Kosmetiikka raskausaikana

Minnihiiri84

Kommentoinnin ninja
Huhtikuun äidit 2019
Syyskuiset 2021
Kiinnostaisi kuulla muiden näkemyksiä esim. hiusten värjäämiseen tai raidottamiseen raskausaikana. Miten itse toimitte, kuin aina ennenkin vai välttelettekö kaikkea ylimääräistä?
 
Mä kävin pari viikkoa sitten raidoitamassa hiukset . Normaalisti värjään about 3-4 kertaa vuodessa, mutta ajattelin että jos näillä raidoilla pääsisi pidemmälle ettei ihan heti tarvitsisi kuitenkaan olla värjäämässä. En kuitenkaan meinannut "vältellä" värjäystäkään, kun en tosiaan värjäile esim. joka kuukausi.
 
En meikkaa kuin mahdollisiin juhliin, en käytä mitään hajustettua, pidän kaikki kemikaalit aivan minimissä, hiuksia en ainakaan alkuraskaudessa ajatellut värjätä. Käytän vain henna+indigo -seosta, joten tukka varmasti haalistuu luonnollisen nätisti, joten ei ole mikään pakko värjätä :) Ja siis ihan normaalistikin vältän kaikkea ylimääräistä.
 
Mä käytän työpäivinä kevyttä meikkiä (vähän meikkivoidetta, ripsaria ja kulmaväriä). Hiuksia en värjää raskausaikana, enkä kyllä oikeastaan muutenkaan, koska mulla on ihan kaunis oma väri. Ns. ”turhaa” kosmetiikkaa yritän välttää. Erityisesti yritän välttää hajusteita ja sellaisia tuotteita, joita voi vahigossa vetää henkeen (esim. hiuslakkaa). Hajuvesiä en muutenkaan käytä, koska saan niistä päänsärkyä. En ole asiantuntija, mutta käsittääkseni iholle levitettävät tuotteet imeytyvät yleensä aika heikosti ihon läpi, mutta hengityksen kautta esim. sprayt pääsevät paljon helpommin elimistöön.

En halua tuomita ihmisiä, jotka käyttävät myös raskausaikana runsaasti kaikenlaista kosmetiikkaa ja värjäilevät jatkuvastu hiuksiaan. Erehdyin kuitenkin hiljattain lukemaan erään suomalaisen kampaaja-bloggaajan postauksen siitä, mitä hän välttelee raskausaikanaan ja mitkä jutut ovat hänen mielestään täysin liioiteltuja. Tämä bloggaaja oli esim. sitä mieltä, että hiusten värjäys raskausaikana kerran kuussa on ihan turvallista, koska kaikki hänenkin lapsensa ovat syntyneet terveinä. Bloggaaja ei selvästi ymmärtänyt, mitä tarkoittaa kemikaalikuorma. Niiden hiusvärien vaikutus ei nimittäin todellakaan välttämättä (tai edes todennäköisesti) näy lapsessa heti syntymän jälkeen. Sen sijaan hiusvärien ja muiden kemikaalien yhteisvaikutukset voivat tulla ilmi paljon myöhemmin tai ehkäpä vasta seuraavassa sukupolvessa. Koska kemikaaleja nyt on joka tapauksessa ympäristössä niin paljon, ettei niitä kaikkia voi mitenkään välttää, tulee minunkin lapseni valitettavasti joka tapauksessa saamaan ihan riittävän kemilaalikuorman. Siksi en ainakaan ehdoin tahdoin halua lisätä sitä esim. värjäämällä hiuksia.
 
Onhan joissain tutkimuksissa muunmuuassa hiuslakat ja kynsilakat yhdistetty poikasikiöiden kivesten kehittymisen häiriöihin ja sitä kautta lapsettomuuteen :/ Tuo on niin totta, että kemikaalikuorma nykyihmisellä on aivan järkyttävä! Kaiken yhteisvaikutuksista ei vielä luonnollisestikaan ole pitkäaikaista tutkimusnäyttöä, mutta jonkin verran jo löytyy dataa ja esim Tanskassahan ollaan tosi tiukalla linjalla tämän suhteen.

