Kosmetiikka, kemikaalit yms. käyttö raskausaikana

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hannietta
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hannietta

Vauhtiin päässyt keskustelija
Huhtikuiset 2025
Mitenkäs ootte aikonut käyttää erilaisia kosmetiikkatuotteita yms. raskausaikana?

Itsellä on lähipiirissä ollut sellaisia, jotka tuntuu käyttäneen ihan normaaliin tyyliinsä ja sellaisia, jotka on jättänyt lähes kaikki pois ehkä shampoota ja suihkusaippuaa lukuunottamatta 😁

Ite en oo ehtinyt vielä ajatteleen, eikä oo vie oikein tarvinnukaan ku kotona etäillyt , mutta kohta alkaa kaikenlaiset asiakaspalaverit yms tilaisuudet joihin yleensä vähä ehostanut, ja myös hiuksissa alkaa juuri paistaa läpi 😅
 
Mä en normitilanteessa meikkaa kasvoja, mutta nyt on kyllä iho niin kaameassa kunnossa näppyjen takia, että pakko peittää meikkivoiteella työpäivinä… Hajuvettä en enää käytä, mutta deodoranttia ihan normaalisti. Hiuksia ei ole tarvetta värjätä, mutta kulmat kestovärjään kyllä n. kerran kuussa.

Yksinkertaisesti pyrin olemaan käyttämättä mitään ”turhaa”. Deodorantinkin käyttö on jo sosiaalisista syistä suotavaa😂
 
Mä en juurikaan meikkaile, meikkiä laittanut vaan naamaan jos jotku juhlat tai treffit miehen kanssa. Dödöä käytän päivittäin, ettei tarvi töissäkään työkavereiden haistella hielle haisevaa työkaveria. 🤭

mitään kasvirasvoja harvemmin tulee käytettyä..
 
En käytä muutenkaan kovin paljoa, joten ei muutosta siihen asiaan.

Hiuksia en ole värjännyt vuosiin, mutta nyt mietin laittaisiko jonkun kevytvärin leikkauksen yhteydessä.
 
Mulla meikatessa käytössä kolmen kopla eli kulmakynä, ripsari ja huulikiilto. Ehkä näitä voi vielä silloin tällöin käyttää, esim just juhlissa 😁

Hiukset on sellaiset mitkä ärsyttää, kun ne on vähä vallattomat ja yrittänyt hiuslakalla saada niitä kuriin, mutta taidan luopua nyt siitä. Sitte taas hiuksia oon värjäilly kun on tässä kunnioitettavassa iässä ilmestyny ensimmäinen isompi harmaa alue ja se on ärsyttäny kun aina ollu tummahiuksinen 😅 mutta pitäskö ny vaa totutella siihenkin...

Dödöstä tuskin kanssa luovun
 
Nykyään tulee käytettyä kyllä melko vähän mitään kemikaaleja, sillä olen luopunut meikkaamisesta jo 7 vuotta sitten, ei vaan koskaan ollut oma juttu 😅 Hiuksiakaan en värjää enkä käytä raskaana ollessa hajuvettä. Oikeastaan tulee siis käytettyä dödöä silloin kun kotoa johonkin ihmisten ilmoille lähden, kuulemma en miehen mukaan haise hielle, mutta en halua ottaa sitä riskiä että alkaisinkin löyhkätä jossain 😆
Dödön lisäksi pesen hiukset kyllä ihan perus shampoolla ja vartalonpesuun käytän mietoa pesuainetta. Aurinkorasvan käytön jätin pois kun tein positiivisen testin ja muita rasvoja tulee käytettyä hyvin harvoin.

Pyrin kiinnittämään näihin asioihin ekstra huomiota näin raskaana ollessa, mutta en myöskään ajattele, että olisi väärin toimia toisin. 😊
 
Minulla myös "ylimääräinen kosmetiikka" ja hajusteet jäänyt pois jo aiemmin. Käytän shampoota ja hoitoainetta sekä pesuainetta ja perusvoidetta, joita voisi käyttää jo vastasyntyneellekin. Lisäksi käytössä dödö ja hammastahna. Kodin pesuaineet ovat hajusteettomia.
 
