Kosmetiikan käyttö raskausaikana

Viirivehka

Vauhtiin päässyt keskustelija
Elomammat 2017
Lokakuiset 2021
Miten suhtaudutte kosmetiikan käyttöön raskausaikana? Peseydytkö silkalla sadevedellä, oletko karsinut käytettävät tuotteet minimiin vai jatkatko niin kuin ennenkin? Vältätkö jotain tiettyjä tuotteita?
 
Oon käyttäny samoja kuin ennenkin, rehellisesti sanottuna ei oo käynyt mielessä että pitäis jotain karsia.. hiuksia olen myös värjäillyt, en vain niin usein kuin ei raskaana. edellisissä raskauksissa myös näin ja terveiltä lapsilta nuo vaikuttaa :)
 
Olen itse käynyt käyttämäni kosmetiikkatuotteet läpi CosmEthics-sovelluksella ja karsinut tuotteet minimiin. Pyrin suosimaan hajusteettomia tuotteita ja luonnonkosmetiikkaa. Arkisin en meikkaa, mutta juhliin kyllä laittaudun. Olen tarkempi niiden tuotteiden suhteen, joita levitetään laajoille ihoalueille tai jotka voivat joutua hengitysteihin (sprayt).

Kun en meikkaa niin haluaisin siistit kulmat. Olenkin pohtinut, uskaltaisinko käydä värjäyttämässä kulmani. Suositusten mukaan hiuksia ei kai kannattaisi värjätä kuin korkeintaa kerran raskausaikana (en ole ihan varma tästä). Mietin että kulmien laitattaminen lienee pienempi paha, sillä väriainetta joutuu silloin huomattavasti pienemmälle alueelle. Oletteko muut uskaltaneet värjäyttää hiuksia tai kulmia?
 
Toivottavasti noi miun viestit eivät kuulostaneet syyllistäviltä. Se ei ollut missää nimessä tarkoitus. Musta jokaisella on oikeus tehdä omat valintansa ja noi suosituksetkin on vaan suosituksia. Oikeasti ihanaa kuulla että tosiet suhtautuu rennommin :)
 
Neuvolassa ei ainakaan mitään puhuttu, jos olis ehdoton ei niin sieltä luulis ohjeistusta myös tulevan.
 
Toivottavasti noi miun viestit eivät kuulostaneet syyllistäviltä. Se ei ollut missää nimessä tarkoitus. Musta jokaisella on oikeus tehdä omat valintansa ja noi suosituksetkin on vaan suosituksia. Oikeasti ihanaa kuulla että tosiet suhtautuu rennommin :)

Ei musta ainakaan kuulostanut :)
 
Vielä kosmetiikasta sen verran, että lähtökohtaisestikin pyrin ostamaan laadukkaita meikkejä yms. Ei mitään kiinasta tilattuja mistä ei takeita mitään mitä sisältävät.
 
Tämä on mielenkiintoinen keskustelunavaus. Tästä onkin vähän keskusteltu jossain toisessa ketjussa. Taisi olla kyse silloin ennen kaikkea hiusten värjäämisestä.

Itsellä kosmetiikan käyttö on vähentynyt jo viitisen vuotta sitten, kun sain kosmetiikasta allergisia reaktioita. Tuolloin minulla oli värjätyt hiukset ja meikkasin päivittäin. Minulla oli myös rakennekynnet noihin aikoihin. Jos tilanne olisi nykyisin sama miettisin ainakin kynsien tarpeellisuutta ja hiusten värjäämistä.

Nykyisin minulla on kuitenkin värjäämättömät hiukset ja kynsiä en ole tosiaan vuosiin laitattanut. Meikkaaminenkaan ei ole päivittäistä sillä työskentelen kotona. Tilanne on ollut pitkään samanlainen. Silti allergisen reaktion sain viimeksi viime kesänä. Tuolloin aiheuttajana taisi olla "hellävarainen allergiselle iholle sopiva" perusvoide. Eli kyllä niitä kosmeettisia aineita siitä huolimatta kertyy elimistöön.

Nyt en kuitenkaan ole edes huomannut perehtyä aiheeseen. Olisiko jotain, mitä tulisi erityisesti välttää?
 