Tuo on mun mielestä maailman surkeinta argumentointia, että ”ei mun lapsilla ole mitään tullut”, ihan kun tällä voisi taata, että kenenkään muun lapselle ei koidu haittaa ja ei tosiaan ole tietoa miten vaikuttaa aikuisena suoliston kuntoon, lapsettomuuteen tai muihin huimaa vauhtia yleistyneisiin ongelmiin. Tällä lausahduksella oon kuullut puolusteltavan niin tupakointia kuin tissuttelua raskausaikana :sad001
 
Ja monestihan ihminen ei suostu näkemään omassa toiminnassaan mitään vikaa ja suodattaa ne epämieluisat tutkimustulokset ja -tiedon sillä, ettei muka just häntä koske. Eipä ole minullakaan tarkoitus tuomita, jokainen miettii miten omalla kohdallaan parhaaksi tulkitsee asiat :)
 
Minä välttelen kaikkea ylimääräistä. Kevyt meikki arkisin, ei muotoilutuotteita hiuksiin, silloin tällöin vähän hiuslakkaa, jos on aivan pakko. Kynsilakkaa en käytä. Hiuksia en värjää raskausaikana, enkä imetysaikana.

Kuulin joskus, että hiustenvärjäys raskausaikana jättäisi kemikaaleja kroppaan, jotka vaikuttaa sitten seuraavaan raskauteen. Liekkö sitten totta. Minulle on ihan sama, mitä muut tekee raskausaikana, mutta täytyy kyllä myöntää, että hiljaa mielessäni paheksun raskaana olevia naisia, jotka altistaa tahallaan syntymättömän lapsensa esim. tupakalle tms, joka todella riskeeraa syntymättömän lapsen.

Itse olen sitä mieltä, että äiti toimii täysin edesvastuuttomasti, jos tekee raskausaikana täysin itsekkäitä päätöksiä oman mukavuuden vuoksi. Tunsin yhden naisen, joka joi silloin tällöin olutta ja poltti yhden tupakan viikossa raskaana, koska ei halunnut "kärsiä" ja olla ilman. Ei se 9kk nyt niin pitkä aika ole olla ilman jotain asiaa tässä elämässä.

Ehkä olen sitten jyrkkä mielipiteessäni.. Mutta se onkin vain minun mielipide ja itse elän sen mukaan. Eihän se toki sitä takaa, että syntyvä lapsi olisi varmasti terve, mutta jos siihen omilla toimillaan voi vaikuttaa edes vähän, niin miksi tehdä toisin. Mä varmaan ajattelen, että tää kroppa ei nyt ole enää minun, vaan pääasiallisesti lapsen, joka kasvaa mahassa.
 
En ole edes tajunnut huomioida tällaisia perusjuttuja kuten arkimeikki ja hiuslakka:bookworm: hups. Hiuksia olen aina raskaana ollessa värjännyt yhden kerran puolen välin kunniaksi. Eli melkein koko aika jäätävän juurikasvun kanssa. Ensimmäisellä kolmanneksella en värjäsi ollenkaan. Hajuvesiä harvoin.
Pyykkipulveri hajusteettomana ja huuhteluaineena etikka, johon satunnaisesti lisään pari tippaa teepuuöljyä jos oikein tuoksuilla haluaa hurjastella.:hilarious:
 
Oon tosi laiska meikkaaja onneks, joskus saatan innostua laittamaan meikkiä ja laitan, jos laitan joskus. Deodorantti on vähän pakollinen, mut ois kiva kyllä joku luonnollinen dödö, joka oikeesti toimis. Hiuksia en värjäile, vaan omalla värillä mennää. Mitä nyt vähän vaaleeta raitsanon latvoissa olevinaan. Pesuaineet on ollu jo pitkään hajusteettomia ja huuhteluainetta ei käytetä ollenkaan, turhake mun mielestä.
 
Mie käyn ekokampaajalla värjäyttämässä hiukset punaiseksi hennalla ja uskon sen olevan melko turvallista, vaikka ei vielä hirveesti tutkimusta aiheesta ole. Värjäyskertoja meinasin kyllä harventaa muutamaan kertaan raskauden aikana. Muuten kosmetiikkaa menee aika vähän ja ripsaria lukuunottamatta käytän mineraalimeikkejä, joiden uskon myös olevan turvallisia. Tietty jos kuulen/löydän jostain vastakkaista tietoa niin mietin uudestaan. :)
 
Mulla on kanssa tosi vähäistä kosmetiikan käyttö, ja kaikki mitä käytän, on luonnonkosmetiikkaa. Paitsi kynsilakka ja sen poistoaine, kumpikin käytössä ehkä kahdesti vuodessa. Hiuksia ei oo värjätty ainakaan kahdeksaan vuoteen. Pyykinpesuaineet ym on myös hajusteettomia ollut jo kauan aikaa. Hiljalleen oon ihan ympäristösyistäkin jo koittanut vähentää meidän talouden aiheuttamaa kemikaalikuormaa, niillä raameilla on hyvä jatkaa nytkin.
 