Pesuaineet pitää varmaa tsekata seuraavaksi läpi, itellä on käytössä kyllä esim. apteekin saippuaa, vartalovoidetta jne. mutta en ny tiedä onko ne sen parempia. Kasvovettä ja kasvorasvaa on pakko käyttää kun on muuten niin kuiva iho. Pyykinpesuaineena on ollu kans jo pitkää hajusteeton ja huuhteleluainetta en oo käyttäny vuosiin.

Mutta haluaisin kanssa sillain olla tarkka, että ei tulisi kauheaa kemikaalikuormaa.
 
Itse meikkasin normaalisti ja käytin myös muotoilutuotteita satunnaisesti. Suosin luonnonkosmetiikkaa, joten en kokenut mitenkään huonoksi tuota meikkaamista raskausaikanakaan. Teen kuitenkin asiakaspalvelutyötä, joten tykkään olla ehostautunut. Aurinkorasvan vaihdoin fysikaaliseen ja peitin vaatteilla minkä helteillä pystyi. Pyykeissä olen käyttänyt jo pitkään hajusteettomia aineita sekä etikkaa huuhteluaineena. Hajuvesi on työpaikallani kiellettyä, mutta muuten käytin sitäkin normaalisti.
 
Teen kuitenkin asiakaspalvelutyötä, joten tykkään olla ehostautunut.
Hieman ollut samaa, että en ole ihan peikkona halunnu mennä asiakkaiden eteen, vaikka arjessa sellainen usein oonkin 😁 kummasti ihan vaan kylmäkynälläkin saa ilmeeseen muutosta 😅

Edit: kiitos taas automaattinen korjaus, kylmäkynä 🤣 no kulmakynällä meikkailen kuitenkin
 
Muokattu viimeksi:
Mä en meikkaa töihin, eli ainoastaan viikonloppuisin jos olen menossa jonnekin ja meikkaan muutenkin maltillisesti. Eli sen suhteen tuskin muutan mitään.
Käytän hajustettuja shampoota, hoitoainetta ja suihkusaippuaa ja meinasin käyttää koko raskauden jos niiden tuoksu ei ala häiritä.

Pyykinpesuainetta täytyy alkaa miettiä, meillä on nyt joku perus Surfin hajustettu ja pyykkietikka käytössä.
 
Mäkään en mitenkään aio erityisemmin kiinnittää huomiota, oma meikkaaminenkin kun on niin vähäistä. Perus hygieniajuttuja käytän kuten tähänkin asti, hajuvedet etoo muutenkin kuin vain raskaana ja hiuksiakin olen laiska värjäämään 😂
 
Ekan ja tämän raskauden kohdalla, meikkaan normaalisti (voide, puuteri, kulmakynä, mahd. silmämeikkiä jos juhla) ja mulla ripsipidennykset.
Shampoo, hoitoaineet ja pesuaineet ihan samaa kuin aina ennen, eli tuoksullisia.
Dödö ja mieto tuoksu käytössä.
Hiukset värjäsin ekan raskauden aikana mustasta vaaleanruskeaan, lähelle omaa väriä. Värjään yhä juurikasvun, viime raskauden aikana värjäsin kaksi kertaa ja sama varmaan nyt.

Juttelin näistä ekan raskauden aikana neuvolassa eikä nähnyt ongelmaa näiden suhteen, mikäli ei oma nenä tai iho ala reagoida.
 
Itse en ota kemikaaleista mitään paineita. Meikkaan normaalisti ja käytän samoja pesuaineita ja dödöä sun muuta. Hiuksia värjään harvemmin kuin normaalisti, mutten sitäkään aio kokonaan lopettaa raskauden ajaksi. Samoin tehnyt edeltävissäkin raskauksissa.
 
