Kosmetiikka ja kauneudenhoito

Fransesca

Vauhtiin päässyt keskustelija
Miten suhtaudutte hiusten värjäykseen nyt raskausaikana? Itselläni on kamala juurikasvu, mutta olen pitkittänyt värjäystä... Viimeksi värjäsin kyllä heinäkuussa (eli raskausaikana) mutta kasviväreillä. Nyt on ihan kamala tämä pää, pitäis tehdä jotain!

Entäpä muu kosmetiikka, käytättekö esim. dödöä jossa ei ole alumiinia? Tai ootteko ajatelleet niin tarkasti (onko se tärkeää)..? Itse käytän muutenkin mahd. paljon luonnonkosmetiikkaa, mutta hammastahnan vaihdoin takaisin fluorilliseen hammaslääkärin suositusten vuoksi.

Mun äiti on parturi-kampaaja. Värjäsin itse viime viikolla tukkani ihan marketin värillä. Soitin äitille 10 kertaa ja varmistin että onhan ok värjätä. Sanoi aina että on, koska mun tukka on aina kestäny hyvin värjäystä ja kunhan sitä väriä ei "hiero päänahkaan" niin ei oo mitään vaaraa. Vaalennusta ei tosin suosittele koska ne mömmöt on niin paljon tujumpia.

Ei oo tarvinnu värjäystä miettiä, koska oon viimeks värjänny ennen esikoisen odotusaikaa 11 vuotta sitten. :grin

Dödö on alumiinillinen, koska mulla oikeasti haisee pahalle hiki, etenkin tämä hormonihiki. Yäk:yuck:. Ja töissäkin on pitänyt käydä.

Muutoin käytän aika vähän mitään kosmetiikkaa, vain pakolliset naamarasvat, ettei hilseile iho. Mikään kookosöljy ei siihen auta edes sisäisesti, harmi.

En oo vaihtanut kosmetiikkaa tai dödöjä. En myöskään värjää kuin pakon edestä, ehkä myös ihan laiskuutta.. Mulla on nyt vaaleat hiukset niin kuin luonnostaankin. Viime raskaudessa hiusten väri muuttui blondista tummahkon ruskeaksi ja pahoin pelkään, että sama homma saattais tälläkin kertaa käydä. :shifty: Viimeeksi sitten kyllästyin siihen 5cm ruskeaan juurikasvuun ja vedin lopussa hiukset ruskeiksi, nyt aattelin ehkä kärvistellä juurikasvuineni jos sama toistuu.

Enpä usko, että hiusvärit tai kosmetiikkan käyttö on yhtään sen huonompi juttu, kun kaikki ne e-koodit, mitä päivittäin syödään.

Itse oon kerran värjännyt hiukset nyt raskausaikana. Mulla on punaiseksi värjätyt hiukset ja luonnostaan oon ihan vaalea, niin oli pakko värjätä kun oli elokuun lopussa kaverin häät :D
Muuten nyt ja viime raskaudessa pyrin, etten värjää ainakaan ekan kolmanneksen aikana. Ja muuten sitten värjään n. 1,5-2kk välein, vaikkei se tyvi nyt niin nätiltä näytä. Muuten en välttele mitään kosmetiikkaa, vaan käytän samoja tuotteita kuin ennenkin. Tosin nyt kun oon vielä kotona esikoisesta, ei tuu hirveemmin meikkailtua muutenkaan. Tavallisesti käytän aika paljonkin meikkiä ja esim esikoisen aikaan meikkasin ihan päivittäin töihin jne.

Mä en välttele mitään kosmetiikkaa! :D

Paitsi hiuksien värjäyksen koitan pitää minimissään, tällä hetkellä kauhea juurikasvu.. Kampaajalle siis haluttais mennä! En oo ainakaan vielä värjännyt.

Esikoisen raskausaikana värjäsin toisen kolmanneksen alussa ja viimeisen kolmanneksen alussa, mutta jälkimmäisellä kerralla ei väri tarttunut, eli oli yhtä tyhjän kanssa. :D

Mä värjäsin ennen plussaa, ajattelin kasvattaa oman värin takasin kun nyt mukavan lyhyt tukka.

