kotihoidontuki käytännössä

  • Ketjun aloittaja äiti24
  • Aloituspäivämäärä

Kotihoidontuen muutos


  • Kaikki äänestäjät
    13
Ä

äiti24

Vieras
Ajattelin että ois hyvä kirjoittaa kommenttia miten täällä oikeasti käytetään kotihoidontukea. Meidän perheessä 3-vuotias ja 5kk vauva. Olen ollut kotona vanhemman lapsen syntymästä ja tarkoitus olisi vielä olla kunnes nuorin täyttää 3vuotta. (Toivottavasti vielä ainakin kolmaskin lapsi tehdään...) Itselläni ei ole työpaikkaa odottamassa, eikä mitään kiirettä/halua töihin vielä. Olen 24-vuotta. En ole päässyt käymään elokuvissa, baarissa tai edes kampaamossa 3 vuoteen, eikä harmita. Lapset halutaan tehdä nuorena ja itse haluan ehdottomasti hoitaa ja huolehtia! Vanhempi on ollut yökylässä 3 kertaa, vasta yli 2,5vuotiaana. En vieläkään raski olla erossa yli 12tuntia. Imetin yli 1-vuotiaaksi joka ei olisi onnistunut jos olisi pitänyt heti rynnätä töihin. Toivottavasti onnistuu toisenkin kohdalla yhtä helposti. (Huomautan tässä vaiheessa ettei olla uskovaisia, ei kuuluta kirkkoon, ei olla naimisissa.) Miehellä on vakityö ja omakotitalo (velkaa), auto (-98). Itselläni auto (-99). Kumpikin maksaa omat menot/laskut. Mies maksaa ruoat ja minä lasten vakuutusmaksut ja vaatteet. Toimii hyvin. Jos kotihoidontukea muutetaan meillä käy näin: muu ei muutu kuin toinen automyyntiin (menee hankalaksi kun asutaan lapissa julkisia kun ei vain ole!!!) kaiken ylimääräisen osto jäihin (karkit, limpparit, vuokraelokuvat). Jään edelleen kotiin. Tähänkin asti kaikki pitänyt ostaa kirpparilta, kun muuhun ei rahat riitä. Huonoimmalla tuurilla pitää lastenkin vakuutukset sanoa irti.
Eli valtiolle menee entistä vähemmän rahaa! Ei toimi tämä säästö, eikä auta tasa-arvoa, kun ei se meidän lasten isä ainakaan osaa tuota vauvaa imettää. Laitetaanko se tasa-arvo jonnekin muualle kun kyllä se äiti on joka lapsen synnyttää ja syöttää.
huh... helpotti vähän tämä vuodatus. kiitos
Miten teillä?
 
Mutta onhan koko äitiysloma äitiysrahalla ja vielä puolet vanhempainvapaastakin kotihoidontukeakin tulossa? Tietty kai toiset imettää yli 2-vuotiaaksikin, mutta ei tuo kotihoidontuen muutos nyt enää imettämiseen pitäisi yleensä perheessä vaikuttaa. Ihmetyttää vaan...

Itsekin toivon etten joutuisi lapsia viemään päivähoitoon ollenkaan ennen pakolliseksi muuttuvaa esikoulua, mutta saa nähdä, onko rahallisesti tai töiden puolesta mahdollista. Kotihoidontuki kolmeksi vuodeksi olisi kelvannut oikein hyvin että ei tätä muutosta kovin hyvänä voi pitää, meillä jos mies jäisi kotiin olisi koko perhe sossun luukulla kun itsellä ei ole tuloja mitä nyt työttömänä opiskelemassa peruspäivärahalla.
 
Muokattu viimeksi:
Meilläkään ei ole mahdollisuutta pitää lasta kotihoidossa jos tämä uusi systeemi toteutuu. Mies tienaa meillä niin hyvin että sen ei kannata kotiin jäädä ja mun palkalla ei elettäisi kovin pitkälle. Esikoista tämä ei toivottavasti tule koskemaan kun on hoitovapaat jo anottu mutta mahdollisia seuraavia lapsia kyllä. Huono juttu tämä on ja laittaa monet perheet pakkorakoon.
 
Meillekin on enempi huono kuin hyvä. Miehellä vakipaikka, itsellä ei. Ja jokatapauksessa jos töissä olisin ja mies kotona, niin saisin vähemmän palkkaa kuin mies. Minusta perheillä tulisi itsellään olla vapaa valinta kumpi jää kotiin. No ei nyt koske meitä vielä tämän lapsen kohdalla, mutta mahdollisen seuraavan kohdalla saakin sitten miettiä tarkaan mitä tehdään.
 
Tää on käsittämätöntä että opettajia yms lomautetaan säästösyistä ja samalla olisi muka vara palkata liuta päiväkodin hoitajia lisää.. Mihin ne nämä kaikki lapset muka saisi mahtumaan?
Mä jo kerkesin ajatella että kolmas lapsemme kun täyttää 3v niin esikoisemme on aloittanut koulun ja kerennyt käydä sitä 4kk...
Meillä miehellä on ainakin niiin paljon parempi palkka, että ei mitään järkeä sen jäädä kotiin :D Onneksi toi kolmen lapsen hoitoon vienti on niin halpaa, että itellä ei jää kuin työssäkäynnin "ilo" bensakulujen yms jälkeen..
+ mistä toi naisten keskimääräinen kuukausipalkka on revitty?! Moni nainen ilmeisesti tienaa mua helvetin paljo enemmän (itse en kuitenkaan ole edes sieltä pieni palkkaisimmasta päästä.)
Arg, sanon minä :D
 
Takaisin
Top