Kotiruokaa ..mutta mitä?

imaria

Vasta-alkaja
Moikka, täällä on reipas n. 7kk oleva vauveli joka jo innoissaan syö kiinteää ruokaa.. äitillä vaan meinaa ideat toisinaan loppua.. teen siis kaikki ruuat itse ja masentuneena olen seurannut että lapsokainenhan syö melkein aina samaa ruokaa, täytyy olla tylsää. Pääasiassa ruokana on peruna-porkkana-kukkakaali/parsakaali (-ja joskus bataatti) sosetta johon sitten vuoropäivinä sekaan kalkkunaa-jauhelihaa tai kananmunaa. Kalaa tarjoilen myös kuhan kerkiän sitä laittamaan. Joten hyvät viisaat äidit saisinko vinkkejä ja ideoita joilla voisin monipuolistaa lapseni ruokailuja? Kiitos jo nyt näin kyselyvaiheessa 
 
Väliin nopea huikkaus, että kipaisepa kirjastoon tai kirjakauppaan. Pienten lasten ruokavaihtoehdoista on ainakin pari keittokirjaa, en muista nimiä ikävä kyllä... :(
 
Heippa

Asiasta en mitään tiedä, mutta vinkkejähän voi aina antaa [:D] Ei kun ajattelin kysäistä, että saakos tuon ikäiselle veitikalle jo antaa palkokasveja? Papuja on monenlaisia, ja etenkin kuoritut linssit on nopeasti kypsyviä. Onhan noissa isommissa lajikkeissa oma hommansa; ensin on liotettava yön yli ja sitten keitettävä parikin tuntia, mutta kerralla sitten enempi pakkaseen, sieltä on helppo ottaa tarvittaessa. Yhdessä kasviskeittokirjassa oli  vauvaikäisestä asti ohjeita. Kirjan nimi on Aurinkomaa ja kirjoittajan nimi taisi olla Tuija Ruuska.
 
Piti tulla vielä lisäilemään, kun tulin googlanneeksi asian tiimoilta.
Aika yleinen linja eri palstoilla oli puoli vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille vauveleille, että annetaan lähes samaa kuin muu perhe syö. Ilman voimakkaita mausteita vain ja uusia raaka-aineita varovaisesti maistattaen. Esim marttojen sivuilla oli tällaista keskustelua. Hunaja ja maksa taisivat olla niitä ainoita, joita ei alle vuoden ikäiselle ole suositeltu missään vaiheessa, muutenhan suositukset lienevät muuttuneet aikojen saatossa.
Tulipahan tutustuttua ihan tulevaisuutta silmällä pitäen meidänkin perhettä varten [:)]
 
Marjoja, puuroa.

Erillaisia yhdistelmiä keksii kun alkaa vain sekoittamaan aineita keskenään.
Jos tuntuu ettei millään keksi yhdistelmiä,
Tee jokaiselle vihannekselle oma lappunsa esim. porkkana, peruna, parsakaali, kukkakaali, kesäkurpitsa,
ja jokaiselle proteiinille, esim. kala, tofu, lissit, soijajauho, broileri, liha,
Laita lappuset kahteen eri kuppiin ja nosta kupista 2 lappua!
siitä idea yhdistelmään

Linssien syönnin saa siis aloittaa n. 7 kk, mutta linssit on hyvä liottaa kunnolla ettei tule ilmavaivoja.

Mitä uusia ruokia olet keksinyt perheeseenne?
 
Hei!

Veit sanat suustani jaica. Tuollatavoin minäkin aikoinani vauvan ruokahommat hoitelin!

Ensin keittelin yhden ainesosan soseita. Pussittelin niitä aluksi jääpalapusseihin. Sitten suurempiin, kun vauvan annosmäärät ja makumaailma kasvoivat. Sitten vaan sosepakkauksista yhdistelmiä lautaselle tarpeen mukaan!

'Possut, vasikat ja kanat keittelin kanssa eri soseiksi. Olin mielestäni hirveän näppärä.

