Kotihoidon tuki ym. tuet

Lilith88

Tietävä tietäjä
Elomammat 2018
Heinä-äidit 2020
Moikka!

Haluaisin avata keskustelua siitä, oletteko vielä miettineet mitä teette kun äitiysloma loppuu. Jäättekö kotiin pienen kanssa? Hoitoon? Onko vakituista työpaikkaa? Jos olette aiemmasta lapsesta olleet kotona, miten pärjäsitte pelkällä kotihoidon tuella ja paljonko se oli ja miten pärjäsitte?

Olen ymmärtänyt, että kotihoidon tuki + lapsilisä olisi yhteensä noin 400e. silti en haluaisi laittaa niin pientä lasta hoitoon.. Onko kotihoidon tuen lisäksi mahdollista saada mitään muuta tukea? Minulla on vakituinen työpaikka, työtön ilmeisesti saisi työttömyystukea joka on enemmän kuin tuo kotigoidon tuki. Kyseessä meillä ensimmäinen lapsi.

Näistä ilmeisesti jutellaan jollakin neuvolakäynnilläkin, mutta olen malttamaton :-)
 
Mä jäin molemmista aikaisemmista osahoitovapaalle, kun menivät päivähoitoon vuoden ikäisinä. Olin neljä päivää töissä ja yhden kotona ja oli mun mielestä paras balanssi jos on pakko mennä töihin. Palkka suunnilleen saman verran kuin vanhempainraha plus Kelasta lisäksi joustava hoitoraha (miinus sivutuloprosentti). Hyvin pärjättiin ja mentiin noin monta vuotta. Vakkarina oon ollut koko ajan, vaikka vaihdoin työpaikkaakin kesken nuoremman osahoitovapaan (uusi työnantaja suostui siihen, että jatkan osahoitovapaata).

Nyt en tiedä, mitä teen. On onneksi aikaa miettiä. Mulla menis esikoinen samaan aikaan ekalle, joten joka tapauksessa jossain määrin tulen olemaan enemmän kotona.

Kotihoidontuki ja täällä kuntalisä oli nettona 400 eur, mut kuntalisää ei saa jos on muita lapsia päivähoidossa. Hoitolisää me ei saada jo ihan kummankin tulojen vuoksi. Toi surullinen summa ei oikein houkuta jäämään hoitovapaalle, mut niinku sanottu, onneksi tässä ehtii vielä miettiä.
 
Kotihoidon lisäksi mahdollista tosiaan saada vielä se hoitolisä tuloista riippuen. Täällä on kuntalisä vähän korkeampi, mikä on auttanut paljon. Mukelo on ollut nyt kotihoidossa ja ilman tätä toista lastakin olisin pyrkinyt olemaan kotona kunnes pikkumies täyttää kolme. Saa nähdä miten kahden kanssa, pitää varmaan laskeskella minkämoisia rahoja sieltä olisi tällä kertaa tulossa.
 
Mä oon siihen asti et vauva täyttää 1v ni kotona ja sit menevät esikoisen kanssa hoitoon :)
 
Meillä ainakin kotihoidon tuki laski lapsen täyttäessä 2v ja päättyy lapsen täyttäessä 3v. Kuulemma vauvan ensimmäiset 9kk päiväkoti maksuton vanhemmille lapsille
 
Mietin myös tuota, että olisin esim 50% töissä. En tosin tiedä suostuisiko työnantaja siihen, meillä on pieni työyhteisö ja hankala erikoisala jonne vaikea saada osaavia sijaisia. Ja menettäisikö sen vähäisenkin tuen sitten kokonaan? Onneksi on tosiaan aikaa miettiä ja ottaa selvää!
 
Esikoisen kanssa menin ensin 60% töihin jolloin sain kotihoidontuen (lapsi oli lähinnä mummolassa hoidossa) lisäksi joustavaa hoitorahaa (porrastettu vähintään 80% tai 60% työajan mukaan). Myöhemmin sitten päiväkotiin mentäessä sain hoitorahan lisäksi tuota joustavaa niin kauan kuin osa-aikatyötä tein. Joku 150e/kk mutta kiva lisä kuitenkin.
 
