Kosmetiikan käyttö raskaana

espérance

Vauhtiin päässyt keskustelija
En huomannut ainakaan tälläistä ketjua vielä, joten ajattelin perustaa. Itseä lähinnä askarruttaa tällä hetkellä hiusvärien käyttö, mutta voi keskustella kaikesta kosmetiikasta ja siihen liittyvästä.

Neuvolassa sanoi terkka ensimmäisellä kerralla, ettei sais värjäillä, mutta monelta muulta taholta saanut kuulla, että värjäys on ok. Mulla on ollut viimeiset 15v tukka värjättynä ja rakastan kaikenlaisia shokkivärejä. Kiltisti olen neljä kuukautta katsellut nyt vaalennettua "ei minkään väristä" tukkaani tummalla tyvikasvulla ja tympii! Sininen hyllylle unohtunut väri himottaisi, mutten tiedä ketä uskoa :grin Useat tuntuvat myös vetävän linjaa, että muutaman kerran värjäys on ok raskauden aikana. Shokkiväriä pitäisi kuitenkin värjätä kuukausittain ja laittaa colormaskia viikottain, en ole uskaltanut siksi värjätä.

Toisaalta olisi kiva antaa luonnollisen värin nyt kasvaa, niin ei tarvitse sitten vauva-aikana huolehtia tyvikasvusta. Mutta en haluaisi tylsää maantienharmaata kuontaloa! :bag: Mitä mieltä te olette hiusvärien käytöstä raskauden aikana; onko turha riski vauvalle?

Huoletta värjäisin parin kuukauden välein, mutta mulla on raskaus vaikuttaa tukkaan niin, että väri voi olla ihan mitä tahansa :meh: Ekan ja vikan kerran kun värjäsin, niin hunajanvaaleasta tuli kirkkaan punainen. Kampaajalla siis. Onneksi kaupan ruskea pysy ruskeana kun paniikissa punasen päälle vetäsin.

Voithan sä laittaa jonkun lähellä oman tukan väriä olevan värin, sitten ei olisi niin paniikki sen tyvikasvun kanssa :) Viikoittan colormaskia en kyllä laittas, vaikka eikös se oo aika "mieto"?

Kun mielipidettä kysyt niin todellakin on.

Minä tosin en värjää muutenkaan. Joskus teininä kaupan väreillä ja muutaman kerran raitoja. Ensimmäisistä vaaleista raidoista meni päänahka ruvelle niin tuli mitta täyteen koko touhusta.

Kaikellehan voi olla allerginen ja toiset ei reagoi ollenkaan. En voi silti olla uskomatta kuinka väriaineet lisäävät syöpäriskiä.. niinhän kyllä tekee moni muukin asia kuten lisäaineet ihan jokapäiväisessä ruuassa.

Toki jokainen punnitsee itse mitä kohdallaan tekee!

Mutta, kun mielipidettä kysyit kannustaisin kasvattamaan oman värin. Siihen voi tottua vaikka ensin tuntuisikin maantienharmaalta värjättyjen jälkeen. Uskon, että kunkin luonnollinen väri on kumminkin se joka kenellekin parhaiten sopii. Se joka saa kasvot hehkumaan tervettä väriä :-)

Itse en ole värjännyt nyt.. Raitoja ehkä syksyllä taitan.. Olin itse kampaajana 8v ja joudun herkistymisen takia lopettamaan ei iho kestänyt. Kyllähän ne aikamoisia myrkkyjä on ja vaikka kuinka tulee aina " uutta terveellisempää" niin en tiedä kun niillekin allergisoidaan ja kuinka hyvin on testattu.. Tulihan sitä töitä silloin raskaana tehtyä mutta tietysti aina hanskat kädessä ( ei tosin estänyt minulla käsiin ilmestyvää ihottumaa). Nyt ei kestä enää päänahkakaan joten raidoilla mennään... Ei sitä kukaan osaa varmasti sanoa onko hyvästä vai ei kun imeytyyhän se verenkiertoon kun on pitkiä aikoja ihokosketuksessa...

Itse oon tainnut nyt noin pari kertaa värjätä tyveä tässä raskausaikana ja uskoisin vielä useamman kerran tekeväni samoin. Viimeksi laitoin jotain sävyttävää colourmaskiakin latvoihin, mutta ilmeisesti aika turhaan. :grin Veikkaisin tämänkin asian pohjautuvan hyvin pitkälti omiin aiempiin tottumuksiin ja esim yliherkkyyksiin itse kullakin. Mua ei asiassa ole kyllä varsinaisesti toppuutellut kukaan tai kommentoinut mitään asiasta.