Muksun kasvaessa erottelin ennen muun porukan murkinoiden maustamista vauvalle oman annoksensa. Näin oli koko porukalla samaa hyvää kotiruokaa lautasella! Tiesi mitä ne olivat syöneet. Eikä kukaan kadehtinut IHANAA VAUVAN HEMMOTTELU RUOKAA!

Näin kai minä nyt sitten tämänkin pikkuisen tuon ruokapyramiidin juurelle, kun se aika koittaa! Kotimaiset vihannekset, marjat ja juurekset kun vaan on niin älyn hyviä!

Kiisselit/soseet keittelin näin: maissijauho pohjainen tukeva kiisseli, johon lisäsin marja-tai hedelmäsosetta pakkasesta kulloisenkin makutotuttelu-jakson mukaan. Parempaa tuli kuin pilttipurnukan sisältö ja taatusti tuoretta. Sitä kun puolikin litraa tekaisi, niin isommatkin sai osansa. Nam.
 
Vauvalle on ainakin toistaiseksi helppo valmistaa ja keksiä ruokaa. Mä olen onneton kesimään mitä tehdä muulle perheelle ruokaa, tuntuu että aina ne samat ruuat tulee tehtyä viikosta toiseen... [:-]
Eli pankaas jotain kivoja vinkkejä tulemaan. Laidasta laitaan kelpaa kaikki... kunhan ne eivät vaadi tuntikaupalla pakertamista. [:D]
 
Riikka33, kun sulla on tuota perhettä niin sulla on varmasti myös paljon kokemusta ruoanlaitosta. Mä oon kovin huono keittiös (siis ei kiinnosta) ja mun mies syö vain muutamaa ruokaa, jotka itse laittaa. Välillä tuntuu että onkohan musta äidiksi kun en ole sellainen keittiöhaltijatar eikä meillä ole tarkkoja kellonaikoja että aina yhdessä syötäis niin kuin kunnon perheen kuuluu. Mutta toisaalta...12 vuotta olen itseni ruoassa pitänyt joten eiköhän vauvakin selviä. Mä olen miehelle sanonut että se ei saa sitten puuttua siihen, mitä vauvalle syötän, koska aion syöttää niitä samoja sille myös isompana (tarkoituksena tehdä siitä kaikkiruokainen).

Perunalaatikkoa, kaalilaatikkoa, kaalikääryleitä (vie aikaa mutta miehellekin maistuivat), kaalikeittoa, ranskalaisia, maksalaatikkoa, maksapihvejä, perunamuussia, keitinperunoita, riisiä, riisipuuroa, perunasuurimopuuroa, mannapuuroa, lämpimiä voileipiä, sipulittomia jauhelihapihvejä, karjalanpaistia, jauhelihakeittoa, hernekeittoa, lasagnea, pizzaa, suolaisia vohveleita (joista voi tehdä vaikka voileipiä), nakkeja, uunikalaa, broilerinkoipia, porsaanleikkeitä, palaseitiä (tosin se on yleensä tarkotettu meidän kissoille), makaronilaatikkoa...tälläsii mää syön issekseni ja sit paljon salaattia, tomaattia, maissia, herneitä, kukkakaalia ja parsakaalia. Uuniruokia suosin, kun niitten esivalmistelut ei vie kauaa aikaa ja sit voikin 1-2 tuntii tehdä aivan muita asioita [:)]
 
Mä painiskelen saman asian kanssa, kuin Riikka33. Lasta nyt ei vielä edes ole, jolle ruokaa tehdä, mutta ihan vain itselle ja miehelle.. Molemmat tykätään tosi paljon peruskotiruuista; nakkikastikkeista sun muista, mutta tuntuu, että aina ne samat ruuat pyörii viikosta toiseen! Nakkeja kastikkessaa tai sellaisenaan, jauhelihakastiketta, lihapullia kastikkeessa tai sellaisenaan, perunamuusia, kokonaisia perunoita, lasagnea, makaronilaatikkoa, nakkikeittoa, hernekeittoa, spagettia, kanaa, riisiä jne jne. Aina noita samoja perusruokia... En mä kaipaakaan mitään gourmet-aterioita, mutta välillä vähän jotain uutta (ja helppoa!) kehiin... Vinkkejä kaivataan! [:D]
 
Takaisin
Top