Mullakin melko vähäistä meikkaus muutenkin ja nyt raskausaikana yritän laittaa minimiin. Toi hiuslakan vaikutus poikalapseen oli mulle uusi juttu, hui pitää miettiä miten pärjäisi ilman! Siitä olen joskus lukenut että hajuvesien käytöllä on yhteys poikasikiön myöhempään hedelmättömyyteen, joten niitä en raskaana käytä. Bodyshopin tököttejä oon myös suosinut nyt.
 
Minäkin käytän niin vähän kosmetiikkaa ja aina kulunu enemmän urheilu kamppeissa aika, et en oo ees ajatellu et kemikaaleista vois olla haittaa sikiölle. Nyt oon jo keväästä asti yrittäny kasvattaa omaa väriä hiuksiin ni eiköhän värjäämättömällä linjalla mennä koko raskaus. Sattumalta sattui muuten esikoista odottaessa myös olee oman värin kasvatus projekti kesken ni meni värjäämättä silloinkin.
 
Onkos muut värjäilleet kulmia odotusaikana, tuli tällainen mieleen?
Mulla on jotain refectocil merkkistä väriä, mutta en kyllä taida uskaltaa alkaa sitä laittaa..
Mä en oo kehdannut tukkaakaan alkaa värjäämään vaikka järjetön juurikasvukin jo koitan välttää värjäämistä kyllä viimeseen asti.

Lähes päivittäin kyllä kevyt meikki(ripsari+kulmakynä) Ja deodoranttia käytän ja hajuvettä. Jostain lueskelin et nekin olis no no että huono äiti olo siitä. Voikohan sitten tosiaan aiheuttaa jotain vakavampaa?
 
No ei Hel. . Pitää pistää pois noi myrkyt!
Toivottavasti ei oo peli menetetty
Lakkoja en oo kyllä käyttänyt mutta tuo hajuvesi:banghead:
Millähän sitä tuon hien hajunki sit peittää kun fyysistä työtä teen ja harvase päivä hiki lähes valuu. Onko olemassa mitään todistetusti sikiölle vaaratonta tököttiä?
 
Itse yleensä käyn suihkussa jos oon hikinen :) Töissä jos hikoilee niin sit vaan töiden jälkeen suihkuun ja puhtaat vaatteet päälle. Työskentelin jonkun aikaa porrassiivoojana, joten hiki tuli, normaalia hajusteetonta antiperspiranttia tuli silloin käytettyä, Mä hikoilen aivan älyttömästi ja mitkään luonnontuotteet ei toimi. Raskausaikoina oon käyttänyt erisanin hajusteetonta, alumiinitonta ja oisko se vielä alkoholitonta deodoranttia, eipä se juuri auta hikoiluun.
 
Ja noita tutkimuksia on käytännössä melko mahdoton tehdä luotettavasti, olisi melko epäeettistä altistaa tiedostaen sikiö haitallisille aineille tutkimusmielessä. Eri asia tietysti jos vapaaehtoisesti vaikka jälkeenpäin osallistuu kyselytutkimukseen raskausajan kemikaalikuormasta. Eipä sitä voisi oikein mitään tehdä jos ihan kaikesta stressaa mikä SAATTAA olla haitallista, itse oon pitänyt kiinni niistä mitä helppo noudattaa ja ei aiheuta stressiä :) Eli syön terveellisesti ja säännöllisesti (paitsi tämän alun oksentelun aikana syön mitä pystyn), liikun, nukun säännöllisesti, välillä jotain herkkuja maltilla, kemikaalikuorma minimiin.
 
Joo, olen samaa mieltä, että turha vetää ihan överiksi. Mulla on sikäli onnellinen tilanne, että hikoilen normaalistikin hyvin hyvin vähän ja pärjään siksi ilman deodoranttia. Mutta en tykkää jutuista otsikoilla ”meikkauskielto raskausajaksi”, koska ne tekevät asiasta vain turhan vaikean ja mustavalkoisen. Kannattaa siis karsia ne, mitä pystyy ja käyttää niitä, mitä oikeasti kokee tarvitsevansa:) Sekin, että karsii edes jotain on tyhjää parempi.
 
Ja se huono puoli on todella tiukoissa listoissa, että jos niiden noudattaminen tuntuu mahdottomalta, niin ei sitten viitsitä tehdä edes pieniä muutoksia. Kokonaisuus ratkaisee ja eihän me voida tietää mitä vaikka 20 vuoden päästä ollaan mieltä nykymenosta :)
 
Takaisin
Top