Kromosomitutkimus

Purkkapallo

Oman äänensä löytänyt
Hei, onko täällä ketään jolla olisi testattu kromosomit epäonnistuneiden hoitojen tai keskenmenojen jälkeen? Onko lääkäri ehdottanut tätä vai oletteko itse pyytäneet?

Meillä on testattu. Kuului perussettiin kolmen peräkkäisen keskenmenon jälkeen. Meillä niistä ei löytynyt poikkeavaa mutta oon tyytyväinen että ne on tehty.

Testattiinko yksityisellä vai julkisella? Jos yksityisellä niin paljonko nuo tutkimukset maksoivat? Tässä jatkuvien epäonnistumisten jälkeen kaikki tieto helpottaisi ja mahdollisten syiden poissulkeminen.

Meillä on testattu. Lääkäri määräsi samalla kun kai muutkin ns. keskenmenotutkimukset neljän epäonnistuneen alkionsiirron jälkeen.

Edit lisää, että julkisella.

Testattiinko yksityisellä vai julkisella? Jos yksityisellä niin paljonko nuo tutkimukset maksoivat? Tässä jatkuvien epäonnistumisten jälkeen kaikki tieto helpottaisi ja mahdollisten syiden poissulkeminen.
Meillä tehtiin julkisella kun tosiaan kuuluu siihen keskenmenopakettiin (tukostaipumuksen lisäksi).

Meille tehtiin tutkimukset myös toistuvien keskenmenojen takia, sekä minulle että puolisolleni. Molemmilla tulokset olivat normaalit. En tiedä, kuinka usein niissä löytyy jotain poikkeavaa, mutta itseäni helpotti se, että tämäkin asia on nyt selvitetty.

Julkisella tehtiin puolisolle sperman huonon pesutuloksen vuoksi, ei tarvinnut itse pyytää. Yhden kunnollisen näytteen perusteella tekivät lähetteen.

Kyseessä on suhteellisen kallis tutkimus, niin se ei ihan perusvaiheen tutkimuksiin kuulu ja yleensä syy on jossain muualla kuin kromosomeissa. Lääkäriltä kannattaa kysyä kannattaisiko kromosomit tutkia ja miksi/miksi ei. Jos hän osaa asiansa, hän selittää kyllä. Yleensä keskenmenon syitä aletaan tutkimaan kolmen keskenmenon jälkeen, ja siinä vaiheessa tutkitaan kromosomitkin.

@NäkymätönMatka
Minäkin mietin että kuinka todennäköistä on saada kromosomivamma, joka sitten on niin vähäoireinen ettei sitä Suomen terveydenhuollossa huomata. Lasten kehitystähän seurataan/seurattiin suhteellisen tarkasti, ja usein noissa kromosomihommissa aiheutuu tietynlaisia fyysisiä piirteitä.

Meillä mieheni siemennestenäytteessä ei ollut lainkaan siittiöitä ja kun tätä tutkittiin niin paljastui, että häneltä puuttuu osa kromosomista, jotka vaikuttavat siittiöiden tuotantoon. Ei tätä häneltä ollut huomattu ja tutkimusvaiheessa ikää n. 30 vuotta. Toki harvinaisia nämä poikkeavuudet ovat mutta kyllä niitä löytyy.

@Purkkapallo
Joo, mutta yleensä herää jostain epäilys että voisi olla ongelmaa. Alkiot eivät hedelmöity, siemenneste huonoa tai keskenmenoja tulee useita. Tai sitten jokin muu syy, jota en tiedä.

Kannattaa ehdottomasti tiedustella asiaa julkiselta, on varmasti kallis tutkimus yksityisellä ja taitaa sielläkin vaatia lääkärin lähetteen!

Meillä tämä on tehty miehelle, koska hoidot lahjoitetuilla munasoluilla eivät ole toistaiseksi tuottaneet tulosta. Hintaa tälle tuli 326 €. Oli kiva että katsottiin, niin ei tartte jossitella tätä asiaa.

Joo, ei niissä ollut mitään 🤷 Siis tosi hyvä, mutta jotenkin tuntuu välillä, että tää lapsettomuus ois helpompi hyväksyä itse, kun olis joku syy 🫣
Mä tuun täältä sivusta huutelemaan että oon aivan samaa mieltä! Onko teillä tehty immunologisia tutkimuksia? Sieltä meidän syy lopulta löytyi. En ikinä unohda kun lääkäri soitti puol seiskalta illalla ja totesi että täällä on poikkeama. Se oli niin iso helpotus ettei itkusta tullut mitään. Meni hetki kun sain miehelle kerrottua että mitä tutkimuksissa selvisi vaikka kyllähän hän heti tajusi että nyt tuli löydös.

Voin kuvitella ❤️ Ei kyllä ole, oletteko julkisella siis vai yksityisellä? Oletan, että yksityisellä, jos lääkäri soittaa tohon aikaan.

Takaisin