Lisäyksenä viemää että tokihan on aina varmasti parempi jos ei värjää, niin oman pään kuin mahdollisten muiden vaikutustenkin kannalta.

Normaalisti mä värjään 6kk välein ja meikkaan ehkä sen saman verran jos ei ole mitään juhlia tai erikoisia tapahtumia. Nyt raskaana ollessa ajattelin jättää kesävärjäyksen välistä ja värjätä vasta jouluksi hiukset jos sillonkaan....ehkä kasvatan oman värin. Viimeks olen värjänny viimevuonna joulukuussa. Mun neuvolassa sanottiin, että kemikaalien pitoisuudet veressä värjäyksen aikana niin pienet, ettei ole suurta merkitystä, kun ei vaan koko ajan värjäile.

Mä en värjää enkä uskaltais värjätä. Monet kampaajat myös kieltäytyvät värjäämästä raskaana olevan hiuksia

Mä pidin ensimmäisen kolmanneksen taukoa värjäämisestä. Heti sen jälkeen värjäsin ja aion värjätä ainakin kerran/pari vielä loppuraskauden aikana. Ja meikkaan ihan normaalisti aina työpäivinä. En usko siihen, että muutamasta värjäyksestä voisi olla yhtään mitään haittaa. Tai korkeintaan yhtä paljon haittaa kun kaupungissa asuville liikenteen saasteista. Tuskin hekään maalle muuttavat raskausajaksi ;)

Mä oon värjännyt hiuksiani teinistä asti eli lähemmäs parikymmentä vuotta jo. Nyt parin viime vuoden ajan oon enää laittanut vaaleeta raitaa pari kertaa vuodessa kun on alkanut hirvittää värien sisältämät aineet (mulla siis oma väri myös mallia maantie).

Nyt kesän alussa jouduin käydä raidat laittamassa kun edellisestä kerrasta oli yli puoli vuotta ja näky sen mukainen, mutta tän enempää en meinaa raskausaikana värjätä.

Välillä kyllä tylsistyttää tää sama väri kun muuten oon vaihdellut ihan blondista tummanruskeisiin, mutta yritän sinnitellä kun muutenkin yritän nykyään karsia turhan kosmetiikan käyttöä. Tällä hetkellä käytän aika paljon ekosertifioituja tuotteita esim. rasvat, shampoot jne. Töihin ja muualle meikkaan kevyesti niinkuin aina ennenkin.

Mä päätin olla värjäämättä hiuksia raskauden aikana ihan vaan varmuuden vuoksi. Tätä vauvaa on toivottu niin hartaasti jo vuosia, etten halua mitään "ylimääräisiä" riskejä (vaikka värjäys saattaisikin olla turvallista). Ja samalla on hauska nähdä, mikä on oma väri. Tällä hetkellä näyttää siltä suositulta maantienharmaalta :D
Olen huomannut, että raskausaikana mun hiukset ei rasvoitu ollenkaan! Aiemmin kahden päivän välein on tarvinnut pestä hiukset, nyt menee helposti neljäkin päivää ilman pesua.

Tästä oli jo aiemminkin puhetta jossain toisessa ketjussa? Mutta en värjänny viime raskaudessa, enkä värjää nytkään. Lyhykäisyydessään: mäkin luulin aina, että mulla on se perinteinen maantienharmaa, siltä se juurikasvu aina näytti. No, esikoisen odotus aikana aloin siis kasvattaa omaa väriä takaisin ja noin 2v siihen meni. Ja tykkään tästä nyt tosi paljon! :) Ihana oli päästä eroon siitä jatkuvasta värjäysrumbasta.

Mä oon kanssa värjännyt hiuksia teinistä asti eli aika pitkään... ja myös edellisissä raskauksissa värjäsin. Aion niin tehdä edelleen, tosin yritän mennä mahdollisimman pitkillä väleillä. Mä tykkään myös meikata, niin sitäkin aion kyllä jatkaa. Mutta jokainen tekee oman mielensä mukaan niinkuin itse parhaaksi näkee. :-)

Mie värjään jos siltä tuntuu ja en värjää jos ei siltä tunnu, oon siis tuulella käypä. No ei ennen värjäsin hyvinkin useesti, mut nykysin taitaa jäädä 1-3krt vuos? Meikkaamistakaan en harrasta kun satunnaisesti. Meil ei mies välitä oikein meikatuista naisista, niin mitäpä tuota täälläämään itteesä kun mieskään ei tykkää :)

Mulla on tän asian suhteen melko helppoa. Hiuksia en ole värjännyt enää vuosikausiin, joten se ei oo nytkään tarpeen.
Meikkiä käytän, kun siltä tuntuu. Oon aika laiska päivittäin meikkailemaan, varsinkin nyt kesäaikaan. Muutenkin tässä on vuosien aikana liki kaikki kosmetiikka jo vaihtunut luonnonkosmetiikkaan, että ehkä kemikaalikuormaa tulee melko maltillisesti.

