Kotikokkailuja!

Yukishi

Oman äänensä löytänyt
Ajattelin tälläisen keskustelun availla tässä näin joulun alla, itse kun olen suuri kotiruuan ja leipomusten ystävä. Suorastaan käy jo melkein harrastuksesta leipominen ja kokkaaminen. Täs raskauden aikana on vaa tullu monia mutkia matkaan ruokarajoitusten ja varsinkin tuon raskausajandiabeteksen kanssa. Ajattelin että olisi kiva kuulla ja jakaa vinkkejä että millaisia leipomuksia/ ruokia kukin loihtii.
Itselläni on nyt ollu projektina varsinkin leipien teko täs pian kuukauden päivät. Ku tahtoo olla että vehnäjauhot nostattaa tuota veren sokeria nii oon aikani kuluksi koittanu tehä helppoa ja runsaskuituista sämpylä/ peltileipä ohjetta. Tahtoo olla että nuo kaupan kaikki täysjyvävalmiste leivät o melkoisissa hinnoissa, varsinkin ku meillä sitä leipää menee sekä mulla että miehellä. Eilen satuin sitte taas sotkee aineksia summanmutikass niinku melkein aina ja sain aikaseksi tosi kuohkeita ja maukkaita sämpyläisiä (ilman että onnistuin ees polttaa niit). Ihtellä ei oo nostanu sokereita.

 Täs ois pikane resepti jos kiinnostusta on:
5dl kädenlämpöistä vettä
1pss kuivahiivaa
2rkl tummaa siirappia
2tl suolaa
2dl porkkanaraastetta
2dl kaurahiutaleita
1dl ruisleseitä (auttaa ainakin mulla sokereiden hallinnassa)
n.6-8dl vehnäjauhoja
½-1dl öljyä tai voita (mistä kukanenkin tykkää)

Hiiva kädenlämpöiseen veteen ja sotketään muut aineet järjestyksessä, vaivataan hyvin ja kohotetaan vajaa parikymmentä minuuttia liinan alla. Sit vaa pyöritellään pellille ja ihte kohotin viel siin toiset parisenkymmetä minuuttia. Ja ei ku uuniin 200 asteeseen n.10-15min.
 
Mullakin kohta käy jo työstä tämä leipominen, varsinkin näin joulun alla. Ei riitä, että itselle leipoo... tulee siinä sivussa leivottua sukulaisillekin ja onpa tässä ollut muutama tilauskin, mihin on saanut leipoa. Nytkin mä vaan tässä koneella istun, vaikka huomiseksi pitäisi saada yksi kuivakakku ja satsi pikkuleipiä tehtyä...

Olettekos muuten kukaan kokeilleet jouluna bataattilaatikkoa? Meillä se on jo vakioherkku muiden laatikoiden joukossa ja on tosi ihanan makuista. Suosittelen lämpimästi. Ainekset ois jääkaapissa odottamassa, kun vaan ois aikaa tehdä niistä laatikkoa tulevaksikin jouluksi.
 
Milläs ohjeella teet tuota bataattilaatikkoa? En ole itse aikasemmin kokeillu, mut tänä jouluna voisin, ku on tuo maksalaatikkokin kiellettyjen listalla.
 
Tämmöisellä ohjeella oon tehnyt ja hyvää on ollut. Nykyään saa kaupoista valmista batattisosettakin, jos ei jaksa ite keittää. Vaikka bataattihan kypsyy aika nopeesti, varsinkin kun laittaa pieniksi paloiksi.


1 kg
bataatteja
1 sipuli
3 perunaa
1,5 rkl tuoretta inkivääriraastetta
1 kasvisliemikuutio
1 l vettä
3 keltuaista
2 dl kuohukermaa
2 rkl korppujauhoja
25 g voita tai margariinia
0,75 dl siirappia
1 tl suolaa
0,5 tl mustapippuria

 Päälle:

0,5 dl korppujauhoja
Kuumenna uuni 175 asteeseen. Kuori ja kuutioi bataatit, sipuli ja perunat. Kuori ja raasta inkivääri. Keitä kasvikset ja inkivääri kasvisliemikuutiolla maustetussa vedessä kypsiksi. Säästä keitinvedestä 1 dl, kaada loput pois. Soseuta kypsät kasvikset. Jäähdytä sose. Sekoita keltuaiset ja kerma keskenään, turvota korppujauhoja keltuais-kermaseoksessa muutama minuutti. Kaada seos kasvissoseen joukkoon. Sulata voi ja lisää massaan. Lisää myös siirappi, mausteet ja keitinliemi, sekoita. Kaada seos uunivuokaan ja ripottele korppujauhoja pinnalle. Paista noin 1 1/2 tuntia uunin alatasolla.
 
Takaisin
Top