Kuinka hampaiden harjaus sujuu?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten teidän lapsen kanssa sujuu hampaiden harjaus? Onko toimitus molemminpuolista hampaiden kiristystä vai onnistuuko helposti? Harjaako lapsi itse hampaita?

Meillä on jo 6-vuotias joten nykyisin hampaiden harjaus onnistuu ilman taistelua ja poika harjoittelee harjaamaan itsekin. Mutta taaperon kanssa on saanut välillä käyttää suostuttelua ja mielikuvitusta jotta asia onnistuu.
 
Poika on nyt 3-vuotias ja pesee jo hyvän matkaa itsekin hampaitaan, mutta kyllä minun täytyy pestä sitten koko hammaskalusto tarkemmin uudelleen. Pientä vääntöä saa käydä kyllä joka ikinen ilta siitä, että saa pojan lähtemään leikeistään hammaspesulle. Itse pesu on kyllä aina yhtä haasteellista, kun poika nipistää suutaan kiinni, tai jännittää kasvojensa lihakset niin, ettei tahdo millään päästä pesemään poskien puolilta hampaita. Olen hankkimassa sähköhammasharjaa pojalle jossain vaiheessa, oli niin kiinnostunut ja innostunut aikuisten sähköhammasharjasta kun sillä hyvin varovasti joskus kokeiltiin pestä, että ehkä se lasten versio innostaisi paremmin hampaiden pesuun :)
 
Vauva on vajaa 10kk ja on yleensä järsinyt harjaa tyytyväisenä ja antanut vanhemman harjata joskus jopa yllättävän hyvin ja tarkasti. Tietysti hampaiden puhkeamisen aikana suu saattaapi olla tiukasti supussa... Aloitettiin harjaaminen kun tuli ekoja hampaita ja vauvasta oli hauskaa kun eka äiti harjaa hampaansa ja sitten vauvakin saa kokeilla tätä uutta temppua. Ihana kun kaikki "uudet" temput saa vielä vauvalta ihastuneen hymyn. Vieläkin naureskelee kun harjaan hampaitani, tosin se tapahtuu nykyään vauvan nähden aika harvoin.
 
Meillä lapsella on ollut sähköhammasharja 2-vuotiaasta lähtien, kun saatiin siihen lupa hammashoitsjalta. Juuri lapsille valmistettu sähköhammasharja oli se, mitä hoitaja suositteli.

Harjaaminen on aina ollut jotakuinkin helppoa, haasteena on useimmiten harjaamisen jälkeinen astmalääkkeen otto.
 
Meillä harjaus alkoi sujua kaverilta kuullun kikan avulla, eli ennen harjausta katsoin suuhun ja sanoin, että ohhoh, siellä juoksee hammaspöpö, nyt pitää mennä harjalla hätistämään se pois. Ja aina kun lapsella meinasi tulla halu lopettaa yhteistyö, sanoin, että tuolla noiden hampaiden välistä kurkistaa hammaspöpö, tuo on sininen jossa on pinkkejä raitoja ja tuolla on vielä yksi hammaspöpö, ja lapsi aina kyseli miltä kukin hammaspöpö näyttää. Ja esitin seuraavani katseella hammaspöpön hyppäämistä pois suusta ja juoksemista vessasta pois. Kun hampaat oli harjattu, esitin etsiväni vessasta karanneita hammaspöpöjä, nappasin ne käteeni ja heitin pönttöön ja vedin sen. Tämän vinkin jälkeen ei ole koskaan ollut ongelmaa hammaspesun kanssa.
 
mekin otettiin lasten sähköhammasharja käyttöön hammaslääkärin suosituksen mukaisesti heti poskihampaiden puhjettua, noin 1,5v ikäisenä. hyvin on mennyt pesut, ihan lyhyt vaihe oli kun tykkäsi purra hampaita yhteen, mutta nykyään antaa kivasti pestä hampaat, kun vaan muuten saa iltatoimille houkuteltua.
 
Sujuu jo hyvin, 4v opettelee itsekin ahkerasti. Jossain vaiheessa oli hampaidenkiristystä kun piti mennä hammaspesulle.
 
Meillä ei oo onneks ollu ongelmia/tappeluita hampaiden pesemisen suhteen. Lapsilla 5v & 3,5v molemmilla sähköhammasharjat ja hyvin pesevät :)
 
Kun hampaat oli harjattu, esitin etsiväni vessasta karanneita hammaspöpöjä, nappasin ne käteeni ja heitin pönttöön ja vedin sen. Tämän vinkin jälkeen ei ole koskaan ollut ongelmaa hammaspesun kanssa.

Onkohan olemassa jokin lasten tarina tms. jossa näin tehdään, eli heitetään mörkö tai hammaspeikko pönttöön, kun meillä poika tekee sitä itse välillä, ottaa minun suustani leikisti jonkin peikon tai mörön ja heittää sen pönttöön :D Ei olla kyllä kotona tällaisia tarinoita juteltu/luettu, joten voisi ehkä tarhassa olla sitten joku tarinointi ollut aiheesta :)

Noita hammaspeikkoja kyllä käytän itsekin hammaspesussa usein, ja peilin edessä poika tykkää harjoitella itse hampaiden pesua, meillä vaan on peilit kaikki niin ylhäällä kylppärissä ja vessassa, että käytän pojalle irrallista peiliä, jota saa siirreltyä tarpeen mukaan.
 
1 - v Pitää harjaamisesta silloin, kun ei ole hampaita tulossa. Nyt on poskihampaat tulossa ja välillä menee taisteluksi. Onneksi helpottaa, kun hampaat on puhjenneet. Muumitahnan maku miellyttää poikaa ja kun vaihdoimme siihen niin alkoi tykätä enemmän.
 
Meillä isompi ( kohta 7-vuotias) antaa kyllä pestä hampaat ihan hyvin, mutta alkaa yleensä aina jutella ummet ja lammet ennen kuin päästään itse asiaan. Aamuisin saa jo pestä hampaansa ihan itse.

Pienempi ( 10kk) tykkäsi aikaisemmin hampaiden harjauksesta vauvatahnalla, mutta nyt kun uusia hampaita on puhkeamassa useampi kerralla, niin kyllä peseminen on yhtä taistelua.
 
Takaisin
Top