Esikoisen kohdalla aloin opiskella osa-aikaisesti kun lapsi oli 1v2kk ja sain siis opintotuen kotihoidontuen päälle kun lapsi kotona joko isän tai mummon kanssa. Varmaan samoin toimitaan tämän kuopuksen kanssa, esikoinen ei vielä oo hoidossa ollut. Esikoinen siis hieman yli 2v vauvan syntyessä.

muoks. Ja opintotukeen tän vuoden alusta tuli 75e huoltajakorotus:D Lisäksi saa nostaa opintolainaa niin sillä pärjää toistaiseksi jos tarve iskee
 
Onko kenelläkään tietoa kuinka yrittäjällä määräytyy kotihoidontuki? Onko sama kuin työntekijällä? Suunnitelmissa olla kotona 2vuotta. Yrittäjänä joudun töihin muutamana päivänä kuukaudessa, ja lisäksi jos on työntekijöillä sairastumisia tai muuta paniikkia niin hyppään remmiin. Palkkaahan toki en firmalta nosta koko äitiysloman aikana. Pitää varmaan mennä Kelaan kyselemään :)
 
Aikanaan kelan virkailija sanoi että sunnuntaityöpäivät eivät vaikuta tukiin toisin kuin muut viikon päivät, yksi työkaverini tekikin niin että sunnuntait oli tuplavuorossa ja muun ajan viikosta pienen lapsen kanssa kotona :)
 
Mä mietin kans tota sunnuntain tuplavuoroa, ku se mun työssä on mahollista. :)

Mä teen samalle työnantajalle kahta eri hommaa, niin toisen esimies tuumasi tänään, et meillä on hankala vuosi tulossa (ku pitää hommata mulle sijainen tai itseasiassa kaks, ku hommat tulee muuttumaan), mutta sittenhän sinä tulet 50% työajalla takaisin ja jäät siitä toisesta hommasta pois :D Ja siis ihan positiivisessa mielessä sanoi tän, on tosi onnellinen ja täysillä mukana tässä raskaudessa :)
 
Kelan sivuilta jostakin osui silmään että sunnuntaiden teko vaikuttaa tukiin samalla tavalla kuin muutkin vuorot. En tarkemmin tutustunut mutta hyvähän se olisi, itsellänikin vuorotyö, vaikkakin pyhät tietenkin kiinnostavat muitakin.
 
Ootteko muuten seuranneet uutisointia uudesta äitiys- ja vanhempainvapaa mallista. 4+5+4 mallia yritetään nyt puskea läpi. Tämä ei ainakaan tässä maassa lisää syntyvyyttä eikä tue millään tavalla imetystä. Kauhistuttaa jo valmiiksi ajatus.
 
Kelan sivuilta jostakin osui silmään että sunnuntaiden teko vaikuttaa tukiin samalla tavalla kuin muutkin vuorot. En tarkemmin tutustunut mutta hyvähän se olisi, itsellänikin vuorotyö, vaikkakin pyhät tietenkin kiinnostavat muitakin.

Mä tein viime äitiyslomalla töitä ainoastaan sunnuntaisin ja arkipyhinä ja niitä tuloja ei tarvinnut ilmoittaa lainkaan Kelaan, eikä vaikuttaneet mun äitiysrahaan :)
 
Ootteko muuten seuranneet uutisointia uudesta äitiys- ja vanhempainvapaa mallista. 4+5+4 mallia yritetään nyt puskea läpi. Tämä ei ainakaan tässä maassa lisää syntyvyyttä eikä tue millään tavalla imetystä. Kauhistuttaa jo valmiiksi ajatus.
MITÄ IHMETTÄ! En ole tuosta kuullutkaan vielä.Toivottavasti ei tuohon mennä. Se 6+6+6 on suht ok mutta inhottavaa että ei saa koko vanhempainvapaasta päättää itse.
 
Meillä on päiväkodin kesäloma silloin, kun jään varhennetulle äippälomalle, joten jään siis lasten kanssa kotiin. Syksyllä kaksi vanhinta menee kouluun ja kaksi nuorinta kotiin.
 
Mä olen vakituisessa työssä, mutta etsin koko ajan uutta työpaikkaa. Jos saisin uuden paikan, menisin ihan mielellään töihin jo kun vauva on 1v. Mies on meillä kotona ollut joka lapsesta ja on mielellään tästäkin. Jos joudun takaisin samaan työpaikkaan, voisin kyllä harkita noita osa-aikajuttuja. Mun työ vaan on luonteeltaan sellaista, että 20% vähennys näkyisi tasan palkassa mutta ei mitenkään työtehtävien määrässä.
 
Takaisin
Top