Mul o sadan eri värisen color maskin alla vaaleet tyvet ja viime lokakuusta on kasvanu oma maantienharmaa väri. Oon käyttäny kesän hyväkseni ja sitruunalla saanu auringossa vähä raidan tapasta aikaan ettei oo ihan nii tönkkö:)

Salaisella puolella taisi olla aiempi keskustelu tästä aiheesta.

Mä olen lopettanut hiusten värjäämisen pari vuotta sitten, ja oma väri on yllättäen tosi kiva, vaikka maantienharmaaksi mäkin luulin. Siltähän se tyvi näytti milloin minkäkin mustan/punaisen/violetin rinnalla... Raskausaikana en värjäisi ainakaan niin, että väri koskettaa päänahkaa.

Meikkiä käytän aika vähän (meikkivoide + ripsari), kotipäivinä en ollenkaan ja raskausaikana en töihinkään joka päivä meikkaa. Tää on kyllä ehkä enemmän laiskuutta kuin mitään muuta. :D

Mä oon melkein vuoden kasvattanut omaa väriä. Nyt sorruin kesäraitoihin.. Viime raskaudessa taisin värjätä kaksi kertaa.

Oon kanssa ekan lapsen jälkeen alkanut kiinnostua luonnonkosmetiikasta ja pikkuhiljaa vaihtanut tuotteita. Edelleen käytän myös normikosmetiikkaa, mutta suunta omasta mielestäni parempaan. :)

Raidoittaa kyllä uskaltaa, kun eihän se väri siinä iholle mene :happy: Mut sitäkin kyl ajattelin raskauden aikana tehdä vain paristi.

Tässä kampaajan näkökulma asiaan: monet ihmiset saattavat reagoida hiuspohjan kautta hiusväriaineissa olevalle PPD:lle (musta väripigmentti) jota esimerkiksi mustissa (ei aidoissa) hennatatuoinneissa käytetään. Tästä syystä ei myöskään suositella ei aitojen hennatatuointien ottoa, vaikka et olisikaan raskaana. Se lisää PPD-allergian riskiä huomattavasti.

Koska hiuspohja läpäisee aina hieman väripigmenttiä hapetteen kanssa käytettynä (eli kevyt-ja kestovärit), ei värjäystä suositella raskaana oleville. Myöskään vaalennusväriä, tai värinpoistoa ei suositella korkeiden hapetepitoisuuksien vuoksi.

Itse uskaltaisin värjätä suoraväreillä, eli ei hapetteellisilla väreillä. Nämä tuotteet sisältävät suoraväripigmenttiä, eivätkä tarvitse hapetetta hiukseen kiinnittyäkseen. Nämä värit eivät myöskään vahingoita hiuspohjaa, koska hapetetta ei käytetä. Suoraväripigmentti kulkeutuu hiussuomujen välikköihin veden ja sähkövarauksen avustuksella. Suoravärit myös yleensä haalistuvat hiuksesta nopeammin, kuin hapetteelliset värit. Tosin tämäkin riippuu hiuksen aiemmista käsittelyistä, miten suoraväripigmentti hiukseen tarttuu...

Jos olet kuitenkin allerginen mustalle tai muille väripigmenteille, ei värjäystä suositella koskaan, edes suoraväreillä, olit sitten raskaana taikka et.

Eli mielestäni Colormaskit ym suoraväripigmenttiä sisältävät hoitoaineet, vaahtovärit, hiusliidut ym. ovat varsin turvallisia käyttää, jos et ole väriaineallergikko. HUOM: myös kasvivärit soveltuvat raskaana oleville! Kasvivärien ongelma on vain siinä, että niillä ei saa ihan mustaa, eikä vaalennettua. Kauniita ruskean ja punaisen sävyjä saa kyllä.

Jos olet epävarma, en värjäisi ollenkaan.

Muokattu viimeksi:
Takaisin