Mulla on ollu hiukset värjäämättä siitä lähtien kun alettiin yrittää esikoista. Raitoja voisin varmaan harkita ja värjäystäkin esim jos isot juhlat tulossa, mutta oon oikeastaan tykästyny tähän omaan väriin :)
Meikkejä käytän rauhassa. Tai olen tyytyväinen jos joskus edes näin kotiäitinäkin jaksan meikata:hilarious: Ois kyllä kiinnostava tietää pitäisikö jotain ainetta erityisesti vältellä... Toisaalta ne paketit on niin pienellä präntätyt ja ties mitä latinaa niin voi olla etten silti osais vältellä:shy:
Mitään itseruskettavia voiteita tai koko keholle levitettäviä hajustettuja voiteita en ole käyttäny. Jotenki vaan ei ole tuntunu hyvältä ajatus käyttääo_O Hiuksia pesen hajusteellisilla, mutta suihkusaippua mulla on hajusteeton kun muutenki herkkä iho. Alkuraskauden välttelin hajuvettä ja deodoranttia (etenki hajusteellista) mutta nekin nyt taas käytössä.
Ripsien pidennykset oli viime raskauden lopulla, mutta nyt ei ihan siksi vaan kun mulla menee niistä ripset huonoon kuntoon ja ovat turhan kalliita.
 
Mullakin on runsaasti kosketusallergioita kosmetiikan säilöntäaineille ja yhdelle hiusvärien hyvin yleiselle ainesosalle. Lisäksi atooppinen iho niin kovin tarkkaan pitää kosmetiikkatuotteet valita joka tapauksessa.

Kosteusvoiteina käytän lähinnä orionin hajusteettomia perusvoiteita ja välillä pahimpien pakkasten aikaan lisäksi body shopin body butteria, kun se tuntuu olevan ainoa tarpeeksi tuhti voide mun talvi-iholle eikä sisällä aineita, joille allergia on todettu. Pesuaineet myös tarkkaan valittu nuiden allergeenien takia.

Ainoa meikki, jonka omistan, on ripsiväri ja sitäkin käytän vain juhlissa eli ei ole meikkaamista kamalasti tarvinut raskauden myötä miettiä. Hiuksia en myöskään ole värjännyt raskauden aikana. Ja muotoilutuotteita käytän hiuksiin vain juhlatilaisuuksissa.
 
Meikkaan työpäivinä ja värjäsin hiukset nyt toisella kolmanneksella takaisin oman värisiksi, joten ei tarvitse enää varmaan värjätä loppuraskaudesta. Kampaajalta kyselin hiusten värjäämisestä niin hän kertoi että hanskat ei suojaa raskaana olevaa kampaajaa värin imeytymiseltä kuin osittain, mutta väriaineiden käsittelyä ei ole nähty perusteena esim. varhaistettuun äitiyslomaan, joten vaara jos sellaista on lienee suht pieni yksittäisellä hiuksiaan värjäävällä raskaana olevalla henkilöllä.
 
En oo kyllä mitään kosmetiikkatuotteita vaihtanu, samoilla mennään :happy: tosin eipä ole kauhean paljon käytössä noin normaalistikkaan :happy:
Hiuksia en ole nyt värjännyt mutta en tietoisesti karttanutkaan.
 
En oo tehny myöskään mitään muutoksia. Kohtaan asiakkaita päivittäin töissä niin täytyy olla naama sen näköinen, että näyttää ihmiseltä niin paljon ku täs raskaustilanteessa vaan voi (ei, en ole näitä "hehkun raskaudesta" tyyppejä") :wtf:. Ja ajattelin myös käydä kosmetologilla ja värjäyttää kulmat ja lisäksi käyn kyllä kampaajalla. Pidän niitä sellaisina asioina, joista taas saan voimia jaksaa loppuun asti... Hyvä aihe kylläkin tämä :happy: Itse kuulun kyllä niin ruokavalion kuin tämänkin suhteen aika suurpiirteittäisiin ihmisiin. Vaikka muuten olenki kauhee tiukkis ja järjestelmällinen :grin Olen löytäny ihan uuden puolen itestäni raskauden myötä :grin
 
Mä oon yrittäny kattoo että kaikki on nyt eko-aineita. Shampoot meikit rasvat ym. Ja niin on kyllä aiemminkin ollut, jotain huulipunaa lukuunottamatta. Ja hiuksia en muutenkaan värjää. Hajuvettä oon kyllä käyttänyt, ihan ei-ekoa.
 
Mä meikkaan kyllä mutta melko kevyesti, siihen ei ole tullut muutosta. Hajuvettä en käytä enkä hiuslakkaa, hiuksia en ole värjännyt enkä aiokaan, kyllä tässä muutaman kuukauden kestää. Kynsiä en ole myöskään lakannut.
 
Oon herkistynyt tuoksuille jo kauan sitten niin käytän lähinnä hajusteetonta kosmetiikkaa. Meikkaan ihan samoilla tuotteilla ja yhtä paljon kuin aiemminkin. Hiuksia en vielä oo värjänny, mutta kulmat oon :)
 
Mä oon lopettanut hiusten värjäämisen mutta muuten oon niinku ennenkin eli arkisin laitan ripsarii ja tavallista suihkugeeliä ja shampoota käytän. Ei oo kyllä tullut mieleenkään että niitä ei sais käyttää...
 
Takaisin
Top