Kuinka kauan imetit?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kuinka kauan olet imettänyt vauvaasi? Vai onko imetys päättynyt? Kumman aloitteesta imetys loppui?
 
1. 5vko, osittain koko ajan, lisämaitoa meni alusta saakka ja kasvoi vaan määrät koko ajan, lopulta ei huolinut rintaa enää ollenkaan ja rintapumppukin hajosi ja luovutin kokonaan. Oli silloin hyvä päätös ja turha stressi loppui kokonaan.

2. 1v1kk. Imetys oli jo itsestään vähentynyt ja uusi raskaus (rv 12) menossa, lehmänmaitoa oltiin otettu ruoille mukaan lasista ja jätettiin se illan viimeisen imetys vain tarjoamatta. Lapsi ei koskaan itse rinnalle edes yrittänyt.

3. 1v. Vähennettiin imetystä 10kk ikäisestä ja silloin otettiin myös korvike mukaan päivähoidon aloituksen takia. Meni lopetus tosi hyvin asteittain, eikä tämäkään lapsi itse halunnut jatkaa enempää. 1v kohdalla päätin että saa rintamaitoa jos sitä itse ilmaisee haluavansa, joten siihen loppui.
 
Kaksosia täysimetin 3kk, imetys jatkui 1v2kk ikään asti ja loppui lasten aloitteesta, itse olisin halunnut vielä jatkaa.

Kolmatta täysimetin 5,5kk, imetys päättyi 2v2kk iässä lapsentahtisesti, mutta olin itsekin jo valmis lopettamaan. Luovutin lisäksi maitoa ensimmäiset 3kk kolmannen syntymän jälkeen.

Olen ollut tyytyväinen imetyksiini, eikä niissä ole ollut isompaa ongelmaa. Toki kaksosten kanssa maidon riittävyyttä sai paljon varmistella ja imetys teetti työtä. Koin sen silti pulloa helpompana.
 
Imetin 1.5 vuotta. tytärtäni. Lopetin, koska sekä lapsi, että minä itse olimme yhdessä siihen valmiit. Tämän jälkeen ei olekaan suostunut mitään muuta maitoa juomaan kulaustakaan :grin tais olla rintamaito niin herkkua, ettei mikään enää kelpaa korvaamaan sitä.
 
Imetin n. 1,5 vuotta. Jossain vuoden iässä olin ruvennut vähentämään imetyskertoja ja tuolloin poika ilmoitti ettei halunnut iltamaitoa, joka oli vielä jäljellä. Täysimetyksellä poika oli 4-5kk ikään asti.
 
Esikoista täysimetin 5,5kk ja kokonaisuudessaan noin vuoden ja kolme kuukautta. Itse halusin silloin lopettaa imetyksen, kun poika oli niin iso, että en kokenut enää luontevana imettää ja itseä häiritsi. Toisen kanssa pyrin samaan, noin puoli vuotta täysimetystä ja reilun vuoden ikään asti osittain.
 
1. Täysimetystä 5,5 kk ja lopetin 1v 9kk. Lapsi vieroitti itsensä, pitkään ainoa imetyskerta oli torkkutissi aamuvarhaisella kun en jaksanut vielä herätä :hilarious:

2. Täysimetystä 5,5 kk, imetys jatkuu vielä lapsen ollessa 1v 10kk. Päiväsaikaan ei välttämättä tule rinnalle lainkaan mutta päivä- ja yöunille imetän, heräileepä vielä joskus öisinkin kun kainalossa nukkuu eikä olla jaksettu opettaa pois. Vielä ei ole kiire, luontevasti on vähentänyt joten eiköhän tämäkin lopu itsestään ennemmin tai myöhemmin.
 
täysimetystä 5kk ja imetystä 1v3kk. lopeteltiin äidintahtisesti, tuota ennen oli vähentynyt kylläkin molempien toimesta jo imettäminen reilusti.
 
Alusta asti ollut osittaisimetyksellä mun omasta tahdosta, ei oo mitenkään häirinnyt imetystä tai maidontuotantoa ja pojalle kelvannut sekä rinta että tuttipullo. Kiinteät aloitettiin 4 kk iässä ja nyt vajaa 7 kk iässä on päivässä vielä 3 imetyskertaa ja 2 korvikekertaa. Tarkoitus olisi pian tiputtaa taas yksi imetyskerta pois. Tavoitteena olisi ennen yhden vuoden ikää, mahdollisimman pian, saada imetys kokonaan lopetettua.
 
