Kremppaa ja liikkeellelähtöä

fashionhunny

Puuhakas puhuja
Huhtikuunmammat 2015
Me päästiin tosiaan jo kotiin ja synnytyksestä se kaksi vuorokautta tunnin päästä. Ja sitten kremppaa: jälkisupistukset on nyt kolmannen kanssa aivan JÄÄTÄVIÄ. Huh! Ja toinen: selkä sökähti, kun pitää tietty bondata nyt kovasti ja antaa ihokontaktia öisin. Asento on itsellä mitä sattuu. Mun selkä on ollut muutenki rikki jokaisessa raskaudessa ja erityisesti niiden jälkeen, mutta en muistanut että se tuntuu heti päivässä. Liikkeelle tekisi mieli heti, mutta lääkäri urputti niin paljon kun rikoin itseni viimeksi ja oon nyt vähän hontelossa kunnossa. Toisaalta, eipä täällä paljoa kolmen kanssa kyllä lepäilläkään. :-) mutta ajattelin nyt varovasti aloittaa kävelyillä ja joogalla kun viimeksi meni grid ja combat ja tulehtui kohdunkannattimet ja vatsalihakset siinä sivussa.
 
Auts, jopa on ollu kremppaa. Kannattanee tosiaan ottaa vähän iisimmin. Minä kävin koiran kans 3 kilsan reippaalla kävelylenkillä. Teki hyvää! Koetahan saada selkä kuntoon ennen ku enempää poksahtaa.
 
No puolet on ollut omaa tyhmyyyttä, mutta tuo selkä sitten vaan huonoa tuuria ja jotenki ominaista. Pitkät jäsenet ja suhteessa pienet lihakset on huono yhdistelmä. Pitäisi vaan kokoajan vahvistaa niitä.
 
Mä kävin eilen kiropraktikolla oikomassa selkää ja avaamassa lukkoja. Ja heti on helpompi olla. Mulla ollu jokaisen synnytyksen jälkee selkä sökönä ja muutenki on yliliikkuva alaselkä joka menee väärään asentoon helposti ja jumiutuu tosi helposti. Kävin ennen tätä raskautta pari vuotta salilla ja selkä ongelma hävisi lähes kokonaan eli syvät lihakset tai yleensä keskivartalon lihakset ollut olemattomat ja ku niitä sai vahvistettua niin vaivat hävis lähes kokonaan.. Nyt on taas selkä oikaistu, kk päästä tsekkaamaan onko pysyny asennossaan.. Nyt voi pikku hiljaa alkaa kuntouttaa itteä. Kotona mulla crosstrainer jolla hyvä aloittaa kun sopivasti koko kroppaa liikuttaa. Sitte puistoilua lasten kans, kilsan matka lähi puistoon ihan hyvä pikkulenkki alkuun.
 
Ja aion kyllä nyt myös alkaa saleilemaan heti kun on lupa. Pitääkö odottaa jälkitarkastukseen asti? Vai voiko aloitella vaik kotona jollakin syvillä lihaksilla? Miten kaikki muut on alkanu liikkuu synnytyksen jälkeen?
 
No kait se pitäisi vaan käyttää omaa järkeä ja tunnustella omaa kuntoa. Viimeksi intoilin liikaa kun oli niin hyvä olo joten pitää olla tosi tarkka.
 
Alotin ihan roskien viemisellä tai lähikaupassa käynnillä. Sitten siirryin sellasiin 2-6km kärrylenkkeihin noin 2-3 viikkoa synnytyksestä. Lantionpohjan lihaksia alotin treenaa kun alapää alkoi tuntua suht terveeltä, ettei tikit kivistänyt enää eli samoihin aikoihin kuin kärrylenkkeilun aloitin. Heti alusta alkaen oli hyvä ja energinen olo mutta otin alun ihan hisukseen varmuuden vuoksi. Nyt alkaa olla semmonen olo, että vois alottaa kuntoilun ihan kunnolla. Neiti on huomenna 4 viikkoa:)
 
Hyvä tietää koska ite oon niin kärsimätön. Ei mitään kipuja tms. Mut ihmettelen kun olo niin väsynyt... Synnytyksestä 2,5vrk niin kait ihan normaalia että nukuttaa...
 
Minä olen yleensä liikkunut koko raskauden ajan normaalisti ja synnytyksen jälkeen jatkanut samaan malliin. Eli lenkkeillyt lasten kanssa ja kotityöt tehnyt entiseen malliin. Vatsalihaksia ja rankempaa lihaskunto treeniä vasta sitten kun vatsalihakset on palautuneet kunnolla.
 
Mä aloittelin rauhallisilla lyhyillä vaunulenkeillä heti kun kotiuduttiin, eli muutama päivä synnytyksestä. Siitä pikkuhiljaa sitten pidemmillä mutta en ole vieläkään paria kilometriä pidempiä tehnyt, esikoinen aina mukana pyörällään. Tänään imuroin eka kertaa moneen kuukauteen. Mies on hoitanut sen, kun mulla oli närästys niin paha viimeiset kuukaudet ja alkuun (tai oikeastaan ekan raskauspuolikkaan) taas laatta lensi. Tuntui nyt kyllä hyvältä ja otin sen ihan treenin kannalta kun hiki virtasi aika kiitettävästi :-)
 
fashionhunny, mullakin oli siinä alussa väsymystä ja semmonen hieman heikottava olo ja sen takia otinkin iisiisti vaikka toisaalta tuntu, että energiaa on kuin pienessä kylässä. Kun ne raskauden oireet ja painava olo hävisivät, niin tuntui jaksavan kaikkea, mutta eihän se niin ole. Pitää kumminkin muistaa, että keho on just käyny kovan höykytyksen läpi ja muutoksiin pitää ehtiä tottua ja sopeutua, vaikka kaikki onkin ihan luonnollista:) Jokainen kumminkin toipuu omaa tahtiaan, että kuullostelisin tarkkana omaa kehoa ja ottaisin iisimmin noin ekat 2 viikkoa:)
 
