Kotidoppler

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teillä kotidoppleria? Oletteko kokeneet hyväksi hankinnaksi? Millä viikoilla olette saaneet vauvan sydänäänet kuulumaan?

Meillä ei ollut ekaa odottaessa ja olisi kiva kuulla niistä kokemuksia.
 
Tässä odotellaan esikoista ja kotidoppler uskallettiin hommata NT-ultran jälkeen raskausviikolla 13. Heti kun doppler tuli postista (parissa päivässä), testattiin toimivuus ja sieltähän ne sydänäänet löytyi vahvoinakin, kun vain osasi oikeasta kohdasta hakea. Sen jälkeen on äänet aina löytyneet eli kertaakaan ei ole tarvinnut pelästyä, kun ääniä ei kuulukaan. Olen kyllä tykännyt kuunnella ja doppler on auttanut siinä, että olen alkanut ajattelemaan, että siellä sisällä oikeasti kasvaa pieni ihminen! :)

Meillä käytössä on Angelsoundsin kotidoppler: https://www.raskauskeiju.fi/angelsounds-doppler-jpd-100s-kotidoppler
 
Ostin sellaisen dopplerin mikä näyttää sykkeen. Tuli postissa rv 10+0 ja silloin sain myös kuulumaan sykkeet. Tosin vaimeasti ettei se sykenäyttö sitä vielä lukenut mutta selkeästi kuului.

Se helpotti ainakin itsellä kun oli (varsinkin alussa) vuotoja. Ei tarvinnut neuvolaan mennä kuuntelemaan joka kerta.

Nyt kun on raskaus pidemmällä ja liikkeet tuntuu, on se jäänyt käyttämättä. Pari kertaa kokeilin, mutta istukka edessä vaimentaa ääniä. Kuuluu kyllä mutta vaimeasti, paitsi jos vauva on just oikeassa asennossa niin sitten hyvinkin kovaa kuuluu sydänäänet.
 
Ekassa ostin babyfun dopplerin sykenäytöllä rv 10 ja hyvin kuului heti silloin. Tokassa raskaudessa kuului rv 8+, ja sitä seuraavassa hetken jo rv 7+5, mutta ei enää uudestaan kokeillessa ennen kuin rv 8+.
Nyt kotona angelsounds doppleri kaiuttimella ja sykenäytöllä odottelemassa, mutta ei ehtinyt km takia tulla käyttöön.
 
Kotidopleri on ja olen kauheasti tykännyt. Muutaman kerran en ääniä löytänyt, mutta hetken päästä löytyi taas. On tosi tärkeää sen kanssa, ettei huolestu jos ääniä ei meinaa löytyä, kun kokemuksesta voin sanoa että sikiö voi varsinkin varhaisemmilla viikoilla olla tosi vaikeassa paikassa saavuttaa sillä anturilla. T. Itsekkin huolestunut. :laughing002
Oli kyllä ihanaa, kun ne potkut alkoi osua siihen anturiin ja hirveitä särähdyksiä.
Loppuraskaudessa doppler ainoastaan helpotti mun huolta, kun vauva oli jo niin iso että äänet kuului monesta kohtaan.
 
Mulla on Vcomin Fetal Doppler FD-200B, sain äänet kuuluviin 10+4 päivällä. Vaatii kyllä esim kosteusvoidetta geeliksi vaikka mainostetaan etteä voi käyttää ilman geeliäkin; kuiviltaan rätisi ja paukkui liiaksi. Plus että sain 'sykelukemaa' olohuoneen pöydästäkin :laughing021.

Mä olisin ollut lataamokamaa ilman tuota, nyt kun potkut/liikkeet tuntuu niin ei tarvi niin usein kuunnella kuin aiemmin. Kerran ennen nt-ultraa etsin 2,5h, meinas tulla jo tuskanhiki että missä se oikein on kun ei löydy. Meinasin luovuttaa ja kokeilla aamulla uusiksi niin viimetingassa alkoi kuulua tsuka-tsuka-tsuka :happy:.
 
Tässä raskaudessa mä hommasin kotidopplerin vaikka aikasemmissa raskauksissa en kokenu tarpeelliseks. Nyt halusin ja sen hommasin enkä oo katunu :) Ekan kerran kuulin sykkeet muistaakseni rv 9-10+. Kyllä sillä paniikinkin sain kerran aikaseks kun en normaaliin tapaan alkuraskaudessa löytäny sykettä pitkän etsinnän jälkeen (vaikka tiesin että niillä viikoilla se on täysin normaalia), mut omalla kohdalla se doppler on auttanu niin moneen stressi -ja paniikkitilanteeseen :) Kun liikkeitä ja potkuja aloin tuntemaan rv 16, niin sen jälkeen en oo enää doppleria käyttäny.
 
Mulla oli kotidoppler, joskus rv12 taisin saada esikoisesta kuulumaan. Tippui tokan yritysaikana lattialle ja rikkoontui, niin ei tullut kuunneltua toisesta. Ihan kiva kapistus.:shy:
 
Joku angelsoundsin doppleri on, aika alkeellinen vehje. Ekassa raskaudessa tosi useinkin kuuntelin sillä sydänääniä, tokassa taisin pari kertaa kokeilla ja annoin olla. Toka oli hiukan vilkkaampi liikkeissäänkin ja jotenkin tuntui turhalta vehje toisen odotusaikana. Jos kolmas tulee, voisin ehkä silloin hankkia sellaisen dopplerin missä on näyttö. Tossa paketissa muuten lukee "fetal sounds" ja mies aina kettuili, että fatal sounds, kaikuja tulevasta ajan loppumisesta :rolleyes:
 
Esikoista odottaessa hankin dopplerin noin rv10. Taktisesti hankin sen niin, että olin juuri kuullut sydänäänet lääkärissä sitä ennen, joten en ehtinyt pelästyä, vaikka kestikin pitkään saada sydänäänet kuuluviin. Pienellä harjoittelulla se sujuikin paremmin. Kyllä se rauhoitti mieltä, etenkin ennen kuin vauvan liikkeet alkoivat tuntua.
 
Nostellaas ketjua! Milloin olette saaneet vauvelin sydänäänet kotidopplerilla kuulumaan?

Täällä mennään 6+6 ja doppler kuiskuttelisi jo laatikossa. Mutta vielä on omasta mielestäni ole kuullut sydänääniä. Jotain puuromaista kuuluu, mutta se on liian epäselvää vielä jotta sen tunnistaisin sydämen ääniksi. Monisynnyttäjänä kohtuni nousee ihan hyvää kyytiä lantiosta, joten sen puolesta voisi jo jotain edellytyksiä olla kuuntelulle.

Mun laite on tosiaan -16 hommattu Angelsound ilman mitään näyttöjä tai edes kunnon anturia. Klassinen karvalakkimalli. Jos nyt olisin hommaamassa uutta niin ottaisin ehdottomasti anturilla ja sykenäytöllä - helpottaa vauvan tuplanopean tikityksen erottamista.
 
Oisko ollu rv 10-11 kun sain angelsoundsiin vaimean sykkeen 😊 Hyvä ja halpa hankinta, nyt rv 17 ja viimeksi eilen kuuntelin vauvaa.
 
Takaisin
Top