Deodorantin jouduin vaihtamaan hetkeksi tujumpaan kun en kestänyt sitä hienhajua alkuraskaudessa! Nyt taas alumiiniton käytössä. Meikkiä en raskausaikana käytä, enkä hiuslakkoja yms, niistäkin vaikka mitä tutkimusta, joten jätän suosiolla käyttämättä :)

Mä odottelin hiustenvärjäyksen kanssa varmuuden vuoksi toiselle kolmannekselle ja ajattelin ehkä kerran-pari värjätä vielä loppuraskauden aikana. Muutenkaan en suuremmin välttele kosmetiikkaa, päivittäin tulee meikattua jne. Tutkimustulosten mukaan se kemikaalimäärä mitä lapseen asti saattaa päästä on niin minimaalinen, etten ala moista murehtimaan.

Mulla on odottanut hiusväripaketti kaapissa jo monta kuukautta. En yleensä värjää hiuksia, mutta ajattelin käyttää sen pois nyt toisella kolmanneksella. Muutenkaan en ole hirveästi himmaillut kosmetiikan kanssa. Deodoranteistakin löytyy alumiinia, mutta käytän niitä, jotka ovat hyväksi havaittuja, kun tulee hikoiltua suhteellisen paljon. Suosin osin luonnonkosmetiikkaa, mutta kyllä käytöstä löytyy kaikkea muutakin. Kasvonaamioita en ole käyttänyt enää. Tuntuu, että niissä voi olla tujumpia aineita.

Lähinnä mietin, että vatsaa rasvailen luonnontuotteilla. Nykyään on vaikea välttyä kaikenlaiselta kemikaalisaasteelta muutenkin.

Ehkä minäkin saisin aikaiseksi suttailla tuon kasvivärin päähän (punertava) lähiaikoina... se on niin työläs laitettava. Haaveilen taas vaaleisiin hiuksiin siirtymisestä mutta taitaa jäädä odottamaan se muodonmuutos jos/kun vaalennusaineet on paljon tujumpia kuin muut värit... huomiseen koulukuvaan joutunee menemään joku huivipanta päässä ;) sen verran karsee juurikasvu...

Mä en oo koskaan värjännyt hiuksiani, enkä kyllä missään tapauksessa värjäisi raskausaikana vaikka olisin aiemmin värjännytkin.

Käytän muutenkin suurimmaksi osaksi luonnonkosmetiikkaa ja meikkaan arkisin vain ripsarin verran. Pari kertaa viikossa pitää töihin laittaa illaksi vähän enemmän meikkiä, mutta yritän mahdollisuuksien mukaan välttää kemikaaleja, ihan lapsen terveyden kannalta.

Minä oon värjännyt hiuksiani kolmetoista vuotta ja tällä hetkellä mulla on pitkät tummanvioletit hiukset, joten kyllä tämä maantienharmaa oma väri oikein selvästi näkyy tyvessä. Viimeksi oon värjännyt ennen raskautumista eli joskus kesäkuussa ja nyt olen menossa parturiin keskiviikkona. Aion värjätä kestovärillä niinkuin tähänkin asti, värjäsin viime raskaudessakin enkä edes tiennyt etteikö saisi. En usko että kaksi värjäyskertaa raskausaikana kaataa mitään mihinkään. Kosmetiikassakaan ei ole ikinä tullut mieleenkään, että niitä pitäisi raskaana jotenkin varoa. :eek:

• Tykkään
Reaktiot: EJN
Olen ollut värjäämättä ensimmäisen kolmanneksen, ja olen menossa ekan kerran väriin, viikkoja silloin 16+0. Koitan sitten taas hoitonaamioilla ym. vähemmän tujuilla aineilla pärjäillä pitemmin välin ennen seuraavaa väriä.
Kestoripset minulla on, tosin niidenkin huoltoa olen venyttänyt yli ensimmäisen kolmanneksen, nyt menossa. Arkena ei tule värillisen kosteusvoiteen lisäksi käytettyä muuta meikkiä ellei ole töissä reissua tai jotain erityistä juhlaa tmv. eli muutaman kerran kuukaudessa meikkaan.
Shampoo ja hoitoaine ovatkin luonnonkosmetiikkaa, normaalia dödöä, hammastahnaa ja hiuslakkaa käytän päivittäin.
Eli vähän kevennetyllä kemikaalisetillä nyt etenkin ensimmäinen kolmannes menty, mutta soveltaen säällisen huolitellulta nyt kuitenkin mamma-aikana yritetään näyttää ainakin ihmisten ilmoilla.:chicken:

Janspi, kannattaa perehtyä vähän aiheeseen. On oikeasti aika paljonkin merkitystä. Esim. Tanskassahan odottavia suositellaan välttämään meikkaamista kokonaan raskausaikana. Nykyihmisen kemikaalikuorma on muutenkin aivan järjettömän iso, niin yritän ainakin itse välttää kaikkia turhia.. Saattaa nimittäin olla suurikin vaikutus meidän lasten lisääntymiskykyyn ym. Tutkimuksia tehdään koko ajan ja ei tulokset ainakaan kannusta kemikaalien käyttöön..