Ja aion kyllä nyt myös alkaa saleilemaan heti kun on lupa. Pitääkö odottaa jälkitarkastukseen asti? Vai voiko aloitella vaik kotona jollakin syvillä lihaksilla? Miten kaikki muut on alkanu liikkuu synnytyksen jälkeen?

Heippa, huutelen maaliskuisista (tosin oma mukula syntyi 4.4., eli tavallaan olen huhtikuinen :) ). Mä kävin salilla itse ekan kerran 13 pv synnytyksen jälkeen. Tuo on varmaan kiinni siitäkin, miten on liikkunut ennen synnytystä (jos ei ole juuri salilla käynyt, ei ehkä kannata sinne heti lähteä ainakaan ilman kaveria, joka neuvoo). Mä kävin raskaana ollessakin noin 3 kertaa viikossa ja jatkoin nyt synnytyksen jälkeen käytännössä sellaisilla painoilla, mihin lopetinkin ennen synnytystä. Tosin otin ilolla ohjelmaan mukaan liikkeitä, mitä ei mahan kanssa ollut voinut tehdä. Niissäkin painot oli maltillisia ja sarjat pitkiä ja tunnustelevia. Painot oli noin 1/3 siitä, mitä ennen raskautta.

Kotijumppaa voi myös erittäin hyvin tehdä oman kehon painolla tai jos on vaikka kahvakuulia tai gymstick. Vatsalihakset on ne, jotka kannattaa jättää tuonnemmaksi, eli ennenkuin ovat palautuneet. Palautuminenhan on kaikilla yksilöllistä.
 
Onko muilla sivut alavatsalla arat rasituksen jälkeen? . Olen vähän huonosti päässyt lepäilemään ja synnytyksestä nyt se 4,5 vrk. Oon käyny kerran Jorvissa ja kerran neuvolassa ja samoilla reissuilla kaupassa. Tuntuu että pystyasennossa alemmat sivuvatsalihakset rasittuu aroiksi, tyyliin jos aivastaa niin arastaa...sama oli viimeksikin...
 
Mää sain tänää neuvolassa käydessä lappusia tosta liikkeelle lähdöstä synnytyksen jälkeen. Oli oikeen "valtakunnalliset" ohjeet. Siinä oli et kevyen liikunnan voi aloittaa heti kun itsestä tuntuu siltä esim. kävely. Kuormittava liikunta vasta jälkitarkastuksen jälkeen, jotta lääkäri voi määrittää synnytyksestä toipumisen. Ja et liikunta tulee aloittaa aina rauhallisesti omaa kehoa kuunnellen. Tossa lappusessa painotetaan et lantionpohjan lihaksia pitää heti aloittaa harjoittamaan ja vatsalihasten välisen raon palautuminen kestää n. 4 - 8 vkoa. Lisäks tossa o jottain ohjeita millä niitä vatsalihaksia pitäis aloittaa harjoittamaan. Nii ja viä sekin tossa lukee et jos on ollu sektiossa tai on pistetty ompeleita mihin tahansa nii tulis keskustella th:n tai lääkärin kaa ennen kun alkaa liikkumaan muutoin kun kävellen.

Mut mun mielestä jokainen tuntee kehonsa parhaiten ja tietää mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei. Kehoa kuunnellen liikkumaan, mut mää jättäisin ja jätänkin sit omalta osalta sen raskaamman liikunnan jälkitarkastukseen. Ihan silläkin kun mun vatsalihakset on kyljissä ja toi korsetti on muutoinkin heikossa kunnossa tällä hetkellä. Voin vaan kuvitella millainen ryhti mulla o kun vauva on pihalla.
 
Ihan tuttua tekstiä tuo... Kaikki, kuten synnytyksetkään, ei mene ihan kuten paperilla aina, ja jos jonkinmoista kolotusta tuppaa olemaan ja vielä joka kerta vähän eri tavalla. Siksi kyselin jos jollain ollut samaa...
Mulla ainakin eka synnytyksestä toipuminen...tai oikeastaan raskaudesta toipuminen meni kuin oppikirjasta. Varmaan sit kun laihtunu ja venyny ja vanunu useamman kerran, niin lihakset toipuu erilailla. Hassua tosiaan että keskivartalo ja selkä ottaa hittiä eniten ja sit taas nämä synnytyselimet ovat kuin en olis koskaan kolmea lasta synnyttänytkään. Koskakohan pääsee tenniskentälle räkätreeniin siis.... Syksyllä?....
 
Mua pelottaa eniten toi mun selkä, et miten sen kanssa käy sitten kun vaavi on ulkona. Mulla meinaa yks nikama väli menee välillä "sijoiltaan". Oon saanu siihen ohjeet kuinka sen saa itse kotona ns oikeaan asentoon, mut se on niin helvatan kipee. Lisäks epäilen et joudun käymään pariin otteeseen kiropraktikolla oikomassa itteeni.
 
Takaisin
Top