Kotoilu (ja ulkoilu) tekemistä - mitä teitte tänään?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Jos poikkeustila ei vaikuta siihen onko lapset kotona vai hoidossa niin ainakaan ei pääse harrastuksiin, kirjastoon eikä muutenkaan kannata käydä missään missä voi kohdata ihmisiä. Eli varmaan valtaosalla tämä tarkoittaa tiiviimpää kotona oloa hiljaisissa paikoissa ulkoilun lisäksi.

Jaetaan tylsistymisen torjumiseksi vinkkejä siitä mitä tehdä lasten kanssa. Ja parhaitenhan niitä löytyy omasta arjesta, kun jokaisen päivät täyttyy hieman erilaisesta tekemisestä. :) Mitä kivaa te siis teitte tänään?

Meillä oli tänään ohjelmassa (mm.) lautapelin pelaamista, ruuan laittoa yhdessä lapsen kanssa ja tutkimussetillä touhuamista. Lapsi oli innoissaan ilman lämpölaajenemisen tutkimisesta. :) Toimii näin: kiinnitä ilmapallo pullon suulle. Lämmitä pulloa esim. lämpimällä vedellä. Katso kuinka ilmapallo täyttyy pullossa olevan ilman laajetessa. Seuraa taas kuinka ilmapallo tyhjenee ilman jäähtyessä. Toista niin monta kertaa kuin lapsi haluaa.
 
Askartelimme isovanhemmille pääsiäiskortit eilen ja veimme ne tänään ulkoillessa postilaatikkoon.
Tänään askarreltiin ihan kotiin muutama pupu
 
Kävimme metsäretkellä. Lapsi innostui kiipeilemään kivillä ja kallioilla. Heiteltiin kiviä veteen, katseltiin purojen virtauksia ja eväät oli mukana :Heartred
 
Mies kävi esikoisen kanssa pitkällä metsäretkellä eväineen kun minä nukuin pitkät päikkärit taaperon kanssa. Ulkoiltiin porukalla, harjoiteltiin pyörällä ajoa ja puhallettiin saippukuplia. Katsottiin Facebookin kautta Mimin ja Kukun konsertti ja illalla vielä maalattiin sormiväreillä (ja käytiin suihkussa).

Tuota lämpölaajenemista pitää meidänkin testata. Ollaan välillä luettu mun vanhaa lasten tiedekirjaa ja tietyt asiat kiinnostaa. Huomenna on myös luvassa siementen kylvöä kasvihuonetta varten. Ostin myös koristelutarpeita, ensi viikolla koristellaan pajunoksia vaikkei virpomassa voikaan käydä. Ehkä viedään niitä kavereiden ovelle tms.
 
Mies kävi esikoisen kanssa pitkällä metsäretkellä eväineen kun minä nukuin pitkät päikkärit taaperon kanssa. Ulkoiltiin porukalla, harjoiteltiin pyörällä ajoa ja puhallettiin saippukuplia. Katsottiin Facebookin kautta Mimin ja Kukun konsertti ja illalla vielä maalattiin sormiväreillä (ja käytiin suihkussa).

Tuota lämpölaajenemista pitää meidänkin testata. Ollaan välillä luettu mun vanhaa lasten tiedekirjaa ja tietyt asiat kiinnostaa. Huomenna on myös luvassa siementen kylvöä kasvihuonetta varten. Ostin myös koristelutarpeita, ensi viikolla koristellaan pajunoksia vaikkei virpomassa voikaan käydä. Ehkä viedään niitä kavereiden ovelle tms.
Loistava idea nuo virpomisoksat! Taidetaan hakea tänään oksat, ehkä ehditään myös koristella.
 
Meillä lapsi puuhaa logoilla ( onneksi enimmäkseen itsekseen) ja sitten askarrellaan milloin mitäkin.

Jos meiltä haluaa metsäretkelle, täytyy ottaa auto alle, koska oma lähimetsämme on parturoitu täysin pilalle, eikä rekkojen ja kaivinkoneiden sekaan voi mennä muutenkaan.

Kun mies on saanut etätyöpäivänsä tehtyä, lähtee yleensä lapsen kanssa pyöräilemään. (Minäkin yritin, mutta ei siitä tullut mitään, sattui liikaa.)
 
Tänään ei olla vielä ihmeempiä tehty, sillä minä olen tehnyt tähän asti töitä. Viime päivinä ollaan käyty läheisellä laavulla retkellä eväiden kera, leikkipuistossa (pitäen turvaväli muihin ihmisiin) ja muutenkin ulkoiltu normaalia enemmän. Isot lapset (8- ja 10-vuotiaat) ovat innostuneet keppihevosista ja miehen avustuksella tehneet jo kolme omaa sellaista. Pihalle on syntynyt esterata ja jokaisella kotikoulun välitunnilla nuo ovat kirmanneet pitkin pihaa ja lähiseutua hevosineen. :D Minusta on ihanaa, kun leikkivät noin innoissaan.
 
Niin ja myöhemmin tänään on suunnitteilla videopuhelu mummille, joka aikoo lukea lapsille iltasadun videon kautta. :) Ja huomenna meillä on kuulemma keppihevosten estejuoksukisa, jota pitää mennä koko perheen voimin ulos katsomaan.
 
Aamuisin tehty perus kotihommia, pyykinpesua ja ruuanlaittoa ja lapset (6v, melkein 4v ja 2v) joko auttaa tai leikkii itsekseen.
Ruuan jälkeen lähdetty pitkälle kävelylenkille niin että esikoinen pyöräilee ja itse juoksen/kävelen rattaiden kanssa. Tässä menee pari tuntia ja välipala syöty sitten yleensä metsässä, jossa myös ihmetelty tunnin verran kaikkea. Päivälliselle palattu kotiin ja sen jälkeen katsottu joku leffa/pelattu pleikkaria/lautapelejä yms, jonka jälkeen iltapala. Odotetaan mies töistä ja lapset menee nukkumaan.
 
Tänään soitettiin vaarille videopuhelu ja käytiin lapsen huoneessa piknikillä. Menin opettamaan lapselle kivi-paperi-sakset -leikin, joten sitä on leikitty (vanhemman) kyllästymiseen saakka. :D Toivottavasti huomenna olisi jo niin terve että voisi mennä edes omalle pihalle.
 
Ekaluokkalaisella oli etätehtävänää origamin teko YouTube ohjeilla. Aika kivaa hommaa! Saatamme jatkaa aiheen parissa.
 
Pulkkailtiin ja rakennettiin lumiukko kun eilen tuli yllärilumet. Viimeiset talvipuuhat ennen kevättä (toivottavasti).
 
Ei ole muutamaan päivään tarvinnut keksiä tekemistä kun esikoinen kohta 5v oppi pyöräilemään ilman apupyöriä. Aamupalan jälkeen ulos pyöräilemään, päivälevon jälkeen uudestaan. Kuopus 1,5v juoksee perässä tai treenaa potkupyöräilyä.
 
Käytiin puistossa. Puistossa oli muitakin, mutta poika on ujon puoleinen eikä edes haluaisi leikkiä vieraiden lasten kanssa, joten ei ongelmaa. Puistosta jatkettiin matkaa metsään. :)
 
Takaisin
Top