Kotihoidontuki, työssäkäynti ja verotus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Shiver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
S

Shiver

Vieras
Olen siis vuoden ikäisen lapsen kanssa hoitovapaalla ja saan kotihoidontukea. Nyt olen ajatellut alkaa heittää satunnaisesti keikkaa työpaikalleni ja mietin tuota verotusta... Kun kelan sivuilta ymmärsin, että toisesta (kotihoidontuki tai palkka) menee vero lisäprosentilla jos ei toimita muutosverokorttia. Siellä mainittiin myös sivutuloverokortti, mutta eikös se ole yleensä lähes yhtä korkealla prosentilla mitä lisäprosentti olisi...? Millainen verokortti minun nyt tulisi kelaan tai työnantajalle toimittaa? Olisi siis kiva, että käteen jäisi nyt mahdollisimman paljon, eikä vain tule palautuksena... Miten muut ovat tällaisessa tilanteessa toimineet? Ja lähimpään verotoimistoon on sen verran matkaa että se on sitten viimeinen vaihtoehto mennä kysymään...

Kaikkein parhaiten asia selviää, kun soitat Kelaan ja verotoimistoon. Monesti niihin voi ottaa yhteyttä myös sähköisesti, ainakin Kelaan voi ja vastaus tulee tavallisesti muutamaan päivään. Paikan päällä ei yleensä tarvitse asioida jos et itse halua.

Verotoimistosta vastataan kyllä, mutta kannattaa tosiaan varmistaa, että Kela on asiasta samaa mieltä.
Varsinkin kesäaikaan voi verottajalta saada vastaukseksi vähän sitä ja tätä - yrityspuolella ainakin...

Nimimerkillä kokemusta on ;)

Soita verokortti-puhelimeen. Kelan rahat ovat etuuksia ja töistä saat palkkaa. Eli sun vaan täytyy arvioida paljonko saat tänä vuonna kelalta ja paljonko aiot tehdä töitä eli paljonko saat palkkaa. Verotoimisto hoitaa loput :)
Ne siis lasketaan samaan korttiin ja voivat lähettää suoraan kelalle tiedot. Ja sitten lähettävät sulle kotiin sen jonka toimitat palkkoihin.
Ei tarvi soitella kelaan yhtään mitään!

Kelahan pidättää aina vähintään 20% mikäli et ole toimittanut muutos verokorttia eli korttia etuuksia varten. "Verottaja" lähettää kotiin aina palkkaa varten tarkoitetun verokortin johon kela lisää aina 2%.

Takaisin