Mä olen värjännyt raskausaikana, mutta en niin tiheesti kun normaalisti. Meikkaan myös ihan normaalisti jos menoja on, mutta en todellakaan joka päivä. En siksi että pelkäisin kemikaaleja (miettikää mitä kaikkee toi ilma on täynnä mitä ulkona, varsinkin kaupungeissa hengitellään), vaan ihan vaan siksi kun ei jaksa:hilarious:
Musta on ihan fine jos joku haluaa vältellä meikkejä ym tai jos ei halua vältellä. Uskoisin että vaarallisempiakin asioita sille kehittyvälle lapselle on olemassa.:p

No juu, jokaisella on oikeus toimia näissäkin asioissa tahtomallaan tavalla.:rolleyes: Mulla ei ole aikomustakaan luopua deodorantistani tai meikeistäni raskauden takia, meikkaankin jopa ihan kerran viikossa tai kahdessa. Hiukan tärkeämmäksi koen sen, että lopetin tupakanpolton ennen raskautumista kuin sen, että pitäisi kulkea järjettömässä juurikasvussa aina nuutuneen näköisenä tärkeissä tapahtumissa. Olen jo muutenkin tämän raskauden takia luopunut melkein kaikesta mikä tuottaa mielihyvää, joten ulkonäöstäni sentään aion huolehtia edelleen. EJNn kanssa olen samaa mieltä siitä, että mahtaa pahempiakin vaaroja olla kehittyvälle lapselle.:angelic:

Mä käytän meikkiä ja hygieniatuotteita suht normaalisti päivittäin, en oo edes tullut ajatelleeksi esimerkiksi dödön ainesosien haitallisuutta. :eek: Kaikesta hiustenvärjäilystä pidättäydyn kyllä (vaikkei sävytteistä ja suoraväreistä varmaan haittaa olisikaan), kun kasvatan omaa väriä takaisin muutenkin. Kynsiä en myöskään lakkaile pääosin ehkä laiskuussyistä, mutta onhan se kynsilakanpoistoainekin kieltämättä aika tujua tavaraa. Mitään ponnekaasu-systeemeitä niitäkään en tykkää käyttää edes kuukausittain, ottaa inhottavasti henkeen vaikkei sitä raskaana oltaisikaan.
Ei olisi tosiaan pahitteeksi munkaan kohdalla, jos tuota kemikaalikuormaa onnistuisi pudottamaan.

Oon samaa mieltä kyllä, että kyllä sitä saastetta aina löytyy vaikka heti ulko-oven avattua. Esim. niissä ruuissa on enemmän haitallisia lisäaineita sun muita haitallisia ainesosia vauvalle, kun siinä puuterissa tai ripsivärissä. Hienoahan se on, jos on aikaa ja viitseliäisyyttä rajata ihan kaikkea, mutta en usko että mun lapset aikuisena kärsii siitä, että raskausaikana meikkasin töihin. Ehkä joku ripsienpidennyksiin käytettävät liimahöyryt sun muut voisi olla oikeasti haitaksi, mutta pelkkä ripsari on aika pieni paha tässä kaikessa. :D Ihan perus rasvoissakin mitä me käytetään ehkäisemään mahdollisia raskausarpia löytyy vaikka ja mitä mikä imeytynee suoraan kehoon. Luonnollista kannattaa aina suosia, sehän nyt on selvä. Itse en miksikään eloveenaksi kuitenkaan ryhdy, vaikka vähän tarkemmin katson mitä suuhun/kehooni laitan. :)

En meikkaa jos ei sitte juhliin ole menossa. Dödöä käytän melkein päivittäin. Ja hiuksia en ole ku pari kertaa värjänny koko elämän aikana niin mulla ei mitään tämmösiä ongelmia ole..

Takaisin