Kotimaan matkailu

Pienenä matkailtiin joka kesä perheen kanssa kotimaan sisällä. Hypättiin koko perhe autoon ja löhdettiin seikkailemaan ilman sen suurempia suunnitelmia. Isä oli yrittäjä ja ei meillä ollut aikaa/varaa koskaan käydä ulkomailla. Sanotaanko että suurinpiirtein Kokkolasta aina alas etelään on melkein kaikki suomen suurimmat kaupungit/nähtävyydet käyty läpi. Varmaan jatkan samalla tapaa matkustelua omankin perheen kanssa tulevaisuudessa. :)
 
Mua kiinnostaisi kovasti matkat kotimaassa autolla, mutta tässä maailmantilanteessa ei tunnu hyvältä. Lisäks eläintenhoito on aina järjestettävä kun matkat mielessä. Viimeks 3v sitten käytiin sukuloimassa 1,5vrk.
 
Ollaan käyty Helsingissä, Tampereella, Savonlinnassa, Turussa ja Oulun seudulla, missä mun vanhemmilla on mökki. Ohi tulee ajettua toki vaikka mistä. :happy: Rakastan kotimaan matkailua eniten. Ulkomailla on tullut käytyä Ruotsissa useaan otteeseen, Ranskassa, Itävallassa, Italiassa ja Englannissa. Silti sanon, että kotimaanmatkailu on enemmän mun juttu...
 
Lapsena vuokrailtiin mökkejä ympäri Suomea ja kierrettiin myös eri kylpylöitä. Yläasteella sitten käytiin lapissa laskettelemassa. Asuttiin pk seudulla. Ulkomailla ei Ruotsia kauempana käyty.
Omien lasten kanssa ei olla vielä paljoa Suomea huvikseen kierretty, sukulaisia kyllä asuu 500km päässä että siellä ainoastaan käyty. Nyt sijaintina Uusimaa. Tottakai nyt mökillä (Pirkanmaalla) ja Särkänniemessä yms. lasten kanssa tullut käytyä, mutta ei siis olla majoituttu muualla. Ollaan toistaiseksi lasten kanssa reissattu enemmän ulkomailla, Euroopassa ja Aasiassa.
 
Kun olin lapsi vietettiin lomia paljon mökillä. Pisimmät matkat tehtiin Helsinkiin Linnanmäelle tai Korkeasaareen. Vanhempien erottua tuli reissattua isän luo 200-300km. Eli ei hirveästi matkusteltu. Ruotsinlaivalla käytiin joskus. Nyt aikuisena ei ole tullut matkusteltua matkustelemisen ilosta Tamperetta ja Helsinkiä kauemmas (asutaan Turussa). Savossa on käyty miehen vanhempia tapaamassa ja peräti lapissa siellä silloin asunutta ystävää tapaamassa.
 
Lähimatkailu on parasta! Toki Suomessa on tullut matkailtua myös kauempana, kesällä mökki- tai maatilamajoituksessa ja talvella hotellissa.
Ulkomailla olen perheen kanssa myös matkaillut, mutta koti on aina koti. Kun ulkomailta palaa Suomeen on aina yhtä ihana käydä mukavilla pöntöillä, siistissä vessoissa, pudottaa paperi pönttöön. Ruokaillessa on ihana saada tuttuja Makuja, hyvänmalliset aterimet, Ihanat astiat ja hanavettä.
 
Kansallispuistot kiinnostaa, moni vielä käymättä. Meillä on asemapaikat Hämeenlinnassa ja Lappeenrannassa sukuloitaessa, niitten seuduilla tulee kesällä käytyä. Lappeenranta on kyllä mahtava kesäkaupunki. Lapset on tykänneet kovasti viikonlopun mökkilomista, mitä tehdään Pohjois-Suomen ja Lapin alueella. Viime kesänä käytiin ekaa kertaa Hailuodossa. Myös Luosto, Äkäslompolo, Tornio, Pello ja Aavasaksa on olleet miniloman kohteena.
 
Takaisin
Top