En juuri käytä meikkiä vain, jos on jotain spesiaalimpaa. Hiuksiakin olen värjänny vain kerran vuoteen. Deodoranttia käytän päivittäin ja hajuvettä vain yleensä jossain juhlissa. Hajusteetonta hiuslakkaa käytän ja ihan perus voiteita sekä shampoota. Tuskin mitään sen kummempia muutan tässä raskaudessa. En kyllä muistaakseni muuttanut edellisissäkään.
 
En käytä kauheasti meikkejä ja muita kemikaaleja muutenkaan ekseeman vuoksi, joten en aio muuttaa mitään, kuten en muuttanut viimeksikään. Hiukset olisi pitänyt värjätä jo varmaan 2kk sitten muttei se ekseemaa vuoksi ole onnistunut ja se ärsyttää koska juurikasvua pn about metri 😑 viimeksi en värjännyt ekan kolmanneksen aikana mutta nyt on kyllä pakko heti kun vaan voi. Oon kuitenkin työssä jossa nämä vaikuttaa...
 
Mä meikkaan jos tarve on mutta harvemmin koska oon yleensä vain lasten kanssa kotona tai etätöissä. Kampaajalle ehdin n. 2x vuoteen niin ei siitäkään nyt mitään hirveitä stressejä tule otettua. Viime raskaudessa olin kyllä tarkkana esim. En käyttänyt hyönteismyrkkyjä kesällä ja sellaisten oikeasti myrkyllisten kemikaalien kanssa varon muutenkin.
 
Kosmetiikan käyttöni on muutoinkin hyvin vähäistä. En meikkaa juuri koskaan. Hiusten värjäämisestä täytyy nyt hetkeksi luopua ja jättää varpaankynnet lakkaamatta. Työn takia ei voi lakkailla sormenkynsiä muutoinkaan, joten siihen ei tarvitse tehd muutoksia.

Pesuaineet yms. meillä on suurilta osin hajusteettomia, koska olen hajusteherkkä. Meillä on omasta lapsuudesta asti ollut kotona hajusteetonta pyykinpesuainetta enkä ole koskaan osannut edes kaivata pyykkiin pesuaineen hajua (tuoksua?), vaikka sen kestäisinkin. Huuhteluaineena käytän etikkaa, Joskus tipautan pari tippaa eteeristä öljyä etikan sekaan, mutta siitä täytynee nyt pitää vähän taukoa - vai meneekö jo hysterian puolelle?
 
Mä en oo värjännyt hiuksia sitten esikoisen odotuksen, mutta nyt ajattelin laittaa vähän raitoja, niissä hiusväri ei kuitenkaan hiuspohjaan osu. Meillä on hajusteettomat tuotteet jo entuudestaan käytössä. Oon hajuherkkä (migreeni), enkä siis käytä lainkaan hajuvesiä koskaan.
Käytän kuitenkin dödöä ja lakkaan varpaankynnet kuten tähänkin asti. Meikkaan näköjään muihin verrattuna suht paljon ja sitä aion jatkaa, vapaapäivinä en juuri meikkaa ja nyt oon saikulla+lomalla lokakuun alkuun saakka. Käytän happoja kasvoilla, c-vitamiiniseerumikin aamulla käytössä. Käytän myös 50 spf kasvoaurinkorasvaa ympäri vuoden joka päivä, se on kemiallinen, mutta en oikeen tiedä hyvää fysikaalista vaihtoehtoa. Kaiken kaikkiaan en siis muuta mitään kemikaalialtistuksessani, aika vähän ihon kautta ne tuotteet imeytyy. Happojen kanssa oon vähän varovaisempi. Niin ja botoxit jätän nyt luonnollisesti ottamatta raskaus- ja imetysaikana 🙈 Se on varmaan vaikeinta, inhoan tota keskelle otsaa muodostuvaa ryppyä jos otsalihakset ei oo lamaantuneena, tekee päänsärkyäkin 😅 mulla on siis migreenin takia toi botox käytössä, se varmasti nyt taas pahenee...

Retinolipohjaiset tuotteet lopetin, ne nyt on oikeasti vaarallisia sikiölle.
 
Takaisin
Top