Koska uskaltaa antaa tutin ettei häiritse imetystä?

viimeinen

Puuhakas puhuja
Niin, siis eskarilainen ei koskaan huolinut tuttia. Jätin varmaan sen kokeilemisen liian myöhäiseksi. Muksuhan käytti äitiä tuttina sitten... En tietenkään muista enää missä kohtaa aloin koittamaan, joten neuvokaas nyt kokeneempaa välillä [;)].

Taustaksi vielä et mulla esikoinen söi tuttia (eroon tutista n. 2,5-vuotiaana ja imetystä n.3-4kk osittain muistaakseni) ja kaksoset myös (eroon tutista n. 1-v. ja imetystä vaan 2kk plus osittain jonkun aikaa).

Tälle nuorimmalle haluan sen tutin antaa et olis isälläkin joku kikka rauhoittaa (pulloa en vielä halua antaa) mut en halua ryssiä imetystä.
 
Mä ainakin antaisin tutin mahdollisimman pian(siis mun mielipide vaan) koska meillä poika ei syö tuttia ja ei nukahda muualle kuin tissille. Eli itse olis pitänyt vaan tyrkyttää aiemmin tuttia ja opettaa sitä syömään, nyt en enää viitsi.

Vaikea sanoa ryssiikö imetyksen antamalla liian "aikaisin" tuttia, kyllä mun kokemus on ollut se, että vaikka jo sairaalassa antaa tutin ei se ole imetykseen vaikuttanut. Mutta se on varmasti ihan yksilöllistä... (ja toisaalta uskon, että imetyksen koko juju on kiinni itsessään ja siitä miten paljon siihen on valmis panostamaan) toisethan alkaa jo rintaakin vieroksumaan, kun saa pulloa ja meillä se ei ainakaan ole mitenkään vaikuttanut. Siis mullahan on kaksi vanhempaakin lasta, että heidän kanssaan oli niin, että kelpas rinta, pullo ja tutti. Tutin annoin kahdella vanhemmalle jo sairaalassa.

Vaikeita juttuja joihin ei löydä välttämättä sitä oikeaa vastausta... luottaa vaan siihen omaan tuntemukseensa. [:)]
 
Muutamien kanssa olen jutelut tästä tutti-jutusta. Aika paljon vaahdotaan siitä, ettei tuttia saisi antaa, kun imetys voi siksi mennä pieleen. Ystäväni imetti lastaan vuoden ikään ja unitutti oli alusta asti käytössä. Meilläkin oli pojan kanssa ongelmana, että nukahti vain tissille, niin tutti pelasti meidät todellakin! Nykyään (poika 10,5kk) poika nukahtaa itsekseen tutin kanssa niin vaunuihin kuin omaan sänkyynkin. Itse en silloin huomannut (imetin 3,5kk, sekin oli pumppauksen ansiosta) tutin vaikuttavan imetykseen. Välillä annettiin pumpattua rintamaitoa hitaan virtauksen pullosta ja huoli kyllä rintaa.
Jokainen toki tavallaan, itselle tutti oli helpotus!
 
Se, mitä keskustelunaloittaja ilmeisesti hakee, niin se "suositus" tutin aloitusiästä ainakin meille Espoossa sanottiin olevan 2vkoa, tai kun imuote on lapsella hallussa. Välttämättähän lapsi ei sitä huoli, yritettiin sitä antaa minkä ikäisenä tahansa (itselleni on kuulemma ihan ensipäivistä alkaen yritetty, enkä oo huolinu ku vasta 6-vuotiaana, kun pöllin pikkusiskoni tutteja ;)). Tän oman pojan kohdalla sitten huomasin, että sillä on ihan järkyttävä imemisen tarve, joten paria päivää vajaa 2 viikkoisena se sitten lopulta annettiin ja nythän se on pojan paras kaveri (ja vanhemmatkin kyllä kiittää!). Joskus se tutti tosiaan on vaan turvaksi jo alle pari viikkoisellakin, itse vanhemmat sen parhaiten varmasti näkee ja kokee! :) (Mekin kyllä havaittiin sen tarpeellisuus lapsen imukaipuusta, vaikka esikoinen onkin!)
 
Kiitos vastauksista [:)]. Tosiaan hain tuota suositusta asiasta. Eskarilainen ei siis tuttia huolinut lainkaan mutta häntä imetin 1v3kk asti, ja tällä kertaa tavoite on siinä vuoden paikkeilla myös. Epäilen et jossain määrin tutti (ja varsinkin pullo) on vaikuttanut noihin edellisiin lyhyisiin imetyksiini.
 
Meilläkään ei tutti ole häirinnyt imetystä,mutta esikoisen kohdalla tein virheen kun annoin pulloa liian helposi luulin ettei maito riitä joten imetys jäi 3kk jälkeen.Noh keskimmäisen kohalla pääti onnistua asiassa alku oli hankalaa ison vauvan kanssa nännit ruvella kiitos rintakumille sillä pystyi pahinmmat hetket imettämään, pulloon en koskenut kun vain sairaalassa maidon nousu on mulla hidasta n.2vuorokautta synnytyksestä.
Mutta onnistui alku kankeus meni ohi pian ja poika söi 8kk asti kunnes väsäs ekan hampaan ja ei enää kelvannut tissi.kuopus on 11kk siiryttiin pulloon 10kk iässä. tutti on olluna suuri pelastus automatkojen,unien,kylälyjen yms. siitä luopuminenkin on mennyt ihan hyvin n +/- 2v.
 
Meillä tutti astui kuvioihin heti kun sairaalasta päästiin (olisko ollu 5vrk ikää). Lapsi sai sairaalassa jo kätilöiltä lempinimen "tissipoika" kun roikkui tississä ihan koko ajan (4,5h putkeen parhaimmillaan). Imemisen tarve siis suuri. Noilla imumaratoneilla sai maidon herumaan omiin tarpeisiinsa ja imemisen tarvettakin tyydytettyä. Huvituttia suositeltiin meille jo sairaalassa kun sitä imemistarvetta tarkkailtiin (ja mulla oli nännit jo ruvella...). Tuttipullo tuli pari päivää tutin jälkeen käyttöön lypsymaidon kera. Kumpikaan kapistus ei ole meillä imetystä tärvellyt - tuttipullo oli jopa ihan out of the game vähän aikaa (nyt kelpaa taas). Varmaan silloin voisi viivyttää tutin antamista jos lapsella alunpitäen heikko imu.

Meillä ei muuten hammas vierottanut lasta - eka hammas tosissaan jo suussa ja imu sen kuin jatkuu (ja hyvä niin). Tuttia on nyt vähän syrjäyttänyt kädet. Tuttia käytetään lähinnä nukahtamiseen.
 
Takaisin
Top