tekemään aamupalan ukolle ja pojalle. Ukko hakee poitsun, riisuu pyjaman, vaihtaa vaipan, pukee päivävaatteet ja syöttää.
Tässä välissä itse juon aamukahvin ja käyn tupakilla ja vessassa. Sitten otan ohjat käsiini ja on ukon vuoro syödä ja valmistautua.
 
10 alkaa työt eli herään 6 aikaan, keitän kahvit, käytän koiran, syön aamupalan telkkaria katsoen ja huomaan istuneeni siinä yli tunnin, sitten noin klo 7.30 meikkaus ja hiustenlaitto. Siinä hommassa menee tunti kans, eli 8.30 palaan takaisin sohvalle ja keitän uudet kahvit. Sit vaan istuksin niin kauan kun pitää mennä, eli johonki 9.30 asti. Rakastan hitaita aamuja.:joyful::coffee2
 
Muokattu viimeksi:
Minä en vie koskaan lasta päiväkotiin, mies ja lapsi heräävät omia aikojaan ja tekevät aamutoimet keskenään. Omiin aamutoimiin menee tunti. Käyn suihkussa, syön aamiaisen ja luen samalla uutiset, hiusten harjaus, hammaspesu ja menoksi.

vapaapäivinä herään lapsen kanssa samaan aikaan, syömme ensin ja lapsi tulee kylpemään kun olen suihkussa ja sen jälkeen vielä loikoillaan ja luetaan uutisia. Äkkiä siinä parikin tuntia vierähtää, kun suihkun jälkeen on lapsen lääkintä ja rasvaus
 
Työaamuina tarvitsin 30min, vessassa käynti, hampaiden ja hiusten harjaus. Kahvia on pakko myös juoda iso mukillinen. Mies hoiti yleensä lapset hoitoon, ja jos minä niin sitten tarvitsin heidän (silloin 3) pukemiseen/ohjeistamiseen lisää 15min. Aamupalan söivät päiväkodissa.

Nyt kun äitiyslomalla niin heräillään ihan rauhassa jokainen vuorollaan ja aamulla on reilusti aikaa ennen kuin tarvitsi hoitoon lähteä (nyt kesälomalla). Hitaasti n. 2h aamutoimia pikkuhiljaa kaikki tehnyt ja sama jatkuu nyt kesällä, osaa herää 6 ja osa 8. Aamupalan saavat kotona 8 ellei ole sitten kaikki jo herännyt aiemmin.
 
Riippuu siitä onko työaamu vai ollaanko vain kotona. Laitan aina omat + lapsen vaatteet ja laukut valmiiksi jo illalla, näin aamu menee helpoiten. Ylös noustaan klo 5-7 välillä, ihan päivästä riippuen.

Jos minä kerkeän heräämään ensin syön rauhassa aamupalan, tabletilta samalla jotain tv-sarjaa katsoen. Vaihdan vaatteet, aamupesu, pikaiset "meikit' ja sängyn petaus.
Sitten herättämään lapsi ja hänelle vaatteidenvaihto. Kun hän sitten syö aamupalan laitan lemmikeille kaiken kuntoon (täytän vesikipot ja laitan ruoat) ja pesen omat hampaat. Lopuksi lapsen hammaspesu ja autoon. Hyvänä aamuna tähän kaikkeen menee n. 45 minsaa. :grin

Jos lapsi herää ensin... Sitten ollaan luovia ja kaikki menee pienessä kaaoksessa. :hilarious:
 
Riippuu siitä, onko työaamu vai ei. Jos lähden töihin, menee aamutoimissa ehkä 40-45min. Luultavasti tulee jatkossa menemään kauemmin, kun isompi lapsi lähtee kouluun, johon hänet on pakko saattaa varmaan noin vuoden.

Hoitovapaalla ei ole ollut kenelläkään kiire, enkä ole viitsinyt meikataan ollenkaan.
 
Pakollisiin aamutoimiin kuuluu hampaiden pesut, vaatteiden vaihdot, kaikkien muiden paitsi miehen hiusten harjaus, vauvan vaipanvaihto ja imetys ja muiden aamupala. Paitsi eskariaamuina esikoinen on syönyt aamupalan eskarissa ja viejä vasta vietyään sinne. Esikoista eskariin viedessä on viejä herännyt tunti ennen kun siellä pitää olla eli viejän ja esikoisen aamutoimiin varattu n. 45 min.

Jos ei ole menoa minnekään meidän aamut on yleensä hitaita. Jos on menoa kaikki neljä taitaa tarvita reilu tunnin. Paitsi jos vauva jumittaa tissillä tai jokin muu asia venähtää.
 
Takaisin
Top