Täysimetystä 4kk:n ikään asti, sen jälkeenkin poika viihtyi tosi paljon tissillä. Nyt poika on kohta 2v 9kk ja haluaa edelleen tissille keskimäärin 1-3 kertaa päivässä. Raskausaikana poikaa odottaessani olin täysin varma, etten yli vuoden ikäistä enää imetä, mutta toisin kävi :bag:

En tarjoa tissiä pojalle muulloin kuin silloin, kun haluan kotona ollessa hänet päiväunille edes hetkeksi, useimmiten en kuitenkaan ehdi tarjota kun poika sitä muutenkin siinä tilanteessa pyytää. Muuten on menty pojan tahtiin imetyksen kanssa. Ei taida enää paljoa maitoa tulla, mutta kummasti poika siinä viihtyy silti. En koe taaperon imettämistä mitenkään negatiivisena asiana, ja haikeudella jo mietin, milloin se loppuu, voi loppua piankin, vaikka ne imetyshetket tuntuvat olevan pojalle tosi tärkeitä edelleen. Joskus menee jopa 2 päivää ilman tissiä, mutta sitten poika taas sitä pyytää. Imetykset ovat siis päiväaikoihin, ilta- ja yöimetykset poika jätti itse pois "jo" viime syksynä.
 
Esikoista imetin n. 7 kk, jolloin minä päätin lopettaa.
Kaksosia osaimetin kuukauden, jonka jälkeen siirryttiin kokonaan korvikkeeseen. Ei aika, kädet eikä energia riittänyt kahden huonosti imevän vauvan tissittelyyn, maidon pumppaamiseen ja lisäkorvikemaidon antoon pullosta.
 
1v8kk. Toki oli jo puolta vuotta aikaisemmin jäänyt ensin iltapäivämaidot pois kun mentiin ruokapöydästä samoin tein päiväunille. Seuraavaksi jäi aamutissit pois kun noustiin heti sängystä ja mentiin leikkimään ja tekemään aamupalaa. Iltamaito oli pitkän aikaa mit yks ilta päätin et kyllä tää oli nyt tässä. Huomenna saa isä hoitaa iltatoimet ja nukuttamisen. Tosi kivuttomasti loppui, en tarvinnut edes pumpata. Pari päivää oli vähän tukalaa rintojen kanssa.
 
Esikoista imetin 13 kuukautta, lopetti itse kun olin jo uudelleen raskaana.

Toista kaksosista imetin noin kuukauden ikäisestä (jolloin hän viimein oppi rinnalle) 1v 11kk ikään asti, toista sen verran kuin suostui imemään, mutta pumppasin hänelle kuitenkin maidot täysin kahden viikon ikäisestä (jolloin olin saanut oman maidontuotannon nostettua molemmille riittävälle tasolle) 7 viikon ikään asti ja sen jälkeen noin pari desiä päivässä aina vuoden ikään asti.
 
Poika on 2v 10kk ja nyt näyttää siltä, että hän itse päätti imetystaipaleen lopetuksesta. Nyt on muutama päivä mennyt tässä, ettei poika ole pyytänyt pääsyä tissille enää. Vahvasti tuntuu siltä, että imetys oli nyt tässä. Haikea olo on, mutta toisaalta myös helpottunut, pitkäänhän tämä minullekin ainutkertainen kokemus jatkui ja suurimmaksi osaksi sujui hienosti ja se oli pojalle tärkeä asia vielä nyt taaperoiässäkin. On kyllä hyvä juttu, että poika itse päätti asian, siihen olen koko ajan tähdännytkin silti, vaikka välillä itsellä tökki koko imetys ja teki mieli lopettaa :)
 
Ensimmäistä lasta osittaisimetin reilut 3kk, pienempää vain 2,5 kuukautta. Molemmat ovat siis olleet ”pullolapsia”

Imetys takkusi kummankin kanssa oman alipainon ja useamman lääkekuurin takia. Harmitti ensin, mutta kaikkeen sopeutuu.
 
Takaisin
Top